Wat is jouw 'endgame'?
Re: Wat is jouw 'endgame'?
Interessant in deze context van "endgame": https://www.youtube.com/watch?v=ZCB-0LWAmxw
Er is weinig kans dat ik tot mijn pensioen zal werken.
Mijn beleggingsdoelen is om dit mogelijk te maken: 1) extra bovenop wettelijk pension en 2) kapitaal opbouwen om snel FI en mogelijk RE te zijn.
Voor 1) gebruik ik de SWR om te bepalen wat ik extra nodig heb bovenop mijn staatspensioen.
Voor 2) tel ik daar gewoon de verwachte uitgaven bij op.
Elk jaar dat ik werk vergroot het pensioen dat ik reeds opgebouwd heb, en wordt het bedrag dat ik nodig heb voor 1) dus kleiner, dit geeft dan mijn kapitaal voor 2) een extra boost.
Geregeld herbekijk ik mijn verwachte uitgaven voor elke periode aan de hand van mijn huidige uitgaven.
Mijn beleggingsdoelen is om dit mogelijk te maken: 1) extra bovenop wettelijk pension en 2) kapitaal opbouwen om snel FI en mogelijk RE te zijn.
Voor 1) gebruik ik de SWR om te bepalen wat ik extra nodig heb bovenop mijn staatspensioen.
Voor 2) tel ik daar gewoon de verwachte uitgaven bij op.
Elk jaar dat ik werk vergroot het pensioen dat ik reeds opgebouwd heb, en wordt het bedrag dat ik nodig heb voor 1) dus kleiner, dit geeft dan mijn kapitaal voor 2) een extra boost.
Geregeld herbekijk ik mijn verwachte uitgaven voor elke periode aan de hand van mijn huidige uitgaven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Words to live by uit de volledige versie van zijn keynote:simbala schreef: ↑12 mei 2021, 17:12 Interessant in deze context van "endgame": https://www.youtube.com/watch?v=ZCB-0LWAmxw
There is no such thing as winning or losing. There is no such thing as being the best.
There is only ahead, and behind, and the goal is not to beat the competition, the goal is to outlast the competition.
The only true competitor in the infinite game, is yourself.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
En je berekening is niet aangepast aan de inflatie ,Henkie1984 schreef: ↑12 mei 2021, 09:482000€/maand (aangepast met de inflatie) is genoeg voor mij om te gaan "rentenieren". Dat betekend niet dat ik mijn huidige werk staak, maar ik ben wel vrij van het "moeten".
Theoretisch gezien heb ik genoeg aan veel minder, ik blijf graag wat werken hier en daar, en we komen toe met veel minder.
gerekend op een gemiddelde van 2% inflatie heb je 1 600000 € nodig en niet de 658714 € waar jij over spreekt .
Dit maar om je moed in spreken en dat je berekeningen helemaal niet kloppen
Versta niet dat er hier geen commentaar komt op uw veronderstellingen
-
- Verbannen Gebruiker
Ten eerste is de inflatie een redelijk theoretisch gegeven.
Het is het gemiddelde van een korf van producten.
Je uitgaven stijgen in verhouding dus geen 2% per jaar.
Je gaat er toch van uit dat wanneer je stopt met werken een eigen woning hebt en een groot deel van je vaste kosten laag zijn en onder controle.
Als je bv. 1.000 gespaard hebt en moet uitgeven zal je geld door de inflatie alleen minder waard zijn als je producten aanschaft die ook duurder zijn geworden.
Koop je daarentegen producten die niet duurder zijn geworden of goedkoper is je spaargeld nog altijd even veel waard.
Eenmaal je niet meer afhankelijk bent van derden heb je ook alle tijd om je uitgaven te plannen in functie van hun kostprijs. er moet immers niets meer.
Dat vergeten veel mensen die al heel hun leven gewoon meestappen in de tredmolen die door anderen wordt aangestuurd.
Ten tweede zijn je kosten zijn ook veel lager.
Als je kapitaal op een jaar tijd gemiddeld 2.000 € opbrengt ga ik er toch van uit dat je die 2.000 € niet iedere maand volledig gaat opleven? M.a.w. je blijft toch nog altijd sparen. Je kapitaal blijft zich dus vermeerderen waardoor je ook voorblijft op de inflatie.
Ten derde heeft bijna iedereen vanaf een bepaalde leeftijd recht op een pensioen. Je kan dus perfect berekenen tot welke datum je volledig van je kapitaal moet leven. Vanaf de pensioendatum komt er dan weer maandelijks extra bovenop. Gezien je gewend bent te leven van je rente is dat dan ook weer extra spaargeld.
Na me teruggetrokken te hebben uit de gestuurde samenleving stel ik vast dat ik maar één foutje gemaakt heb. Ik had het nog vijf jaar vroeger moeten doen.
Je gaat er toch van uit dat wanneer je stopt met werken een eigen woning hebt en een groot deel van je vaste kosten laag zijn en onder controle.
Als je bv. 1.000 gespaard hebt en moet uitgeven zal je geld door de inflatie alleen minder waard zijn als je producten aanschaft die ook duurder zijn geworden.
Koop je daarentegen producten die niet duurder zijn geworden of goedkoper is je spaargeld nog altijd even veel waard.
Eenmaal je niet meer afhankelijk bent van derden heb je ook alle tijd om je uitgaven te plannen in functie van hun kostprijs. er moet immers niets meer.
Dat vergeten veel mensen die al heel hun leven gewoon meestappen in de tredmolen die door anderen wordt aangestuurd.
Als je kapitaal op een jaar tijd gemiddeld 2.000 € opbrengt ga ik er toch van uit dat je die 2.000 € niet iedere maand volledig gaat opleven? M.a.w. je blijft toch nog altijd sparen. Je kapitaal blijft zich dus vermeerderen waardoor je ook voorblijft op de inflatie.
Ten derde heeft bijna iedereen vanaf een bepaalde leeftijd recht op een pensioen. Je kan dus perfect berekenen tot welke datum je volledig van je kapitaal moet leven. Vanaf de pensioendatum komt er dan weer maandelijks extra bovenop. Gezien je gewend bent te leven van je rente is dat dan ook weer extra spaargeld.
Na me teruggetrokken te hebben uit de gestuurde samenleving stel ik vast dat ik maar één foutje gemaakt heb. Ik had het nog vijf jaar vroeger moeten doen.
Mijn doel is 350K tegen pensioen.
Nu ben ik 40 met bijna afbetaald huis. Dat geeft mij al veel gemoedsrust.
Heb wat spaargeld staan, 80K en voor 2 jaar gestart met beleggen 500 Eur/mnd
Dan komt daar nog groepsverzekering bij.
Het is een doel omdat ik dat fijn vind een doel te hebben. En de lat mag wel relatief hoog liggen anders is er niks aan. Maar ik cijfer niet elke dag en lig er ook niet wakker van.
Het is een doel omdat ik dat fijn vind een doel te hebben. En de lat mag wel relatief hoog liggen anders is er niks aan. Maar ik cijfer niet elke dag en lig er ook niet wakker van.
Ik wens je het allerbeste, maar denk dat je nog veel zal/moet bijsturen alvorens het zover is.Bart schreef: ↑13 mei 2021, 10:02 Mijn doel is 350K tegen pensioen.
Wenselijk zou zijn m.i. dat je op die leeftijd daar nog niet te veel bij stil staat.
Er zal nog veel water naar de zee vloeien.
Zelf de gemoedsrust hebben van een afbetaalde woonst tegen een jaar of 55
Regelmatig op reis kunnen zonder beperkingen nu al ( niet dat ik zo verlang naar dure luxe, maar de kennis dat het kan)
Kinderen kunnen helpen met z'n tandkosten/studie/eerste wagen/aankoop van een huis... zonder dat ze eerst jaren moeten ploeteren
Regelmatig op reis kunnen zonder beperkingen nu al ( niet dat ik zo verlang naar dure luxe, maar de kennis dat het kan)
Kinderen kunnen helpen met z'n tandkosten/studie/eerste wagen/aankoop van een huis... zonder dat ze eerst jaren moeten ploeteren
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
E10ne schreef: ↑13 mei 2021, 14:08Ik wens je het allerbeste, maar denk dat je nog veel zal/moet bijsturen alvorens het zover is.Bart schreef: ↑13 mei 2021, 10:02 Mijn doel is 350K tegen pensioen.
Wenselijk zou zijn m.i. dat je op die leeftijd daar nog niet te veel bij stil staat.
Ik snap je reactie. Ik spaar in totaal 1250 eur per maand waarvan 500 naar beleggingen.
Met 500 kom ik er inderdaad niet
Uw redenering van inflatie klopt maar half half.David_DeWa schreef: ↑13 mei 2021, 08:46 Ten eerste is de inflatie een redelijk theoretisch gegeven.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nog 30 jaar tot pensioen...E10ne schreef: ↑13 mei 2021, 14:08Ik wens je het allerbeste, maar denk dat je nog veel zal/moet bijsturen alvorens het zover is.Bart schreef: ↑13 mei 2021, 10:02 Mijn doel is 350K tegen pensioen.
80.000 + (30 * 12 * 500) = 260.000 alleen al aan puur eigen inleg, met rendement erbij lijkt mij 350.000 zeer realistisch.
Waar Bart misschien best wel rekening mee houdt, is dat 350.000 EUR over 30 jaar niet meer de waarde heeft van 350.000 EUR vandaag...
-
- Hero Member
- Contacteer:
kliklop schreef: ↑12 mei 2021, 23:47 En je berekening is niet aangepast aan de inflatie ,
gerekend op een gemiddelde van 2% inflatie heb je 1 600000 € nodig en niet de 658714 € waar jij over spreekt .
Dit maar om je moed in spreken en dat je berekeningen helemaal niet kloppen
Versta niet dat er hier geen commentaar komt op uw veronderstellingen
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Verbannen Gebruiker
Normaal blijft je spaarquota ook niet gelijk over 30 jaar maar stijgt deze minstens evenredig met de inflatie en in de meeste gevallen hoger.EarthNvstr1 schreef: ↑13 mei 2021, 23:13 Nog 30 jaar tot pensioen...
80.000 + (30 * 12 * 500) = 260.000 alleen al aan puur eigen inleg, met rendement erbij lijkt mij 350.000 zeer realistisch.
Waar Bart misschien best wel rekening mee houdt, is dat 350.000 EUR over 30 jaar niet meer de waarde heeft van 350.000 EUR vandaag...
Hij zal inderdaad wel een denkfout maken en niet bedoelen dat hij over 30 jaar 350.000 € wil gespaard hebben volgens de waarde van vandaag maar volgens de overeenkomende waarde van over dertig jaar.
Dat hoop ik toch voor hem.