Kopen als alleenstaande
TIP
Re: Kopen als alleenstaande
BTW op de nieuwbouw gedeeld door gemiddelde huur is 62 maanden, of te 5 jaar.Henkie1984 schreef: ↑16 april 2021, 10:47 RGiskard
uit nieuwsgierigheid: hoe komt u op de 9 jaar voor u de kosten er uitgehaald hebt? Normaal hoor je z'n 4 tot 5 jaar![]()
Dan heb je nog geen notariskosten, onroerende voorheffing, ... in rekening gebracht.
Edit: net even mijn excelletje erbij gepakt. Totale kost van de aankoop min nettowaarde, gedeeld door een gemiddelde huur voor een dergelijk appartement, komt op 101,58 maanden. Oftwel 8.4 jaar.
Breng je dan nog de onroerende voorheffing over die 8,5 jaar in rekening, dan kom je aan een 9de jaar

Dit alles onder de assumptie dat het rendement op vastgoed 0% is.
Laatst gewijzigd door RGiskard op 16 april 2021, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Als je de mogelijkheid hebt om lang bij je ouders te wonen, is dat een manier om veel te sparen. Maar je moet er wel opofferingen voor doen om zoveel mogelijk te sparen in die periode.
Je moet niet kijken naar hoe anderen dat doen, want meestal hebben die mensen een mooi bedrag gekregen van hun ouders.
Een andere optie is kijken of je een beter betaalde job kunt krijgen of loonsverhoging vragen. Zo spaar je rapper je eigen inbreng bijeen.
Een derde mogelijkheid is gaan zoeken in goedkopere regios.
Je ondertussen op de lijst zetten voor een sociale koopwoning is ook een optie. Voordelen zijn dat je 100% kunt lenen en je akte kosten lager zijn. Je mag wel niet teveel verdienen en je moet er 20j wonen.
Je moet niet kijken naar hoe anderen dat doen, want meestal hebben die mensen een mooi bedrag gekregen van hun ouders.
Een andere optie is kijken of je een beter betaalde job kunt krijgen of loonsverhoging vragen. Zo spaar je rapper je eigen inbreng bijeen.
Een derde mogelijkheid is gaan zoeken in goedkopere regios.
Je ondertussen op de lijst zetten voor een sociale koopwoning is ook een optie. Voordelen zijn dat je 100% kunt lenen en je akte kosten lager zijn. Je mag wel niet teveel verdienen en je moet er 20j wonen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hobby's en school... Heb je als alleenstaande ook de verantwoordelijkheid voor één of meerdere kinderen? Dan kan je best even de voorwaarden van VMSW nakijken als je dat nog niet gedaan hebt.
Mocht je iets aanschaffen met werk aan, dan niet vergeten eventuele steunmaatregelen van je provincie na te kijken. Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant bijvoorbeeld ondersteunen in veel gevallen renovatiewerken met goedkope aanvullende onderhandse leningen. Alle beetjes kunnen helpen als het in het begin wat nipt is...
Idd, ik heb een zoontje van 8 jaar - dus 2 slaapkamers zijn wenselijk en de school/hobby zou ik graag op fietsafstand behouden (max 20 a 30 min).
Daarnet kreeg ik brief dat huur geïndexeerd wordt naar 691/ maand.
Ik heb een afspraak gemaakt bij de sociale dienst van de gemeente om eens alles te overlopen en kijken of sociale huur/koopwoning mogelijk is.
Daarnet kreeg ik brief dat huur geïndexeerd wordt naar 691/ maand.
Ik heb een afspraak gemaakt bij de sociale dienst van de gemeente om eens alles te overlopen en kijken of sociale huur/koopwoning mogelijk is.
75K?

Ik heb net een huis van 270K gekocht met een eigen inbreng van 50K...
Anyway, ik begrijp je frustratie heel goed. Als alleenstaande is het zeker niet makkelijk, maar de moed niet opgeven

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
250.000 aankoop + 25.000 "kosten" - 200.000 lening (quotiteit 80%) = 75.000
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Liefst in Sijsele
Maar ook oedelem en ver sint-kruis behoren tot de mogelijkheid
Maar ook oedelem en ver sint-kruis behoren tot de mogelijkheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Driewerf helaas maar niet in Sijsele.
Ik zou graag mn picknicktafel kunnen buiten zetten en er zou een kleine bergruimte moeten zijn voor de fietsen.
Goedkoopste appartement in Sijsele was, toen ik laatst keek, 238 000 - zonder mogelijkheid om buiten te zitten en dacht dat garage nog niet inbegrepen was
Ik zou graag mn picknicktafel kunnen buiten zetten en er zou een kleine bergruimte moeten zijn voor de fietsen.
Goedkoopste appartement in Sijsele was, toen ik laatst keek, 238 000 - zonder mogelijkheid om buiten te zitten en dacht dat garage nog niet inbegrepen was
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het is heel makkelijk om goede mogelijkheden over het hoofd te zien.
Heb je al eens een kaart ingekleurd? Zones tekenen kan helpen. Zo heb ik het indertijd gedaan. Uitschrijven wat je cruciaal vindt en waarom en daarmee op een kaart aan de slag gaan. In zones werken van ideaal, over goed, naar doenbaar, als het echt moet, tot over mijn lijk.
Prijsgegevens opzoeken van de bredere regio waar je in op zoek bent. Waar is het duurder? Waar is het goedkoper?
Wat wil je binnen tien jaar? twintig? dertig? Vlaanderen, België en het notariaat straffen mensen wier perspectief verandert genadeloos af met zware belastingen, dus goed nadenken is de boodschap.
Hoe lang zal dat basisschooltje in Sijsele belangrijk zijn? Hoe lang gaat die hobby duren? Hoe zit het met werk? Misschien is het wel doenbaar om vier jaar lang van wat verder naar Sijsele te rijden, misschien ook niet... Allemaal dingen waar wij je niet rechtstreeks kunnen bij helpen beslissen. We kunnen je situatie niet goed kennen, en dat is allicht best zo.
Met het resultaat van je opzoekwerk naar iemand die je vertrouwt stappen en dat eens bespreken kan soms wonderen doen. Iemand die je goed kent zal dat wel beter kunnen dan gelijk wie hier.
Quotiteit van 80 is zeer mooi natuurlijk, maar 90 is toch ook haalbaar.. Bij sommige banken zelfs nog 100%EarthNvstr1 schreef: ↑22 april 2021, 18:46 250.000 aankoop + 25.000 "kosten" - 200.000 lening (quotiteit 80%) = 75.000
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Natuurlijk, maar het hangt vooral van de bank af hoever ze daarin willen gaan.
Daarbij zijn zowel de portefeuille aan leningen van de bank op dat moment alsook de situtatie van de aanvrager van belang.
De Nationale bank heeft daaromtrent als toezichthouder van de banken wel enkele "verwachtingen".
Een zogenaamde "verwachting" van de NBB moet je lezen als: befehl.
https://www.nbb.be/nl/faq/wat-zijn-de-d ... vastgelegd
Quotiteit 100% kan enkel voor starters die een woning kopen, en max. 5% van de leningen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Hi Daphne,Daphne83 schreef: ↑15 april 2021, 18:36 Ik heb er net een rondje banklopen/huisprijzen opzoeken en een simulatie laten maken of er een mogelijkheid is om te kopen.
Onder de 270 000 vind je hier in de regio nauwelijks nog iets te koop, of er wordt direct meer geboden dan de vraagprijs of online.
Ik heb wel een spaarpotje maar als ik bv 250 000 wil lenen, moet ik reeds zelf 75 000 kunnen neerleggen.
Als alleenstaande zonder financiële steun is dat toch bijna niet haalbaar?
Ik vraag me altijd af hoe mensen 400 000 kunnen leggen voor een huis.
Ik zit exact in dezelfde situatie als jij. Ik zou graag een huisje/appartement willen kopen rond Leuven van +/- 325 000, maar de banken aan wie ik een simulatie gevraagd heb vragen mij minstens 80 000 zelf te brengen. Ik heb wel een degelijk loon en kan maandelijks wat opzij zetten, maar ik heb gewoon niet genoeg eigen inbreng om een lening te krijgen.
Een vriend van mij verwees mij naar een nieuwe Vlaamse onderneming, Koqoon, die mensen helpen sparen om eigenaar te worden van hun woning. Als ik het goed begrijp, kopen zij de woning voor jou en huren ze hem aan jou terug, terwijl je rustig kan sparen en de woning tegen een voorafbepaalde prijs kan terugkopen wanneer je klaar bent. Zo leef je ten minste al in het huis dat je wenst en weet je exact hoeveel je moet sparen om het later pas te kopen.
Misschien dat zij jou kunnen helpen? Ik ga alvast eens horen
Jan