Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Hoeveel winst heb je al gemaakt sinds je belegt?
Ik handel redelijk veel, dus regelmatig aan- en verkopen. Momenteel heb ik wel 30% cash. Dus zeker een actief portefeuillebeheer en absoluut niet stilzitten en portefeuille laten lopen.
Dit brengt waarschijnlijk meer duidelijkheid.
Dit brengt waarschijnlijk meer duidelijkheid.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
-18% sinds begin (= sep 2020). Tjah, wat moet ik zeggen. Al waar ik in geloof keldert blijkbaar. :-(
Waarin heb je belegd? De algemene beurzen (MSCI World) zijn in die periode met 18% gestegen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Sinds mijn start half januari met gespreide aankopen (brutorendement + nettodividend) :
Aandelenselectie : +9.53%
SWRD : +8.06%
EMIM : -4.73%
IEGA : -3.81%
TAK21: +0.85%
Top 3 : WKL (+23.05%), SOF (+18.24%), SOLB (+17.56)
Flop 3 : PRX (-8.60%), TNET (+1.03%), COLR (+3.48%)
Ik had eerlijk gezegd al tevreden geweest met 3%/jaar, dus ik kan alleen maar tevreden zijn.
Het belangrijkste is dat de koudwatervrees verdwenen is![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Aandelenselectie : +9.53%
SWRD : +8.06%
EMIM : -4.73%
IEGA : -3.81%
TAK21: +0.85%
Top 3 : WKL (+23.05%), SOF (+18.24%), SOLB (+17.56)
Flop 3 : PRX (-8.60%), TNET (+1.03%), COLR (+3.48%)
Ik had eerlijk gezegd al tevreden geweest met 3%/jaar, dus ik kan alleen maar tevreden zijn.
Het belangrijkste is dat de koudwatervrees verdwenen is
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
24%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
23%Bonds - 2%IEGA - 1%CASH Updated 01/01/2025
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
23%Bonds - 2%IEGA - 1%CASH Updated 01/01/2025
ETF's: Clean energy, cloud computing, automation, CSPX (enkel CSPX staat nog in't groen)
Stocks: Nvidia, Alibaba, en (chinese) EV-auto industrie (enkel Nvidia staat nog op +2%, al de rest zwaar in de min).
Bitcoin: don't say it, i know...
![Undecided :-\](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/undecided.gif)
Tot in Nov/Dec 2020 deden de meeste zaken het goed, maar sindsdien is niet enkel alle stijging verdampt, maar is er zelfs flink in het rood gegaan.
Verkeerde keuze of op te dure momenten gekocht lijkt het. Soit, ik zit erin voor lange termijn (+5j) en hoop dat er verbeteringen aankomen in die tijd.
Ondertussen zit ik vandaag aan meer dan -21%. Pfff...
Het lijkt dat je vooral hypeaandelen aankocht aan het einde van de eerste hype cycle.MrMaster schreef: ↑19 mei 2021, 17:40ETF's: Clean energy, cloud computing, automation, CSPX (enkel CSPX staat nog in't groen)
Stocks: Nvidia, Alibaba, en (chinese) EV-auto industrie (enkel Nvidia staat nog op +2%, al de rest zwaar in de min).
Bitcoin: don't say it, i know...![]()
Tot in Nov/Dec 2020 deden de meeste zaken het goed, maar sindsdien is niet enkel alle stijging verdampt, maar is er zelfs flink in het rood gegaan.
Verkeerde keuze of op te dure momenten gekocht lijkt het. Soit, ik zit erin voor lange termijn (+5j) en hoop dat er verbeteringen aankomen in die tijd.
Ondertussen zit ik vandaag aan meer dan -21%. Pfff...
Enkel CSPX kan je als gespreid aanzien, en dan nog is het vooral US groei aandelen.
De manier waarop jij belegd kan succesvol zijn als jij op de juiste moment de juiste aandelen koopt.
Als jij aankoopt is de tegenpartij dikwijls een professionele belegger gesteund door zijn team en zijn computers.
Jullie denken beide dat het op dan een goed moment is om dat aandeel te kopen.
Wie denk je dat het meeste kans heeft om juist te zijn?
Zoals hierboven geschreven, had je gewoon "alles" gekocht via een breed gespreide ETF had je vandaag op een winst van 15-20% gestaan.
Je moet zelf beslissen welke beleggingsstratgie je wil aanhouden:
1- ofwel gokken op een klein deel van de markt, en op het juiste moment.
2- ofwel altijd "overal" in beleggen.
met het eerste kan je grote winsten behalen, maar meestal niet
met het tweede zal je gemiddeld zijn, zonder grote pieken, en met een mooi gespreid risico.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik zou daar toch een punt 3 willen aan toevoegen:B7H4long schreef: ↑20 mei 2021, 08:12
met het tweede zal je gemiddeld zijn, zonder grote pieken, en met een mooi gespreid risico.
3- Als je grote winst begint af te kalven tijdig je winst verzilveren.
Want het overgrote deel van de beleggers vergeten dat, als je je winst in één of andere tabel ziet staan blinken, die winst 100% virtueel blijft zolang je het bewuste aandeel behoudt.
Kijk maar naar de vele Galapagos beleggers die ooit met misschien 200% winst stonden en nu steen en been staan te klagen...
Maar de onfeilbare strategie bestaat niet.
B7H4Long: Correcte analyse. Ondanks dat ik nog wel wat ruimte heb om te "gokken", ga ik dat vanaf nu op een lager pitje zetten denk ik. IWDA lonkt wel wat naar me nu. :-) CSPX ga ik echter niet zomaar weglaten (ondanks de concentratie in US groeistocks), die lijkt me nog steeds niet verkeerd.
In elk geval ga ik geen enkele positie verkopen, er zitten echt zaken tussen die naar mijn mening toch nog terug hogere pieken zullen bereiken (sommige van de i-net bubbel bedrijven uit 2000, zijn heden ten dage ook ver omhoog gegaan ondanks die dip) , al zal ik daar wel jaaaaaren op mogen wachten vermoed ik.
Bang wacht ik af op het besluit of Nvidia ARM mag overnemen straks. Met mijn geluk wordt daar straks een stokje voor gestoken en valt ook dat aandeel helemaal weg. :-/
De 'live fast, die jong' leuze zal even plaats maken voor 'Easy does it'. Of ik dan oud of verstandig aan't worden ben, laat ik aan u over :-)
In elk geval ga ik geen enkele positie verkopen, er zitten echt zaken tussen die naar mijn mening toch nog terug hogere pieken zullen bereiken (sommige van de i-net bubbel bedrijven uit 2000, zijn heden ten dage ook ver omhoog gegaan ondanks die dip) , al zal ik daar wel jaaaaaren op mogen wachten vermoed ik.
Bang wacht ik af op het besluit of Nvidia ARM mag overnemen straks. Met mijn geluk wordt daar straks een stokje voor gestoken en valt ook dat aandeel helemaal weg. :-/
De 'live fast, die jong' leuze zal even plaats maken voor 'Easy does it'. Of ik dan oud of verstandig aan't worden ben, laat ik aan u over :-)
Eens mijn rekening gemaakt:
Na een goeie 10 jaar heb ik op mijn aandelen een IRR/actuarieel rendement (per jaar) van 11%.
Volledige portefeuille (ook vastgoedcert.): 14%.
Tijdens Corona berenmarkt kreeg mijn portefeuille een ferme patat in euro's. Heel wat zwaar getroffen bedrijven in portefeuille, o.a. Jensen, EVS.
Maar ook dan bleef rendement op aanvaardbaar niveau als ik naar IRR keek over hele looptijd: 4% aandelen, 8% volledig
Zag er in elk geval veel minder dramatisch uit op die manier bekeken![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Minus inflatie.
Na een goeie 10 jaar heb ik op mijn aandelen een IRR/actuarieel rendement (per jaar) van 11%.
Volledige portefeuille (ook vastgoedcert.): 14%.
Tijdens Corona berenmarkt kreeg mijn portefeuille een ferme patat in euro's. Heel wat zwaar getroffen bedrijven in portefeuille, o.a. Jensen, EVS.
Maar ook dan bleef rendement op aanvaardbaar niveau als ik naar IRR keek over hele looptijd: 4% aandelen, 8% volledig
Zag er in elk geval veel minder dramatisch uit op die manier bekeken
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Minus inflatie.
Hier begonnen januari 2020 en na 3 maanden stond ik -35% en momenteel sta ik op +16%.
De portefeuille bestaat uit aandelen, etf en fondsen bij de bank omdat de vrouw ook wat wilt opvolgen :-)
De portefeuille bestaat uit aandelen, etf en fondsen bij de bank omdat de vrouw ook wat wilt opvolgen :-)
En kijk maar naar de vele Sofina, Lotus of ASML beleggers die 5 jaar geleden op mooie winst stonden en deze winst hebben verzilverd. Ondertussen zijn deze aandelen de laatste 5 jaar x 2,8, 2,7 en 6,3 gegaan.Nete schreef: ↑20 mei 2021, 10:04Ik zou daar toch een punt 3 willen aan toevoegen:B7H4long schreef: ↑20 mei 2021, 08:12
Want het overgrote deel van de beleggers vergeten dat, als je je winst in één of andere tabel ziet staan blinken, die winst 100% virtueel blijft zolang je het bewuste aandeel behoudt.
Kijk maar naar de vele Galapagos beleggers die ooit met misschien 200% winst stonden en nu steen en been staan te klagen...
Uw winst heb je inderdaad pas als je verkoopt. En in bepaalde gevallen zal je er goed aan doen door tijdig winst te nemen, maar in meer gevallen zal je vooral veel toekomstig rendement missen. Enkel bij een kortere horizon neem je best wel sneller winst.
Let your profits run.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Dit is toch onzin....
Met jouw redenering moet ik dan een aandeel eerst verkopen, en dan.... opnieuw kopen.... en dan is de winst wel binnen of zo?
Met de huidige gang van geld printen heb ik nog altijd liever een aantal posities aandelen ipv een zak geld.
Of is alleen goud echte waarde... of zilver.... of misschien bitcoins?
Ik heb bv WDP al 10 jaar, en dat is ca 8% van mijn vermogen. Ondertussen ca 4 keer zo veel als toen ik kocht. Maar ik ben tevreden met hun groeistrategie, hun jaarlijks groeiend dividen (in aandelen graag).
Moet ik dat nu verkopen?
En dan heb ik ook geen verlies als ik niet verkoop zeker... (op Picanol bv)
Ik bekijk mijn portefeuille anders. Het zijn een 25-30 posities, en de dagwaarde schommelt nogal. Soms met meer dan een maandloon op een dag, en soms zakt het op een week met de waarde van een stevige auto. Maar soms stijgt het ook met een dikke auto op een week.
Nu is het wel zo dat ik bij aankoop van een huis bv direct de cash zou vrijmaken die ik moet betalen bij de aankoop. Maar dan ligt de prijs ook vast.
Filosofische discussie hé....
Nete schreef: ↑20 mei 2021, 10:04Ik zou daar toch een punt 3 willen aan toevoegen:B7H4long schreef: ↑20 mei 2021, 08:12
Valt voor mij allemaal onder #1: "ofwel gokken op een klein deel van de markt, en op het juiste moment."DonDraper schreef: ↑3 juni 2021, 18:57 En kijk maar naar de vele Sofina, Lotus of ASML beleggers die 5 jaar geleden op mooie winst stonden en deze winst hebben verzilverd. Ondertussen zijn deze aandelen de laatste 5 jaar x 2,8, 2,7 en 6,3 gegaan.
Uw winst heb je inderdaad pas als je verkoopt. En in bepaalde gevallen zal je er goed aan doen door tijdig winst te nemen, maar in meer gevallen zal je vooral veel toekomstig rendement missen. Enkel bij een kortere horizon neem je best wel sneller winst.
Let your profits run.
Je moet beslissen wat ke koopt, wanneer je koopt, en wanneer je terug verkoopt.
Hou er rekening mee dat de tegenpartij bij je transacties meestal een profesional is die "ook" zeker is dat dit het juiste moment is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou dat toch wat nuanceren.
Als je dit bekijkt voor 1 willekeurig aandeel, dat heb je gelijk natuurlijk.
Als je dit bekijkt voor een aandelen port van x componenten, hoeft dat niet meer "gokken" te zijn n.m.i.
Dat is immers ook gewoon wat fondsen doen...
- wat je koopt: aandelen waarvan je verwacht dat die het goed gaan (blijven) doen in de toekomst
- wanneer je koopt: wanneer ze ondergewaardeerd zijn (edit: of beter: wanneer je vind dat ze ondergewaardeerd zijn)
- wanneer je verkoopt: wanneer het gewicht in je port te zwaar is geworden (aankoopwaarde of virtuele waarde laat ik in het midden)
Er zijn veel meer redenen om aandelen te kopen en te verkopen dan enkel en alleen "het juiste moment".
"Gokken" is een pejoratieve term.
Je zegt toch ook niet van een ETF-belegger dat die "gokt" op aandelen, obligaties, en/of opkomende markten.
Blootstelling, aan het rendement én de risico's, is een betere term.
Zowel voor ETF-belegger als voor belegger in individuele bedrijven.
Je zegt toch ook niet van een ETF-belegger dat die "gokt" op aandelen, obligaties, en/of opkomende markten.
Blootstelling, aan het rendement én de risico's, is een betere term.
Zowel voor ETF-belegger als voor belegger in individuele bedrijven.