Belastingen Belgie
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Belastingen Belgie
Wellicht kunt u nader uitleggen wat LIFO en FIFO betekent; Met mijn onkunde is het PIPO. Maar goed dat terzijde:
Conclusie: Wanneer het niet meer interpreteerbaar is voor het volk, dus wij, dan is iets mis met het belastingstelsel. Wanneer men moeite genoeg doet om correct te handelen. En wanneer men geen duidelijk antwoord hierop mag verkrijgen. Dan moet het volk,- dus wij - zelf handelen cq beslissen.
Tja, meer kan ik er niet van maken toch? En met dank voor jullie gedachten!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Stel in 1 jaar:
- aankoop 10 aandelen x aan 10 EUR
- aankoop 20 aandelen x aan 5 EUR
- verkoop 10 aandelen x aan 20 EUR
LIFO (Last In First Out):
De verkoop van die 10 aandelen moet je matchen met 10 aandelen van je meeste recente aankoop, dus die aan 5 EUR
Dus: (20 - 5) x 10 = 150 EUR winst => belasting 33%
FIFO (First In First Out):
De verkoop van die 10 aandelen moet je matchen met 10 aandelen van je minst recente aankoop, dus die aan 10 EUR
Dus: (20 - 10) x 10 = 100 EUR winst => belasting 33%
Volgens Poldermol mag je kiezen welk systeem je hanteert, maar moet je daar dan bij blijven.
Wat niet duidelijk is, is of dat dan per aandeel, per account of over al je accounts geldt.
En een referentie naar officiële documentatie ontbreekt ook nog ...
- aankoop 10 aandelen x aan 10 EUR
- aankoop 20 aandelen x aan 5 EUR
- verkoop 10 aandelen x aan 20 EUR
LIFO (Last In First Out):
De verkoop van die 10 aandelen moet je matchen met 10 aandelen van je meeste recente aankoop, dus die aan 5 EUR
Dus: (20 - 5) x 10 = 150 EUR winst => belasting 33%
FIFO (First In First Out):
De verkoop van die 10 aandelen moet je matchen met 10 aandelen van je minst recente aankoop, dus die aan 10 EUR
Dus: (20 - 10) x 10 = 100 EUR winst => belasting 33%
Volgens Poldermol mag je kiezen welk systeem je hanteert, maar moet je daar dan bij blijven.
Wat niet duidelijk is, is of dat dan per aandeel, per account of over al je accounts geldt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Met dank voor al uw antwoorden! Het is A of B in mijn ogen maar schijnbaar kan het ook C, D, E en F zijn.
Moeilijk op te volgen, blijft niets ander over dan te ''gaan'' met de flow toch?
Moeilijk op te volgen, blijft niets ander over dan te ''gaan'' met de flow toch?
De referentie is mijn belastingscontroleur. Die liet jammer genoeg geen foldertje achter.EarthNvstr1 schreef: ↑28 april 2021, 21:18
Poldermol, allicht zonder boekhouder, en zijn vaste belastinginspecteur, dat moeten leerrijke momenten opleveren. Het krioelde er van de curieuze vliegen wsl...
Hallo,
Ik ben een beginner in de crypto markt met nog niet zoveel kennis rond het hele gebeuren dus ben me er in aan het verdiepen, maar er zijn toch nog wel een aantal vragen over de eventuele belastingen zodat ik niets "illegaal" doe of niet voor verassingen kom te staan.
vraag 1: is er duidelijkheid over wanneer je nu juist een goede huisvader of speculatief bent in de zin van, vanaf hoeveel transacties per jaar of per maand naar je bankrekening ben je speculatief.
vraag 2: Als je speculatief bent, vanaf welke bedragen wordt dit dan ook nagekeken of in het oog gehouden? bv vanaf maandelijks een 10-tal euro's, 100-tal euro's, 1000-tal euro's... Of wordt dit belast ongeacht het bedrag of bedragen?
vraag 3: als ik een bepaald bedrag investeer, maar na een tijdje stort ik exact hetzelfde bedrag door omstandigheden terug naar mijn bankrekening. is dit dan belastbaar?
er zijn ongetwijfeld nog vragen maar daar kom ik op dit moment niet op. Heb ook al veel tijd gespendeerd om dit op het internet te vinden maar helaas, daarom hoop ik te zeerste dat jullie me verduidelijking kunnen brengen.
Alvast bedankt voor jullie tijd.
Ik ben een beginner in de crypto markt met nog niet zoveel kennis rond het hele gebeuren dus ben me er in aan het verdiepen, maar er zijn toch nog wel een aantal vragen over de eventuele belastingen zodat ik niets "illegaal" doe of niet voor verassingen kom te staan.
vraag 1: is er duidelijkheid over wanneer je nu juist een goede huisvader of speculatief bent in de zin van, vanaf hoeveel transacties per jaar of per maand naar je bankrekening ben je speculatief.
vraag 2: Als je speculatief bent, vanaf welke bedragen wordt dit dan ook nagekeken of in het oog gehouden? bv vanaf maandelijks een 10-tal euro's, 100-tal euro's, 1000-tal euro's... Of wordt dit belast ongeacht het bedrag of bedragen?
vraag 3: als ik een bepaald bedrag investeer, maar na een tijdje stort ik exact hetzelfde bedrag door omstandigheden terug naar mijn bankrekening. is dit dan belastbaar?
er zijn ongetwijfeld nog vragen maar daar kom ik op dit moment niet op. Heb ook al veel tijd gespendeerd om dit op het internet te vinden maar helaas, daarom hoop ik te zeerste dat jullie me verduidelijking kunnen brengen.
Alvast bedankt voor jullie tijd.
Vraag 1: Neen geen duidelijkheid
Vraag 2: Een criterium is de omvang ivm uw totale vermogen. Geen absoluut bedrag.
Niemand houdt dit proactief in het oog.
Een belastingcontroleur kan wel info opvragen bij een controle.
Belastingen krijgen ook CRS fiches van uw buitenlandse rekeningen, zou dus ook moeten voor buitenlandse crypto-rekening.
Je kan je CRS fiches bekijken op myminfin.
Vraag 3: meerwaarde is (eventueel) belastbaar, die meerwaarde ontstaat bij verkoop van crypto. Terugstorting is niet relevant.
Lees hier ook eens: belastingen-op-cryptomunten-t29999.html
geen duidelijke regels dus
Kranteartikel specifiek over crypto:
https://www.tijd.be/netto/belastingen/a ... t/10226857
Juridische bespreking algemeen over goede huisvader etc, met wat rechtspraak en zo:
https://www.law.kuleuven.be/apps/jura/p ... duyckt.pdf
Vraag 2: Een criterium is de omvang ivm uw totale vermogen. Geen absoluut bedrag.
Niemand houdt dit proactief in het oog.
Een belastingcontroleur kan wel info opvragen bij een controle.
Belastingen krijgen ook CRS fiches van uw buitenlandse rekeningen, zou dus ook moeten voor buitenlandse crypto-rekening.
Je kan je CRS fiches bekijken op myminfin.
Vraag 3: meerwaarde is (eventueel) belastbaar, die meerwaarde ontstaat bij verkoop van crypto. Terugstorting is niet relevant.
Lees hier ook eens: belastingen-op-cryptomunten-t29999.html
geen duidelijke regels dus
Kranteartikel specifiek over crypto:
https://www.tijd.be/netto/belastingen/a ... t/10226857
Juridische bespreking algemeen over goede huisvader etc, met wat rechtspraak en zo:
https://www.law.kuleuven.be/apps/jura/p ... duyckt.pdf
@el perro dank je voor de info!
Goedemiddag,
Ik heb met aandacht deze topic gelezen echter is de volgende situatie me nog steeds onduidelijk:
Hoe geef je correct de meerwaarde in je personenbelasting aan indien er ook minderwaarde is.
Vb. fictief, in dit geval zijn beide aandelen verkocht in fiscaal jaar 2020
1. Aandeel A, meerwaarde 1000€ (winst)
2. Aandeel B, minderwaarde 500€ (verlies)
Is de meerwaarde voor de belasting dan 1000€ - 500€ = 500€
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik heb met aandacht deze topic gelezen echter is de volgende situatie me nog steeds onduidelijk:
Hoe geef je correct de meerwaarde in je personenbelasting aan indien er ook minderwaarde is.
Belgie: geen belasting op meerwaarde van aandelen voor individuen
Behalve als je "niet als goed huisvader handelde" bvb frequent trading/etc
Behalve als je "niet als goed huisvader handelde" bvb frequent trading/etc
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zoals B7H4Long zei in geval van trading is de belastbare meerwaarde 1000€ (aandeel A). De Belgische ficus houdt geen rekening met minderwaarden maar bekijkt het transactie/transactie.DutchD schreef: ↑24 mei 2021, 17:24 Goedemiddag,
Alvast bedankt voor de reactie,
Ik ga er van uit dat ze het als 'niet goede huisvader' beschouwen, maar blijf dit een vreemde topic vinden:
Ik stel het vb nog even scherper: mijn portefeuille heeft verlies geleden in 2020, toch zal de men meerwaarde belasting innen op de meerwaarde?
2. Aandeel B minderwaarde 2000€ (verlies)
resultaat van mijn portefeuille is een verlies van 1000€, toch zal ik meerwaarde moeten betalen voor aandeel A ?
Ik ga er van uit dat ze het als 'niet goede huisvader' beschouwen, maar blijf dit een vreemde topic vinden:
Ik stel het vb nog even scherper: mijn portefeuille heeft verlies geleden in 2020, toch zal de men meerwaarde belasting innen op de meerwaarde?
resultaat van mijn portefeuille is een verlies van 1000€, toch zal ik meerwaarde moeten betalen voor aandeel A ?
Laatst gewijzigd door DutchD op 25 mei 2021, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
DutchD schreef: ↑24 mei 2021, 22:35 Alvast bedankt voor de reactie,
Je zal dan inderdaad belasting moeten betalen op jouw meerwaarde van 1000 euro.
De minwaarden op beleggingen zijn niet aftrekbaar in België .
Niet waar, geen belasting verschuldigd hier in dit voorbeeld.