Coronavaccinaties en de cijfers
Re: Coronavaccinaties en de cijfers
Die dooddoener zat eraan te komen. Proficiat, B7 ! 

-
- Verbannen Gebruiker
Ik werk niet in een Gents noch een Antwerps vaccinatiecentrum maar wel ergens in Vlaanderen.m-peeters schreef: ↑3 juni 2021, 11:37 Vaccinatie gaat voor op reizen, geen enkel probleem. Vandaar ook dat ik zoveel moeite doe om de puzzel te kunnen leggen. Maar het ene hoeft het andere niet uit te sluiten. En "pas je reisplannen aan in functie van de vaccinatie", het is gemakkelijker gezegd dan gedaan met een gezin van 5.
Mits enige flexibiliteit zou je zowel op reis kunnen gaan als je spuit kunnen krijgen, zelfs zonder meer administratieve rompslomp door het verplaatsen van datums.
Het huidige vaccinatiesysteem in Vlaanderen (excl. Gent en Antwerpen) is een toonbeeld van bureaucratie: iemand plant voor jou een datum en tijdstip in zonder rekening te houden met je privésituatie (misschien ben je die dag in het buitenland voor je werk?). Als je de datum wil veranderen moet je gaan bellen of mailen (online veranderen werkte niet bij mijn ouders) en moet iemand anders dus een nieuwe datum gaan inplannen én ook nog eens een vervanger zoeken voor je oorspronkelijke vaccinatie (via Qvax) omdat die anders verloren dreigt te gaan.
Waarom niet de mensen gewoon uitnodigen op het moment dat een vaccin beschikbaar is voor hen en hen dan zelf (binnen een bepaalde periode) een datum en tijdstip digitaal laten prikken? Dat is toch niet meer of minder dan een geautomatiseerd agendabeheersysteem dat ook huisdokters, tandartsen ... gebruiken?
Ik ondervind er niet de bureaucratische problemen die jij omschrijft.
Binnen de beschikbaarheden van het vaccin kan je na je vooropgestelde uitnodiging en de beschikbare plaatsen moeiteloos online van datum veranderen.
Binnen hetzelfde vaccin heeft een reden. Anders gaan de mensen, opgehitst door sociale media e.a. , shoppen naar een vaccin dat hun het beste uitkomt. En dat loopt dan ook vast.
Uiteraard kan men centraal niet gaan plannen en dan rekening houden met iedereen zijn individuele privésituatie. Dan is het geen centrale planning meer.
Vervangers zoeken via Qvax of andere kanalen heeft nog nooit tot enige probleem geleid. Kandidaten genoeg. En ook vrijwilligers genoeg om dat te ondervangen. Ze zitten er toch.
Je kan het niet vergelijken met het geautomatiseerd agendasysteem van medici.
Medici weten op voorhand hun spreekuur over een langere periode.
Je vergeet blijkbaar dat de vaccinatiecentra maar kunnen uitnodigen afhankelijk van de geleverde vaccins.
En dat weten ze nu pas max. een 14-tal dagen op voorhand. En dan komt er nog meer dan een keer een kink in de kabel.
Als je nu iedereen lang op voorhand een datum naar voorkeur gaat laten prikken krijg je nadien dezelfde administratieve rompslomp omdat je naargelang de effectief geleverde vaccins weer moet gaan afzeggen en herplannen. Met nog meer gemor en teleurstelling tot gevolg.
Als je pas de toegang voor iedereen vrij openstelt op het ogenblik dat je het aantal geleverde vaccins voor die week kent, dus een 10-tal dagen op voorhand, heb je ook een meerdere praktisch problemen.
Dan heb je ook maar een korte periode om je in te schrijven en krijg je op bepaalde slots meer kandidaten dan vaccins met een gevolg zoals bij het boeken van een populair festival, nl. dat de slimme aanhouder en wie thuis is in digitale systemen het altijd wint van wie daar niet mee vertrouwd is en de anderen niet aan de beurt komen of toch niet wanneer zij het willen.
Of nog erger, dat er voor bepaalde slots onvoldoende inschrijvingen zijn omdat iedereen toch eerst zijn vakantie en privé beslommeringen voorrang geeft en er vaccins ongebruikt blijven en de centra alsnog op zoek moeten naar last minut boekingen.
In de praktijk is het niet allemaal zo simpel als men het zich vanuit de persoonlijke situatie voorstelt.
En om bij de boekingen bij medici te blijven: ik kan ook niet altijd een afspraak maken bij de tandarts of huisdokter wanneer ik dat wil. Ik dien me te houden aan zijn beschikbare slots.
Ik kom meestal wel vlug aan de beurt omdat ik over al mijn tijd vrij kan beschikken en dus de onpopulaire uren kan opvullen.
Maar dat loopt dan weer gelijk met de vaccinaties zoals ze nu lopen. Ik heb, en blijkbaar heel veel met mij, ook geen probleem met de toegewezen data.
Je bent ook niet verplicht je te laten vaccineren. Je kan gewoon, als het niet in je planning past, je beurt aan je voorbij laten gaan en later als het overgrote deel wel geweest is van de herkansing gebruik maken.
Je kan in het leven niet altijd alles tegelijk willen.
Maar dat doet men toch? De mensen volgens bepaalde criteria uitnodigen naargelang het beschikbare aantal vaccins en vanaf de datum dat men weet hoeveel vaccins er in een bepaald tijdslot zullen beschikbaar zijn.Waarom niet de mensen gewoon uitnodigen op het moment dat een vaccin beschikbaar is voor hen en hen dan zelf (binnen een bepaalde periode) een datum en tijdstip digitaal laten prikken?
Alleen volgens bepaalde criteria en niet telkens aan iedereen die nog niet gevaccineerd is. Dat is toch wat ik begrijp dat jij voorstelt. Dat zou iedere keer tot een stormloop op het boekingsplatform leiden met telkens winnaars en verliezers tot gevolg.
De achterliggende gedachte vanwege de overheid is ook zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren. Niet iedereen op zijn wenken bedienen. Want als mensen met je voorgestelde loterijsysteem een paar keer aan het kortste eind trekken dreigen ze af te haken. En dat laatste is niet de doelstelling.
-
- Verbannen Gebruiker
Omdat er verschillende centra zijn met elk hun eigen uitwerking.
Dat is nu eenmaal de keuze die men om allerlei redenen gemaakt heeft.
Als men één systeem uitwerkt voor een heel gewest heeft dat zijn voordelen maar krijg je weer heel andere kritieken.
Je zal altijd mensen hebben die, ongeacht de uitwerking, kritiek uiten en mensen die zich kunnen aanpassen aan de situatie.
Je kan nooit iedereen tevreden stellen.
Ik weet niet of jij regelmatig in vaccinatiecentra komt.
Maar ik zie er zeer weinig ontevreden mensen.
Zelfs diegenen die met de schrik binnenkomen zijn na afloop blij verrast dat het allemaal nogal meeviel en vlotter verliep dan verhoopt.
Voor alle duidelijkheid: ik heb geen kritiek op de vrijwilligers die in de vaccinatiecentra werken. Integendeel, veel respect en een dikke pluim voor hen. En ik hoor ook de positieve commentaren van hen die al geweest zijn.David_DeWa schreef: ↑3 juni 2021, 15:45Omdat er verschillende centra zijn met elk hun eigen uitwerking.
Dat is nu eenmaal de keuze die men om allerlei redenen gemaakt heeft.
Als men één systeem uitwerkt voor een heel gewest heeft dat zijn voordelen maar krijg je weer heel andere kritieken.
Je zal altijd mensen hebben die, ongeacht de uitwerking, kritiek uiten en mensen die zich kunnen aanpassen aan de situatie.
Je kan nooit iedereen tevreden stellen.
Ik weet niet of jij regelmatig in vaccinatiecentra komt.
Maar ik zie er zeer weinig ontevreden mensen.
Zelfs diegenen die met de schrik binnenkomen zijn na afloop blij verrast dat het allemaal nogal meeviel en vlotter verliep dan verhoopt.
En ik ga me écht wel laten vaccineren, alsook alle gezinsleden.
Maar je mag toch ook een beetje kritisch zijn. Het gaat hem om de oproep "plan je vakantie in functie van de vaccinatie".
Voor 1 persoon is dit misschien gemakkelijk gedaan maar met een vrij groot gezin (5 personen) is het moeilijk om in het huidige systeem dit geregeld te krijgen.
That's all folks ... er zijn belangrijkere problemen in de wereld dan mijn luxeprobleem.
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 3 juni 2021, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien eens lezen hoe de vaccinatie er in Canada aan toe gaat.
https://www.tijd.be/dossiers/de-wereld- ... l/10298536
ttz, als je tijd vindt...
Tientallen mensen hebben de vaccinatieoproep op de radio gehoord en zijn in volle Canadese winter (-30°C) op de 'snowcat' naar het vaccinatiecentrum gereden. 'Ze zijn 4 uur onderweg geweest', hoor ik iemand zeggen op het nieuws.
Laatst gewijzigd door el perro op 3 juni 2021, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie wacht tot er voor hem/haar een VIP treatment opgestart wordt bij de vaccinatie kan gewoon wegblijven toch ?
If you don't need us, we don't need you ?
Ik heb bij de huisarts al vaak langer in de wachtzaal gezeten dan mensen bij ons binnen en buiten zijn.
If you don't need us, we don't need you ?
Ik heb bij de huisarts al vaak langer in de wachtzaal gezeten dan mensen bij ons binnen en buiten zijn.
-
- Verbannen Gebruiker
Zo had ik het ook niet begrepen.
De vrijwilligers en werknemers in de vacinatiecentra hebben totaal geen invloed op deze discussie.
Dat zal wel voor iedereen duidelijk zijn.
Je moet ze ook geen pluim geven. Ze hebben voor de job, om welke reden dan ook, vrijwillig gesolliciteerd.
Daarin ben je vrij.En ik ga me écht wel laten vaccineren, alsook alle gezinsleden.
Je keuze is persoonlijk. Hebben we ons niet mee te bemoeien.
We kunnen er hoogstens een persoonlijke mening over geven waar je al dan niet rekening mee kan houden.
Uiteraard. Dat ontzegd je niemand.Maar je mag toch ook een beetje kritisch zijn.
Maar daar volgen dan, toch als je kritisch bent op een openbaar forum, weer andere meningen en invalshoeken op.
Ik begrijp je probleem met de vakantieplanning met een groot gezin.
We verschillen van mening hoe we het zouden oplossen.
Wat niet wil zeggen dat de ene oplossing of mening dan meer of minder waard is dan de andere.
De eenvoudigste oplossing zou zijn om dit jaar gewoon geen gezamenlijke buitenlandse vakantie te plannen tot iedereen van je gezin gevaccineerd is.
Er zijn massa's gezinnen voor wie dat gewoon ieder jaar een deel van hun leven is.
Waren de vaccins er niet zo vroeg gekomen had je trouwens dat probleem ook niet. Dan moest je sowieso geen 2-3 weken op buitenlandse reis vertrekken of hopen dat alle leden van je gezin immuun zijn voor het virus of er tenminste niet zwaar ziek van zouden worden. Gewoon 2020bis dus.
Daarom dat ik zeg dat je probleem eigenlijk een first world luxeprobleem is.
Je kan ook gewoon blij zijn als dat het grootste probleem is dat jou en je gezin dit jaar kan overkomen.
Mijn grootouders hebben in de periode 1940-45 geen enkele keer een buitenlandse reis kunnen maken met het gezin en niemand die daar over kloeg. Dit is dus duidelijk een luxe probleempje.
Ah ja, het buitenland kwam naar hen. Bijna dezelfde beleving.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
+1David_DeWa schreef: ↑3 juni 2021, 17:08 De eenvoudigste oplossing zou zijn om dit jaar gewoon geen gezamenlijke buitenlandse vakantie te plannen tot iedereen van je gezin gevaccineerd is.
Er zijn massa's gezinnen voor wie dat gewoon ieder jaar een deel van hun leven is.
Waren de vaccins er niet zo vroeg gekomen had je trouwens dat probleem ook niet. Dan moest je sowieso geen 2-3 weken op buitenlandse reis vertrekken of hopen dat alle leden van je gezin immuun zijn voor het virus of er tenminste niet zwaar ziek van zouden worden. Gewoon 2020bis dus.
Daarom dat ik zeg dat je probleem eigenlijk een first world luxeprobleem is.
Je kan ook gewoon blij zijn als dat het grootste probleem is dat jou en je gezin dit jaar kan overkomen.
Toch even melden dat het wel degelijk veel gemakkelijker is, in Canada is zowat elke apotheek (!) een vaccinatie-centrum. Elke persoon die bevoegd is om een griepspuitje te zetten (daarvoor hoef je dus niet naar de dokter maar naar de apotheek) mag een COVID-spuitje zetten. Het is dus wel degelijk heel wat gemakkelijker om snel even tussen de soep en de patatten (letterlijk, als je een apotheek om de hoek hebt) een spuitje op te halen. Dus dat van die sneeuwmobieltjes, tjah, dat is een anekdote, niet de standaard moeilijkheidsgraad om effectief een spuitje te krijgen.el perro schreef: ↑3 juni 2021, 16:46
Misschien eens lezen hoe de vaccinatie er in Canada aan toe gaat.
https://www.tijd.be/dossiers/de-wereld- ... l/10298536
ttz, als je tijd vindt...
Op mijn Canadese verblijfplaats had ik 9 vaccinatie-mogelijkheden in een straal van 5 kilometer. Waar ik woon in België: nul. Dus niettegenstaande dat artikeltje is het enorm, enorm veel gemakkelijker om je spuitje te gaan ophalen. Vooral ook omdat je vrije keuze hebt waar je erom gaat. 's Middags even uit kantoor wegglippen om een spuitje te halen bij de apotheek die er twee straten vandaan ligt? Dat kan.
Het is dus eerder een verhaal van rigide structuren (België: één centrum per stad ofzo) en flexibiliteit (quasi elke apotheek).
Ken weinig van Canada, geen idee hoe het zit met de voorzieningen zoals apotheken in het hoge noorden....
Hoe doen ze dat daar dan in de apotheken met overschotten?
Pfizer etc zit toch in Flacons van 5 of 6, als je gewoon kan binnenwandelen zit je toch altijd met overschotten?
Hoe doen ze dat daar dan in de apotheken met overschotten?
Pfizer etc zit toch in Flacons van 5 of 6, als je gewoon kan binnenwandelen zit je toch altijd met overschotten?
Mijn vrouw en ik hebben vandaag onze brief gekregen. Astra Zeneca. Na een infectie te hebben doorgemaakt van Covid hebben wij nog altijd antilichamen in het bloed. Voor de brol van Astra Zeneca en J&J passen wij toch. In die vaccins heb ik absoluut geen vertrouwen.
Laatst gewijzigd door GroupB op 3 juni 2021, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
Ja, dat blijft apart. Toen ik in Houston woonde, kon je bij de Wallmart voor $ 25 een griepinjectie kopen die er ter plekke in werd gestoken. Ik weet niet helemaal zeker door wie precies, maar vanwege al die Amerikaanse aansprakelijkheidsrechtszaken toch minstens een registered nurse.
Spaargidsiaans aangelegde Belgen wisten mij voor te rekenen, dat dat hier in België goedkoper is. Recept bij de dokter. Spuit halen bij de apotheker. Dokter zet spuit in arm. Twee maal remgeld à 5 euro en de spuit zelf aan risicopatiëntentarief van - wat is het - 3 euro. En dan kan je ook nog regelen met de dokter, dat die recept en prikje tegelijkertijd doet. 5+3 = 8 euro.
Ach ja... dat de Secu dus heel wat extra centjes kwijt is, is nog tot daar aan toe. Dat ik twee (of één) maal bij de dokter moet langskomen, wanneer dat de dokter schikt én nog mijn spuit bij de apotheker moet gaan halen... dát is wel vervelend. Dan is "$ 25 en klaar" toch heel interessant, niet waar ?
(Voordat David tussen komt - inderdaad, je bent waarschijnlijk wel het bokje als je een anafylactische shock hebt in de Wallmart).
Om maar te zeggen: de mentaliteit is in Noord-Amerika gewoon anders als het over spuiten gaat.
Nu we het toch over dat onderwerp hebben. Herinnert u zich die Belg die speciaal naar de States is gevlogen voor een spuit ? Hij hoopte op Janssens, maar het werd Moderna.
Zou die een tweede maal zijn gegaan ?
En die kan nu alsnog naar zijn Coronpas fluiten... die spuiten staan immers niet in vaccinnet.
@ GroupB: OK, dat is inderdaad heel erg sneu. Dat ze nog AZ zetten als eerste spuit...
Ik zou wellicht voor AZ passen, maar J&J wel nemen.
(Zeg, Dixit... jij hebt J&J. Ah ja, dat is ook waar natuurlijk).
Waarom ? Als jij nu voor AZ gaat, dan ben je later klaar met je twee spuiten, dan als jij weigert en bij de volgende veegronde een net aanbod voor Pfizer krijgt.
Spaargidsiaans aangelegde Belgen wisten mij voor te rekenen, dat dat hier in België goedkoper is. Recept bij de dokter. Spuit halen bij de apotheker. Dokter zet spuit in arm. Twee maal remgeld à 5 euro en de spuit zelf aan risicopatiëntentarief van - wat is het - 3 euro. En dan kan je ook nog regelen met de dokter, dat die recept en prikje tegelijkertijd doet. 5+3 = 8 euro.
Ach ja... dat de Secu dus heel wat extra centjes kwijt is, is nog tot daar aan toe. Dat ik twee (of één) maal bij de dokter moet langskomen, wanneer dat de dokter schikt én nog mijn spuit bij de apotheker moet gaan halen... dát is wel vervelend. Dan is "$ 25 en klaar" toch heel interessant, niet waar ?
(Voordat David tussen komt - inderdaad, je bent waarschijnlijk wel het bokje als je een anafylactische shock hebt in de Wallmart).
Om maar te zeggen: de mentaliteit is in Noord-Amerika gewoon anders als het over spuiten gaat.
Nu we het toch over dat onderwerp hebben. Herinnert u zich die Belg die speciaal naar de States is gevlogen voor een spuit ? Hij hoopte op Janssens, maar het werd Moderna.
Zou die een tweede maal zijn gegaan ?
En die kan nu alsnog naar zijn Coronpas fluiten... die spuiten staan immers niet in vaccinnet.
@ GroupB: OK, dat is inderdaad heel erg sneu. Dat ze nog AZ zetten als eerste spuit...
Ik zou wellicht voor AZ passen, maar J&J wel nemen.
(Zeg, Dixit... jij hebt J&J. Ah ja, dat is ook waar natuurlijk).
Waarom ? Als jij nu voor AZ gaat, dan ben je later klaar met je twee spuiten, dan als jij weigert en bij de volgende veegronde een net aanbod voor Pfizer krijgt.