Een oogje op mijn "eenvoudige" portefeuille
TIP
Re: Een oogje op mijn "eenvoudige" portefeuille
Tip, voeg je portefeuille hier eens toe: https://backtest.curvo.eu/StSm82 schreef: ↑26 mei 2021, 17:45 Beste allen,
Bedankt voor de antwoorden, erg behulpzaam!
Qua rebalancing helemaal duidelijk en qua opzet ga ik waarschijnlijk opteren voor 70% IWDA, 10% EMIM & 20% HOLDING (PE). Op basis van mijn toekomstige ervaringen (positief/negatief) kan ik dan nog altijd bijsturen.
Of wacht, ik heb het zelf gedaan. Met €1000 elk kwartaal en met herbalanceren elk kwartaal (€10 transactiekost).
Backtesting van maart 2007 tot vorige maand.
https://backtest.curvo.eu/portfolio/sts ... gium%22%7D
In bijlage het resultaat + de verschillende resultaten per gekozen herbalanceringsstrategie. Semestrieel is het beste, dus een kwartaal wel en een volgend kwartaal niet.
De CAGR voor je gekozen portfolio is 6,52%.
De grootste drawdowns zijn ~22% (zowel 2009 als 2020), dus bereid je ook mentaal voor op zo'n swings. Je kan portfolio's uitvinden met véél kleinere drawdowns die maar weinig toegeven op CAGR... En dan bedoel ik niet eens bond ETF's want die gaan altijd leuk scoren in backtests gezien de continu dalende rente.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Je formuleert hier een reeks verklaringen met grote zekerheid: heb je een glazen bol of weet jij iets dat de andere beleggers niet weten?Denfi schreef: ↑27 mei 2021, 11:28 CNDX zal grotere schommelingen hebben, daar moet je dus tegenkunnen.
Maar op lange termijn gaat die toch opvallend beter presteren.
Technologie gaat belangrijk blijven.
Nasdaq gaat ook beter bestand zijn dan S&p500 als USA zijn status van wereldmacht zou verliezen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt, reteiP, voor de link (interessante website!) en de analyse.
Welke etfs bedoel je dan?reteiP schreef: ↑27 mei 2021, 13:58Tip, voeg je portefeuille hier eens toe: https://backtest.curvo.eu/StSm82 schreef: ↑26 mei 2021, 17:45 Beste allen,
Bedankt voor de antwoorden, erg behulpzaam!
Qua rebalancing helemaal duidelijk en qua opzet ga ik waarschijnlijk opteren voor 70% IWDA, 10% EMIM & 20% HOLDING (PE). Op basis van mijn toekomstige ervaringen (positief/negatief) kan ik dan nog altijd bijsturen.
Of wacht, ik heb het zelf gedaan. Met €1000 elk kwartaal en met herbalanceren elk kwartaal (€10 transactiekost).
Backtesting van maart 2007 tot vorige maand.
https://backtest.curvo.eu/portfolio/sts ... gium%22%7D
In bijlage het resultaat + de verschillende resultaten per gekozen herbalanceringsstrategie. Semestrieel is het beste, dus een kwartaal wel en een volgend kwartaal niet.
De CAGR voor je gekozen portfolio is 6,52%.
De grootste drawdowns zijn ~22% (zowel 2009 als 2020), dus bereid je ook mentaal voor op zo'n swings. Je kan portfolio's uitvinden met véél kleinere drawdowns die maar weinig toegeven op CAGR... En dan bedoel ik niet eens bond ETF's want die gaan altijd leuk scoren in backtests gezien de continu dalende rente.
Als hedge lijkt mij long term US treasuries nog steeds de beste.
Goud of thema ETFs die minder correlatie hebben met de algemene markt
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Ja, veel werk hoor om die elke dag op te blinkenB7H4long schreef: ↑27 mei 2021, 14:10Je formuleert hier een reeks verklaringen met grote zekerheid: heb je een glazen bol of weet jij iets dat de andere beleggers niet weten?Denfi schreef: ↑27 mei 2021, 11:28 CNDX zal grotere schommelingen hebben, daar moet je dus tegenkunnen.
Maar op lange termijn gaat die toch opvallend beter presteren.
Technologie gaat belangrijk blijven.
Nasdaq gaat ook beter bestand zijn dan S&p500 als USA zijn status van wereldmacht zou verliezen.
Maar ernstig, als we van de hypothese uit gaan dat USA zijn positie verliest.
Dan gaat een bedrijf als Apple, dit beter kunnen opvangen (omdat ze zo wereldwijd zitten) dan industriële bedrijven die ook in de S&P500 zitten en waarvan een groot deel van de productie nog in Amerika zelf gebeurd.
En ja dat technologie belangrijk blijft, ben ik van overtuigd. Heeft 2020 nog maar eens bewezen. Zoals onze (wereld)maatschappij evolueert gaat dit alleen maar in belang toenemen.