Belastingen op cryptomunten
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Belastingen op cryptomunten
Je kan ook crypto vanuit een andere bron (mogelijk frauduleus/crimineel) naar die exchange sturen... dus de combinatie van uw overschrijvingen naar de exchange + alle bewegingen op de exchange lijken mij nodig om aan tonen dat er geen sprake is van fraude/criminaliteit.Cowboy_Bebop schreef: ↑26 mei 2021, 15:06 De bank is, dacht ik, wettelijk verplicht om, vanaf een bepaald bedrag, de oorsprong van de inkomende betaling van een exchange na te vragen.
Zal de bank er een probleem van maken wanneer de klant op geheel transparant kan wijzen op uitgaande betalingen van diezelfde zichtrekening naar diezelfde exchange?
-
- Full Member
- Contacteer:
Daar stopt het meestal niet als je dat wil uitpluizen. Je hebt namelijk ook nog eens de bewegingen tussen exchanges en wallets.EarthNvstr1 schreef: ↑26 mei 2021, 15:10Je kan ook crypto vanuit een andere bron (mogelijk frauduleus/crimineel) naar die exchange sturen... dus de combinatie van uw overschrijvingen naar de exchange + alle bewegingen op de exchange lijken mij nodig om aan tonen dat er geen sprake is van fraude/criminaliteit.Cowboy_Bebop schreef: ↑26 mei 2021, 15:06 De bank is, dacht ik, wettelijk verplicht om, vanaf een bepaald bedrag, de oorsprong van de inkomende betaling van een exchange na te vragen.
Zal de bank er een probleem van maken wanneer de klant op geheel transparant kan wijzen op uitgaande betalingen van diezelfde zichtrekening naar diezelfde exchange?
Zichtrekening <-> Exchange <-> Wallet
Zichtrekening <-> Exchange <-> Exchange <-> Wallet
Zichtrekening <-> Exchange <-> Wallet <-> Exchange
En iedere cryptomunt een aparte wallet .... en meerdere adressen ....
Ik wil ze dat met plezier opsturen. De bewijslast ligt toch ook bij de fiscus om aan te tonen dat daar frauduleuze/criminele geldstromen tussensteken. Veel plezier aan de ambtenaar die zich daarmee moet bezig houden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik dacht dat je over fraude onderzoek van de bank had ...
De bank blokkeert je inkomende betaling zolang niet uitgeklaard n.m.i.
Ik zou dus denken dat je in zo'n geval *zelf* zal moeten "bewijzen" dat er geen sprake is van fraude.
Je kan dus n.m.i. het aantal componenten (zichtrekeningen, exchanges, wallets) waartussen je geld overmaakt best zo laag mogelijk houden om het jezelf niet moeilijker te maken dan nodig.
De bank blokkeert je inkomende betaling zolang niet uitgeklaard n.m.i.
Ik zou dus denken dat je in zo'n geval *zelf* zal moeten "bewijzen" dat er geen sprake is van fraude.
Je kan dus n.m.i. het aantal componenten (zichtrekeningen, exchanges, wallets) waartussen je geld overmaakt best zo laag mogelijk houden om het jezelf niet moeilijker te maken dan nodig.
Goh, er zijn twee aspecten:Cowboy_Bebop schreef: ↑26 mei 2021, 15:14 Ik wil ze dat met plezier toesturen. De bewijslast ligt toch ook bij de fiscus. Veel plezier aan de ambtenaar die zich daarmee moet bezig houden.
- moeten er belastingen op betalen - > dit is duidelijk geen HODL dus zou het me niet verbazen dat dit als speculatie word aangerekent.
- is er fraude in het spel? - > als je geen begrijpbare uitleg aan de bank kan geven zal zij de storing doorgeven als mogelijk-frauduleize transactie - > Wil je echt dat de staat je gaat onderzoeken voor mogelijke fraude?
Misschien toch best niet TE cowboy zijn met deze materie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Een bank is verplicht geldstromen te monitoren voor tekenen van witwassen & financiering terrorisme.
Daarom dat ze ook hun klanten beter willen kennen met vragenlijsten allerhande.
Als ze u verdacht vinden, gaan ze een melding doen aan de overheid (CFI),
Ze gaan dat wel niet aan uw neus hangen, ze mogen zelfs niet.
https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... wassen-van
https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... wassen-van
Wat zijn, behalve de voor iedereen geldende beperking op betalingen en giften in contanten, de voornaamste preventiemaatregelen die van toepassing zijn op de beroepen bedoeld in het voorgaande punt?
...
Atypische verrichtingen opsporen die pogingen kunnen zijn tot het witwassen van geld of het financieren van terrorisme. Aan die opdracht voldoen een aantal voorzorgsmaatregelen en acties:
controleren of de operatie verband houdt met een van de landen met een hoog risico
....
de herkomst van het vermogen en van de fondsen vaststellen;
de zakelijke relatie verscherpt controleren;
bijkomende identificatiedocumenten vragen.
een schriftelijk verslag opstellen over de twijfelachtige verrichtingen (art. 45, §2);
vermoedens van witwassen van geld of van financiering van terrorisme melden aan de Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI)
(art. 47 tot 54) zonder de betrokken cliënten of derden (met uitzondering van de betrokken overheden) ervan op de hoogte te brengen dat informatie werd meegedeeld aan de CFI of dat een gerechtelijk onderzoek aan de gang is of geopend zou kunnen worden (art. 55 en 56).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou denken dat ze u wel eerst een aantal vragen mogen stellen ...
Edit: los van fraude .. belangrijker vind ik trouwens het belasting aspect en wat banken *daar* mee doen (dit topic gaat over belastingen op cryptomunten, niet over fraude met cryptomunten)
Edit: los van fraude .. belangrijker vind ik trouwens het belasting aspect en wat banken *daar* mee doen (dit topic gaat over belastingen op cryptomunten, niet over fraude met cryptomunten)
-
- Full Member
- Contacteer:
Bewegingen van cryptomunten tussen exchange <-> wallet of exchange <-> exchange , dat zijn withdrawals en deposits en geen aankopen of verkopen met de bedoeling om winst te maken.B7H4long schreef: ↑26 mei 2021, 15:24
Goh, er zijn twee aspecten:
- moeten er belastingen op betalen - > dit is duidelijk geen HODL dus zou het me niet verbazen dat dit als speculatie word aangerekent.
- is er fraude in het spel? - > als je geen begrijpbare uitleg aan de bank kan geven zal zij de storing doorgeven als mogelijk-frauduleize transactie - > Wil je echt dat de staat je gaat onderzoeken voor mogelijke fraude?
Misschien toch best niet TE cowboy zijn met deze materie.
Het lijken ook logische bewegingen voor een goede huisvader die zijn HODL belegging veilig stelt in een wallet in plaats van dat ergens op een hackable of op een mogelijks faïssement afstevenende exchange te laten zweven, al dan niet met de intentie om snel terug te kunnen verkopen.
Omzettingen van munten naar andere munten is dan weer iets anders. Maar ook daar lijkt de tijdspanne tussen wissels mij de best determinator om speculatie op koersschommelingen tussen munten en anderzijds investering in kleine projecten te klieven.
Laatst gewijzigd door Cowboy_Bebop op 26 mei 2021, 16:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Welke rol zouden banken hebben ivm belastingen; buiten het signaleren van verdachte stortingen.EarthNvstr1 schreef: ↑26 mei 2021, 15:41 Edit: los van fraude .. belangrijker vind ik trouwens het belasting aspect en wat banken *daar* mee doen (dit topic gaat over belastingen op cryptomunten, niet over fraude met cryptomunten)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Full Member
- Contacteer:
Maar dit alles kadert in de strijd tegen witwassen (dwz. het uitvoeren van transacties teneinde de illegale oorsprong van geldsommen te maskeren) en terrorisme. Dat is een geheel andere vraagstelling dan of de betrokkene zich schuldig gemaakt kan hebben aan belastingsontduiking (door speculatieve inkomsten niet aangegeven te hebben) , welke acties en voorzorgsmaatregelen een bank daarvoor dient te nemen en hoe de banken bij verdenking dienen te handelen. Dit alles in een situatie waarin de wetgever geen duidelijke regels bepaald heeft.el perro schreef: ↑26 mei 2021, 15:38 Een bank is verplicht geldstromen te monitoren voor tekenen van witwassen & financiering terrorisme.
https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... wassen-vanWat zijn, behalve de voor iedereen geldende beperking op betalingen en giften in contanten, de voornaamste preventiemaatregelen die van toepassing zijn op de beroepen bedoeld in het voorgaande punt?
...
Atypische verrichtingen opsporen die pogingen kunnen zijn tot het witwassen van geld of het financieren van terrorisme. Aan die opdracht voldoen een aantal voorzorgsmaatregelen en acties:
controleren of de operatie verband houdt met een van de landen met een hoog risico
....
de herkomst van het vermogen en van de fondsen vaststellen;
de zakelijke relatie verscherpt controleren;
bijkomende identificatiedocumenten vragen.
een schriftelijk verslag opstellen over de twijfelachtige verrichtingen (art. 45, §2);
vermoedens van witwassen van geld of van financiering van terrorisme melden aan de Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI)
(art. 47 tot 54) zonder de betrokken cliënten of derden (met uitzondering van de betrokken overheden) ervan op de hoogte te brengen dat informatie werd meegedeeld aan de CFI of dat een gerechtelijk onderzoek aan de gang is of geopend zou kunnen worden (art. 55 en 56).
Om dit aan te pakken moet de fiscus in de eerste plaats afspraken maken met de exchanges, niet de banken. Die laatste hebben daar weinig zicht op en dreigen in de toekomst steeds minder zicht te hebben wanneer de adaptiegraad cryptomunt bezitters toelaat om zonder tussenkomst van een bank rechtstreeks met crypto's iets te kunnen kopen.
Het antwoord hierop staat er net boven door B7H4long: banken signaleren enkel verdachte geldstromen.
Banken beoordelen niks fiscaal.
Met ernstige fiscale fraude (geen idee waar die grens ligt) kan je wel onder de noemer witwassen terechtkomen,
dus de hele constructie van CFI + rapporterende banken kan ook in fiscale zaken relevant zijn.
Maar het is zeker niet aan de bank om van BBI te spelen en uw belastingaangifte na te kijken.
Dus: wat de bank doet met het fiscale aspect, los van witwassen: Niks.
Met ernstige fiscale fraude (geen idee waar die grens ligt) kan je wel onder de noemer witwassen terechtkomen,
dus de hele constructie van CFI + rapporterende banken kan ook in fiscale zaken relevant zijn.
Maar het is zeker niet aan de bank om van BBI te spelen en uw belastingaangifte na te kijken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
@B7H4long
@el perro
Kan iemand mij dan uitleggen in welk kader mijn bank dan vroeg of een inkomende betaling van ocharme 500 EUR vanuit Letland kapitaal of intresten betrof en waarom ze op het deel intresten 30% RV bevrijdend afhielden ?
@el perro
Kan iemand mij dan uitleggen in welk kader mijn bank dan vroeg of een inkomende betaling van ocharme 500 EUR vanuit Letland kapitaal of intresten betrof en waarom ze op het deel intresten 30% RV bevrijdend afhielden ?
-
- Full Member
- Contacteer:
Dat dacht ik ook ja. De BBI bestaat uit 600 ambtenaren die vooral dossiers met grootschalige, ingewikkelde, internationale en georganiseerde fiscale fraude behandelen.el perro schreef: ↑26 mei 2021, 16:43 Het antwoord hierop staat er net boven door B7H4long: banken signaleren enkel verdachte geldstromen.
Hoe het dan zit met de beoordeling van het taxatie regime voor crypto winsten?
Voorlopig is dit het enige, zonder dat een simulatie van de uitkomst mogelijk is.
https://www.ruling.be/sites/default/fil ... nten_0.pdf
Ik lees:
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 88160.html
- De belangrijkste doelstelling is dat iedereen bij de fiscus op een lijn zit als het gaat over de correcte interpretatie van de belastingwet.
Ik hoop dat ze de interpretatie van hun eigen vragenlijst dan ook transparant maken. Of moet iedere cryptomunt houder in gans Belgie die vragenlijst invullen en opsturen? Stel dat dat er straks 1.500.000 zijn ... voor 600 ambtenaren?
En ik zit er daarmee niet eens veraf: in de USA waren er april 2021 al 46 miljoen crypto owners. 14% van de bevolking komt in Belgie uit op 1,6 miljoen.
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn dat ruling.be op hun website een tool voorziet waarmee burgers dat zelf kunnen? Misschien kan spaargids zoiets voorzien ...
Wat antwoorde de bank toen je hen vroeg op welke wet/reglementering zij steunden?EarthNvstr1 schreef: ↑26 mei 2021, 16:58 @B7H4long
@el perro
Maar er zijn blijkbaar wel 22000 ambtenaren op de belastingen. De meeste belastingsplichtigen vragen geen ruling aan.Cowboy_Bebop schreef: ↑26 mei 2021, 17:05Dat dacht ik ook ja. De BBI bestaat uit 600 ambtenaren die vooral dossiers met grootschalige, ingewikkelde, internationale en georganiseerde fiscale fraude behandelen.el perro schreef: ↑26 mei 2021, 16:43 Het antwoord hierop staat er net boven door B7H4long: banken signaleren enkel verdachte geldstromen.
Hoe het dan zit met de beoordeling van het taxatie regime voor crypto winsten?
Voorlopig is dit het enige, zonder dat een simulatie van de uitkomst mogelijk is.
https://www.ruling.be/sites/default/fil ... nten_0.pdf
Ik lees:
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 88160.html
- De belangrijkste doelstelling is dat iedereen bij de fiscus op een lijn zit als het gaat over de correcte interpretatie van de belastingwet.
Ik hoop dat ze de interpretatie van hun eigen vragenlijst dan ook transparant maken. Of moet iedere cryptomunt houder in gans Belgie die vragenlijst invullen en opsturen? Stel dat dat er straks 1.500.000 zijn ... voor 600 ambtenaren?
En ik zit er daarmee niet eens veraf: in de USA waren er april 2021 al 46 miljoen crypto owners. 14% van de bevolking komt in Belgie uit op 1,6 miljoen.
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn dat ruling.be op hun website een tool voorziet waarmee burgers dat zelf kunnen? Misschien kan spaargids zoiets voorzien ...
Op deze pg vind je veel info van de overheid over crypto; ook een reeks rulings. Die eigenlijk redelijk voor de hand liggen.
https://eservices.minfin.fgov.be/myminf ... oc62489031
Vreemd verhaal ja.B7H4long schreef: ↑26 mei 2021, 17:23Wat antwoorde de bank toen je hen vroeg op welke wet/reglementering zij steunden?EarthNvstr1 schreef: ↑26 mei 2021, 16:58 @B7H4long
@el perro
Zie in waarom ze u vragen stellen over Letland,
Zie hoegenaamd niet in waarom een Belgische bank zich geroepen zou voelen RV te innen.