Beleggen in grondstoffen ?
TIP
Beleggen in grondstoffen ?
Ik dacht eraan om eventueel een kleine positie in grondstoffen te nemen via een fonds of etf.
Heeft iemand hier ervaringen mee of voorbeelden ?
Heeft iemand hier ervaringen mee of voorbeelden ?
Re: Beleggen in grondstoffen ?
Over de tijd dat ik al beleg (10 jaar) zijn grondstoffenfondsen mijn slechtste fondsen geweest.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Geen fonds of ETF, maar aandelen Rio Tinto kopen? In elk geval ook breed gediversifieerd.
De koers zit al een hele tijd in een rustig stijgende trend.
BHP Billiton is zo ook een zeer groot en gediversifieerd mijnbouwbedrijf.
Maar let op: we zitten nu in een hoogconjunctuur. Als de economie keert hebben dergelijke bedrijven de neiging om het slechter dan andere aandelen te doen op de beurs.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rio_Tinto_GroupRio Tinto is een Brits-Australische mijnbouwgroep. Belangrijke producten van het bedrijf zijn ijzererts, aluminium, diamant, koper en industriële mineralen. Deze delfstoffen worden wereldwijd bovengehaald. Rio Tinto heeft veel mijnen in Australië en Noord-Amerika maar is ook actief in Zuid-Amerika, Azië, Europa en Zuid-Afrika. Rio Tinto is een van de grootste mijnbouwbedrijven ter wereld.
De koers zit al een hele tijd in een rustig stijgende trend.
BHP Billiton is zo ook een zeer groot en gediversifieerd mijnbouwbedrijf.
Maar let op: we zitten nu in een hoogconjunctuur. Als de economie keert hebben dergelijke bedrijven de neiging om het slechter dan andere aandelen te doen op de beurs.
Zowel Rio als BHP lijken al enkele weken in een dalende lijn te zitten. Interessant om eens van dichterbij te bekijken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ook eens uitzoomen ...
Is de trein al niet wat gemist?
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Dat is inderdaad de vraag. De grondstoffenprijzen trekken al een tijd aan. Dat is trouwens één van de redenen van het herintreden van inflatie in de wereldeconomie. Zolang de top van de hoogconjunctuur nog niet bereikt is zullen grondstoffen het wellicht goed blijven doen. Maar er zijn tekenen dat we die top misschien al bereikt hebben.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik gebruik de ETF DXSM op Xetra. Ongeveer 7,5% van mijn vermogen zit in grondstoffen en goud.
https://www.justetf.com/uk/etf-profile. ... 0292106167
https://www.justetf.com/uk/etf-profile. ... 0292106167
LU0172157280 noteerde 2 j terug 28 € nu 53 €.
Of het nu het moment is om te investeren.
Of het nu het moment is om te investeren.
Estate Guru believer.
Heeft China zonet de handel in grondstoffen niet verboden? Dat zou wel eens druk kunnen zetten op de prijzen.
Stond gisteren nog in de krant ja.
China verbiedt de handel in grondstoffenproducten door kleine beleggers. De grondstoffenaandelen gaan voor de zevende dag op rij lager en duiken in correctiemodus.
Als de centrale banken gelijk hebben dat de opstoot van inflatie van tijdelijke aard is dan lijkt het mij logisch dat de prijsopstoot van grondstoffen ook van tijdelijke aard is.
Mocht de stijging van grondstoffen doorgaan dan zouden bedrijven dat blijven doorrekenen aan hun afnemers/consumenten en zou de inflatie bijgevolg blijven doorgaan.
Mocht de stijging van grondstoffen doorgaan dan zouden bedrijven dat blijven doorrekenen aan hun afnemers/consumenten en zou de inflatie bijgevolg blijven doorgaan.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
- Roger_de_klusman
- Jr. Member
- Contacteer:
Chinese banken mogen geen futures, trackers of beleggingsproducten op basisgrondstoffen meer aanbieden aan particuliere beleggers.
In welke mate dat een effect zal hebben op grondstoffenprijzen lijkt me maar twijfelachtig. Zeker op lange termijn is effect daarvan toch nihil denk ik.
Ik zit een beetje in SXRS ETF (= ICOM die op Xetra staat). Er zitten daar wel nogal veel fossiele brandstoffen in.
Ik wou ook nog wat COPX (ETF op kopermijnen), maar die kan ik niet kopen omdat er geen KIID is. En als je dat beetje bekijkt zitten daar toch veel algemene mijnaandelen in. Met COPX zit je dus niet puur op koper alleen.
Ik heb dan maar nog enkele individuele aandelen van kopermijnen gekocht. Is wel veel beweeglijker dan COPX op die manier.
Is inderdaad wel opletten geblazen. Laatste weken zijn wat zwakjes en veel grondstoffenprijzen zijn al redelijk gestegen. Voor koper bijvoorbeeld komen de prijzen ongeveer overeen met de top van 10 jaar geleden. Veel kopermijnaandelen zijn al x2 of x4 gegaan sedert jaar geleden.
Nu, ik gok een beetje op mainstream worden van elektrische wagens waarvoor er veel meer koper nodig zal zijn komende jaren.
In welke mate dat een effect zal hebben op grondstoffenprijzen lijkt me maar twijfelachtig. Zeker op lange termijn is effect daarvan toch nihil denk ik.
Ik zit een beetje in SXRS ETF (= ICOM die op Xetra staat). Er zitten daar wel nogal veel fossiele brandstoffen in.
Ik wou ook nog wat COPX (ETF op kopermijnen), maar die kan ik niet kopen omdat er geen KIID is. En als je dat beetje bekijkt zitten daar toch veel algemene mijnaandelen in. Met COPX zit je dus niet puur op koper alleen.
Ik heb dan maar nog enkele individuele aandelen van kopermijnen gekocht. Is wel veel beweeglijker dan COPX op die manier.
Is inderdaad wel opletten geblazen. Laatste weken zijn wat zwakjes en veel grondstoffenprijzen zijn al redelijk gestegen. Voor koper bijvoorbeeld komen de prijzen ongeveer overeen met de top van 10 jaar geleden. Veel kopermijnaandelen zijn al x2 of x4 gegaan sedert jaar geleden.
Nu, ik gok een beetje op mainstream worden van elektrische wagens waarvoor er veel meer koper nodig zal zijn komende jaren.
Daarom dat je een vraag stelde bij de goud ETF. Ik sta ondertussen ligt groen hiermee. Maar ik zou eerlijk gezegd je niet meer aanraden om nu nog in grondstoffen te beleggen.
Ik merk tot mijn verbazing op dat sommige hier syntetische ETF's aanraden. Dit brengt een hoger risico met zich mee. Ze hebben veel weg van CFD's die de financiële crisis veroorzaakte. Als het daar mis mee gaat=geld weg.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Grondstoffen koop je meestal via synthetische etf’s omdat je, in tegenstelling tot aandelen, vaten olie en tarwe niet kan laten opslaan op je naam. Met goud en zilver kan dit nog net.