Wat is de correcte inwoonkost wanneer je gaat inwonen bij een partner met eigen woonst
Re: Wat is de correcte inwoonkost wanneer je gaat inwonen bij een partner met eigen woonst
Dat is niet hetzelfde. Jullie vergeten dat het appartement haar eigendom is en van haar alleen. Een huurprijs betalen betekent dat hij haar appartement mee afbetaalt. Als de relatie ooit op de klippen loopt is zij weg met het appartement en blijft hij met lege handen achter. Dan gaat hij dik spijt hebben van de huur die hij al die jaren betaald heeft.Roger_de_klusman schreef: ↑31 mei 2021, 10:12 Had ze geen appartement dan had je samen maandelijks ook de huurkosten + alle komende maandelijkse lasten (voeding, elektriciteit, gas, water, TV en internet,...). Dan had je daar ook de helft van moeten betalen.
Re: Wat is de correcte inwoonkost wanneer je gaat inwonen bij een partner met eigen woonst
In ruil voor die som krijgt hij toch een dak boven zijn hoofd?
Jullie vinden dat blijkbaar allemaal logisch en normaal. Ik wel wel eens weten van de samenwonende en getrouwde koppels hier, als de woning van de een is, of de ander dan maandelijks huur betaalt bovenop zijn of haar deel in de gemeenschappelijke kosten. Wie o wie?
Plus een vergoeding voor de initiële kosten en het voorschot.Giskart schreef: ↑31 mei 2021, 11:09 Misschien is er een compromis mogelijk. Dit is indien je op termijn uw vriendin deels wil uitkopen uit het appartement en zij dat wil natuurlijk. Je gaat een afgesproken som maandelijks storten op een geblokkeerde rekening . Dat is dat een fonds dat later zou moeten dienen om het appartement deels over te kopen. De helft van het bedrag dat uw vriendin aan de lening aan het af te betalen is lijkt een logisch bedrag. Je gaat dan niet echt betalen aan uw vriendin. Het zit in limbo.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Bij ons is dat zo. Ik heb heel veel eigen middelen in het huis geïnvesteerd. Mijn partner betaalt voor de helft mee aan het deel dat via een hypotheek is gefinancierd. Nog altijd 200€/maand goedkoper dan de helft van de huur die ik voor dit huis zou kunnen krijgen.Yaris schreef: ↑31 mei 2021, 12:37 Jullie vinden dat blijkbaar allemaal logisch en normaal. Ik wel wel eens weten van de samenwonende en getrouwde koppels hier, als de woning van de een is, of de ander dan maandelijks huur betaalt bovenop zijn of haar deel in de gemeenschappelijke kosten. Wie o wie?
Overigens leggen we voorlopig ook al onze inkomsten gewoon samen. We investeren in een ander gemeenschappelijk project dan het eigen huis. Ik steek daar dankzij een hoger loon een stuk meer in dan mijn partner, maar we zijn juridisch wel beiden 50% eigenaar.
Datgene wat je betaalt aan huur ben je altijd kwijt ... als je dat nu aan die vriendin of aan een vreemde betaalt. Ik snap je argument niet goed.Yaris schreef: ↑31 mei 2021, 12:10 Dat is niet hetzelfde. Jullie vergeten dat het appartement haar eigendom is en van haar alleen. Een huurprijs betalen betekent dat hij haar appartement mee afbetaalt. Als de relatie ooit op de klippen loopt is zij weg met het appartement en blijft hij met lege handen achter. Dan gaat hij dik spijt hebben van de huur die hij al die jaren betaald heeft.
Hij zegt zelf dat hij niet de middelen heeft om zelf iets te kopen dus als niet langer thuis woont zou hij ook op zoek moeten naar iets ... ja, toch ... of hij nu een deel doet in het huis van zijn vriendin of huurt aan een wildvreemde het resultaat is hetzelfde.
Los daarvan : diegenen die hier zitten te zeggen dat die relatie gedoemd is omdat ze op dit vlak niet dezelfde mening hebben als hun schoonouders ... komaan zeg, hebben jullie allemaal dezelfde mening als jullie schoonouders misschien ? Uit het standpunt van die mensen is het begrijpelijk dat zij in eerste instantie denken aan hun dochter en ik begrijp hun logica, als ze anders gingen samenwonen in een huurhuis dan gingen ze ook elk de helft betalen van de huur.
Soms wordt de helft van de (fictieve) huurprijs genomen. Soms ook de helft van de hypotheekaflossing. Of nog een andere basis.
In jouw geval denk ik dat de huurprijs en hypotheekaflossing ongeveer gelijk zijn, nl. 720 euro per maand.
Mij lijkt dus een maandelijkse bijdrage van 360 euro billijk.
Het klopt dat je geen eigendom of eigenaarschap opbouwt. Het appartement blijft dus volledig van je vriendin. Maar als je huurt (alleen of met 2) bouw je ook geen eigenaarschap op. Zorg vooral dat jij en je vriendin overeenkomen. Ik kan ook enig begrip opbrengen voor het standpunt van je schoonouders (die hun dochter willen beschermen) maar het is in eerste instantie iets tussen jou en jouw vriendin.
Succes!
In jouw geval denk ik dat de huurprijs en hypotheekaflossing ongeveer gelijk zijn, nl. 720 euro per maand.
Mij lijkt dus een maandelijkse bijdrage van 360 euro billijk.
Het klopt dat je geen eigendom of eigenaarschap opbouwt. Het appartement blijft dus volledig van je vriendin. Maar als je huurt (alleen of met 2) bouw je ook geen eigenaarschap op. Zorg vooral dat jij en je vriendin overeenkomen. Ik kan ook enig begrip opbrengen voor het standpunt van je schoonouders (die hun dochter willen beschermen) maar het is in eerste instantie iets tussen jou en jouw vriendin.
Succes!
-
- Verbannen Gebruiker
Gaat niet over meningen. Gaat over wie mening doordrukt.
Is duidelijk schoonouders. Hebben blijkbaar ongezonde invloed. Zal omwille van financiële redenen zijn.
Wat als ze trouwen? Contract met karrevracht advocaten. Schoonouders de beste want geld.
Kinderen? Contract met advocaten.
Er zijn 2 mogelijkheden:
- foert zeggen tegen schoonouders. Eventueel minder erfenis voor zover wet toelaat.
- altijd en overal ja zeggen. Kan ook werken als je je hierop instelt
Zal niet alleen de bemoeinenis zijn over dat huis, schoonouders moeten uit de relatie van hun kinderen blijven, zoniet moet het kind dan maar terug onder ouders dak geen leven..geebee schreef: ↑31 mei 2021, 13:13Datgene wat je betaalt aan huur ben je altijd kwijt ... als je dat nu aan die vriendin of aan een vreemde betaalt. Ik snap je argument niet goed.Yaris schreef: ↑31 mei 2021, 12:10 Dat is niet hetzelfde. Jullie vergeten dat het appartement haar eigendom is en van haar alleen. Een huurprijs betalen betekent dat hij haar appartement mee afbetaalt. Als de relatie ooit op de klippen loopt is zij weg met het appartement en blijft hij met lege handen achter. Dan gaat hij dik spijt hebben van de huur die hij al die jaren betaald heeft.
Hij zegt zelf dat hij niet de middelen heeft om zelf iets te kopen dus als niet langer thuis woont zou hij ook op zoek moeten naar iets ... ja, toch ... of hij nu een deel doet in het huis van zijn vriendin of huurt aan een wildvreemde het resultaat is hetzelfde.
Los daarvan : diegenen die hier zitten te zeggen dat die relatie gedoemd is omdat ze op dit vlak niet dezelfde mening hebben als hun schoonouders ... komaan zeg, hebben jullie allemaal dezelfde mening als jullie schoonouders misschien ? Uit het standpunt van die mensen is het begrijpelijk dat zij in eerste instantie denken aan hun dochter en ik begrijp hun logica, als ze anders gingen samenwonen in een huurhuis dan gingen ze ook elk de helft betalen van de huur.
Zal niet de eerste zijn waardoor de relatie stuk loopt door hun bemoeienis..
Ja schoonouders die de keuze van hun dochter te min vinden.
Waar nog gehoord gelezen.
Die personen heden al beslist is geen goede partij voor ons dochter.
Ja de vooroordelen vandaag de dag, arm Vlaanderen.
Begin zo maar eens aan een relatie...
Estate Guru believer.
ik vind dit toch het enige logische. Als je geen eigendom hebt, huur je. Van wie dan ook, die wordt toch betaald dan dunkt me. Partner of niet.Yaris schreef: ↑31 mei 2021, 12:37 Jullie vinden dat blijkbaar allemaal logisch en normaal. Ik wel wel eens weten van de samenwonende en getrouwde koppels hier, als de woning van de een is, of de ander dan maandelijks huur betaalt bovenop zijn of haar deel in de gemeenschappelijke kosten. Wie o wie?
platin schreef: ↑31 mei 2021, 13:28Ja schoonouders die de keuze van hun dochter te min vinden.
Waar nog gehoord gelezen.
Die personen heden al beslist is geen goede partij voor ons dochter.
Ja de vooroordelen vandaag de dag, arm Vlaanderen.
Begin zo maar eens aan een relatie...
Wanneer gaat het ooit voldoende zijn.
Estate Guru believer.
- Roger_de_klusman
- Jr. Member
- Contacteer:
Tja, ik heb lang geleden een aantal jaar een vergoeding betaald van paar honderd euro per maand aan vriendin. Ondertussen tezamen nieuwbouwwoning gezet. Lijkt me de logica zelve om een vergoeding te betalen.
TS kan toch niet klagen dat hij voor 400 euro per maand een dak boven zijn hoofd heeft en goed gezelschap.
Dat motto van "huren is weggesmeten geld" klopt eigenlijk van geen kanten. Er zijn verschillende goede redenen om te huren. Als je iets koopt en na 3 jaar wil je iets anders (kinderen, verandering werk,...), heb je veel transactiekosten en had je beter 3 jaar gehuurd.
Doordat huurrendement maar een paar procent is, "verlies" je eigenlijk niet veel met huren. Een voordeel aan kopen is dat het mensen forceert om onrechtstreeks te sparen. Moest je datzelfde spaarbedrag in een algemene belegging (VWCE of IWDA) steken, heb je na 20 jaar wellicht ongeveer hetzelfde (of meer) dan met je vastgoedinvestering(afhankelijk van de hefboom bij vastgoed en van de fiscale voordelen). Om een hypotheeklening af te betalen kan men precies beter besparen op vanalles en nog wat, dan voor een spaarplan. Dat de waarde van vastgoed altijd zal stijgen is ook geen zekerheid.
TS kan toch niet klagen dat hij voor 400 euro per maand een dak boven zijn hoofd heeft en goed gezelschap.
Dat motto van "huren is weggesmeten geld" klopt eigenlijk van geen kanten. Er zijn verschillende goede redenen om te huren. Als je iets koopt en na 3 jaar wil je iets anders (kinderen, verandering werk,...), heb je veel transactiekosten en had je beter 3 jaar gehuurd.
Doordat huurrendement maar een paar procent is, "verlies" je eigenlijk niet veel met huren. Een voordeel aan kopen is dat het mensen forceert om onrechtstreeks te sparen. Moest je datzelfde spaarbedrag in een algemene belegging (VWCE of IWDA) steken, heb je na 20 jaar wellicht ongeveer hetzelfde (of meer) dan met je vastgoedinvestering(afhankelijk van de hefboom bij vastgoed en van de fiscale voordelen). Om een hypotheeklening af te betalen kan men precies beter besparen op vanalles en nog wat, dan voor een spaarplan. Dat de waarde van vastgoed altijd zal stijgen is ook geen zekerheid.
-
- Verbannen Gebruiker
Schoonouders hebben blijkbaar het geld. Hun kind durft niet tegenstand bieden uit schrik financieel gestraft te worden bij erfenis. Dan moet je de gevolgen dragen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is niet "dankzij je schoonouders", maar "dankzij je vriendin".
Het is aan je vriendin om te beslissen wat ze doet, en om wel/niet rekening te houden met haar ouders.
Toen jullie 2 maanden samen waren, was dat dan de compromis of de akte ?misterg schreef: ↑30 mei 2021, 22:58 Op het moment dat mijn vriendin ik twee maanden samen waren (april 2019), kocht zij een appartement aan. Reden hiervoor: moeilijke relatie tussen ons met de (schoon)ouders. Een snelle, ietwat overhaaste beslissing maar beiden nog geen seconde spijt van gehad. De relatie loopt ook gewoon geweldig verder
Ik begrijp ook niet echt dat "moelijke relatie tussen jullie en je schoonouders" de reden is dat je vriendin een appartement koopt.
En hebben jullie toen de dingen niet besproken ?
Ik vind het logisch dat je vriendin kosten aan het huis en aanhorigheden betaalt en dat jij huur betaald voor het gebruik daarvan.
M.a.w.: voor jou is huren de enige optie.
Je gaat hier te kort door te bocht... het zijn niet enkel "4 muren", zoals je zelf al aangaf ook alle aanhorigheden (zeg maar "vaste dingen zoals keuken, badkamer, plafond, vloer, leidingen, technieken, ...) waarvan dingen ook verslijten over de tijd.misterg schreef: ↑30 mei 2021, 22:58 Al de rest: inboedel, verlichting, gordijnen, wasmachine, droogkast,.. hebben we gewoon 50/50 verdeeld. Kort door de bocht: buiten de 4 muren is de kost van alles dat in het appartement terug te vinden is gedeeld door ons beiden. Verder betaald zij een hypotheek af van €720/maand.
Herstellingen en renovaties daarvan maak je dus best ook afspraken over. Voor mij is het logisch dat de eigenaar van het appartement dat allemaal betaalt en jij huur betaald voor het gebruik ervan.
De inboedel (lees: alle losse dingen) die jullie samen aankopen, kan je makkelijk verdelen/vergoeden in geval van een relatiebreuk.
De "lopende kosten" zoals je ze opnoemt verdelen, lijkt me logisch.misterg schreef: ↑30 mei 2021, 22:58 Nu is het voor ons niet meer dan logisch om alle komende maandelijkse lasten (voeding, elektriciteit, gas, water, TV en internet,...) te delen door 2. Uiteraard kan ik, als niet eigenaar, ook niet gratis inwonen bij haar. Er dient dus nog een extra bedrag afgegeven te worden als 'huur' of 'inwoonkost', bovenop de verdeling van de maandelijkse kosten.
Dat je daarnaast huur betaalt lijkt me ook logisch.
Je moet daar met je vriendin een akkoord over bereiken, rekening houdend met alle facetten.misterg schreef: ↑30 mei 2021, 22:58 Helaas hebben de schoonouders hier nogal een zeer uitgesproken mening over en drukken ze dit echt door op ons. Wat hun betreft dienen we de mogelijke huurprijs (moesten we dit appartement huren en niet kopen) te delen door 2. Soortgelijke appartementen worden in dezelfde appartementenblok verhuurd voor €800-900/maand. Dit zou willen zeggen dat ik bovenop de maandelijkse kosten, nogmaals €400-450 dien te betalen als 'huur' of 'inwoonkost'. Iets wat mijn vriendin en ik een absurd hoog bedrag vinden. Wetende dat ik geen fiscaal voordeel ken, geen zekerheid opbouw, het voor mijn vriendin alleen maar goedkoper zal worden indien ik kom in te wonen,.. maakt dat we naar een lager bedrag neigen te grijpen.
Kijk dus niet alleen naar hoeveel huur je gaat betalen, maar maak ook afspraken over het volledige plaatje (zoals ik hierboven een en andere aangaf)
Uh ... je kan niet kopen en je zou nooit huren ... wat zou je dan wel doen ?
Dit komt nog eens terug maar is niet duidelijk.
Jullie hadden eerst een relatie en daarna heeft je vriendin beslist een appartement te kopen zonder jou ?
En ze heeft je daar ook niet bij betrokken ?
Waarom is het geen optie om te beslissen zonder inmenging van je schoonouders ?
Wat bedoel je met "de verhuis is dus met andere woorden meer dan welkom" ?