Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
TIP
Re: Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
Belegd in zeer diverse dingen (Europa, US, groene energie, tech...) maar wel altijd fondsen (mijn kennis was nog niet zo groot om iets anders te nemen). De aankoop die het langst is geleden is inmiddels 5 jaar ofzo.
Best presenterende is LU0572952280 Janus Henderson Horizon Global Technology Leaders Fund A2 EUR (draait 175% winst), slechts presterende (vooral vanwege slecht geplande aankopen) is LU0561744862 BlackRock Global Funds - European Equity Income Fund A5G EUR (draait 8% verlies maar verlies wordt beperkt doordat ik er dividenden van krijg die overigens niet in de -8% zitten gerekend).
Laatste aankoop was LU0278272843 Triodos SICAV I - Triodos Pioneer Impact Fund EUR R Capitalisation en LU1295551144 Capital Group New Perspective Fund (LUX) B die mijn inzet op een termijn van 2 jaar 60% hebben kunnen verhogen.
Wat ik er persoonlijk in totaal in het gestopt is waarschijnlijk weinig in vele mensen hun ogen hier. In totaal €20.000 erin en is nu netto €30.000 waard als ik alles verkoop en kosten aftrek.
Over het algemeen zeer tevreden. Er is er maar 1 die verlies draait maar vanwege het dividend dit weet te beperken. Ik moet leren minder te spelen op emotie, op het juiste moment aankopen (heb weinig geprofiteerd van de crisis achteraf gekeken) en afstappen van fondsen om op beheerkosten te besparen.
Ongetwijfeld kan het beter, maar slechter denk ik ook
Best presenterende is LU0572952280 Janus Henderson Horizon Global Technology Leaders Fund A2 EUR (draait 175% winst), slechts presterende (vooral vanwege slecht geplande aankopen) is LU0561744862 BlackRock Global Funds - European Equity Income Fund A5G EUR (draait 8% verlies maar verlies wordt beperkt doordat ik er dividenden van krijg die overigens niet in de -8% zitten gerekend).
Laatste aankoop was LU0278272843 Triodos SICAV I - Triodos Pioneer Impact Fund EUR R Capitalisation en LU1295551144 Capital Group New Perspective Fund (LUX) B die mijn inzet op een termijn van 2 jaar 60% hebben kunnen verhogen.
Wat ik er persoonlijk in totaal in het gestopt is waarschijnlijk weinig in vele mensen hun ogen hier. In totaal €20.000 erin en is nu netto €30.000 waard als ik alles verkoop en kosten aftrek.
Over het algemeen zeer tevreden. Er is er maar 1 die verlies draait maar vanwege het dividend dit weet te beperken. Ik moet leren minder te spelen op emotie, op het juiste moment aankopen (heb weinig geprofiteerd van de crisis achteraf gekeken) en afstappen van fondsen om op beheerkosten te besparen.
Ongetwijfeld kan het beter, maar slechter denk ik ook
Spijtig genoeg niet bijgehouden maar sinds begin dit jaar ben ik er meebegonnen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Heb vandaag de 400% winst bereikt sinds 2016. Voor mij betekent dit elk jaar een extra jaarloon. De 20 jaar daarvoor als leertijd gebruikt
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
Je hebt dus in 5 jaar tijd je geld vervijfvoudigd.koenvhaver schreef: ↑17 mei 2021, 19:46 Heb vandaag de 400% winst bereikt sinds 2016. Voor mij betekent dit elk jaar een extra jaarloon. De 20 jaar daarvoor als leertijd gebruikt
Gezien je blijkbaar in edelmetalen belegt: heb je hier ook iets van gerealiseerd?
Zoals Tyrone Davis ons indertijd al wist te vertellen: "What goes up...."
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik ben totaal niet mee. Wat bedoel je met “gerealiseerd”.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
Realiseren: het sluiten van een positie, waardoor de winst, of het verlies, definitief verworven wordt.
Met andere woorden, heb je al iets verkocht om (een deel van) die 400% veilig te stellen, of is het puur virtueel?
Wat een dwaze vraag, hij schreef toch niet dat hij dit met een enkel aandeel realiseerde ....
Hij heeft 400% winst en of hij daar nu andere aandelen mee wil kopen of zijn portfolio wil behouden maakt toch niks uit!
Hij heeft 400% winst en of hij daar nu andere aandelen mee wil kopen of zijn portfolio wil behouden maakt toch niks uit!
Heb ik toch ook helemaal niet beweerd? En ik vel ook geen oordeel, ik wil het gewoon uit interesse weten. Zelf heb ik van mijn beleggingen nog 0,0 gerealiseerd. (Met uitzondering van een 48h durend gokje op Gamestop)
Koen belegt volgens zijn signature in edelmetalen. De prijs is daar niet gedreven door een toekomstige winst, of door enige fundamentals, maar louter door vraag en aanbod.
Dan is het toch zo geen domme vraag om te weten of Koen ook winsten realiseert (buy low, sell high / trading), of volledig inzet op verdere koerswinst (door daling aanbod of stijging vraag)?
RGiskard schreef: ↑17 mei 2021, 22:02Heb ik toch ook helemaal niet beweerd? En ik vel ook geen oordeel, ik wil het gewoon uit interesse weten. Zelf heb ik van mijn beleggingen nog 0,0 gerealiseerd. (Met uitzondering van een 48h durend gokje op Gamestop)
Koen belegt volgens zijn signature in edelmetalen. De prijs is daar niet gedreven door een toekomstige winst, of door enige fundamentals, maar louter door vraag en aanbod.
Dan is het toch zo geen domme vraag om te weten of Koen ook winsten realiseert (buy low, sell high / trading), of volledig inzet op verdere koerswinst (door daling aanbod of stijging vraag)?
Wanneer men winsten zou realiseren wil dit zeggen dat men uitstapt en langs de zijkant gaat toekijken of afwachten op een crash (zoals velen hier doen).
Een belegger of trader stapt nooit uit maar wisselt enkel van positie indien hij meer verwacht van een ander aandeel.
En dat laatste liet hij reeds duidelijk uitschijnen.
Realiseren is niet uitstappen. Hij kan toch perfect, bij wijze van voorbeeld, zijn goud verkopen, en zilver in de plaats kopen?Mattia schreef: ↑17 mei 2021, 22:09 Wanneer men winsten zou realiseren wil dit zeggen dat men uitstapt en langs de zijkant gaat toekijken of afwachten op een crash (zoals velen hier doen).
Een belegger of trader stapt nooit uit maar wisselt enkel van positie indien hij meer verwacht van een ander aandeel.
Ik zie in Koens comment toch geen aanwijzingen over zijn strategie. Als hij 400% winst gemaakt heeft, dan werkt zijn strategie duidelijk goed, en dat interesseert me.
En ik weet eigenlijk ook niet waarom ik aan jou verantwoording zou moeten afleggen omtrent mijn vragen aan Koen.
RGiskard schreef: ↑17 mei 2021, 22:15Realiseren is niet uitstappen. Hij kan toch perfect, bij wijze van voorbeeld, zijn goud verkopen, en zilver in de plaats kopen?Mattia schreef: ↑17 mei 2021, 22:09 Wanneer men winsten zou realiseren wil dit zeggen dat men uitstapt en langs de zijkant gaat toekijken of afwachten op een crash (zoals velen hier doen).
Ik zie in Koens comment toch geen aanwijzingen over zijn strategie. Als hij 400% winst gemaakt heeft, dan werkt zijn strategie duidelijk goed, en dat interesseert me.
En ik weet eigenlijk ook niet waarom ik aan jou verantwoording zou moeten afleggen omtrent mijn vragen aan Koen.
Ik stelde geen vraag aan jou, maakte enkel een opmerking omdat jouw vraag nogal dwaas over komt.
Rustig heren.
Beleggen is winst nemen. Die investeer je opnieuw, houdt ze als cash aan of koopt er iets mee.
In deze case is de vraag helemaal niet dom.
Beleggen is winst nemen. Die investeer je opnieuw, houdt ze als cash aan of koopt er iets mee.
In deze case is de vraag helemaal niet dom.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
"Wat bedoel je met 'gerealiseerd'" zegt ook iets n.m.i.
Edit: niet als kritiek of oordeel, gewoon een constatatie
Edit: niet als kritiek of oordeel, gewoon een constatatie