De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Mijn nog maar pas aan het inlezen over etf/indexfondsen.
Het is misschien het moment om een etf te nemen met inflatiegerelateerde obligaties? Met geld waarmee je niet al te hoog risico wilt nemen.
Het is misschien het moment om een etf te nemen met inflatiegerelateerde obligaties? Met geld waarmee je niet al te hoog risico wilt nemen.
Inflatiegelinkte obligaties beschermen tegen onverwachte inflatie.
De verwachte inflatie is in de prijs ingerekend, zoals de verwachte inflatie in alle obligaties (en andere beleggingen) ingerekend is.
De verwachte inflatie is in de prijs ingerekend, zoals de verwachte inflatie in alle obligaties (en andere beleggingen) ingerekend is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ja, na mijn post kwam ook het besef dat het nu te laat is voor dit type etf's.
Ondertussen nog uren zitten zoeken tussen de massa's etf's (er zijn er zoveel ) en mijn verder geïnformeerd over de verschillende criteriums zoals TER, fysiek en synthetisch, ect.
Op dit moment kwam ik uit op:
iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | CSPX
iShares NASDAQ 100 UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | CNDX (hogere TER)
iShares MSCI World SRI UCITS ETF EUR (Acc) | SUSW (ipv iwda voor duurzaamheidsreden). Wel jammer dat deze niet noteerd in amsterdam ivm makelaarskosten.
Ergens zou ik ook nog een etf in vastgoed willen maar zonder dividend uitkering.
Die van sp 500 heeft mijn voorkeur, beter rendement dan SUSW/IWDA. Moet het nog eens bekijken met overlapping.
Die van sp 500 bezit ook al bedrijven van nasdaq 100. Ik bezit ook al aandelen van apple.
Daarnaast zou ik het geld, dat ik normaal in obligatie beleg, (gedeeltelijk) in etf willen beleggen met lagere risico (3 of lager).
Maar dat gaat nog een hele zoektocht worden.Er zijn gewoon veel teveel etf's!
Door één of andere redenen kom ik ook altijd uit bij blackrock...
Zijn er naast blackrock en vanguard nog interessante providers?
Ondertussen nog uren zitten zoeken tussen de massa's etf's (er zijn er zoveel ) en mijn verder geïnformeerd over de verschillende criteriums zoals TER, fysiek en synthetisch, ect.
Op dit moment kwam ik uit op:
iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | CSPX
iShares NASDAQ 100 UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | CNDX (hogere TER)
iShares MSCI World SRI UCITS ETF EUR (Acc) | SUSW (ipv iwda voor duurzaamheidsreden). Wel jammer dat deze niet noteerd in amsterdam ivm makelaarskosten.
Ergens zou ik ook nog een etf in vastgoed willen maar zonder dividend uitkering.
Die van sp 500 heeft mijn voorkeur, beter rendement dan SUSW/IWDA. Moet het nog eens bekijken met overlapping.
Die van sp 500 bezit ook al bedrijven van nasdaq 100. Ik bezit ook al aandelen van apple.
Daarnaast zou ik het geld, dat ik normaal in obligatie beleg, (gedeeltelijk) in etf willen beleggen met lagere risico (3 of lager).
Maar dat gaat nog een hele zoektocht worden.Er zijn gewoon veel teveel etf's!
Door één of andere redenen kom ik ook altijd uit bij blackrock...
Zijn er naast blackrock en vanguard nog interessante providers?
In je beleggingskeuzes;
1- kies eerst waarin (welke assetklasse) je wil beleggen, (dit zal voor 75% je beleggingsresultaat bepalen)
2- en zoek dan een fonds dat daar goed voor is.
In de financiële wereld zijn er maar weinig wettelijke beperkings.
Iets waar ze onderuit kunnen is de wettelijke verplichting om "overal" te vermelden dat "resultaten uit het verleden indicatie geven over de toekomst"
Waarom wil je enkel in de 500 grootste US aandelen beleggen?
Deze maken ook zo'n 55-60% uit van IWDA/VWCE met daarboven nog een reeks kleinere US aandelen en ook de grootste aandelen uit de ontwikkelde markten (en voor VWCE ook de opkomende markten)
Er zijn vele obligatieETFS. Je kan bvb kijken voor aggregate Euro obligaties kiezen (bvb IEAG) of voor aggregate world obligaties hedged naar Euro (bvb VAGF).
Obligaties(fondsen) en aandelen(fondsen) hebben een andere rol in een beleggingsportefeuille.
De ene is voor stabiliteit de andere voor de groei.
1- kies eerst waarin (welke assetklasse) je wil beleggen, (dit zal voor 75% je beleggingsresultaat bepalen)
2- en zoek dan een fonds dat daar goed voor is.
In de financiële wereld zijn er maar weinig wettelijke beperkings.
Iets waar ze onderuit kunnen is de wettelijke verplichting om "overal" te vermelden dat "resultaten uit het verleden indicatie geven over de toekomst"
Waarom wil je enkel in de 500 grootste US aandelen beleggen?
Deze maken ook zo'n 55-60% uit van IWDA/VWCE met daarboven nog een reeks kleinere US aandelen en ook de grootste aandelen uit de ontwikkelde markten (en voor VWCE ook de opkomende markten)
Er zijn vele obligatieETFS. Je kan bvb kijken voor aggregate Euro obligaties kiezen (bvb IEAG) of voor aggregate world obligaties hedged naar Euro (bvb VAGF).
Obligaties(fondsen) en aandelen(fondsen) hebben een andere rol in een beleggingsportefeuille.
De ene is voor stabiliteit de andere voor de groei.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat weet ik zo nog niet, er zal best al wat toekomstige inflatie ingeprijsd worden bij nieuwe uitgiftes van inflatie gelinkte bonds maar zo een ETF bestaat uit reeds eerder uitgegeven schuldpapier. Het leuke aan die lopende bonds is dat ze meer rente gaan opbrengen wanneer de inflatie effectief stijgt, je kan dus verwachten dat die ETF in dat geval ook in waarde zal stijgen. Wanneer de inflatie gelijk blijft, renderen ze grofweg 2% beneden de klassieke bonds, wat dus bij de huidige rente negatief is. Dus enkel te overwegen wanneer je inflatie toename verwacht en weer verkopen bij vlakke of afnemende inflatie.
In elk geval wanneer ik nu zou moeten kiezen tussen een gewone obligatie ETF of een inflatie gelinkte, dan is dat zonder te twijfelen de tweede. Een rente stijging is reeds ingezet en zal wellicht nog toenemen wanneer centraal banken hun stimulus afbouwen, en dat zullen ze bij toenemende inflatie en of een te sterk groeiende economie zeker doen, met andere woorden de vooruitzichten voor de klassieke obligatie ETF's zijn niet goed IMO.
Bedankt voor je inzicht Vortex! Ik ga het verder bestuderen welke obligatie etf ik dan het beste neem.
Wat mij ook opviel was, dat het rendement van de de ethische (SUSW) variant van IWDA op dezelfde hoogte ligt, zelf iets hoger. Dit terwijl SUSW alleen de duurzame bedrijven bevat, minder dan 400. Ik weet niet of hier al een discussie is geweest of het al dan niet zinvol is om heel veel te spreiden. Maar ik vond het toch al opvallend. In dit geval spreken we wel over een termijn van 3 jaar opdat SUSW nog niet zo lang bestaat, afwachten hoe dit op langere termijn zal verlopen!
Omdat het mij opviel dat het rendement van IWDA lager ligt dan sp500 etf, zowel op middellange als lange termijn. Die van nasdaq 100 heeft nog een hoger rendement. Verschillende van mijn lange termijn aandelen scoren zelfs beter dan iwda. In dit voorbeeld heb ik Aedifica genomen.
Wat mij ook opviel was, dat het rendement van de de ethische (SUSW) variant van IWDA op dezelfde hoogte ligt, zelf iets hoger. Dit terwijl SUSW alleen de duurzame bedrijven bevat, minder dan 400. Ik weet niet of hier al een discussie is geweest of het al dan niet zinvol is om heel veel te spreiden. Maar ik vond het toch al opvallend. In dit geval spreken we wel over een termijn van 3 jaar opdat SUSW nog niet zo lang bestaat, afwachten hoe dit op langere termijn zal verlopen!
In elke periode presteert de helft van de aandelen beter dan het gemiddelde. Hopelijk dat een deel van je aandelen beter presteren dan het gemiddelde mHet vorige decennium hebben is aandelen en technology beter gepresteerd dan het gemiddelde. In het eerste decennium van deze eeuw presteerden de us aandelen minder dan de niet-us aandelen.
Ben je zeker bent dat de us aandelen ook in de volgende periode beter zullen presteren dan de wereldwijde markt? Ik zou me toch niet baseren op een korte periode van 5 jaar.
Ivm susw geldt hetzelfde; het moet zijn dat de sectoren die onderwogen zijn in susw de vorige jaren minder presteerden dan de markt. Gaat dit ook de volgende jaren zo zijn?
Ben je zeker bent dat de us aandelen ook in de volgende periode beter zullen presteren dan de wereldwijde markt? Ik zou me toch niet baseren op een korte periode van 5 jaar.
Ivm susw geldt hetzelfde; het moet zijn dat de sectoren die onderwogen zijn in susw de vorige jaren minder presteerden dan de markt. Gaat dit ook de volgende jaren zo zijn?
Een terechte opmerking. Geschiedenis herhaalt zich altijd. De ene wereldmacht komt op, de andere verdwijnt.
De eerste tekenen zijn er wel dat USA stilaan aan het afbrokkelen is, op bepaalde vlakken lijkt het meer en meer op een ontwikkelingsland.
Gisteren zat ik ook met die bedenking toen ik sp500 etf bekeek.
De grafiek was nu op 6-7 jaar. Het was nog meer in het nadeel van IWDA als ik op langere termijn keek.
Ik denk meer om een paar etf's te combineren.Alleen moet ik dan oppassen met overlappingen.
IWDA met CSPX combineren is waarschijnlijk ook te stom.
De eerste tekenen zijn er wel dat USA stilaan aan het afbrokkelen is, op bepaalde vlakken lijkt het meer en meer op een ontwikkelingsland.
Gisteren zat ik ook met die bedenking toen ik sp500 etf bekeek.
De grafiek was nu op 6-7 jaar. Het was nog meer in het nadeel van IWDA als ik op langere termijn keek.
Ik denk meer om een paar etf's te combineren.Alleen moet ik dan oppassen met overlappingen.
IWDA met CSPX combineren is waarschijnlijk ook te stom.
geeft een idee welke periodes de us-aandelen het beter deden, en welke niet.
Duidelijke grafiek B7.
Er zijn wel veel providers van etf's
Naast de twee gekende: Invesco, Franklin, VanEck, WisdomTree, Lyxor, Xtrackers,SPDR, ect.
Ik vermoed dat sommige meer te vertrouwen zijn,welke providers zijn beter te mijden?
Wat gebeurt er met de etf als de provider beslist om deze niet meer te beheren?
Ik kan mij voorstellen dat sommige eft's niet meer bestaan binnen 10 of 20 jaar. Lastig als je dan juist met die etf een lange termijn plan had.
En wat als de provider failllet gaat?
Wat is de reden dat de meeste niet VWCE nemen, maar wel IWDA+EMIM? Ik weet dat er een klein verschil is met de ter, maar je moet wel twee keer makelaarsloon betalen. Bij het opzoeken heb ik de indruk dat Vanguard voornamelijk in Nederland wordt genomen, terwijl in België dit Blackrock is.
Er zijn wel veel providers van etf's
Naast de twee gekende: Invesco, Franklin, VanEck, WisdomTree, Lyxor, Xtrackers,SPDR, ect.
Ik vermoed dat sommige meer te vertrouwen zijn,welke providers zijn beter te mijden?
Wat gebeurt er met de etf als de provider beslist om deze niet meer te beheren?
Ik kan mij voorstellen dat sommige eft's niet meer bestaan binnen 10 of 20 jaar. Lastig als je dan juist met die etf een lange termijn plan had.
En wat als de provider failllet gaat?
Wat is de reden dat de meeste niet VWCE nemen, maar wel IWDA+EMIM? Ik weet dat er een klein verschil is met de ter, maar je moet wel twee keer makelaarsloon betalen. Bij het opzoeken heb ik de indruk dat Vanguard voornamelijk in Nederland wordt genomen, terwijl in België dit Blackrock is.
VWCE bestaat nog niet zo heel lang, dus vroeger heedt IWDA+EMIM veel mensen overtuigd, die nu blijven bij wat ze gewend zijn.
Ik ben er één van. Dat, en natuurlijk de hogere transactiekosten op VWCE bij Bolero.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Uit de YTD thread:
Bij stijgende inflatie dalen obligaties hé --KNIP--.
Ondertussen is uwen IEAG al weggezakt naar YTD -3%.
Wordt plezant als straks ook nog eens de centrale bankiers gaan verstrakken.
--KNIP--
@B7veraar wie steekt er nu heden ten dage nog 30% van zijn geld in bond trackers als IEAG?
Bij stijgende inflatie dalen obligaties hé --KNIP--.
Ondertussen is uwen IEAG al weggezakt naar YTD -3%.
Wordt plezant als straks ook nog eens de centrale bankiers gaan verstrakken.
--KNIP--
VWCE & Binck/Saxo:
Ik lees hier een heel aantal pagina's terug dat binckbank 0,12% taks aanrekende bij VWCE aankoop.
Kleine waarschuwing: Saxo rekent alweer 1,32% zie ik zonet. ...dus heb ik m'n aankoop maar even geannuleerd en de klantendienst gecontacteerd.
Ik lees hier een heel aantal pagina's terug dat binckbank 0,12% taks aanrekende bij VWCE aankoop.
Kleine waarschuwing: Saxo rekent alweer 1,32% zie ik zonet. ...dus heb ik m'n aankoop maar even geannuleerd en de klantendienst gecontacteerd.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Goed opgemerkt. Ik heb vrienden die kopen via Binck/Saxo en zal dit dus zeker doorspelen. Dank.