Nu herfinanciering woningkrediet of wachten tot automatische aanpassing 10/5/5
TIP
Nu herfinanciering woningkrediet of wachten tot automatische aanpassing 10/5/5
Yo!
Heb vanaf september 2001 een hypothecaire lening in 10/5/5-systeem.
Startrente: 5.65%
Ik krijg dus een automatische herziening (mits er een verschil is van de referte-index van min. 1%) in september 2011, binnen 2,5 jaar.
Met de huidige marktsituatie heb ik de oefening laten maken om eventueel herziening van de lening nu uit te voeren.
Van de bank krijg ik een (basis-)voorstel voor de resterende 12 jaar (ipv de effectieve 12,5jaar in de originele lening) in een systeem van 10/2 en basisrente van 4.25%.
De winst, bij gelijke maandelijkse betalingen, zou vandaag 4.000 € bedragen (alle kosten tbv 5.000 € meegerekend).
De vraag is: laat ik de lening nu herzien? Eventueel met nog wat negotiatie om iets meer dan die 4.000 € eruit te halen, of laat ik alles zijn beloop en wacht 2,5 jaar in de hoop dat de rentes dan (na de crisis?) even laag zijn en ik zonder die 5.000 € kosten een 'herziening' heb ...
Eigenlijk vraag ik om een waarzegger die in een glazen bol kan kijken hoe lang de crisis blijft duren en de rentes laag blijven ...
Heb vanaf september 2001 een hypothecaire lening in 10/5/5-systeem.
Startrente: 5.65%
Ik krijg dus een automatische herziening (mits er een verschil is van de referte-index van min. 1%) in september 2011, binnen 2,5 jaar.
Met de huidige marktsituatie heb ik de oefening laten maken om eventueel herziening van de lening nu uit te voeren.
Van de bank krijg ik een (basis-)voorstel voor de resterende 12 jaar (ipv de effectieve 12,5jaar in de originele lening) in een systeem van 10/2 en basisrente van 4.25%.
De winst, bij gelijke maandelijkse betalingen, zou vandaag 4.000 € bedragen (alle kosten tbv 5.000 € meegerekend).
De vraag is: laat ik de lening nu herzien? Eventueel met nog wat negotiatie om iets meer dan die 4.000 € eruit te halen, of laat ik alles zijn beloop en wacht 2,5 jaar in de hoop dat de rentes dan (na de crisis?) even laag zijn en ik zonder die 5.000 € kosten een 'herziening' heb ...
Eigenlijk vraag ik om een waarzegger die in een glazen bol kan kijken hoe lang de crisis blijft duren en de rentes laag blijven ...
Laatst gewijzigd door Iommeke op 10 maart 2009, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nu herfinanciering woningkrediet of wachten tot automatische aanpassing 10/5/5
en hoe is het dan afgelopen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Nu herfinanciering woningkrediet of wachten tot automatische aanpassing 10/5
De algemene verwachting is dat de economie maar langzaam zal hernemen. Tot ze er weer helemaal bovenop is, zal de rente laag staan. Je kunt dus gokken en wachten tot de automatische aanpassing over anderhalf jaar.
Met hoeveel kan jouw rentevoet contractueel maximaal zakken?
Met hoeveel kan jouw rentevoet contractueel maximaal zakken?