aan welke bespaartips hebben jullie het meeste?
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: aan welke bespaartips hebben jullie het meeste?
Leuk een gelijkgestemde ziel te treffen! Maar zo'n 10 jaar geleden kwam ik er ook al eentje tegen, dus ook ik ben gelukkig getrouwd.geebee schreef: ↑2 juni 2021, 12:15WIl je met mij trouwen ... een gelijkgestemde ziel vind je tegenwoordig nergens meer.YoungMoney schreef: ↑31 mei 2021, 16:04 ... Ik kan zo wel nog even doorgaan, maar kan wel aangeven dat mijn levensstijl, alhoewel voor sommigen aanzien als 'ronduit gierig', niets afdoet aan mijn gevoel van comfort.
(terzijde : Ik ben dan wel getrouwd maar tegenwoordig is dat vlug geregeld )
Onze tuinen zouden ook goed overeenkomen
Bovendien heb ik (té ) veel belegd in verschillende cryptomunten, dus op dat vlak zouden we dan alzeker niet financieel overeenkomen vrees ik...
-
- Verbannen Gebruiker
Dat zal dan wel weer van geval tot geval afhangen.sintorama schreef: ↑2 juni 2021, 13:29 Was het maar waar. Bepaalde zaken kun je niet contractueel regelen aan een prijs die zo goedkoop is als een huwelijk. Waarom denk je dat het een discriminatie is dat mensen van hetzelfde geslacht niet mogen huwen? Omdat ze dezelfde rechten (en plichten) niet kunnen verkrijgen via andere contractuele regelingen.
Persoonlijk zie ik geen enkel voordeel bij een wettelijke huwelijkse staat die ik niet op een andere manier kan bekomen.
In België heeft het wettelijk huwelijk toch niets te maken met het geslacht?
Sinds 2003 is er geen onderscheid meer in rechten en plichten na een huwelijk tussen personen van een gelijk of verschillend geslacht.
-
- Verbannen Gebruiker
Is het mogelijk om uw volledige erfenis naar de langstlevende partner te laten gaan zonder huwelijk met keuzebeding of verblijvingsbeding, zeker indien er kinderen zijn?David_DeWa schreef: ↑2 juni 2021, 20:53Dat zal dan wel weer van geval tot geval afhangen.
Persoonlijk zie ik geen enkel voordeel bij een wettelijke huwelijkse staat die ik niet op een andere manier kan bekomen.
Ook is er bij overlijden een overlevingspensioen voor de langstlevende partner.
Maar voor jongere mensen is dit ondertussen enorm uitgehold.
Je kan hier zonder huwelijk ook waarschijnlijk een mouw aan passen, maar ik vermoed dat het dan omslachtiger én duurder zal zijn.
Wij zijn vooral gehuwd als bevestiging van onze relatie en omdat we na x-aantal jaren samen niet meer 'mijn vriendin' of 'mijne vriend' wilden zeggen.
Dat klinkt immers nogal stom.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daarom hadden we beter het "wettelijk huwelijk" gewoon afgeschaft dus ...TNTim schreef: ↑2 juni 2021, 22:10Is het mogelijk om uw volledige erfenis naar de langstlevende partner te laten gaan zonder huwelijk met keuzebeding of verblijvingsbeding, zeker indien er kinderen zijn?David_DeWa schreef: ↑2 juni 2021, 20:53Dat zal dan wel weer van geval tot geval afhangen.
Je kan hier zonder huwelijk ook waarschijnlijk een mouw aan passen, maar ik vermoed dat het dan omslachtiger én duurder zal zijn.
Wij zijn vooral gehuwd als bevestiging van onze relatie en omdat we na x-aantal jaren samen niet meer 'mijn vriendin' of 'mijne vriend' wilden zeggen.
Voor de "bevestiging van een relatie" kan je zonder "wettelijk huwelijk" eender wat doen wat je daarvoor nodig acht.
Verklaar u nader...EarthNvstr1 schreef: ↑2 juni 2021, 22:18Daarom hadden we beter het "wettelijk huwelijk" gewoon afgeschaft dus ...
Je kan daarbuiten inderdaad eender wat doen, ieder doet wat hij/zij wil.EarthNvstr1 schreef: ↑2 juni 2021, 22:18Voor de "bevestiging van een relatie" kan je daarbuiten eender wat doen wat je daarvoor nodig acht.
Wij zijn gewoon getrouwd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik spreek gewoon over "mijn vrouw" en zij over "haar man" ook al zijn we niet getrouwd. Daar hebben we geen boterbriefje voor nodig.TNTim schreef: ↑2 juni 2021, 22:10...David_DeWa schreef: ↑2 juni 2021, 20:53Dat zal dan wel weer van geval tot geval afhangen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Om deze reden:
Het wettelijk huwelijk heeft daar n.m.i. totaal niets mee te maken.Wij zijn vooral gehuwd als bevestiging van onze relatie en omdat we na x-aantal jaren samen niet meer 'mijn vriendin' of 'mijne vriend' wilden zeggen.
Het is eigenlijk gewoon een samenlevingscontract met specifieke wetgeving, zoals je zelf al aangaf.
Waarom moet dit een aparte/verheven status hebben tov andere samenlevingscontracten ? religie ?
De besparingstips is : leidingwater is thuis drinkbaar als je het hebben wil.David_DeWa schreef: ↑2 juni 2021, 21:05
De besparingstips is dan dat je in België moet gaan wonen en je er leidingwater kan drinken voor de fractie van de prijs van flessenwater?
Op verplaatsing niet altijd.
Zo spaar je geld uit voor doktersbezoek op verplaatsing, imodium en kosten voor het wassalon.
Dat gaat nochtans over essentiele zaken zoals vruchtgebruik van de gezinswoning en dergelijken.David_DeWa schreef: ↑2 juni 2021, 20:53 Persoonlijk zie ik geen enkel voordeel bij een wettelijke huwelijkse staat die ik niet op een andere manier kan bekomen.
En erfenissen.
-
- Verbannen Gebruiker
Het vruchtgebruik van de gezinswoning is heel eenvoudig op te lossen door wettelijk samen te gaan wonen.
Daar hoef je niet voor gehuwd te zijn.
Voordeel van wettelijk samenwonen is dat het op één twee drie geregeld is en geen cent kost en als het scheef loopt even vlug en kosteloos terug ontbonden is.
En als er iets onverwacht gebeurt (bv. overlijden van een van de partners) heeft de overlevende partner hetzelfde vruchtgebruik als dat hij gehuwd was.
Zoals ik eerder schreef is het een persoonlijke keuze die je neemt. Hopelijk voor iedereen weloverwogen vanuit de eigen situatie en wat je zelf belangrijk vindt en niet omdat iedereen het zo al jaren doet.
In mijn situatie vind ik het erfrecht bij huwelijkse staat ook meer een nadeel dan een voordeel.
Mijn huis en mijn spaargeld zijn mijn eigendom voortgekomen uit mijn verdiensten. Mijn partner waarmee ik toevallig samenleef op het toevallige ogenblik dat ik de geest geef hoeft dus niets te erven. Want dat zou louter het gevolg zijn van een toevalligheid in de tijd.
Uiteraard geldt dat ook omgekeerd.
Ik hoef niets te erven van mijn partner met wie ik op dat ogenblik samenleef.
Een relatie heeft voor mij als basis een seksuele of emotionele band of een combinatie van beiden. Zeker geen financiële.
Dat dit voor een ander totaal anders kan zijn is best mogelijk.
Daarom dat er ook verschillende mogelijkheden tot samenleven zijn. Ieder kiest daaruit wat hem het beste ligt.
-
- Verbannen Gebruiker
Inderdaad.
Denk dat ik al te veel aangepast ben aan de corona situatie.
Als het echt om zo veel mogelijk besparen draait verplaats je je natuurlijk zo weinig mogelijk.
Dan blijf je gewoon thuis en drink je daar je leidingwater. Dubbele besparing.
-
- Verbannen Gebruiker
Kwestie erfenis, zie mijn antwoord hiervoor. Ik moet van niemand erven en mijn partner op het ogenblik dat ik overlijd evenmin.TNTim schreef: ↑2 juni 2021, 22:10 Is het mogelijk om uw volledige erfenis naar de langstlevende partner te laten gaan zonder huwelijk met keuzebeding of verblijvingsbeding, zeker indien er kinderen zijn?
Overlevingspensioen idem. Ik kies niet voor partners die financieel niet voor zichzelf kunnen instaan en sta ook financieel voor mezelf in. Ook dat probleem stelt zich dus niet.
Als dat je basisprincipe is, en dat is het mijne, moet je nergens een mouw aanpassen want het probleem stelt zich niet.
Als je een ander uitgangspunt hanteert moet je inderdaad je zaken anders regelen.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is een persoonlijke interpretatie.
In aanwezigheid van derden noem ik mijn partner gewoon bij haar gegeven naam. Ze is namelijk niet van 'mij'.
Hoe ik haar privé benoem hangt af van de situatie en heeft verder niemand zaken mee.
Persoonlijk zou ik het nogal stom vinden dat ik zou huwen, met voor mij alle wettelijke nadelige gevolgen, omdat ik mijn partner in gezelschap dan niet meer mijn vriendin of omgekeerd moet noemen.
Maar ik begrijp wel meer de zin van sommige sociale verplichtingen niet.