Bepaling inkomstenjaar ontvangen intresten gereglementeerde spaarrekening
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Bepaling inkomstenjaar ontvangen intresten gereglementeerde spaarrekening
Mijn mail naar MinFin:
Antwoord van MinFin:
Om moedeloos van te worden ...
Is niet de eerste keer dat MinFin mij op het verkeerde spoor zou zetten ...
Hoe bepaal je het inkomstenjaar van betaalde intresten op een gereglementeerde spaarrekening ?
Neem je de valutadatum van de intrestbetaling of neem je de periode waarop de intrestbetaling betrekking heeft ?
Of anders gesteld: de betaling van basis intrest over 2020 met valutadatum 1/1/2021 ... is dit inkomstenjaar 2020 of 2021 ?
Bij Santander kan ik een rapport hierover downloaden en daar hanteren ze blijkbaar de periode waarover de intrestbetaling betrekking heeft.
Bij andere banken is zo'n rapport blijkbaar niet te downloaden, moeten alle banken niet verplicht zo'n rapport ter beschikking stellen ?
Heeft u eventueel een link naar een officiële webpagina dat deze materie verduidelijkt ?
Antwoord van MinFin:
u dient de volgende wetsartikelen samen te lezen:
Artikel 6, WIB 92 (inkomsten 2020)
Het belastbare inkomen wordt gevormd door het totale netto-inkomen, verminderd met de aftrekbare bestedingen.
Het totale netto-inkomen is de som van de netto-inkomens van de volgende categorieën:
1° inkomen van onroerende goederen;
2° inkomen van roerende goederen en kapitalen;
3° beroepsinkomen;
4° divers inkomen.
Artikel 17, WIB 92 (inkomsten 2020)
§ 1. Inkomsten uit roerende goederen en kapitalen zijn alle opbrengsten van roerend vermogen aangewend uit welken hoofde ook, namelijk:
1° dividenden;
2° interest;
3° inkomsten van verhuring, verpachting, gebruik en concessie van roerende goederen;
4° inkomsten die begrepen zijn in lijfrenten of tijdelijke renten die geen pensioenen zijn en na 1 januari 1962 onder bezwarende titel zijn aangelegd ten laste van enige rechtspersoon of onderneming. De lijfrenten die zijn aangelegd tegen storting met afstand van een kapitaal dat is gevormd, ofwel, met bijdragen of premies als bedoeld in artikel 34, § 1, 2°, ofwel, in het kader van een aanvullend pensioen voor zelfstandigen als bedoeld in artikel 34, § 1, 2° bis en 2° ter, zijn geen pensioenen;
5° de inkomsten verkregen uit de cessie of de concessie van auteursrechten en naburige rechten, alsook van de wettelijke en verplichte licenties, bedoeld in boek XI van het Wetboek van economisch recht of in overeenkomstige bepalingen in het buitenlands recht.
§ 2. Wanneer het bedrag van de inkomsten in vreemde valuta is bepaald, wordt het in euro omgezet naar de wisselkoers bij de betaling of de toekenning van die inkomsten.
Artikel 359, WIB 92 (inkomsten 2020)
Het aanslagjaar begint op 1 januari en eindigt op de daaropvolgende 31ste december.
Evenwel kan de voor een aanslagjaar verschuldigde belasting op geldige wijze gevestigd worden tot 30 juni van het jaar dat volgt op dat waarnaar het aanslagjaar wordt genoemd.
Artikel 360, WIB 92 (inkomsten 2020)
De voor een aanslagjaar verschuldigde belasting wordt gevestigd op de inkomsten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft verkregen.
De Koning bepaalt het belastbare tijdperk en de inkomsten die daartoe behoren.
Om uw vraag "Hoe bepaal je het inkomstenjaar van betaalde intresten op een gereglementeerde spaarrekening ?" te beantwoorden:
U kijkt naar de datum dat u de interesten ontvangen heeft.
Indien deze uitbetaald werden op 1 januari 2021 behoren ze tot het aanslagjaar 2022 - inkomsten 2021.
Indien ze uitbetaald werden op 31 december 2020 behoren ze tot het aanslagjaar 2021 - inkomsten 2020.
Toch duidelijk antwoord?:
EarthNvstr1 schreef: ↑27 mei 2021, 18:17
Antwoord van MinFin:U kijkt naar de datum dat u de interesten ontvangen heeft.
Indien deze uitbetaald werden op 1 januari 2021 behoren ze tot het aanslagjaar 2022 - inkomsten 2021.
Indien ze uitbetaald werden op 31 december 2020 behoren ze tot het aanslagjaar 2021 - inkomsten 2020.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dus mijn logica klopt wel
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vind je dat ?
Om te beginnen zie ik nergens in de aangehaalde wetteksten iets over gereglementeerde spaarrekeningen en de speciale behandeing qua belasting daarvan.
Vervolgens spreekt de interpretatie van de medewerker eerst over "ontvangen heeft" en daarna over "uitbetaald werden".
In de wettekst vind ik echter "verkregen heeft" en over valutadatum wordt niets gezegd.
En over het feit dat Santander dan het rapport verkeerd zou afleveren, wordt ook niets gezegd.
Nu in verleden ook een paar vragen gesteld.
Dit aan kabinet Financiën.
Toen daar een Blauwe minister was accurate antwoorden.
Nu heden met een Gele minister, van het kastje naar de muur.
Na mails en telefoontjes.
Uiteindelijk raar maar waar is het bij justitie dat ik moet wezen.
Dus staat op website Financiën en uiteindelijk is het aan justitie om te antwoorden bij bepaalde vragen.
De bomen en het bos in België.
Diegene die uw vraag beantwoord doet, maar zijn best zeker.
Of het antwoord correct is, een paar ander mouwen.
Dit aan kabinet Financiën.
Toen daar een Blauwe minister was accurate antwoorden.
Nu heden met een Gele minister, van het kastje naar de muur.
Na mails en telefoontjes.
Uiteindelijk raar maar waar is het bij justitie dat ik moet wezen.
Dus staat op website Financiën en uiteindelijk is het aan justitie om te antwoorden bij bepaalde vragen.
De bomen en het bos in België.
Diegene die uw vraag beantwoord doet, maar zijn best zeker.
Of het antwoord correct is, een paar ander mouwen.
Estate Guru believer.
Die man van MinFin baseert zich op de letter van de wet en daar heeft hij natuurlijk gelijk in. Het probleem is dat ik nog altijd geen richtlijn van de overheid gevonden heb die hem tegenspreekt en die zegt dat interesten op spaarrekeningen die op 1 januari gestort zijn bij de inkomsten van het vorig jaar gerekend moeten worden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.fsma.be/sites/default/files ... 8-1993.pdf
"toegekend", dus de vraag is wanneer de intrest precies "toegekend" wordt, zou ik denken ...[5° de instelling-depositaris gaat na of de inartikel 21, 5°, WIB 92, voorziene grens is bereikttelkens de basisrente en degetrouwheidspremie in rekening wordengebracht en neemt daarbij alle bedragen inaanmerking die tijdens de belastbare periodewerden toegekend.]
Hier is een antwoord van MinFin op je vraag:EarthNvstr1 schreef: ↑28 mei 2021, 09:04 https://www.fsma.be/sites/default/files ... 8-1993.pdf
"toegekend", dus de vraag is wanneer de intrest precies "toegekend" wordt, zou ik denken ...[5° de instelling-depositaris gaat na of de inartikel 21, 5°, WIB 92, voorziene grens is bereikttelkens de basisrente en degetrouwheidspremie in rekening wordengebracht en neemt daarbij alle bedragen inaanmerking die tijdens de belastbare periodewerden toegekend.]
kijk naar de valutadatum.EarthNvstr1 schreef: ↑27 mei 2021, 18:17 Antwoord van MinFin:Is niet de eerste keer dat MinFin mij op het verkeerde spoor zou zetten ...Om uw vraag "Hoe bepaal je het inkomstenjaar van betaalde intresten op een gereglementeerde spaarrekening ?" te beantwoorden:
U kijkt naar de datum dat u de interesten ontvangen heeft.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Bij ING werd bij de afrekening van de basisintresten voor het afgelopen jaar (2020) volgende mededeling gedaan:
Om volledig te zijn: De valutadatum van de voor het jaar 2020 toegekende basisintrest (€0,50) was 01/01/2021.
Ook ING interpreteert dit dus anders dan in het antwoord van de ambtenaar van de FOD Fin. Vraag hierbij is dus of dat antwoord wel correct is.
Om te zien of ik fiscale aangifte moet doen van de intresten op gereglementeerde spaarboekjes doe ik zelf al enkele jaren de jaarlijkse optelling van de intresten erop ook altijd zoals ING het toepast. Ik hou dit kwartaal per kwartaal bij in een rekenbestand.
De vermelde bedragen zijn fictief, maar onder "intrest/premie reeds geboekt in 2020" wordt de optelsom gedaan van de getrouwheidsintresten reeds verworven en uitgekeerd voor de eerdere kwartalen van 2020. De getrouwheidsintrest verworven in het 4e kwartaal 2019 en de basisintrest voor het jaar 2019 worden hierin dus NIET meegeteld, alhoewel ze op de rekening werden bijgeschreven met valutadatum 01/01/2020.Afrekening van de basisintresten
van ING Tempo Sparen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Basisintresten ............... 0,01% + 0,50
Intrest/Premie reeds geboekt in 2020 40,00
Netto op xxxxxxxxxxxxxxxxxxx EUR + 0,50
Wij herinneren u eraan dat indien u alleen of
gezamenlijk titularis bent bij één of meerdere
banken van andere gereglementeerde spaarboekjes
waarvoor in 2020 het totale bedrag aan
basisintresten en trimestriële getrouwheidspremies
per belastingbetaler hoger is dan 980,00 euro, u
wettelijk verplicht bent om het gedeelte van de
intresten dat dit bedrag overschrijdt en waarvan de
roerende voorheffing niet werd afgehouden te
vermelden op uw fiscale aangifte.
Om volledig te zijn: De valutadatum van de voor het jaar 2020 toegekende basisintrest (€0,50) was 01/01/2021.
Ook ING interpreteert dit dus anders dan in het antwoord van de ambtenaar van de FOD Fin. Vraag hierbij is dus of dat antwoord wel correct is.
Om te zien of ik fiscale aangifte moet doen van de intresten op gereglementeerde spaarboekjes doe ik zelf al enkele jaren de jaarlijkse optelling van de intresten erop ook altijd zoals ING het toepast. Ik hou dit kwartaal per kwartaal bij in een rekenbestand.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ga dat antwoord van een medewerker inderdaad niet zomaar voor waar aannemen.
Heb al bijkomende uitleg gevraagd...
Ik heb al zoiets meegemaakt waar ze mij op het verkeerde been hadden gezet, waardoor ik nu een regularisatie lopende heb (was ivm intresten van P2P lending platformen).
Heb al bijkomende uitleg gevraagd...
Ik heb al zoiets meegemaakt waar ze mij op het verkeerde been hadden gezet, waardoor ik nu een regularisatie lopende heb (was ivm intresten van P2P lending platformen).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zo simpel zou het kunnen zijn, maar is het dus niet volgens mij.
"toegekend" betekent volgens mij (en dat is blijkbaar ook hoe de banken het interpreteren) "verworven".
De valutadatum (en al zeker niet de boekingsdatum) doet er volgens mij dus niet toe.
Basisintrest wordt volgens mij verworven op 31/12. Edit: ttz. eigenlijk verwerf je die elke dag.
Getrouwheidsintrest wordt verworven een jaar later 1 dag vroeger dan de valutadatum volgens mij. Op valutadatum start een nieuwe getrouwheidsperiode.
Dus voor een storting met valutadatum 1/1/2020 verwerf je de getrouwheidsintrest op 31/12/2020, ook al wordt de intrest uitbetaalt met valutadatum 1/1/2021.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vervolg ...
Mijn mail:
Heb nu de vraag gesteld wat "betaald of toegekend" juist betekent.
Edit: ondertussen heeft mijn prefiling bij DVB ook een dossier nummer en beheerder toegewezen gekregen
Mijn mail:
Antwoord van MinFin:Bent u daar zeker van ?
Ik vond online enkel dit artikel waar staat dat dit anders zou zijn (is wel van 2013): https://www.standaard.be/cnt/dmf20130627_003
Alsook het rapport van Santander behandeld dit blijkbaar anders... doen die dat dan verkeerd ?
Verder zegt de wettekst niet echt iets over gereglementeerde spaarrekeningen en de speciale fiscale behandeling daarvan.
Nu komen ze dus met nog aan ander artikel af ... wekt niet echt vertrouwen.ja, ik ben daar zeker van.
Artikel 204, KB/WIB 92 (inkomsten 2020)
Inkomsten van het in de artikelen 199 tot 203 vermelde belastbare tijdperk zijn:
1° inkomsten van gebouwde of ongebouwde onroerende goederen die op dat tijdperk betrekking hebben;
2° inkomsten en opbrengsten van roerende goederen en kapitalen die overeenkomstig de artikelen 261, 2°, 263, eerste lid, en 267 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 aan de roerende voorheffing onderworpen zijn en tijdens dat tijdperk aan de belastingplichtige zijn betaald of toegekend;
Heb nu de vraag gesteld wat "betaald of toegekend" juist betekent.
Edit: ondertussen heeft mijn prefiling bij DVB ook een dossier nummer en beheerder toegewezen gekregen
Na jaren mee te lezen op dit forum toch besloten om een account aan te maken zodat ik kan reageren in dit topic.
Volgens mij staat het antwoord gewoon in het Wetboek Inkomstenbelastingen:
Art. 267 (i.v.m. de opeisbaarheid van de voorheffing, maar kan m.i. doorgetrokken worden naar deze situatie):
"...
Inkomsten van gelddeposito's worden geacht te zijn toegekend of betaalbaar gesteld op de laatste dag van het tijdperk waarop ze betrekking hebben.
..."
Valuta- of boekingsdatum is dus niet van tel, de periode waarop de intresten betrekking hebben is bepalend.
Volgens mij staat het antwoord gewoon in het Wetboek Inkomstenbelastingen:
Art. 267 (i.v.m. de opeisbaarheid van de voorheffing, maar kan m.i. doorgetrokken worden naar deze situatie):
"...
Inkomsten van gelddeposito's worden geacht te zijn toegekend of betaalbaar gesteld op de laatste dag van het tijdperk waarop ze betrekking hebben.
..."
Valuta- of boekingsdatum is dus niet van tel, de periode waarop de intresten betrekking hebben is bepalend.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat zou inderdaad wel eens het relevante stukje wettekst kunnen zijn.
Dat is het wetsartikel waar de schrijver van het artikel in De Standaard zich op baseerde.
Bingo, kaizoku. Je eerste bericht is al meteen een schot in de roos.Het jaar waarvoor inkomsten belastbaar zijn, is het jaar waarin de inkomsten zijn betaald of toegekend. Dat is de regel. Maar geen regel zonder uitzondering. En intresten van spaarrekeningen zijn die uitzondering.
Intresten van spaarboekjes zijn belastbaar voor het jaar waarop de intrestvergoeding betrekking heeft. Of met andere woorden, het jaar tijdens hetwelk het recht op de intrestvergoeding is opgebouwd, ongeacht het tijdstip waarop die intresten uiteindelijk zijn uitbetaald. Intresten van spaarboekjes worden zo in feite geacht te zijn betaald op de laatste dag van het jaar waarop ze betrekking hebben.