Belastingen Belgie
TIP
Re: Belastingen Belgie
Inderdaad, ik wil wel eens weten wat jouw "bebouwde of onbebouwde onroerende goederen" in de context van deze discussie (aandelen)wel mogen zijn?
Waarschijnlijk.EarthNvstr1 schreef: ↑26 mei 2021, 10:30Wat daar staat is volgens mij dat dat enkel voor onroerende goederen kan ?
Mijn vraag ivm met de tekst is:
- vallen speculatieve-aandelentransacties onder vermogenstransacties ?
- ook, wat is het nut van de woorden "en verliezen op" in de volgende zin? Of bedoelt men met "en" eigenlijk "of"? Waarom heeft men dat stukje niet weggelaten als men echt "en" bedoelt; bvb?
"Verliezen op vermogenstransacties zijn alleen aftrekbaar als het speculatieve
verliezen betreft en verliezen op de overdracht onder bezwarende titel van
bebouwde of onbebouwde onroerende goederen."
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja... ze zullen niet met een consensus uit de discussie van de verwoording geraakt zijn en dus was een compromis het resultaat ?
Ik denk dat beide voorwaarden tegelijk moeten vervuld zijn, m.a.w. ze bedoelen wel degelijk "en".
Het nut van de woorden "bebouwde of onbebouwde" is mij ook onduidelijk trouwens.
Misschien komen onroerende goederen die nog in aanbouw zijn of die ze aan't afbreken zijn niet in aanmerking
Het kan ook voor de diverse inkomsten van vak XV rubriek 2 "Winst of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten (andere dan bedoeld in 1 hiervoor)" in de toelichting bij deel 2 van de aangifte personenbelasting. Onder die rubriek 2 vallen de opties, futures, forex-verrichtingen en CFD's omdat zij financiële contracten zijn en geen aandelen.EarthNvstr1 schreef: ↑26 mei 2021, 10:30Wat daar staat is volgens mij dat dat enkel voor onroerende goederen kan ?
Uit de voorbereiding van deel 2: https://financien.belgium.be/sites/defa ... 2-2021.pdf
2.Winst of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen,
speculaties of diensten (andere dan bedoeld in 1 hiervoor):
a) meerwaarden op roerende waarden en titels (andere dan bedoeld
in 7 en 8 hierna):
b) andere
c) nog niet afgetrokken verliezen van de vorige 5 jaren betreffende
in 2 bedoelde prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten:
De meerwaarden op aandelen bevinden zich in rubriek 7 of 8 (verkoop belangrijke deelnemingen), dus niet onder die 2, 5 of 6 voor onroerende goederen. Daarom kan volgens mij die verliescompensatie niet.
Volgens de rubrieken van vak XV deel B in de voorbereiding niet. Omdat vermogenstransacties in rubriek 2 vallen en aandelentransacties in rubriek 7. De vermogenstransacties zijn dus de financiële contracten (opties, futures, CFD's, Crypto's, enz.). Ook de meerwaarden van speculatieve acties met ETF's en fondsen vallen hier onder omdat het deelbewijzen zijn en geen aandelen.B7H4long schreef: ↑26 mei 2021, 10:54Waarschijnlijk.EarthNvstr1 schreef: ↑26 mei 2021, 10:30
Wat daar staat is volgens mij dat dat enkel voor onroerende goederen kan ?
Mijn vraag ivm met de tekst is:
- vallen speculatieve-aandelentransacties onder vermogenstransacties ?
- ook, wat is het nut van de woorden "en verliezen op" in de volgende zin? Of bedoelt men met "en" eigenlijk "of"? Waarom heeft men dat stukje niet weggelaten als men echt "en" bedoelt; bvb?"Verliezen op vermogenstransacties zijn alleen aftrekbaar als het speculatieve
bebouwde of onbebouwde onroerende goederen."
Jongens jongens,
wat een gezellige discussie zeg de voorbije dagen!
De kroeg-mentaliteit verspreidt zich echt wel over de rest van het forum...
En dan te zeggen dat ik op een maand geleden, op de 1e pagina van deze thread al een behoorlijk onderbouwd antwoord op deze vraag had gegeven:
wat een gezellige discussie zeg de voorbije dagen!
De kroeg-mentaliteit verspreidt zich echt wel over de rest van het forum...
En dan te zeggen dat ik op een maand geleden, op de 1e pagina van deze thread al een behoorlijk onderbouwd antwoord op deze vraag had gegeven:
el perro schreef: ↑27 april 2021, 20:37Ik dacht tot nog toe ook geen overdracht, maar heb mijn mening zonet bijgesteld.
Dit toch voor de "diverse inkomsten" van de niet-zo-goede/speculatieve huisvader.
in deze thesis over speculatieve verrichtingen
(hier op forum gebracht door paul)
lees ik dat de verliezen 5 jaar overdraagbaar zijn. p28/404:
Een privé-persoon is dus veel beter af dan een vennootschap.Voor de diverse inkomsten geldt daarentegen een beperkte verliescompensatie.
Verliezen op vermogenstransacties zijn alleen aftrekbaar als het speculatieve
bebouwde of onbebouwde onroerende goederen150 . Deze aftrekbaarheid is
bovendien verbonden aan bepaalde voorwaarden. Enerzijds dient de
belastingplichtige het bewijs te leveren van het bestaan van het verlies en
anderzijds zijn ze slechts overdraagbaar gedurende vijf jaar.
Die tekst verwijst met voetnoot 150 naar W.I.B92 (wetboek inkomsten belasting) artikel 103, heb dat ook eens opgezocht.
Ik vond een gecoördineerde tekst hier:
http://users.skynet.be/rolandfabian/codes/cir92.pdf
Het artikel 90, 1° waar dat werkstuk van Kristof Verduyckt over gaat.
Voor de volledigheid: 8° gaat over grond, 8° over aanzienlijke belangen >25%, 10° over gebouwen; allemaal niet van toepassing dus.
Vervolgens Artikel 103, waar de tekst naar verwijst in de voetnoot:
Zo klaar als een klontje.
Ik vond een gecoördineerde tekst hier:
http://users.skynet.be/rolandfabian/codes/cir92.pdf
Dat is dus de belastbaarheid als diverse inkomsten van de befaamde speculatieve verrichtingen van aandelen/crypto enz.Afdeling V. - Diverse inkomsten. Section V. - Revenus divers.
Onderafdeling I. - Bepaling.
Art. 90. Diverse inkomsten zijn :
1° (onverminderd het bepaalde in 8°, 9° en 10°), winst of baten, hoe ook genaamd, die zelfs occasioneel of toevallig, buiten het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid, voortkomen uit enige prestatie, verrichting of speculatie of uit diensten bewezen aan derden, daaronder niet begrepen normale verrichtingen van beheer van een privé-vermogen bestaande uit onroerende goederen, portefeuillewaarden en roerende voorwerpen; <KB 1996-12-20/40, Art. 13, 1°, 024; En vigueur : 01-01-1997>
Het artikel 90, 1° waar dat werkstuk van Kristof Verduyckt over gaat.
Voor de volledigheid: 8° gaat over grond, 8° over aanzienlijke belangen >25%, 10° over gebouwen; allemaal niet van toepassing dus.
Vervolgens Artikel 103, waar de tekst naar verwijst in de voetnoot:
Verliezen tot 5 jaar terug zijn dus aftrekbaar.Onderafdeling III. - Aftrekbare verliezen.
Art. 103. § 1. Verliezen die in de vijf vorige belastbare tijdperken zijn geleden bij het verrichten van handelingen als vermeld in artikel 90, 1°, worden alleen van de inkomsten uit zulke handelingen afgetrokken
Zo klaar als een klontje.
Hier ook nog commentaar van de fiscus bij het wetsartikel:
https://eservices.minfin.fgov.be/myminf ... 6bc084ceae
Alleen mag je ze niet aftrekken van bv. uw loon
M.a.w. verliezen mag je aftrekken.Indien het resultaat van het geheel van die verrichtingen negatief is, mag dit verlies niet op de andere inkomsten van het belastbare tijdperk worden aangerekend, doch alleen op de winst of baten die de belastingplichtige tijdens de volgende vijf belastbare tijdperken zal behalen uit prestaties, verrichtingen of speculaties als bedoeld in art. 90, 1°, WIB 92.
Je mag dus je verliezen op aandelen aftrekken als speculant? B7H4long en de anderen zeggen van niet meneer ik begrijp er niks meer van.el perro schreef: ↑26 mei 2021, 13:15 Hier ook nog commentaar van de fiscus bij het wetsartikel:
M.a.w. verliezen mag je aftrekken.Indien het resultaat van het geheel van die verrichtingen negatief is, mag dit verlies niet op de andere inkomsten van het belastbare tijdperk worden aangerekend, doch alleen op de winst of baten die de belastingplichtige tijdens de volgende vijf belastbare tijdperken zal behalen uit prestaties, verrichtingen of speculaties als bedoeld in art. 90, 1°, WIB 92.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoe geef je dit dan aan in vak XV van DEEL 2 van de aangifte PB ?
- "aandelen" onder B.7. (met winst, kosten en eventueel verlies van vorige jaren samen in 1 getal)
- "al de rest" onder B.2. (met winst, kosten en eventueel verlies van vorige jaren apart)
?
BHcupF schreef: ↑26 mei 2021, 16:46Je mag dus je verliezen op aandelen aftrekken als speculant? B7H4long en de anderen zeggen van niet meneer ik begrijp er niks meer van.el perro schreef: ↑26 mei 2021, 13:15 Hier ook nog commentaar van de fiscus bij het wetsartikel:
M.a.w. verliezen mag je aftrekken.
Ik ga het nog één keer schrijven; minwaarden op aandelen kan je NIET INBRENGEN in je belastingaangifte!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Maar je zou verlies dus wel in mindering kunnen brengen van je winst in de volgende jaren ...
Als dit enkel voor aandelen niet zou kunnen, dan lijkt mij dat zeer eigenaardig.
Let wel: we hebben het hier over speculatief hé
Nu ja, el perro geloof ik uiteraard ook niet zomaar "op zijn woord", maar die probeert tenminste de nodige referenties te geven om zijn beweringen te staven.
Wat dus niet weg neemt dat ik wel nog een vraag heb waarom dit (zoals door B7H4long terecht opgemerkte) dan afzonderlijk behandeld wordt in de aangifte.
Mat al de referenties die we in deze thread gevonden hebben , lijkt dat ik mijn mening moet "verfijnen".
Spijtig kan ik mijn oude posts niet meer aanpassen.
Zowiezo doe zelf je onderzoek en laat je ondersteunen door professionals.
In hetzelfde document, lijkt men ook te schrijven dat men de verliezen 5 jaar lang zou mogen aftrekken.
Spijtig kan ik mijn oude posts niet meer aanpassen.
Zowiezo doe zelf je onderzoek en laat je ondersteunen door professionals.
Lijkt dus de gunstige lezing van het document van het verduyckt document te bevestigen.el perro schreef: ↑26 mei 2021, 13:15 Hier ook nog commentaar van de fiscus bij het wetsartikel:
M.a.w. verliezen mag je aftrekken.
In hetzelfde document, lijkt men ook te schrijven dat men de verliezen 5 jaar lang zou mogen aftrekken.
Artikel 103, WIB 92 (historisch)
Art. 103, § 1, 2 en 3, is van toepassing op de meerwaarden gerealiseerd hetzij op beursgenoteerde aandelen, opties, warrants of andere financiële instrumenten verworven vanaf 01.01.2016 onder bezwarende titel, of, in geval van ongedekte verkoop, verkocht vanaf 01.01.2016 (art. 62 en 85, W 26.12.2015 - B.S. 30.12.2015; Numac: 2015206007 - err. B.S. 25.01.2016)
§ 1. Verliezen die in de vijf vorige belastbare tijdperken zijn geleden bij het verrichten van handelingen als vermeld in artikel 90, eerste lid, 1°, worden alleen van de inkomsten uit zulke handelingen afgetrokken.
De verliezen worden achtereenvolgens afgetrokken van de inkomsten van elk volgende belastbare tijdperk.
§ 2. Het bepaalde in § 1 geldt eveneens voor verliezen die in de vijf vorige belastbare tijdperken zijn geleden naar aanleiding van verrichtingen als vermeld in artikel 90, eerste lid, 8°.
§ 3. Het bepaalde in § 1 geldt eveneens voor verliezen die in de vijf vorige belastbare tijdperken zijn geleden naar aanleiding van verrichtingen als vermeld in artikel 90, eerste lid, 10°.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
EarthNvstr1 schreef: ↑26 mei 2021, 20:38Maar je zou verlies dus wel in mindering kunnen brengen van je winst in de volgende jaren ...
Als dit enkel voor aandelen niet zou kunnen, dan lijkt mij dat zeer eigenaardig.
Let wel: we hebben het hier over speculatief hé
Nu ja, el perro geloof ik uiteraard ook niet zomaar "op zijn woord", maar die probeert tenminste de nodige referenties te geven om zijn beweringen te staven.
Wat dus niet weg neemt dat ik wel nog een vraag heb waarom dit (zoals door B7H4long terecht opgemerkte) dan afzonderlijk behandeld wordt in de aangifte.
Dat is nogal wiedes dat dit niet kan, indien dat wel zou kunnen zou half België zijn verliezen kunnen indienen bij onze staatskas, je zou dus een vrijgeleide geven om te speculeren op kosten van de Staat.
Heb je een referentie?
Het heeft geen zin iets te "schrijven" als je het niet kan ondersteunen met betrouwbare referenties.
Volgens de referentiss die hier gepost zijn lijkt het dat -binnen de personenbelasting- men de minwaarden van "speculatieve_transacties_binnen_de_diverse_inkomsten" kan inbrengen tegenover de meerwaarde van "speculatieve_transacties_binnen_de_diverse_inkomsten", als je nog verliezen hebt zou je die zelfs 5 jaar kunnen meenemen.