Auto kopen of oude verslijten
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
Auto kopen of oude verslijten
Ik heb een tweedehands diesel van 9 jaar oud - 130 000 km.
Vorig jaar had ik nogal wat algemene slijtagekosten van 1000 euro, nieuwe banden en ophanging vooraan.
Wss staat de distributieriem bij volgend onderhoud op de planning, geen idee wanneer dit is bij een diesel (ford C-max).
Vanaf wanneer maak je de afweging dat de herstellingskosten oude wagen niet meer opwegen tegen aanschaf nieuwe wagen?
Een nieuwe wagen aankopen zou met autolening zijn, ik werk als zelfstandige. Maar dan hypoticeer ik mn kansen om als alleenstaande iets te kopen.
Auto rijdt vnl veel kilometers tijdens reizen, woon-werk is 20 km en doe ik veelal met de fiets tss april en november.
Autobelastingen zijn nu bijna 390 euro/jaar, kleinere benzineauto zal ook al een slok schelen
Vorig jaar had ik nogal wat algemene slijtagekosten van 1000 euro, nieuwe banden en ophanging vooraan.
Wss staat de distributieriem bij volgend onderhoud op de planning, geen idee wanneer dit is bij een diesel (ford C-max).
Vanaf wanneer maak je de afweging dat de herstellingskosten oude wagen niet meer opwegen tegen aanschaf nieuwe wagen?
Een nieuwe wagen aankopen zou met autolening zijn, ik werk als zelfstandige. Maar dan hypoticeer ik mn kansen om als alleenstaande iets te kopen.
Auto rijdt vnl veel kilometers tijdens reizen, woon-werk is 20 km en doe ik veelal met de fiets tss april en november.
Autobelastingen zijn nu bijna 390 euro/jaar, kleinere benzineauto zal ook al een slok schelen
Re: Auto kopen of oude verslijten
Normaal onderhoud de komende jaren gaat alvast goedkoper zijn dan een nieuwe.Daphne83 schreef: ↑16 mei 2021, 09:00 Ik heb een tweedehands diesel van 9 jaar oud - 130 000 km.
Vorig jaar had ik nogal wat algemene slijtagekosten van 1000 euro, nieuwe banden en ophanging vooraan.
Wss staat de distributieriem bij volgend onderhoud op de planning, geen idee wanneer dit is bij een diesel (ford C-max).
Vanaf wanneer maak je de afweging dat de herstellingskosten oude wagen niet meer opwegen tegen aanschaf nieuwe wagen?
Een nieuwe wagen aankopen zou met autolening zijn, ik werk als zelfstandige. Maar dan hypoticeer ik mn kansen om als alleenstaande iets te kopen.
Auto rijdt vnl veel kilometers tijdens reizen, woon-werk is 20 km en doe ik veelal met de fiets tss april en november.
Autobelastingen zijn nu bijna 390 euro/jaar, kleinere benzineauto zal ook al een slok schelen
En mits bijbetaling mag men zelfs nog de milieu zones in.
En als distributie riem na 9 j nog nooit is vervangen zal het wel een distributie ketting zijn.
En banden zijn normale onderhoudskosten en geen slijtage kost.
Als opmerkingen op uw verslag van controle centra, is het mogelijk een ander verhaal.
Laatst gewijzigd door platin op 16 mei 2021, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Auto kopen of oude verslijten
Een nieuwe schrijft meer af dan de oude aan onderhoud kost. Eventueel andere garage zoeken.
Re: Auto kopen of oude verslijten
Een diesel is om lange afstanden te doen.. Bij korte ritten slijt de motor extra snel..
Een diesel van 9 jaar geraak je hier aan de straatstenen ook niet meer kwijt. Is voor export..
Zou wachten op een goede promo of korting en hem inleveren voor een nieuwe of jonge tweedehands benzine.
Zo krijg je er nog geld voor en steek je er geen geld in...
Een diesel van 9 jaar geraak je hier aan de straatstenen ook niet meer kwijt. Is voor export..
Zou wachten op een goede promo of korting en hem inleveren voor een nieuwe of jonge tweedehands benzine.
Zo krijg je er nog geld voor en steek je er geen geld in...
Re: Auto kopen of oude verslijten
De volgende 10 jaar staat er je een meerkost aan wegenbelastingen van rond de 2500 euro te wachten, gerekend dat je een benzine voor 140 euro per jaar zou op de baan zetten. Bij een andere auto betaal je dan weer BIV. Dat moet er ook afgetrokken worden.
De restsom kan je in gedachten al aftrekken van de prijs van een nieuwe auto.
Technisch kan die auto waarschijnlijk nog wat jaren voort maar je weet nooit wat er wel of niet aan kapot zal gaan.
De motor kan nog lang mee maar er is veel meer aan een auto dat kan stuk gaan dan de motor.
Als je een nieuwe koopt kan je proberen om dat te doen met 5 jaar garantie.
Een merk dat 2 jaar garantie geeft biedt als optie vaak 5 jaar aan.
Als nadeel zie ik : we' zitten in een overgang. Of dit HET moment is om van auto te veranderen ? Voor mij niet.
Voor jou : dat moet je zelf bepalen.
Je kan een occasie overwegen om uit de grootste kosten van aankoop te zijn en de jaarlijkse kostprijs te doen dalen.
Dan heb je vaak wel een jaar minder garantie. Of het blijft gewoon bij een jaar als je bij een garage koopt.
Ik ben even gaan opzoeken of die auto erg betrouwbaar is en vond o.a. dit :
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-speci ... 0c29d2a1e4
'''Het roetfilter van de diesels moet elke 120.000 kilometer worden vervangen.'''''
Is dat al gebeurd ?
Het kost een kleine 300 euro in de namaakmerken. Bij Ford zelf is het waarschijnlijk meer. Plaatsing is bij die prijs niet inbegrepen.
Het roetfilter er gewoon tussenuit halen werd vroeger gedaan maar bij de schouwing gaan ze daar binnenkort op afkeuren. Dus : dat is geen optie.
De restsom kan je in gedachten al aftrekken van de prijs van een nieuwe auto.
Technisch kan die auto waarschijnlijk nog wat jaren voort maar je weet nooit wat er wel of niet aan kapot zal gaan.
De motor kan nog lang mee maar er is veel meer aan een auto dat kan stuk gaan dan de motor.
Als je een nieuwe koopt kan je proberen om dat te doen met 5 jaar garantie.
Een merk dat 2 jaar garantie geeft biedt als optie vaak 5 jaar aan.
Als nadeel zie ik : we' zitten in een overgang. Of dit HET moment is om van auto te veranderen ? Voor mij niet.
Voor jou : dat moet je zelf bepalen.
Je kan een occasie overwegen om uit de grootste kosten van aankoop te zijn en de jaarlijkse kostprijs te doen dalen.
Dan heb je vaak wel een jaar minder garantie. Of het blijft gewoon bij een jaar als je bij een garage koopt.
Ik ben even gaan opzoeken of die auto erg betrouwbaar is en vond o.a. dit :
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-speci ... 0c29d2a1e4
'''Het roetfilter van de diesels moet elke 120.000 kilometer worden vervangen.'''''
Is dat al gebeurd ?
Het kost een kleine 300 euro in de namaakmerken. Bij Ford zelf is het waarschijnlijk meer. Plaatsing is bij die prijs niet inbegrepen.
Het roetfilter er gewoon tussenuit halen werd vroeger gedaan maar bij de schouwing gaan ze daar binnenkort op afkeuren. Dus : dat is geen optie.
Re: Auto kopen of oude verslijten
Er bestaan additieven om bij de brandstof te voegen zoals Bardahl, Wynns, en als je dan je dan aan 3000 toeren een lange afstand rijdt zal er al wat roet uit zijn of is het volledig weg. Desnoods meerdere tankbeurten.haelewyn schreef: ↑16 mei 2021, 11:36
'''Het roetfilter van de diesels moet elke 120.000 kilometer worden vervangen.'''''
Is dat al gebeurd ?
Het kost een kleine 300 euro in de namaakmerken. Bij Ford zelf is het waarschijnlijk meer. Plaatsing is bij die prijs niet inbegrepen.
Het roetfilter er gewoon tussenuit halen werd vroeger gedaan maar bij de schouwing gaan ze daar binnenkort op afkeuren. Dus : dat is geen optie.
Re: Auto kopen of oude verslijten
Een auto van 9 jaar kan je je mogelijks kortelinks aan de volgende herstellingen verwachten/
Distributieriem + waterpomp (wordt altijd samen gedaan )
Battery
Uitlaat - roetfilter
Koppeling
Remmen
Wordt en lopende rekening, en voor je het door hebt ben je enkele duizenden euro's kwijt, wat je nooit kunt recupereren..
Distributieriem + waterpomp (wordt altijd samen gedaan )
Battery
Uitlaat - roetfilter
Koppeling
Remmen
Wordt en lopende rekening, en voor je het door hebt ben je enkele duizenden euro's kwijt, wat je nooit kunt recupereren..
Laatst gewijzigd door ludo op 16 mei 2021, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Auto kopen of oude verslijten
200.000km of op 10 jaar. Ford werkt met vastgestelde prijzen voor zoiets, zal iets van €550 voor het vervangen van riem, rollen en waterpomp zijn.Daphne83 schreef: ↑16 mei 2021, 09:00 Ik heb een tweedehands diesel van 9 jaar oud - 130 000 km.
Vorig jaar had ik nogal wat algemene slijtagekosten van 1000 euro, nieuwe banden en ophanging vooraan.
Wss staat de distributieriem bij volgend onderhoud op de planning, geen idee wanneer dit is bij een diesel (ford C-max).
Zolang het normaal slijtage onderhoud is en de auto betrouwbaar rijdt (niet regelmatig in panne staat) gaat een jaarlijks onderhoud veel goedkoper zijn dan het afschrijven van een nieuwe.Daphne83 schreef: ↑16 mei 2021, 09:00 Vanaf wanneer maak je de afweging dat de herstellingskosten oude wagen niet meer opwegen tegen aanschaf nieuwe wagen?
Een nieuwe wagen aankopen zou met autolening zijn, ik werk als zelfstandige. Maar dan hypoticeer ik mn kansen om als alleenstaande iets te kopen.
Re: Auto kopen of oude verslijten
Wanneer Distributieriem vervangen Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAX 1.6 16V 74 kW = 160 000 Kilometer of na maximaal 8 jaar.
Ford Focus C-MAX 1.6 Ti 85 kW = 160 000 Kilometer of na maximaal 8 jaar.
Ford Focus C-MAX 1.8 16V alle varianten = Distributieketting. Controleren en eventueel vervangen na 10 jaar.
Ford Focus C-MAX 2.0 16V 107 kW = Distributieketting.
Ford Focus C-MAX 1.6 16V 74 kW = 160 000 Kilometer of na maximaal 8 jaar.
Ford Focus C-MAX 1.6 Ti 85 kW = 160 000 Kilometer of na maximaal 8 jaar.
Ford Focus C-MAX 1.8 16V alle varianten = Distributieketting. Controleren en eventueel vervangen na 10 jaar.
Ford Focus C-MAX 2.0 16V 107 kW = Distributieketting.
Laatst gewijzigd door ludo op 16 mei 2021, 12:10, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Berichten: 6734
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: Auto kopen of oude verslijten
Ik zou er voor zorgen dat ik vooral bezig ben met mijn werk ipv met mijn wagen.
M.a.w.: bedrijfszekerheid en voorspelbare kost lijken mij belangrijke factoren
Eventueel een leasing overwegen ?
M.a.w.: bedrijfszekerheid en voorspelbare kost lijken mij belangrijke factoren
Eventueel een leasing overwegen ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 16 mei 2021, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Auto kopen of oude verslijten
Dat is voor benzine motoren, bij diesel is het 10 jaar en 200.000kmludo schreef: ↑16 mei 2021, 12:08 Wanneer Distributieriem vervangen Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAX 1.6 16V 74 kW = 160 000 Kilometer of na maximaal 8 jaar.
Ford Focus C-MAX 1.6 Ti 85 kW = 160 000 Kilometer of na maximaal 8 jaar.
Ford Focus C-MAX 1.8 16V alle varianten = Distributieketting. Controleren en eventueel vervangen na 10 jaar.
Ford Focus C-MAX 2.0 16V 107 kW = Distributieketting.
Diesel Varianten geproduceerd tussen 2003 en 2007
Ford Focus 1.6 TDCi 66, 74 en 80 kW = 200 000 Kilometer of na maximaal 10 jaar.
Ford Focus 1.8 TDCi 85 kW = 200 000 Kilometer of na maximaal 10 jaar.
Ford Focus 2.0 TDCi alle varianten = 200 000 Kilometer of na maximaal 10 jaar.
Diesel Varianten geproduceerd tussen 2003 en 2007
Ford C-MAX Focus 1.6 TDCi 66 en 80 kW = 240 000 Kilometer of na maximaal 10 jaar.
Ford C-MAX Focus 1.6 TDCi 74 kW = 200 000 Kilometer of na maximaal 10 jaar.
Ford C-MAX Focus 1.8 TDCi 85 kW = 200 000 Kilometer of na maximaal 10 jaar.
Ford C-MAX Focus 2.0 TDCi 98 en 100 kW = 200 000 Kilometer of na maximaal 10 jaar.
Re: Auto kopen of oude verslijten
Één nieuwe wagen gaat meer kosten aan afschrijving. Dat is zeker.
Indien op krediet: omnium, ook veel geld.
Onderhoud nieuwe wagen bij dealer ook veel duurder dan oude wagen bij kleine garage.
Alleen dat verschil kan al op 5 jaar de distributieriem en roetfilter compenseren.
Nieuwe benzine gaat ook meer verbruiken als oude diesel, en dan zeker suv of monovolume.
Taks zal minder zijn, maar wat, 250 eur per jaar? En binnen enkele jaren is benzine de vijand met extra taks.
Roetfilter kan misschien binnen enkele jaren problemen geven, mogelijk ook niet.
Zelf zou ik de oude gewoon zo lang mogelijk houden en niet bij dealer gaan.
Indien op krediet: omnium, ook veel geld.
Onderhoud nieuwe wagen bij dealer ook veel duurder dan oude wagen bij kleine garage.
Alleen dat verschil kan al op 5 jaar de distributieriem en roetfilter compenseren.
Nieuwe benzine gaat ook meer verbruiken als oude diesel, en dan zeker suv of monovolume.
Taks zal minder zijn, maar wat, 250 eur per jaar? En binnen enkele jaren is benzine de vijand met extra taks.
Roetfilter kan misschien binnen enkele jaren problemen geven, mogelijk ook niet.
Zelf zou ik de oude gewoon zo lang mogelijk houden en niet bij dealer gaan.
Re: Auto kopen of oude verslijten
Rekening houdend met alle veranderingen die er zitten aan te komen, technische vooruitgang en verplichtingen elektrisch rijden, zeker behouden.
Re: Auto kopen of oude verslijten
Voor ieder electrisch rijden is een utopie.. Het electrisch netwerk om de benodigde kilowatt op te wekken kan dit gewoon niet aan.. nu niet en nooit niet..
Re: Auto kopen of oude verslijten
Als we willen dat iedereen elektrisch rijdt hebben we 2 extra kerncentrales, 610 megagrote windmolens op zee of 15.200 voetbalvelden vol met zonnepanelen nodig.