De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Hoe doet degiro dit voor iwda etc? Vanwaar de verwarring bij vwce?
Edit: degiro doet correct 0,12 procent bij iwda alleszins.
Bij IWDA is er geen probleem.woodpeckerbird schreef: ↑1 juni 2021, 08:53 Hoe doet degiro dit voor iwda etc? Vanwaar de verwarring bij vwce?
Vanguard heeft zowel zijn Acc als Dist fondsen dezelfde namen gegeven. Dit zorgt bij brokers voor verwarring.
Sommigen (ook Bolero) baseren zich op de lijst met namen, en trekken dus verkeerde conclusies. Volgens de letter van de wet moet er ook naar die lijst gekeken worden, en niet naar de feiten.
Bij VAGF speelt een soortgelijk probleem.
IShares geeft de fondsen verschillende namen, dus geen verwarring mogelijk.
TLDR: een fondsennaam hoeft niet uniek te zijn. De FSMA heeft dit over het hoofd gezien. Verwarring tot gevolg.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Hieronder het voorlopige antwoord, ik update jullie zodra ik verdere info heb.
Beste heer
De persoon die zich hier met bezig houdt is momenteel aan het onderzoeken waarom de dataleverancier van Saxo Bank een hoger tarief toepast dan BinckBank.
In de komende dagen zal hier meer duidelijkheid over geschept worden.
Indien u verdere vragen heeft, aarzel niet om ons te contacteren.
Met vriendelijke groeten,
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waar vind je "de lijst" ?RGiskard schreef: ↑1 juni 2021, 09:59 Sommigen (ook Bolero) baseren zich op de lijst met namen, en trekken dus verkeerde conclusies. Volgens de letter van de wet moet er ook naar die lijst gekeken worden, en niet naar de feiten.
TLDR: een fondsennaam hoeft niet uniek te zijn. De FSMA heeft dit over het hoofd gezien. Verwarring tot gevolg.
Is dat deze ? https://www.fsma.be/sites/default/files ... sts_fo.xls
Edit: werd hier blijkbaar eerder al aangekaart: de-toepassing-van-de-bogleheads-investe ... MA#p426874
Is het ondertussen duidelijk hoe het nu juist in elkaar zit ?
Ja.EarthNvstr1 schreef: ↑1 juni 2021, 17:05Waar vind je "de lijst" ?RGiskard schreef: ↑1 juni 2021, 09:59 Sommigen (ook Bolero) baseren zich op de lijst met namen, en trekken dus verkeerde conclusies. Volgens de letter van de wet moet er ook naar die lijst gekeken worden, en niet naar de feiten.
Is dat deze ? https://www.fsma.be/sites/default/files ... sts_fo.xls
Edit: werd hier blijkbaar eerder al aangekaart: de-toepassing-van-de-bogleheads-investe ... MA#p426874
Is het ondertussen duidelijk hoe het nu juist in elkaar zit ?
De lijst met zijn 'eigen-aardigheden' is reeds aan bod gekomen in meerdere threads.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Is het normaal dat een platform als Bolero zo een fouten maakt.RGiskard schreef: ↑1 juni 2021, 09:59
Sommigen (ook Bolero) baseren zich op de lijst met namen, en trekken dus verkeerde conclusies. Volgens de letter van de wet moet er ook naar die lijst gekeken worden, en niet naar de feiten.
Is blijkbaar enkel cashen (makkelijkste manier), reclameren ze niet ......
En hoeveel zouden er weer in de Val lopen bij Kbc.
Estate Guru believer.
Volgens de letter van de wet maakt Bolero geen fout, volgens de geest van de wet wel.platin schreef: ↑2 juni 2021, 16:48Is het normaal dat een platform als Bolero zo een fouten maakt.RGiskard schreef: ↑1 juni 2021, 09:59
Is blijkbaar enkel cashen (makkelijkste manier), reclameren ze niet ......
En hoeveel zouden er weer in de Val lopen bij Kbc.
Bolero kiest voor de veilige oplossing: teveel inhouden, eerder dan te weinig. Bolero verdient daar geen cent meer door.
Eigenlijk zouden we bij de FSMA/wetgever moeten klagen.
Conseqent zijn ze niet. Voor VWCE past Bolero wel 0.12% toe.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En bij alle andere fondsenhuizen die net hetzelfde doen als Vanguard ?
Welk systeem baseert er zich nu op een "naam" ? Kan iemand daar een goede reden voor verzinnen ?
Welk systeem baseert er zich nu op een "naam" ? Kan iemand daar een goede reden voor verzinnen ?
En welke fondshuizen gebruiken dan dezelfde naam voor verschillende fondsen met verschillende fiscale behandeling?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Niet slim, maar ook niet verboden.
Mijn insziens moet de wetgever zich aanpassen aan de realiteit, en niet omgekeerd. Al zou Vanguard zonder al te veel moeite een hele hoop miserie kunnen vermijden.
Omdat velen geklaagd hebben, en ze bereid zijn dit case per case te bekijken. Voor VAGF heb ik vorig jaar gemaild, en ik kreeg van hen een screenshot van de FSMA-lijst terug. Als we genoeg mailen zullen ze dit uiteindelijk wel willen aanpassen, maar voor 1 belegger gaan ze die moeite niet doen vrees ik.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ga er geen studie over doen
Als we het op dit forum eens raken over hoe het zou moeten zijn, dan wil ik het eventueel wel aankaarten bij FSMA.
Waar ik over struikel is dat jij zegt "dezelfde naam voor verschillende fondsen".
De fiscale behandeling is voor zover ik het begrijp niet per fonds, maar per compartiment van een fonds.
In die zin lijkt het mij dus niet abnormaal dat 2 compartimenten van hetzelfde fonds dezelfde "fonds naam" dragen.
Daarnaast speelt er nog iets anders: waarom zouden al die fondshuizen wakker liggen van de oeverloos complexe belasting wetgeving in België ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat dat in beide richtingen werkt.
Maar waarom zou een wereldwijd fondsenhuis rekening houden met een "op zijn minst onduidelijke" situatie in België ?
De lijst van FSMA omvat "LIJST VAN DE COMPARTIMENTEN VAN DE OPENBARE INSTELLINGEN VOOR COLLECTIEVE BELEGGING NAAR BUITENLANDS RECHT"
Maar in de lijst zelf wordt het compartiment waarover het gaat niet (of toch niet duidelijk) weergegeven...
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 2 juni 2021, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.