Belastingen Belgie
TIP
Re: Belastingen Belgie
Heb je dan een referentie dat minwaarde in mindering mogen gebracht worden voor speculatieve aandelentransacties binnen het kader van diverse inkomsten van de personenbelasting.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik zou die argumentatie toch niet gebruiken als de belastingdienst u een vraag stelt.
Het is wel zo mooi als u iets beweert op een forum en men vraagt u waar u die wijsheid vandaan haalt, dat u dan even wat uitleg geeft.
Beste Bespaar,
Indien iemand een deftige vraag stelt en je weet het antwoord niet zwijg dan in plaats van iemand op het verkeerde spoor te zetten. Hieronder nog een link zoals je vroeg;
Minderwaarden op aandelen zijn niet aftrekbaar
Als de winst bij de verkoop van aandelen niet belast wordt, dan is het evenwel ook logisch dat de minderwaarden bij de verkoop van aandelen niet aftrekbaar zijn.
https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/er- ... n-aandelen
Indien iemand een deftige vraag stelt en je weet het antwoord niet zwijg dan in plaats van iemand op het verkeerde spoor te zetten. Hieronder nog een link zoals je vroeg;
Minderwaarden op aandelen zijn niet aftrekbaar
Als de winst bij de verkoop van aandelen niet belast wordt, dan is het evenwel ook logisch dat de minderwaarden bij de verkoop van aandelen niet aftrekbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Mattia op 26 mei 2021, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kom hier later nog op terug ok? Maar het tegendeel beweren op een forum is toch net hetzelfde of niet?
U redeneert averechts. U hebt een bron nodig om het tegendeel te bewijzen. De wet zegt: meerwaarden zijn belastbaar.
Het "taxable event" is de realisatie van de meerwaarde, zijnde de verkoop van uw positie.
De wet voorziet nergens dat u eerdere of toekomstige verkopen met verlies mag inbrengen. Tenzij jij dus ergens wel een bron vindt die expliciet zegt dat dat mag.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Inderdaad, de verkoop is het belastbaar event. Zie blz 17, vak XV diverse inkomsten punt 7 van toelichting deel 2. Zoals ik reeds zei bekijkt de fiscus dit per aandelentransactie en niet voor uw portefeuille op jaarbasisRGiskard schreef: ↑26 mei 2021, 09:13U redeneert averechts. U hebt een bron nodig om het tegendeel te bewijzen. De wet zegt: meerwaarden zijn belastbaar.
Het "taxable event" is de realisatie van de meerwaarde, zijnde de verkoop van uw positie.
De wet voorziet nergens dat u eerdere of toekomstige verkopen met verlies mag inbrengen. Tenzij jij dus ergens wel een bron vindt die expliciet zegt dat dat mag.
Bron:
https://financien.belgium.be/sites/defa ... 2-2021.pdf
Daar is geen sprake van verrekening van eerdere minderwaarden.
7. Belastbaar bedrag van de meerwaarden op aandelen, verwezenlijkt buiten het normale beheer van een privévermogen
Het gaat hier om meerwaarden op aandelen die u, buiten de uitoefening van uw be-
roepswerkzaamheid en buiten het normale beheer van uw privévermogen, hebt ver-
wezenlijkt bij de overdracht van die aandelen onder bezwarende titel.
+1
+1
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dit is niet van toepassing op de vraag hoger.Mattia schreef: ↑26 mei 2021, 09:04 Minderwaarden op aandelen zijn niet aftrekbaar
Is het dan zo moeilijk om de vraag te lezen?
De vraag gaat over speculatieve aandelentransacties binnen het kader van diverse inkomsten van de personenbelasting, een kader waar de meerwaarde belast worden!.
DutchD schreef: ↑24 mei 2021, 22:35 Alvast bedankt voor de reactie,
Ik ga er van uit dat ze het als 'niet goede huisvader' beschouwen, maar blijf dit een vreemde topic vinden:
Ik stel het vb nog even scherper: mijn portefeuille heeft verlies geleden in 2020, toch zal de men meerwaarde belasting innen op de meerwaarde?
1. Aandeel A, meerwaarde 1000€ (winst)
2. Aandeel B minderwaarde 2000€ (verlies)
resultaat van mijn portefeuille is een verlies van 1000€, toch zal ik meerwaarde moeten betalen voor aandeel A ?
Wat een kolder, een mens zou bang worden om nog ergens een deftig antwoord te geven op een simpele vraag ......
RGiskard schreef: ↑26 mei 2021, 09:13 U redeneert averechts. U hebt een bron nodig om het tegendeel te bewijzen. De wet zegt: meerwaarden zijn belastbaar.
Tycoon schreef: ↑26 mei 2021, 09:36 Inderdaad, de verkoop is het belastbaar event. Zie blz 17, vak XV diverse inkomsten punt 7 van toelichting deel 2. Zoals ik reeds zei bekijkt de fiscus dit per aandelentransactie en niet voor uw portefeuille op jaarbasis
Bron:
https://financien.belgium.be/sites/defa ... 2-2021.pdf
Daar is geen sprake van verrekening van eerdere minderwaarden.
7. Belastbaar bedrag van de meerwaarden op aandelen, verwezenlijkt buiten het normale beheer van een privévermogen
Het gaat hier om meerwaarden op aandelen die u, buiten de uitoefening van uw be-
roepswerkzaamheid en buiten het normale beheer van uw privévermogen, hebt ver-
wezenlijkt bij de overdracht van die aandelen onder bezwarende titel.
Zo heb ik het ook steeds begrepen
.... maar inmiddels vond ik dit ivm de belastingen van speculatieve aandelentransacties als diverse inkomen:
Referentie:
Beheer van privé-vermogen, speculatieve verrichtingen en beroepsbezigheden
Artikel 90, 1° W.I.B.: “een wettekstje van formaat”
Kristof Verduyckt
https://www.law.kuleuven.be/apps/jura/p ... duyckt.pdf
met mijn nadruk.4.2. BELASTBARE GRONDSLAG
Anders dan voor beroepsinkomsten, worden de diverse inkomsten slechts
geglobaliseerd met de andere inkomsten voorzover dit voordeliger is. De
diverse inkomsten komen in aanmerking voor hun nettobedrag, d.w.z. hun
brutobedrag, verminderd met de kosten, gedaan of gedragen gedurende het
belastbare tijdperk om die inkomsten te verkrijgen of te behouden.
[...] Voor de andere
categorieën van diverse inkomsten, waaronder deze bedoeld in art. 90 1°,
mogen de lasten en verwervingskosten worden afgetrokken, op voorwaarde
evenwel dat de belastingplichtige het bewijs levert met alle bewijsmiddelen
van gemeen recht (met uitzondering van de eed). Als het gaat om een
operatie die zich over verschillende jaren uitstrekt, moet de Administratie
rekening houden met het geheel van de kosten die gedragen werden gedurende
die ganse periode.
De beroepsverliezen die werden geleden als gevolg van een bepaalde
beroepsactiviteit gedurende het belastbaar tijdperk zijn aftrekbaar van de
inkomsten van de andere beroepswerkzaamheden uit art. 23 W.I.B.
Voor de diverse inkomsten geldt daarentegen een beperkte verliescompensatie.
Verliezen op vermogenstransacties zijn alleen aftrekbaar als het speculatieve
verliezen betreft en verliezen op de overdracht onder bezwarende titel van
bebouwde of onbebouwde onroerende goederen. Deze aftrekbaarheid is
bovendien verbonden aan bepaalde voorwaarden. Enerzijds dient de
belastingplichtige het bewijs te leveren van het bestaan van het verlies en
anderzijds zijn ze slechts overdraagbaar gedurende vijf jaar. Daarbij moet men
wel aanvaarden dat de nakomende winsten die het compenseerbare verlies
overschrijden weerom belastbaar zullen zijn.
Wat eveneens van belang is: verliezen, kosten en lasten zijn slecht aftrekbaar
binnen de eigen categorie van diverse inkomsten en niet overdraagbaar van de
ene naar de andere categorie. Het verlies mag daarom enkel in aftrek worden
gebracht van de toevallige en speculatieve winsten en baten die tijdens de vijf
volgende belastbare tijdperken werden behaald uit prestaties als bedoeld in art.
90, 1° W.I.B.. De regel van de onbeperkt in de tijd recupereerbare
beroepsverliezen werd dus niet doorgetrokken voor wat de diverse inkomsten
betreft.
Mijn vraag is nu:
Zou er dan toch een mogelijkheid zijn om verliezen van "speculatieve-transacties-met-aandelen" in mindering te brengen van meerwaarde uit speculatieve-transacties-met-aandelen; en dit misschien wel voor verliezen van de 5 vorige jaren?
Ja het zou leuk zijn indien men de gestelde vraag zou beantwoorden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat daar staat is volgens mij dat dat enkel voor onroerende goederen kan ?