Dividendaandelen
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Dividendaandelen
Het zal ooit zijn dat Vlaanderen over eigen fiscaliteit beslist.
In dat geval zal Vlaanderen met de andere regio's (en landen) belastingverdragen afsluiten om te vermijden dat bvb een Vlaming 2 keer RV moet betalen voor dividenden van bedrijven met zetel in Brussel of Wallonie.
iambillionnaire schreef: ↑31 mei 2021, 08:03Het zal ooit zijn dat Vlaanderen over eigen fiscaliteit beslist.
In dat geval zal Vlaanderen met de andere regio's (en landen) belastingverdragen afsluiten om te vermijden dat bvb een Vlaming 2 keer RV moet betalen voor dividenden van bedrijven met zetel in Brussel of Wallonie.
Ik denk dat het antwoord eerder in Europa moet gezocht worden zodat Europa deze RV reguleert voor gans Europa, dan zijn er geen verdragen meer nodig en is er slechts één tarief.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat zou de dingen veel gemakkelijker maken, maar RV staat niet los van de totale fiscaliteit van een land, maar ook de budgettaire toestand ende economie van een land. Er zijn veel te grote verschillen tussen de individuele landen om dat te kunnen harmoniseren.
De invoering van de euro in de landen die "min of meer" gelijkwaardig waren, waren een komedie. Of beter: een farce, bedrog. Pure fraude zelfs in het geval van Griekenland. Misdadig zelfs. Slecht voor de rest van Europa, maar ook slecht voor de bewoners van de landen die nooit tot de euro hadden mogen meedoen. De euro is op los zand gebouwd. Komt er een langdurige economische crisis, dan stort de euro in elkaar. En Europa.
Helaas moet ik meedelen dat niet alle landen waarmee België een dubbelbelastingverdrag heeft gesloten, binnen de EU liggen. Sterker nog, de meerderheid van de landen waarmee België een dubbelbelastingverdrag heeft gesloten valt buiten de EU. Roerende voorheffing maakt slechts een zeer klein deel uit van deze dubbelbelastingverdragen.
Ik ben namelijk geen fan om "Europa" te laten bepalen hoeveel belastingen wij moeten betalen. Ik vind het moreel niet te verantwoorden dat mensen die quasi geen belastingen betalen moeten beslissen hoeveel andere in belastingen moeten ophoesten. Terug naar het ancien regime waar de de adel en de clerus alle beslissingen nemen en geen belastingen moeten betalen. Alle lasten voor de boerkes.
Ik ben namelijk geen fan om "Europa" te laten bepalen hoeveel belastingen wij moeten betalen. Ik vind het moreel niet te verantwoorden dat mensen die quasi geen belastingen betalen moeten beslissen hoeveel andere in belastingen moeten ophoesten. Terug naar het ancien regime waar de de adel en de clerus alle beslissingen nemen en geen belastingen moeten betalen. Alle lasten voor de boerkes.
Feit is dat België samen met Zwitserland en Cyprus de enige landen zijn waar de meerwaarden vrij zijn van belastingen voor particulieren. Onze buurlanden Frankrijk (30%), Nederland (25 of 30%), Duitsland (26,375%) en Luxemburg (maak onderscheid in korte en lange termijn) kennen allemaal een meerwaardebelasting. Daarom hou ik geen rekening met belastingen om een lange termijn investeringsbeslissing te doen. Ik hou meer rekening met de waardering van een aandeel en met de kracht van het bedrijf.
Jamo schreef: ↑31 mei 2021, 14:33 Feit is dat België samen met Zwitserland en Cyprus de enige landen zijn waar de meerwaarden vrij zijn van belastingen voor particulieren. Onze buurlanden Frankrijk (30%), Nederland (25 of 30%), Duitsland (26,375%) en Luxemburg (maak onderscheid in korte en lange termijn) kennen allemaal een meerwaardebelasting. Daarom hou ik geen rekening met belastingen om een lange termijn investeringsbeslissing te doen. Ik hou meer rekening met de waardering van een aandeel en met de kracht van het bedrijf.
Daarom ook dat ik verwacht dat men deze meerwaardebelasting zal invoeren in de nieuwe belastinghervorming die in de steigers staat .....
Zou voor veel mensen een zegen zijn in plaats van een vloek , het zou je verplichten om kwaliteit boven hoog dividend te verkiezen wat op lange termijn alleen maar positief is .Mattia schreef: ↑31 mei 2021, 15:06Jamo schreef: ↑31 mei 2021, 14:33 Feit is dat België samen met Zwitserland en Cyprus de enige landen zijn waar de meerwaarden vrij zijn van belastingen voor particulieren. Onze buurlanden Frankrijk (30%), Nederland (25 of 30%), Duitsland (26,375%) en Luxemburg (maak onderscheid in korte en lange termijn) kennen allemaal een meerwaardebelasting. Daarom hou ik geen rekening met belastingen om een lange termijn investeringsbeslissing te doen. Ik hou meer rekening met de waardering van een aandeel en met de kracht van het bedrijf.
Daarom ook dat ik verwacht dat men deze meerwaardebelasting zal invoeren in de nieuwe belastinghervorming die in de steigers staat .....
Want meerwaarde heb je alleen maar als je verkoopt verkoop je nooit dan betaal je ook nooit .
Nu word de beurs aanzien als een snel spelletje kaarten voor velen .
Kopen zonder na te denken over de toekomst het mooiste voorbeeld is AT&T recent
De mensen die op de verkoopknop duwen weten niet wat ze bezitten .
En denken niet toekomstgericht
Tuurlijk verkoop je wel, en zelfs vaker als de brave huisvaders vroeger. Je koopt geen aandelen om die op een account te hebben staan, maar om winst te maken. In het slechtste geval laat je ze over in de erfenis. En het riedeltje van de dividendgaandelen is aan geeuwen toe. Als de eerste schijf RV terug betaald blijft, worden ze nog interessanter dan aandelen waarbij elke meerwaarde belast wordt.
Vandaar het belang van dividenden, een redelijke koersstijging en een deftig dividend zorgt er voor dat je van al dat soort zorgen gespaard blijft en toch een deftig kapitaal kan opbouwen.
Nu een vraagje over de dividend- aristocrat Johnson & Johnson.
Er is een met asbest vervuilde talkpoeder affaire aan de gang bij JNJ en gisteren werd de zaak door het hof van beroep afgewezen.
JNJ moet dus aan 20 gevallen die eierstokkanker hadden zo'n 1/10e van gem jaarlijkse vrije cashflow betalen als schadevergoeding.
Er zijn momenteel zo'n 21.800 klachten neergelegd tegen JNJ...moest dit alles ontvankelijk verklaard worden, dan zijn de bedragen gigantisch!
Wat kan het impact zijn voor JNJ naar het Amerikaans recht? Zijn er precedenten? Een killer voor JNJ, dus best alles verkopen of...?
https://www.cnbc.com/2021/06/01/supreme ... nalty.html
Er is een met asbest vervuilde talkpoeder affaire aan de gang bij JNJ en gisteren werd de zaak door het hof van beroep afgewezen.
JNJ moet dus aan 20 gevallen die eierstokkanker hadden zo'n 1/10e van gem jaarlijkse vrije cashflow betalen als schadevergoeding.
Er zijn momenteel zo'n 21.800 klachten neergelegd tegen JNJ...moest dit alles ontvankelijk verklaard worden, dan zijn de bedragen gigantisch!
Wat kan het impact zijn voor JNJ naar het Amerikaans recht? Zijn er precedenten? Een killer voor JNJ, dus best alles verkopen of...?
https://www.cnbc.com/2021/06/01/supreme ... nalty.html
Dat poeder gaat J&J niet klein krijgen. Er wordt met grote bedragen gegoocheld maar er is ook een deftige provisie aangelegd. Gisteren -2%, en dat is in de loop der jaren ( hoelang speelt dit circus al?) wel meermaals voorgevallen toen de zaak voorkwam. Hopelijk wordt er eindelijk een streep onder of door getrokken.
Goh,pukkie,dan gaan ze die eerste schijf terugbetaling roerende voorheffing maal 10 moeten doen.2400 euro pp!! Dat zou wat realistischer zijn,maakt 4800 euro voor een koppel.Nu is het slechts een pindanootje,een extra snoepje!
Ik zie het al zo voor mij. Meerwaardetaks van 25%, maar 2400 euro RV terugbetaald op dividenden.
Dan ontploft deze topic hier....
Ik zie het al zo voor mij. Meerwaardetaks van 25%, maar 2400 euro RV terugbetaald op dividenden.
De enige belasting voor particulieren in Nederland over aandelen is de vermogensrendementsheffing (afgezien van de belasting over een aanmerkelijk belang), dus geen meerwaardebelasting daar.Jamo schreef: ↑31 mei 2021, 14:33 Feit is dat België samen met Zwitserland en Cyprus de enige landen zijn waar de meerwaarden vrij zijn van belastingen voor particulieren. Onze buurlanden Frankrijk (30%), Nederland (25 of 30%), Duitsland (26,375%) en Luxemburg (maak onderscheid in korte en lange termijn) kennen allemaal een meerwaardebelasting.
Dan zal het hier idd ontploffen, omdat er hier heel wat zitten met kleine fortuinen aan dividendaandelen. Het stel met de petten geraakt zelden aan 480 euro. Eigenlijk is die vrijstelling gewoon een aalmoes, een zoveelste achterpoort, een overbodige regeling. Vlaktaks is dé oplossing, maar te simpel.Divi schreef: ↑2 juni 2021, 12:41 Goh,pukkie,dan gaan ze die eerste schijf terugbetaling roerende voorheffing maal 10 moeten doen.2400 euro pp!! Dat zou wat realistischer zijn,maakt 4800 euro voor een koppel.Nu is het slechts een pindanootje,een extra snoepje!
Neem nu een portefeuille van 50000 euro met een gemiddeld dividendrendement van 3% (moet toch te halen zijn ,als je het wat handig aanpakt)geeft 1500 euro aan dividend roerende voorheffingsvrij.( het maximum is 1600,voor een gezin) .Ik denk dat er toch heel wat petten ,50000 euro spaargeld liggen hebben. Mijne maal 10 is inderdaad wat overdreven ,maar een maal 4 is toch voor velen haalbaar. Onze middenklasse niet vergeten,hé!