Wat is de correcte inwoonkost wanneer je gaat inwonen bij een partner met eigen woonst
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Wat is de correcte inwoonkost wanneer je gaat inwonen bij een partner met eigen woonst
Dankzij is positief. Is hier negatief.EarthNvstr1 schreef: ↑31 mei 2021, 15:45Dat is niet "dankzij je schoonouders", maar "dankzij je vriendin".
Moet zijn: door de schuld van vriendin
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wat is de correcte inwoonkost wanneer je gaat inwonen bij een partner met eigen woonst
Mij lijkt het gewoon logisch dat een inwonende partner mee betaalt voor zowel de "lopende kosten" als voor het genot van de woonst.Yaris schreef: ↑31 mei 2021, 12:37 Jullie vinden dat blijkbaar allemaal logisch en normaal. Ik wel wel eens weten van de samenwonende en getrouwde koppels hier, als de woning van de een is, of de ander dan maandelijks huur betaalt bovenop zijn of haar deel in de gemeenschappelijke kosten. Wie o wie?
De lopende kosten is meestal eenvoudig, een correcte "huurprijs" (en wat daar dan wel/niet inzit) bepalen is een ander paar mouwen.
Bovendien is dit zeer persoonlijk en worden er vaak geen volledige/goede afspraken gemaakt over het totaalplaatje.
Vaak gebeurt dat "uit liefde" (zeker wanneer de vlinders nog rondfladderen) of vanuit profitariaat van één kant.
M.i. zou dit een redelijke regeling zijn:
- je betaalt de helft van de maandelijkse kosten (elektriciteit, verwarming, internet,...).
- je betaalt de helft van de geschatte huurprijs, en dit stort je op een aparte rekening.
- uitzonderlijke herstellingen, renovaties, kapotte boiler, kapotte lamp etc moet je vriendin betalen.
- grondlasten moet je vriendin betalen.
- de huurprijs is niet geindexeerd.
- je betaalt de helft van de maandelijkse kosten (elektriciteit, verwarming, internet,...).
- je betaalt de helft van de geschatte huurprijs, en dit stort je op een aparte rekening.
- uitzonderlijke herstellingen, renovaties, kapotte boiler, kapotte lamp etc moet je vriendin betalen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het is n.m.i. in de eerste plaats aan jezelf om te bepalen in hoeverre je ouders inspraak krijgen in je leven.
Daarbij moet je natuurlijk wel zowel de voor- als de nadelen in rekening nemen...
Er wordt hier vooral gesproken over de schoonouders, maar eigenlijk gaat het om de ouders.
Het is aan de vriendin om te bepalen welke relatie ze wil met haar ouders.
Daarnaast hou je best ook rekening met je schoonouders natuurlijk, maar veel daarvan hangt af van je partner.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 31 mei 2021, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En waarvoor dient die "aparte rekening" dan ?sintorama schreef: ↑31 mei 2021, 16:19 M.i. zou dit een redelijke regeling zijn:
Is dat van hem of van haar of 50/50 van beiden of ... ?
Edit: wat vooral van belang is, is wat ze gaan doen als de relatie stopt n.m.i.
Die is van haar, uiteraard.EarthNvstr1 schreef: ↑31 mei 2021, 16:27 En waarvoor dient die "aparte rekening" dan ?
Vooral om een goed zicht te behouden op hoeveel je uiteindelijk betaald hebt aan het appartement. Bijvoorbeeld wanneer de relatie zou beeindigd worden, maar vooral wanneer je jezelf zou willen inkopen of wanneer je beiden beslist iets anders te kopen.
-
- Verbannen Gebruiker
Wat bedoel je? Het is van haar, maar je wilt toch weten hoeveel je hebt betaald? Om wat te doen? Als het van haar is, en de relatie breekt, wat ga je dan doen?
Laatst gewijzigd door iambillionnaire op 31 mei 2021, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dan is dat toch gewoon juist hetzelfde dat hij de huur aan haar betaalt, of mis ik iets ?sintorama schreef: ↑31 mei 2021, 16:55Die is van haar, uiteraard.EarthNvstr1 schreef: ↑31 mei 2021, 16:27 En waarvoor dient die "aparte rekening" dan ?
Vooral om een goed zicht te behouden op hoeveel je uiteindelijk betaald hebt aan het appartement. Bijvoorbeeld wanneer de relatie zou beeindigd worden, maar vooral wanneer je jezelf zou willen inkopen of wanneer je beiden beslist iets anders te kopen.
Als het gewoon is om bij te houden hoeveel hij betaald heeft, daar heb je toch geen aparte rekening voor nodig ?
De vraag is n.m.i. niet zozeer *hoe* de "huur" betaald wordt, maar hoeveel en wat daarin wel/niet inbegrepen is.
De bedoeling lijkt me te zijn om *op voorhand* goede afspraken te maken, zodat er later (vooral bij einde relatie) geen miserie van komt. Gewoon de huur op een aparte rekening zetten, draagt daar niet veel toe bij.
Edit: waar het "hoe" van de betaling een rol speelt is: altijd betaling doen van persoonlijke zichtrekening naar persoonlijke zichtrekenig en altijd met vermelding waarvoor de betaling juist is! Ook nooit betalingen met een apart doel samen doen of in mindering brengen of dergelijke.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 31 mei 2021, 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.
- Roger_de_klusman
- Jr. Member
- Contacteer:
Dat huurgeld op een aparte rekening zetten is net om miserie vragen als de relatie zou stoppen...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Lijkt mij ook inderdaad.Roger_de_klusman schreef: ↑31 mei 2021, 17:21 Dat huurgeld op een aparte rekening zetten is net om miserie vragen als de relatie zou stoppen...
-
- Verbannen Gebruiker
Mijn woning is volledig mijn eigendom.Yaris schreef: ↑31 mei 2021, 12:37 Jullie vinden dat blijkbaar allemaal logisch en normaal. Ik wel wel eens weten van de samenwonende en getrouwde koppels hier, als de woning van de een is, of de ander dan maandelijks huur betaalt bovenop zijn of haar deel in de gemeenschappelijke kosten. Wie o wie?
Mijn partner is er ingeschreven maar betaalt maandelijks nul euro huur.
Wij kunnen ons daar beiden in vinden. Dat is het enige wat telt. Andere meningen doen er dan niet toe.
Persoonlijk zie ik geen enkele reden om huur te vragen.
Ik kom financieel niets te kort en ik kan de lopende kosten delen. Moest ik alleen wonen waren alle kosten voor mij alleen geweest. Win-win situatie.
-
- Verbannen Gebruiker
En wat dan als je beiden een eigendom hebt?
Iedereen in zijn eigen huis en twee keer de kosten betalen van een huis?
Ook een optie als je dat beiden de beste vindt maar dat vonden wij beiden dan weer onlogisch en verspilling.
Mijn vriend is ook bij mij ingetrokken. Hij heeft echter enkele appartementen. Wij delen de kosten (electriciteit, water, tv, voeding) door 2. Hij betaalde me niets tot aan het moment dat hij het appartement waar hij ging wonen, verhuurde. Nu betaalt hij me €250 per maand omdat hij zonder mij ook dat appartement niet kon verhuren. Nu hebben we echter samen een huis gekocht. Mijn appartement gaat verkocht worden. De maanden waarin ik echter een dubbele hypotheek heb, gaat hij de huur van dat appartement op onze gezamenlijke rekening storten zodat daar de gezamenlijke kosten worden van betaald. In die periode hoeft hij me echter geen €250 genotsgeld te betalen.
Je kan ook voorstellen dat je die 400 euro betaald aan haar met de mededeling "meebetalen lening".
Kijken of de ouders dan nog zo happy zijn.
Pfff zit binnenkort ook in deze situatie. Beide wel meerdere eigendommen.
Nuja stellen nog zo lang mogelijk uit dan maar
Kijken of de ouders dan nog zo happy zijn.
Pfff zit binnenkort ook in deze situatie. Beide wel meerdere eigendommen.
Nuja stellen nog zo lang mogelijk uit dan maar