Alg Verg Beauvent
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Alg Verg Beauvent
Goh, een Beauvent ga ik niet noodzakelijk vervangen door iets speculatiefs, maar door iets dat eveneens inkomstengericht is. In dit geval denk ik eerder aan preferente aandelen (USA/CA) en/of convertible debentures (CA). Dan zit je wel met een wisselkoersrisico uiteraard, maar ik heb aparte Dollar-rekeningen (inclusief rekeningen bij CA brokers en banken zoals de Bank of Montreal waar ik bijvoorbeeld ook kan intekenen op primaire uitgiften die some - maar zeker niet altijd - interessant zijn).
Ik heb eigenlijk geen 'vaste' portefeuille-allocatie. op dit moment zit ik:
*10% obligaties (voornamelijk enkele primaire EUR uitgiften bij Bolero en converteerbare Canadese obligaties - het merendeel gekocht tijdens de maart-crash toen die relatief illiquide bonds zakten naar 75-85% van de nominale waarde)
* 20% cash op spaarrekening
* Momenteel 20% cash op beursrekening - voornamelijk na het liquideren van enkele grondstofposities (paar gelukjes gehad met private plaatsingen waar er ook een gratis warrant aan vasthing)
* 50% aandelen. Aandelen zijn (momenteel) ongeveer 50/50 tussen inkomsten en speculatie, en die verhouding fluctueert continu, ik ga gewoon naar wat mijn gevoel zinvol is. Indien er een income-security binnen mijn koopzone komt ga ik die niet plots laten schieten omdat ik een bepaalde ratio wil hanteren.
Ik heb geen glazen bol en heb geen strikte hantering qua onderverdeling en ratios.
Om maar een paar voorbeelden te geven van preferente aandelen; ik hoop dat de artikels nog vrij leesbaar zijn en niet achter een paywall zitten.
https://seekingalpha.com/article/433808 ... red-shares
https://seekingalpha.com/article/434337 ... nteresting
Ik heb eigenlijk geen 'vaste' portefeuille-allocatie. op dit moment zit ik:
*10% obligaties (voornamelijk enkele primaire EUR uitgiften bij Bolero en converteerbare Canadese obligaties - het merendeel gekocht tijdens de maart-crash toen die relatief illiquide bonds zakten naar 75-85% van de nominale waarde)
* 20% cash op spaarrekening
* Momenteel 20% cash op beursrekening - voornamelijk na het liquideren van enkele grondstofposities (paar gelukjes gehad met private plaatsingen waar er ook een gratis warrant aan vasthing)
* 50% aandelen. Aandelen zijn (momenteel) ongeveer 50/50 tussen inkomsten en speculatie, en die verhouding fluctueert continu, ik ga gewoon naar wat mijn gevoel zinvol is. Indien er een income-security binnen mijn koopzone komt ga ik die niet plots laten schieten omdat ik een bepaalde ratio wil hanteren.
Ik heb geen glazen bol en heb geen strikte hantering qua onderverdeling en ratios.
Om maar een paar voorbeelden te geven van preferente aandelen; ik hoop dat de artikels nog vrij leesbaar zijn en niet achter een paywall zitten.
https://seekingalpha.com/article/433808 ... red-shares
https://seekingalpha.com/article/434337 ... nteresting
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dankjewel voor de hints. Ik denk dat ik nog wat studiewerk voor de boeg heb als ik met vertrouwen dat soort zaken wil opvolgen. Als je relevant leesvoer hebt, hoor ik het graag...
Hints waren het niet echt, enkel wat verduidelijking bij hoe ik te werk ga. Er is nooit "één waarheid".
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hoe bepaal je je koopzone? Hoe filter je het gigantische aanbod daarop?
Zo'n opportunistische strategie lijkt me ook wel te liggen voor alvast een deel van mijn portefeuille.Ik heb geen glazen bol en heb geen strikte hantering qua onderverdeling en ratios.
Wat het gigantische aanbod betreft: het eerste jaar was een jaar van grassroots due diligence. Ik kan u verzekeren dat wat mijnbouw'bedrijven' betreft, 80% op de TSX Venture niet hoort te bestaan en enkel dient om wild goose chases te financieren (en het management een salaris uit te betalen). Genre 'maar natuurlijk zal eerstewereldland ABC ons een vergunning geven om een mijn te openen in het midden van dat natuurgebied'. Echt waar.
Eenmaal je die 80% uitgeweed hebt focus je op de bedrijven die wél iets interessants hebben, en dat is inderdaad ook tijd-intensief. En ook geen garantie natuurlijk, van die resterende 20% gaat ook zeker de helft 'er niet raken': het project raakt in de problemen, er kan geen geld meer worden opgehaald,... Er zijn veel redenen waarom iets dat op het eerste zicht veelbelovend lijkt toch niet van de grond komt.
Koopzones: ik kijk vooral naar NAV en financierbaarheid van een project (iets met 10 miljard NAV dat 4 miljard kost om te bouwen en in dehande is van een junior is bij voorbaat al lastig tenzij je mikt op een overname, maar gokken op een overname is nooit mijn plan-A). En dan is het vooral zaal van in schijfjes te kopen/bijkopen. En mentaal te accepteren dat die dingen soms op -75% kunnen staan als het allemaal tegenzit. Het is niet omdat je een junior met een mooi project vindt dat je er ook winst zult op maken, jammer genoeg is het zo simpel niet.
Wat producenten betreft is het vooral zaak om te kijken naar cash flow, levensduur van de mijn en balansstructuur. Er is opnieuw niet "één" koopzone: een bedrijf met 5 miljard schulden, een levensduur van 30 jaar aan 700M per jaar cash flow is vaak interessanter dan een schuldenvrij bedrijf met 100M cash flow per jaar maar waar de mijn op zijn einde loopt.
Maar goed, ik kan er uren over doorbomen. Komt erop neer dat er veel mogelijkheden zijn, en zoals ik al zei, niet "één" waarheid of één bedrijf dat de absolute top is (confirmation bias is vaak gevaarlijk in die sector).
Eenmaal je die 80% uitgeweed hebt focus je op de bedrijven die wél iets interessants hebben, en dat is inderdaad ook tijd-intensief. En ook geen garantie natuurlijk, van die resterende 20% gaat ook zeker de helft 'er niet raken': het project raakt in de problemen, er kan geen geld meer worden opgehaald,... Er zijn veel redenen waarom iets dat op het eerste zicht veelbelovend lijkt toch niet van de grond komt.
Koopzones: ik kijk vooral naar NAV en financierbaarheid van een project (iets met 10 miljard NAV dat 4 miljard kost om te bouwen en in dehande is van een junior is bij voorbaat al lastig tenzij je mikt op een overname, maar gokken op een overname is nooit mijn plan-A). En dan is het vooral zaal van in schijfjes te kopen/bijkopen. En mentaal te accepteren dat die dingen soms op -75% kunnen staan als het allemaal tegenzit. Het is niet omdat je een junior met een mooi project vindt dat je er ook winst zult op maken, jammer genoeg is het zo simpel niet.
Wat producenten betreft is het vooral zaak om te kijken naar cash flow, levensduur van de mijn en balansstructuur. Er is opnieuw niet "één" koopzone: een bedrijf met 5 miljard schulden, een levensduur van 30 jaar aan 700M per jaar cash flow is vaak interessanter dan een schuldenvrij bedrijf met 100M cash flow per jaar maar waar de mijn op zijn einde loopt.
Maar goed, ik kan er uren over doorbomen. Komt erop neer dat er veel mogelijkheden zijn, en zoals ik al zei, niet "één" waarheid of één bedrijf dat de absolute top is (confirmation bias is vaak gevaarlijk in die sector).
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Is het mogelijk de topic 'beauvent" ter respecteren AUB?
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Webmaster; even dit onderwerp afsplitsen ?fropskottel schreef: ↑13 juni 2020, 19:36 Dag Poldermol,
Ik begrijp uit vorige berichten dat jij om professionele redenen met redelijk wat kennis van zaken over de grondstoffensector kan spreken, en dat daar een niet onaanzienlijk deel van je vermogen insteekt.
Zie je het zitten om een iets bredere kijk te geven op de samenstelling van je beleggingsportefeuille, en op de logica die die onderbouwt?
Waar zoek jij je hogere rendement?
Hoeft niet, zoals ik fropskottel al zei mag hij me altijd DM'en. Meer zal er niet van mijn kant komen en al zeker niet in een topic waar het niet thuishoort.
kleine vraag over Beauvent:
Ik weet dat als je je aandeel verkoopt, je je oorspronkelijke inleg terug krijgt.
Maar wat met de dividenden, worden deze op de 250€ berekend of kunnen deze stijgen?
Stel dat je een aantal aandelen koopt,
wordt je dividend op je aankoopwaarde uitgereikt of zal dit aandeel ook stijgen in waarde met een waardestijging van het bedrijf?
Stel dat het bedrijf het goed doet en in 10j tijd ondanks de uitgegeven dividenden verdubbelt in waarde, geven ze je dan een dividend op de oorspronkelijke 250€ per aandeel of op de 500€ die zo'n aandeel eigenlijk waard is?
Ik weet dat als je je aandeel verkoopt, je je oorspronkelijke inleg terug krijgt.
Maar wat met de dividenden, worden deze op de 250€ berekend of kunnen deze stijgen?
Stel dat je een aantal aandelen koopt,
wordt je dividend op je aankoopwaarde uitgereikt of zal dit aandeel ook stijgen in waarde met een waardestijging van het bedrijf?
Stel dat het bedrijf het goed doet en in 10j tijd ondanks de uitgegeven dividenden verdubbelt in waarde, geven ze je dan een dividend op de oorspronkelijke 250€ per aandeel of op de 500€ die zo'n aandeel eigenlijk waard is?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Beauvent is een cooperatie.
Je aandeel is 250 waard en blijft 250 waard. Je hebt dus geen op- of neerwaards risico.
Wel risico dat ze failliet gaan en je je inleg kwijt bent dus. Uitstappen is ook aan voorwaarden verbonden, als er teveel vraag is om uit te stappen kunnen ze dat weigeren.
Ze mogen per jaar tot maximaal 6% bruto dividend uitkeren, dat is dus 6% van 250 want je aandeel blijft altijd 250 waard.
Je aandeel is 250 waard en blijft 250 waard. Je hebt dus geen op- of neerwaards risico.
Wel risico dat ze failliet gaan en je je inleg kwijt bent dus. Uitstappen is ook aan voorwaarden verbonden, als er teveel vraag is om uit te stappen kunnen ze dat weigeren.
Ze mogen per jaar tot maximaal 6% bruto dividend uitkeren, dat is dus 6% van 250 want je aandeel blijft altijd 250 waard.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voor wie geïnteresseerd zou zijn... vanaf morgen kan je terug inschrijven op 1 aandeel:
https://www.beauvent.be/geef-eens-een-aandeel-cadeau
https://www.beauvent.be/geef-eens-een-aandeel-cadeau
bedankt voor de info.EarthNvstr1 schreef: ↑17 december 2020, 11:08 Beauvent is een cooperatie.
Wat gebeurt er dan met meerwinst mocht dat ooit gebeuren?
Allemaal in een grote pot voor toekomstige dividenden? hogere vergoedingen naar bestuurders? Liefdadigheid naar broederlijk delen?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat gaat vooral naar nieuwe investeringen.EIVEV schreef: ↑22 december 2020, 08:27bedankt voor de info.EarthNvstr1 schreef: ↑17 december 2020, 11:08 Beauvent is een cooperatie.
Wat gebeurt er dan met meerwinst mocht dat ooit gebeuren?
Allemaal in een grote pot voor toekomstige dividenden? hogere vergoedingen naar bestuurders? Liefdadigheid naar broederlijk delen?
Op de AV van Beauvent is zonet beslist dat het dividend 3.25% blijft.