Integrale in de problemen?
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Re: Integrale in de problemen?
ik zit met dezelfde vragen. Heb gisteren mailtje naar integrale gestuurd.
investorke schreef: ↑22 mei 2021, 11:59 Heb zelf een fiscaal 786 contract. Vorig jaar niets gestort door de problemen. Zou dit jaar terug willen storten. Wat is jullie mening? Wachten op reactie van hun, misschien nieuw rekeningnummer ? Voor diegenen die vorig jaar gestort hebben: hebben jullie toen een betalingsuitnodiging gekregen? Alvast bedankt
hopelijk ben je niet plus 55 jaar, anders problemen met het bedrag dat nog mag gestort worden.
Heb vorig jaar om die reden gewoon gestort, op dezelfde rekening. Geen uittreksel van gekregen van Integrale, gelukkig wel een belastingsfiche
ethias-first-fiscaal-bijstortingen-2019 ... as#p509007
Antwoord van integrale :investorke schreef: ↑22 mei 2021, 11:59 Heb zelf een fiscaal 786 contract. Vorig jaar niets gestort door de problemen. Zou dit jaar terug willen storten. Wat is jullie mening? Wachten op reactie van hun, misschien nieuw rekeningnummer ? Voor diegenen die vorig jaar gestort hebben: hebben jullie toen een betalingsuitnodiging gekregen? Alvast bedankt
Het rekeningnummer is nog steeds ongewijzigd
-
- Newbie
- Contacteer:
Ok super bedankt !!
-
- Newbie
- Contacteer:
Rekeninguittreksel. Heeft intussen al iemand een rekeninguittreksel ontvangen van de verrichtingen per 31.12.2020?
Wij kregen tot nu toe nog niets...
Wij kregen tot nu toe nog niets...
Integrale heeft de "traditie" om dat overzicht van de 786 contracten pas in augustus of september op te sturen. Door de problemen nu was dat vorig jaar een paar maanden later.
Dat uittreksel geeft evenwel de situatie weer van 31/07. Een uittreksel van 31/12 van het jaar voordien heb ik nooit ontvangen.
Je ontvangt wel ook een uittreksel bij elke nieuwe storting.
Dat uittreksel geeft evenwel de situatie weer van 31/07. Een uittreksel van 31/12 van het jaar voordien heb ik nooit ontvangen.
Je ontvangt wel ook een uittreksel bij elke nieuwe storting.
Nieuw artikel op Netto van de Tijd (29/5/21):
https://www.tijd.be/netto/analyse/banki ... 09699.html
https://www.tijd.be/netto/analyse/banki ... 09699.html
Voor de certiflex contracten is het goed dat er een oplossing gevonden is voor Integrale.
Dan, denk ik, ben ik niet de enige met de vraag wat nu te doen, verder storten of niet.
Ikzelf ben 59 jaar, en heb in 2013 in navolging van de First een nieuw Certiflex contract afgesloten. Er werd mij aangeraden om de einddatum van het contract voorbij mijn pensioenleeftijd te leggen ( niet onbelangrijk ) omdat ik dan ook nog tijdens mijn pensioen een zeker bedrag kan storten ( uiteraard niet zo hoog meer ) waarop ik van het belastingsvoordeel van 30% kan genieten. Ik heb de einddatum dan op 75 jaar gelegd.
Vorig jaar had ik reeds gestort toen ik van de problemen bij Integrale hoorde.
Als ik nu stort geniet ik het geweldig belastingsvoordeel van 30% op deze storting. Maar nu reken ik even verder, en dan wordt het heel wat minder rooskleurig.
Het gewaarborgde rendement op de storting is 0 %
De winstdeelname is onbekend maar kan gerust ook 0 % zijn, waarom zou men meer geven.
De taks op elke storting is benaderend 2 %
De instapkosten zijn 1 %
De beheersvergoeding is 0,18% per jaar.
En dan is er nog de adder onder het gras die " conjuncturele vergoeding " heet.
Deze conjuncturele vergoeding kan men aanrekenen wanneer men het saldo opvraagt voor einddatum van het contract. Deze vergoeding wordt berekend met een formule die van die aard is dat jan met de pet op deze niet begrijpt en al zeker niet op zijn juistheid kan controleren. Het saldo opvragen voor einddatum van het contract is dus op zijn minst risicovol.
Dan kom ik aan een storting die 30% belastingsvoordeel oplevert verminderd met 2%, en dan 1%, vervolgens 0,18 procent/jaar en dan verder nog 0% rente ( gewaarborgd en winstdeelname ) tot op mijn 75. Niet berekend maar gewoon geschat wordt dit vermoedelijk een netto samengestelde rente van minder dan 1 % .
Ik doe al vele jaren aan langetermijnsparen. Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik tot de conclusie kom dat ik waarschijnlijk een veel hoger rendement had behaald door het belastingsvoordeel te laten voor wat het is en de jaarlijkse som in een wereldwijd aandelenfonds te steken ( met die verstande dat je het dan tot aan uw pensioenleeftijd laat doorlopen, alle beurscrashes inbegrepen )
Dan, denk ik, ben ik niet de enige met de vraag wat nu te doen, verder storten of niet.
Ikzelf ben 59 jaar, en heb in 2013 in navolging van de First een nieuw Certiflex contract afgesloten. Er werd mij aangeraden om de einddatum van het contract voorbij mijn pensioenleeftijd te leggen ( niet onbelangrijk ) omdat ik dan ook nog tijdens mijn pensioen een zeker bedrag kan storten ( uiteraard niet zo hoog meer ) waarop ik van het belastingsvoordeel van 30% kan genieten. Ik heb de einddatum dan op 75 jaar gelegd.
Als ik nu stort geniet ik het geweldig belastingsvoordeel van 30% op deze storting. Maar nu reken ik even verder, en dan wordt het heel wat minder rooskleurig.
De winstdeelname is onbekend maar kan gerust ook 0 % zijn, waarom zou men meer geven.
De instapkosten zijn 1 %
Deze conjuncturele vergoeding kan men aanrekenen wanneer men het saldo opvraagt voor einddatum van het contract. Deze vergoeding wordt berekend met een formule die van die aard is dat jan met de pet op deze niet begrijpt en al zeker niet op zijn juistheid kan controleren. Het saldo opvragen voor einddatum van het contract is dus op zijn minst risicovol.
Dan kom ik aan een storting die 30% belastingsvoordeel oplevert verminderd met 2%, en dan 1%, vervolgens 0,18 procent/jaar en dan verder nog 0% rente ( gewaarborgd en winstdeelname ) tot op mijn 75. Niet berekend maar gewoon geschat wordt dit vermoedelijk een netto samengestelde rente van minder dan 1 % .
Ik doe al vele jaren aan langetermijnsparen. Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik tot de conclusie kom dat ik waarschijnlijk een veel hoger rendement had behaald door het belastingsvoordeel te laten voor wat het is en de jaarlijkse som in een wereldwijd aandelenfonds te steken ( met die verstande dat je het dan tot aan uw pensioenleeftijd laat doorlopen, alle beurscrashes inbegrepen )
Het verwachte rendement van een aandelenbelegging is vele malen hoger dan een vastrentende belegging, maar ook de volatiliteit en het risico.Darts schreef: ↑2 juni 2021, 13:20 Niet berekend maar gewoon geschat wordt dit vermoedelijk een netto samengestelde rente van minder dan 1 % .
De certiflex is beter vergelijkbaar met een spaarboekje of eventueel obligaties.
Een vuistregel is dat je het belastingvoordeel moet delen door het aantal resterende de jaren: 2% voor jou. Het wordt beter met de jaren.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Op een spaarrekening zijn geen kosten.
Iets anders zijn wel kosten.
Dat men vandaag de dag met al die onzekerheden toch maar centjes blijft storten.
Zie artikel de Tijd over misbaksel door P&V aangekocht in 2020.
Nog een tak verhaal, met een groot staartje voor sommigen mogelijk.
Estate Guru believer.
Voor Integrale 786 contract van 04/2010 :
Art 10. .... In geval van afkoop worden er aan de verzekeringnemer geen vergoeding noch kosten aangerekend.
dus ook geen conjuncturele vergoeding.
Art 10. .... In geval van afkoop worden er aan de verzekeringnemer geen vergoeding noch kosten aangerekend.
dus ook geen conjuncturele vergoeding.
-
- Verbannen Gebruiker
Valt daar niet onder. Is wet. Je moet niet alles herhalen wat in de wet staat. Anders waren algemene voorwaarden 10.000 bladzijden
En iedere keer dat wet verandert: nieuwe algemene voorwaarden (10.000 bladzijden) publiceren en naar iedereen sturen Jammer van de bomen.
En iedere keer dat wet verandert: nieuwe algemene voorwaarden (10.000 bladzijden) publiceren en naar iedereen sturen Jammer van de bomen.
Laatst gewijzigd door iambillionnaire op 2 juni 2021, 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.
De wet voorziet in de mogelijkheid van het toepassen van een conjuncturele vergoeding, doch niet elke maatschappij past dat voor elk contract toe... Integrale past dit niet toe voor een 786.
Als je voor je 55 bent aangesloten, dan wordt er op je 60 jaar 10% belastingen ingehouden EN kan je nadien elk jaar zoveel afhalen als je wil zonder dat je er belastingen op moet betalenDarts schreef: ↑2 juni 2021, 13:20 Voor de certiflex contracten is het goed dat er een oplossing gevonden is voor Integrale.
De instapkosten zijn 1 %
maw je stort na je 60 jaar bv 2 300 euro en zelfs de dag nadien kan je dat bedrag ( of meer of minder afhalen ), zolang je maar minstens 0,01 euro laat staan.
Je had beter je contract laten lopen tot je 99 jaar.
Als je voor je 55 bent aangesloten, dan wordt er op je 60 jaar 10% belastingen ingehouden EN kan je nadien elk jaar zoveel afhalen als je wil zonder dat je er belastingen op moet betalen
maw je stort na je 60 jaar bv 2 300 euro en zelfs de dag nadien kan je dat bedrag ( of meer of minder afhalen ), zolang je maar minstens 0,01 euro laat staan.
[/quote]
Paul,
Jij verkondigt dit verhaal hier regelmatig, maar opgepast, niet alle contracten laten dit toe... Sommige contracten laten zelfs helemaal geen (gedeeltelijke) afkoop toe (bv. AG Insurance Toprendement) en deze techniek is dus niet altijd toepasbaar.
Persoonlijk ben ik voorstander om de duur van het contract langetermijnsparen maar 10 tot maximum 15 jaar te laten lopen (bv. starten op 54 jaar en contract laten lopen tot 65, max. 70 jaar), zoniet vind ik dat het jaarlijks fiscaal voordeel verwaterd en te klein wordt. Als je contract loopt van bv. 50 tot 80 jaar (of nog langer, tot 99 j...), dan heb je de eerste jaren amper 1% fiscaal voordeel (zonder nog rekening te houden met instapkosten en taks); dan zijn er andere, betere beleggingen... Om deze reden starten wij hier pas op 54 jaar (fiscaal voordeliger door belastingsheffing op 60 jaar) en laten het contract lopen tot 70 jaar, met de mogelijkheid om de laatste 5 jaar (dus vanaf 65 jaar) uit te treden zonder enige kost.
[/quote]
Paul,
Jij verkondigt dit verhaal hier regelmatig, maar opgepast, niet alle contracten laten dit toe... Sommige contracten laten zelfs helemaal geen (gedeeltelijke) afkoop toe (bv. AG Insurance Toprendement) en deze techniek is dus niet altijd toepasbaar.
Persoonlijk ben ik voorstander om de duur van het contract langetermijnsparen maar 10 tot maximum 15 jaar te laten lopen (bv. starten op 54 jaar en contract laten lopen tot 65, max. 70 jaar), zoniet vind ik dat het jaarlijks fiscaal voordeel verwaterd en te klein wordt. Als je contract loopt van bv. 50 tot 80 jaar (of nog langer, tot 99 j...), dan heb je de eerste jaren amper 1% fiscaal voordeel (zonder nog rekening te houden met instapkosten en taks); dan zijn er andere, betere beleggingen... Om deze reden starten wij hier pas op 54 jaar (fiscaal voordeliger door belastingsheffing op 60 jaar) en laten het contract lopen tot 70 jaar, met de mogelijkheid om de laatste 5 jaar (dus vanaf 65 jaar) uit te treden zonder enige kost.