elektriciteit 3-jaarscontract aan te raden?
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Re: elektriciteit 3-jaarscontract aan te raden?
Ge moogt gerust zijn. Daar kan ik geen slecht woord over zeggen. Een uiterst tevreden Ecopower-klant.Over Ecopower heb ik ook al een hoop positiefs gehoord, vrijwel iedereen is heel tevreden daarover.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Enkele jaren geleden ben ik overgeschakeld van Electrabel naar Ecopower.
Volgens de berekeningen van Test-Aankoop, zou mij dit +/- 30% besparing opbrengen.
En achteraf bleek dat dit nog klopt ook !
Sindsdien ben ik zeer tevreden over Ecopower : die hebben een klaar en duidelijke prijs, waar men niet ieder jaar zijn kop moet over breken om te zien of men niet naar een andere formule moet overschakelen.
En ze zijn eerlijk : ik ben begonnen in 2003 aan 0,14 euro per kilowattuur en op mijn laatste afrekeningsfaktuur in maart 2009, betaalde ik 0,17 euro/kWh. (in 6 jaar tijd, slechts 0,03 € opgeslagen)
En ze passen de wet toe zoals het hoort : volgens de Economische herstelwet krijg ik deze maand een forfaitaire toelage van 30 euro door Ecopower gestort op mijn bankrekening. Ik hoef niet te wachten tot dit bedrag wordt verrekend met een volgende faktuur.
Met diezelfde berekeningen van Test-Aankoop bleek mijn zus het best te blijven waar ze was : bij Electrabel.
Dat komt doordat zij, met een groot gezin, en mét electrische verwarming bij de "grote" verbruikers behoort en ikzelf ben een "kleine" verbruiker.
Dus het resultaat is niet voor iedereen hetzelfde.
Bovendien biedt Electrabel (en andere) verschillende formules aan, waarvan sommige slechts tijdelijk zijn.
In de berekeningen van Vreg en van Test-Aankoop, moet men dus goed uitkijken of het wel over dezelfde formule gaat en met de tijdelijke aanbiedingen wordt er normaal gezien geen rekening gehouden.
Behalve door de prijsschommelingen, kan de uitslag dus ook dáárdoor verschillen.
Volgens de berekeningen van Test-Aankoop, zou mij dit +/- 30% besparing opbrengen.
En achteraf bleek dat dit nog klopt ook !
Sindsdien ben ik zeer tevreden over Ecopower : die hebben een klaar en duidelijke prijs, waar men niet ieder jaar zijn kop moet over breken om te zien of men niet naar een andere formule moet overschakelen.
En ze zijn eerlijk : ik ben begonnen in 2003 aan 0,14 euro per kilowattuur en op mijn laatste afrekeningsfaktuur in maart 2009, betaalde ik 0,17 euro/kWh. (in 6 jaar tijd, slechts 0,03 € opgeslagen)
En ze passen de wet toe zoals het hoort : volgens de Economische herstelwet krijg ik deze maand een forfaitaire toelage van 30 euro door Ecopower gestort op mijn bankrekening. Ik hoef niet te wachten tot dit bedrag wordt verrekend met een volgende faktuur.
Met diezelfde berekeningen van Test-Aankoop bleek mijn zus het best te blijven waar ze was : bij Electrabel.
Dat komt doordat zij, met een groot gezin, en mét electrische verwarming bij de "grote" verbruikers behoort en ikzelf ben een "kleine" verbruiker.
Dus het resultaat is niet voor iedereen hetzelfde.
Bovendien biedt Electrabel (en andere) verschillende formules aan, waarvan sommige slechts tijdelijk zijn.
In de berekeningen van Vreg en van Test-Aankoop, moet men dus goed uitkijken of het wel over dezelfde formule gaat en met de tijdelijke aanbiedingen wordt er normaal gezien geen rekening gehouden.
Behalve door de prijsschommelingen, kan de uitslag dus ook dáárdoor verschillen.
Ter aanvulling bij mijn vorige mailing : uittreksel uit Test-Aankoop nr 533 juli/aug. 2009 :
"Vast en groen : vrijwel steeds voordelig.
De elektriciteitsprijs is op dit moment betrekkelijk laag, zeker in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Eenmaal we uit het diepe dal van de crisis zullen komen, zullen ook de energieprijzen weer de hoogte in gaan. Daarom vinden wij het momenteel aangewezen om een formule te nemen met vaste tarieven voor 2 of 3 jaar in plaats van formules waarbij de energieprijs schommelt met de brandstofprijzen.
Voor alle verbruikersscenario's zijn er trouwens erg gunstige vaste tariefformules te vinden. Bovendien zijn dat veelal formules bij leveranciers van groene stroom, met name Ecopower, Belpower en Lampiris. Dit geldt ongeacht de netbeheerder.
Ecopower blijft weliswaar een geval apart in dit lijstje. U moet er eerst voor € 250 coöperant worden en ... veel geduld hebben, want de wachttijd bedraagt 6 maanden. Voordeel is dat Ecopower een eenheidstarief hanteert ongeacht de netbeheerder. Vanaf een hoger verbruik (5000kWh/jaar met daluurtarief) is Ecopower echter niet meer bij alle netbeheerders de interessantste.
Dan gaat onze voorkeur toch meer uit naar de formules van Lampiris en Belpower............Met onze voorkeur voor vaste tarieven willen we natuurlijk niet gezegd hebben dat geïndexeerde tariefformules u nooit voordeel kunnen opleveren......."
"Vast en groen : vrijwel steeds voordelig.
De elektriciteitsprijs is op dit moment betrekkelijk laag, zeker in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Eenmaal we uit het diepe dal van de crisis zullen komen, zullen ook de energieprijzen weer de hoogte in gaan. Daarom vinden wij het momenteel aangewezen om een formule te nemen met vaste tarieven voor 2 of 3 jaar in plaats van formules waarbij de energieprijs schommelt met de brandstofprijzen.
Voor alle verbruikersscenario's zijn er trouwens erg gunstige vaste tariefformules te vinden. Bovendien zijn dat veelal formules bij leveranciers van groene stroom, met name Ecopower, Belpower en Lampiris. Dit geldt ongeacht de netbeheerder.
Ecopower blijft weliswaar een geval apart in dit lijstje. U moet er eerst voor € 250 coöperant worden en ... veel geduld hebben, want de wachttijd bedraagt 6 maanden. Voordeel is dat Ecopower een eenheidstarief hanteert ongeacht de netbeheerder. Vanaf een hoger verbruik (5000kWh/jaar met daluurtarief) is Ecopower echter niet meer bij alle netbeheerders de interessantste.
Dan gaat onze voorkeur toch meer uit naar de formules van Lampiris en Belpower............Met onze voorkeur voor vaste tarieven willen we natuurlijk niet gezegd hebben dat geïndexeerde tariefformules u nooit voordeel kunnen opleveren......."
tip voor wie bij lampiris inschrijft: gewoon vermelden dat je de Power4You korting wenst en je krijgt 2,5% korting extra
ik had al ingeschreven en had pas later gemerkt dat je nog extra korting kon krijgen. Heb gewoon achteraf een mailtje gestuurd en gezegd dat ik de power4you korting wou en het was in orde.
ik had al ingeschreven en had pas later gemerkt dat je nog extra korting kon krijgen. Heb gewoon achteraf een mailtje gestuurd en gezegd dat ik de power4you korting wou en het was in orde.
Uiteraard zitten die kosten reeds in de prijs verrekend, maar Ecopower moet ook rendabel blijven hé, dus als die distributiekosten omhoog gaan, moeten ze die ook doorrekenen, en het heeft er alle schijn naar dat die distributiekosten alsmaar gaan stijgen. Nu de stroom wat goedkoper is, proberen ze ons op die manier het geld uit de zakken te kloppen. Het heel netwerk werd destijds door gemeenschapsgeld betaald, en nu gaat de privé er mee aan de haal.Bartd schreef:De distributiekost zit toch in de prijs bij ecopower. En wordt niet zoals bij de andere leveranciers apart vermeld op de factuur. De prijs per Kwh is ook dezelfde als je een goedkope of dure netbeheerder hebt.bruce1 schreef: Overweeg eens ECOPOWER.
Hun prijs is zowiezo stabiel (of er moest plots geen wind meer zijn).
Alleen de distributiekosten kunnen worden aangepast.
En je zit bij een Vlaams bedrijf en bij problemen kom je niet in een call-center, maar direct bij hen zelf.
En als surplus : het is groene energie. Ben zelf ook niet echt een "groene", maar ik bekijk het dat we ons op die manier onafhankelijker maken van het buitenland.
Eigenlijk doe je het meest voordeel bij ecopower als je een dure netbeheerder hebt(zoals Inter-energa, Gaselwest,...).
-
- Newbie
- Contacteer:
Ben bijna 4 jaar tevreden klant bij Ecopower: gunstige en heldere tarieven, goede klantenservice en bovendien groene stroom. Enige "min"-puntjes: je moet minimum één aandeel van 250,00 euro kopen vooraleer je in aanmerking komt (maar je krijgt hier jaarlijks een intrest van 6 % op uitbetaald, lang niet slecht dezer dagen) en een langere wachttijd die je moet doorstaan. Wie wat geduld heeft en een extra centje wil/kan beleggen in groene stroom, wordt er nadien rijkelijk voor beloond.
amai, als een mens al geen 250 € kan missen...Je investeert in groene energie en krijgt 6% netto! Op een gewone bank krijg je misschien 2 à 2,5%. Snap niet dat dit een minpunt kan zijn...marcopolo33 schreef: Enige "min"-puntjes: je moet minimum één aandeel van 250,00 euro kopen vooraleer je in aanmerking komt
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
een overschakeling verloopt meestal toch niet rimpelloos.relativity schreef: Ik zal nooit opteren voor contracten langer dan 1 jaar. Wat dan de prijs ook moge zijn. Op deze manier kan ik veel beter inspelen op de marktprijs bij andere leveranciers en kan ik bij mijn huidige leverancier weg, zodra ik er niet meer tevreden over zou zijn. (Je weet nooit op voorhand, vb: slechte klantendienst, plotse prijsstijgingen...)
al van de vrijmaking van de markt bijna jaarlijks veranderd.....
Wattplus, citypower, essent, nuon, lampiris, ecopower,....
had eerst contract bij nuon afgesloten, dan binnen 7 dagen opgezegd om bij Wattplus te gaan......
overschakeling duurde zeer lang.....(veel langer dan ik aangevraagd had)
3 jaar later bleek dat ik dan een aantal maanden bij nuon zat, waarvoor ik dan een rekening kreeg.
bij verhuis kwam ik bij electrabel terecht (terwijl ik bij essent zat!)
bij lampiris in jan. 2008 overschakeling gevraagd voor november 2008. Februari 2008 hadden ze mij overgeschakeld (= verbrekingsvergoeding van 75 €, die ze wel netjes terugbetaald hebben)
had mijn geraamde verbruik opgegeven (wat klopte)
1 ste jaar was dat prima, de voorschotfacturen....vanaf jaar 2 kreeg ik plots een verdubbeling van de voorschotfacturen! Ze hadden zogezegd dit verbruik doorgekregen van de intercommunale.....(terwijl ik mijn meterstanden maandelijks noteer)
dan dus afrekening gekregen met terugwerkende kracht.....moest 250 € bijbetalen + vanaf februari tot heden betaal ik 95 € ipv 45 €.
eandis is meterstand komen opnemen op 28/04, anderhalve week later ligt eindafrekening EP in de bus.......bij lampiris wacht ik er nog altijd op....
vanaf september gaan ze verwijlintresten betalen. Dus beter nu nog niet 'klagen'.
Dus voorlopig wat beu om te veranderen.....sowieso blijft EP interessantst bij +/- nulverbruik en lampiris voor gas (handig elektronische facturen + goedkope groene energie)
Voor iemand die risico schuw is kan dit wel een nadeel zijn. Het is en blijft een aandeel. Als Ecopower failliet gaat ben je die 250 euro kwijt. En je wordt verplicht het te doen. Dus moet je die 250 euro daar onmiddellijk op tafel leggen en afstaan aan hen. Voor iemand die maar net genoeg heeft op het einde van de maand kan dat ook een nadeel zijn.satsurfer schreef:amai, als een mens al geen 250 € kan missen...Je investeert in groene energie en krijgt 6% netto! Op een gewone bank krijg je misschien 2 à 2,5%. Snap niet dat dit een minpunt kan zijn...marcopolo33 schreef: Enige "min"-puntjes: je moet minimum één aandeel van 250,00 euro kopen vooraleer je in aanmerking komt![]()
Voor anderen is dit zeker geen nadeel, maar een voordeel, want 6% vandaag de dag is zeer mooi.