SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
TIP
Re: SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
Heb me nog eens ingelogd.
De voorbije weken ben ik veel minder met de beurs bezig geweest. Ik heb wel wat boeken over value-beleggen herlezen, en heb met veel plezier ook het boek Richer, Wiser, Happier gelezen dat reteiP hier ergens op het forum had aangeraden aan iemand.
Voorlopig ben ik nog niet geneigd om terug in quality te stappen en heb ik mijn toevlucht genomen tot value. Concreet probeer ik aandelen te kopen aan maximum 6,5x de verwachte vrije kasstroom, met de bedoeling ze te verkopen aan een multiple van 10. Ik beperk mijn zoektocht tot welbepaalde sectoren, waaronder retail (wel geen grootwarenhuisketens of pure kledingwinkelketens), technologie, chemie, industrie en FMCG. De schulden moeten beheersbaar zijn, de bedrijfsomzet moet minstens $500 mio zijn en de aandelen moeten op de beurs zeer veel verhandeld worden. Door mijn zeer stricte criteria zijn er momenteel bijna geen interessante kandidaten in Europa en de USA.
De volgende 4 aandelen maken momenteel 62% van de port uit, de rest is cash:
- United Natural Foods, aangekocht aan $36,41 (6,8x FCF van $300 mio), target van ~$53,30
- Caleres, aangekocht aan $24,17 (7,5x FCF van $120 mio en 37 mio aandelen), target van ~$32,40
- JOANN, aangekocht aan $13,67 (4,6x FCF van $120 mio), target van ~$29,60
- Olin, aangekocht aan $46,75 (6,6x FCF van $1,1 mia), target van ~$69,00
De bruto YTD is nu +17,7%.
Als ik in het vervolg nog wat wil zeggen over deze aandelen zal ik dat in het topic over de "aandelen met lage p-to-fcf ratio" doen.
En nu ga ik mij uitloggen Tot later!
De voorbije weken ben ik veel minder met de beurs bezig geweest. Ik heb wel wat boeken over value-beleggen herlezen, en heb met veel plezier ook het boek Richer, Wiser, Happier gelezen dat reteiP hier ergens op het forum had aangeraden aan iemand.
Voorlopig ben ik nog niet geneigd om terug in quality te stappen en heb ik mijn toevlucht genomen tot value. Concreet probeer ik aandelen te kopen aan maximum 6,5x de verwachte vrije kasstroom, met de bedoeling ze te verkopen aan een multiple van 10. Ik beperk mijn zoektocht tot welbepaalde sectoren, waaronder retail (wel geen grootwarenhuisketens of pure kledingwinkelketens), technologie, chemie, industrie en FMCG. De schulden moeten beheersbaar zijn, de bedrijfsomzet moet minstens $500 mio zijn en de aandelen moeten op de beurs zeer veel verhandeld worden. Door mijn zeer stricte criteria zijn er momenteel bijna geen interessante kandidaten in Europa en de USA.
De volgende 4 aandelen maken momenteel 62% van de port uit, de rest is cash:
- United Natural Foods, aangekocht aan $36,41 (6,8x FCF van $300 mio), target van ~$53,30
- Caleres, aangekocht aan $24,17 (7,5x FCF van $120 mio en 37 mio aandelen), target van ~$32,40
- JOANN, aangekocht aan $13,67 (4,6x FCF van $120 mio), target van ~$29,60
- Olin, aangekocht aan $46,75 (6,6x FCF van $1,1 mia), target van ~$69,00
De bruto YTD is nu +17,7%.
Als ik in het vervolg nog wat wil zeggen over deze aandelen zal ik dat in het topic over de "aandelen met lage p-to-fcf ratio" doen.
En nu ga ik mij uitloggen Tot later!
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Gewaagde wending. Mag dan wel voor de lange(re) termijn zijn, wel allemaal duur aangekocht.
Tot de volgende en succes ermee.
Tot de volgende en succes ermee.
Welkom terug, blij dat mijn boek aanbeveling in de smaak is gevallen. Nu zelf dat boek nog eens lezen
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
Straffe wending.
62% in 4 'goedkope' volatiele bedrijven stoppen; interessant om te volgen hoe dit zal aflopen.
Vroeger had je nog PG, MDLZ als tijdelijke defensieve picks. Waarom die niet gehouden en er calls op geschreven? Minder stresserend en een strategie die resulteert in minder volatiliteit.
62% in 4 'goedkope' volatiele bedrijven stoppen; interessant om te volgen hoe dit zal aflopen.
Vroeger had je nog PG, MDLZ als tijdelijke defensieve picks. Waarom die niet gehouden en er calls op geschreven? Minder stresserend en een strategie die resulteert in minder volatiliteit.
Na lange tijd ben ik donderdag nog eens ingestapt in een (gemiddeld) kwaliteitsaandeel: London Stock Exchange Group, prijs van £67,64 p/a.
Ik reken op een vrije kasstroom van £1,65 miljard voor 2021 en £1,85 miljard voor volgend jaar. Mijn betaalde prijs impliceert een forward p/fcf van 20,4x - en dat is historisch gezien goedkoop. In de tabel hieronder kan je voor elk boekjaar de maximum behaalde p/fcf zien. Je ziet dat vanaf 2014 beleggers bereid waren om LSEG hoger te gaan waarderen. Wat de reden is weet ik niet maar het kan misschien te maken hebben met de overname van de Frank Russell Group (bekend van de indexen).
LSEG ontstond in 2007 door de fusie van de London Stock Exchange met de Borsa Italiana. Die laatste werd in april 2021 doorverkocht aan Euronext voor €4,4 miljard. Een goede zaak, want daardoor zakte de nettoschuld die werd gecreëerd door de grote overname van Refinitiv enkele maanden eerder. Die overname werd bekostigd met zowel een kapitaalverhoging en schulden. Eind juni bedroeg de nettoschuld £7,1 miljard. De vrije kasstroom in de eerste helf van het jaar kwam uit op £832 mio. Voor het hele jaar mikt het management op een omzetgroei van 4 à 5% aan constante wisselkoersen en pro forma (indien Refinitiv vorig jaar al deel zou hebben uitgemaakt van LSEG en Borsa Italiana niet meer).
In 2015 probeerde Deutsche Boerse LSEG over te nemen voor £21 miljard; een tegenbod van £32 miljard van Hong Kong Exchanges & Clearing in 2019 werd afgewezen (het bod was ook op voorwaarde dat Refinitiv niet zou overgenomen worden). De beurswaarde staat nu op £37,5 miljard en dat terwijl de vrije kasstroom intussen x3 gegaan is en een groot stuk van de omzet recurrent is geworden !
LSEG wordt sinds augustus 2018 geleid door David Schwimmer, iemand die voordien 20 jaar bij Goldman Sachs werkte.
LSEG heeft drie divisies:
- Data & Analytics (68% van groepsomzet in Q3/2021 waarvan 93% recurrent): data- en analysesoftware van Refinitiv + de FTSE en Russell indexen
- Capital Markets (18% van omzet): de London Stock Exchange + het aandelenhandelsplatform Turquoise + het handelsplatform voor valuta-instrumenten Refinitiv FXall + het beursgenoteerde handelsplatform voor overheids- en bedrijfsobligaties Tradeweb waarin LSEG via Refinitiv een meerderheidsbelang heeft
- Post Trade (13% van omzet): het clearing house LCH
Data & Analytics
Dit jaar staat de koers van LSEG onder druk vanwege hoger dan verwachte integratiekosten/investeringen voor Refinitiv. Dat bedrijf levert investment data- en analysesoftware aan financiële instellingen. Hun voornaamste product is Eikon, al zal dat op termijn vervangen worden door Workspace. Volgens een artikel van de Financial Times hadden Refinitiv en grote concurrent Bloomberg in 2020 een marktaandeel van respectievelijk 19,4% en 33%, wat ik wel aantrekkelijk vind. Nog volgens dat artikel, dat een opsomming geeft van de pijnpunten van Refinitiv, is het bekend dat het bedrijf stiefmoederlijk behandeld werd door haar vorige eigenaars (vooral dan Thomson Reuters). Blackstone, dat in 2018 een belang van 55% in Refinitiv nam, voerde wel al een kostenbesparing door van $650 miljoen, door o.a. een deel van de productontwikkeling naar China te verhuizen en sommige andere functies uit te besteden aan het Indische TCS. LSEG gaat nu dus fors investeren om Refinitiv competitiever te maken. Begin dit jaar deelde het management mee dat de kost daarvoor hoger zal uitvallen dan voorzien: een extra £150 mio dit jaar (operationeel, zit dus niet bij de gerapporteerde capex), waarvan het grootste stuk ook nog eens recurrent zal zijn. Beleggers waren not amused en stuurden het aandeel fors lager. Grootaandeelhouder en quality investor Lindsell Train blijft niettemin zeer positief over het aandeel en juicht de extra kosten zelfs toe. Michael Lindsell wijst er in een maandelijks rapport ook op dat LSEG bij de overname wist dat er veel inspanningen nodig zouden zijn om de business recht te trekken. Nog een ander pijnpunt: Refinitiv moet elk jaar honderden miljoenen betalen aan vaste nieuwsleverancier Reuters, iets wat volgens de FT voor spanningen zorgt tussen beide partijen. De voordelen van de overname van Refinitiv dan: die worden in een recent artikel van The Trade uitgelegd. Tot slot: begin juli hield LSEG een Education Event over de Data & Analytics divisie. De ambitie is om op middellange termijn de divisie (organisch?) met 4 à 6% per jaar te doen groeien. In de eerste 9 maanden van dit jaar was er een groei van 5,2% aan constante wisselkoersen en pro forma.
Capital Markets
Met Refinitiv kreeg LSEG ook FXall in handen, het grootste elektronische multi-dealer handelsplatform voor valuta-instrumenten. Refinitiv heeft ook een meerderheidsbelang in het beursgenoteerde Tradeweb, een van de allergrootste handelsplatformen voor Amerikaanse overheidsobligaties en bedrijfsobligaties. Wat de London Stock Exchange betreft: de Brexit is een risico, maar ik verwacht nu niet dat veel bedrijven hun notering ginder gaan schrappen.
Post Trade
Het clearing house LCH zal de impact van de Brexit waarschijnlijk wél gaan voelen in de toekomst. De Europese Commissie probeert de Europese financiële instellingen er namelijk van te overtuigen om de clearing van in € uitgedrukte renteswaps niet langer door LCH in Londen te laten doen (90% marktaandeel) maar door Eurex in Frankfurt (Deutsche Boerse). LCH mag van de EU de clearing tot juni 2022 blijven afhandelen. De transitie verloopt echter moeizaam. Volgens een artikel van Politico.eu zijn pensioenfondsen en verzekeraars terughoudend. Wat de potentiële schade is voor LCH is moeilijk te achterhalen. Misschien dat er in een earnings call al eens een schatting zou kunnen gegeven zijn, ik heb nog geen transcripts gelezen dus moet dat eens bekijken. Zelf gok ik voorlopig op iets van een £200 à £300 mio omzet.
Consensus analisten
Jaar / Omzet / aangepaste EBITDA / vrije kasstroom
2021: £6882 mio / £3180 mio / £2004 mio
2022: £7330 mio / £3475 mio / £2029 mio
2023: £7687 mio / £3797 mio / £2374 mio
Guidance van management voor capex
2021: £850 mio
2022: £650 à £750 mio
2023: £650 à £750 mio
nadien: minder
Thesis
Een p/fcf van 20 voor een B2B kwaliteitsbedrijf is aantrekkelijk. Geen top quality, maar wel voldoende. Overname Refinitiv is een zeer goede zet en levert veel recurrente omzet en interessante en gevoelige data over de klanten (financiële instellingen, traders,...). Investeringen om Refinitiv op te lappen kunnen alleen maar positief zijn. Synergieën tussen Refinitiv en de rest van LSEG zijn mogelijk. Onzekerheid rond het aandeel lijkt me interessant koopmoment te zijn.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 23 november 2021, 10:35, 4 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
London Stock Exchange Group wordt vandaag ook opgenomen bij de sectorfavorieten (financials) bij KBC Private Banking.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Deze staat bij mij ook al een tijdje op de radar. Heb alleen niet voldoende cash beschikbaar om positie op te bouwen. Overname Refinitiv is volgens mij een schot in de roos. De toekomst ziet er zeer goed uit. Nick Train (Finsbury) is ook al lang aandeelhouder:
Kijk vanaf 16:45 - naar onderstaande video op YouTube (kan link niet posten vanwege spamfilter..)
Finsbury Growth & Income Trust - Nick Train, Portfolio Manager Update - 26th May 2021
Unilever heb ik ook in port. Nog zo’n achterblijvertje. Kan je ook toevoegen aan je superiorquality port.
Kijk vanaf 16:45 - naar onderstaande video op YouTube (kan link niet posten vanwege spamfilter..)
Finsbury Growth & Income Trust - Nick Train, Portfolio Manager Update - 26th May 2021
Unilever heb ik ook in port. Nog zo’n achterblijvertje. Kan je ook toevoegen aan je superiorquality port.
Laatst gewijzigd door panamapapers op 23 november 2021, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Werd dit weekend ook al vermeld op Finance Avenue door KBC https://www.tijd.be/dossiers/finance-av ... 47908.html
London Stock Exchange Group ging tot 13% hoger na opening, inmiddels +4,5%.
LSEG rapporteerde goede jaarresultaten. Organische omzetgroei van 6% vorig jaar. Kostenbesparingen worden verder verhoogd. Minimale impact van oorlog. Positieve outlook, degelijke groei in 2022 en 2023 verwacht. Management verwacht dat de vrije kasstroom in de toekomst zal stijgen door lagere kosten en capex. De uitrol van het nieuwe flagship product Refinitiv Workspace (dat Eikon moet vervangen) is voor een kwart klaar.
LSEG rapporteerde goede jaarresultaten. Organische omzetgroei van 6% vorig jaar. Kostenbesparingen worden verder verhoogd. Minimale impact van oorlog. Positieve outlook, degelijke groei in 2022 en 2023 verwacht. Management verwacht dat de vrije kasstroom in de toekomst zal stijgen door lagere kosten en capex. De uitrol van het nieuwe flagship product Refinitiv Workspace (dat Eikon moet vervangen) is voor een kwart klaar.
Onlang besliste Europa dat LCH deze clearing mag blijven uitvoeren tot juni 2025, dat is meteen ook de definitieve deadline.gpv1 schreef: ↑22 november 2021, 20:06 Het clearing house LCH zal de impact van de Brexit waarschijnlijk wél gaan voelen in de toekomst. De Europese Commissie probeert de Europese financiële instellingen er namelijk van te overtuigen om de clearing van in € uitgedrukte renteswaps niet langer door LCH in Londen te laten doen (90% marktaandeel) maar door Eurex in Frankfurt (Deutsche Boerse). LCH mag van de EU de clearing tot juni 2022 blijven afhandelen.
LSEG vandaag volledig verkocht met 18,3% nettowinst.
Ik hanteerde een faire waarde van 8181p tegen 2023 (£1,9 mia FCF x 24 / 557,4 mio aandelen) en 9042p tegen 2024 (£2,1 mia FCF).
Ik hanteerde een faire waarde van 8181p tegen 2023 (£1,9 mia FCF x 24 / 557,4 mio aandelen) en 9042p tegen 2024 (£2,1 mia FCF).
Ik ben sinds vorige week een positie aan het opbouwen in Kering, het bedrijf boven luxemerken zoals Gucci, Yves Saint Laurent, Balenciaga, Bottega Veneta, Alexander McQueen, Brioni, Boucheron en Pomellato. Het aandeel staat momenteel aantrekkelijk genoteerd, en ik hanteer een koersdoel van een kleine €620 tegen 2024, wat een potentiële CAGR van bijna 15% inhoudt tov de huidige prijs.
Kering wordt geleid door grootaandeelhouder François-Henri Pinault, die het bedrijf omgevormd heeft van een allegaartje van ongerelateerde divisies in 2007 (waaronder de Luxury-divisie, maar ook boekenwinkelketen Fnac, sportmerk PUMA, conglomeraat CFAO, interieurwinkelketen Conforama en een reeks postorderbedrijven waaronder La Redoute) tot een speler die sinds 2018 uitsluitend actief is in Luxury. De historische cijfers in onderstaande tabel zijn deze van de luxedivisie.
Recent artikel van Morningstar over de grote luxebedrijven: https://www.morningstar.be/be/news/2200 ... euzes.aspx
Ontwikkelingen
- Analisten zouden graag willen dat Kering minder afhankelijk wordt van het merk Gucci, dat vorig jaar 55% en 67% aan de groepsomzet en groeps-EBITDA bijdroeg.
- Kering genereert 38% van haar omzet in Azië-Pacific; de harde covid-politiek en winkelsluitingen in China creëren op korte termijn onzekerheid.
- Het bedrijf weert vanaf de komende herfst dierlijk bont uit al haar merken (concurrent LVMH daarentegen weigert te stoppen met het gebruik van dierlijk bont).
- Vanwege de inflatie worden prijsstijgingen doorgevoerd.
- 15% van de eigen retail-activiteiten kwam vorig jaar uit e-commerce (naast de eigen retail-business is er ook een wholesale-business, goed voor 19% van de groepsomzet, waarbij de producten verkocht worden via externe verkoopkanalen zoals bv. grootwarenhuisketens)
Omzetverdeling 2021 volgens productcategorie
- lederwaren: 50%
- schoenen: 21%
- kleding: 15%
- horloges & juwelen: 8%
- overige (o.a. brillen): 6%
Kering wordt geleid door grootaandeelhouder François-Henri Pinault, die het bedrijf omgevormd heeft van een allegaartje van ongerelateerde divisies in 2007 (waaronder de Luxury-divisie, maar ook boekenwinkelketen Fnac, sportmerk PUMA, conglomeraat CFAO, interieurwinkelketen Conforama en een reeks postorderbedrijven waaronder La Redoute) tot een speler die sinds 2018 uitsluitend actief is in Luxury. De historische cijfers in onderstaande tabel zijn deze van de luxedivisie.
Recent artikel van Morningstar over de grote luxebedrijven: https://www.morningstar.be/be/news/2200 ... euzes.aspx
Ontwikkelingen
- Analisten zouden graag willen dat Kering minder afhankelijk wordt van het merk Gucci, dat vorig jaar 55% en 67% aan de groepsomzet en groeps-EBITDA bijdroeg.
- Kering genereert 38% van haar omzet in Azië-Pacific; de harde covid-politiek en winkelsluitingen in China creëren op korte termijn onzekerheid.
- Het bedrijf weert vanaf de komende herfst dierlijk bont uit al haar merken (concurrent LVMH daarentegen weigert te stoppen met het gebruik van dierlijk bont).
- Vanwege de inflatie worden prijsstijgingen doorgevoerd.
- 15% van de eigen retail-activiteiten kwam vorig jaar uit e-commerce (naast de eigen retail-business is er ook een wholesale-business, goed voor 19% van de groepsomzet, waarbij de producten verkocht worden via externe verkoopkanalen zoals bv. grootwarenhuisketens)
Omzetverdeling 2021 volgens productcategorie
- lederwaren: 50%
- schoenen: 21%
- kleding: 15%
- horloges & juwelen: 8%
- overige (o.a. brillen): 6%
Je vergat bij "ontwikkelingen" te vermelden, de europese sancties tegen Rusland!
De Europese luxemerken worden de kinderen van de rekening,tot voor kort hun groeimarkt,nu compleet afgesneden van Rusland.
Hermes trouwens ook al meer dan 30% kwijt de afgelopen 6 maanden.
Afblijven !!
De Europese luxemerken worden de kinderen van de rekening,tot voor kort hun groeimarkt,nu compleet afgesneden van Rusland.
Hermes trouwens ook al meer dan 30% kwijt de afgelopen 6 maanden.
Afblijven !!
https://www.ft.com/content/64e1e17f-35c ... 111897c7a4
"Although the companies do not disclose specific figures, analysts estimate that Russia is not a leading luxury market despite being home to an oligarch class that has now been targeted with sanctions. UBS reckons that LVMH, Hermès, Kering and Burberry earn less than 1 per cent of revenue in the market even when Russian shoppers buying abroad is taken into account.
...
The Russian luxury business is marginal compared with that of the US and China, the sector’s two biggest markets where demand had boomed regardless of the Covid-19 crisis. “In dollar terms, this equates to around $9bn, which is 6 per cent of Chinese spend and 14 per cent of American spend,” wrote Jefferies analyst Flavio Cereda in a note."
"Although the companies do not disclose specific figures, analysts estimate that Russia is not a leading luxury market despite being home to an oligarch class that has now been targeted with sanctions. UBS reckons that LVMH, Hermès, Kering and Burberry earn less than 1 per cent of revenue in the market even when Russian shoppers buying abroad is taken into account.
...
The Russian luxury business is marginal compared with that of the US and China, the sector’s two biggest markets where demand had boomed regardless of the Covid-19 crisis. “In dollar terms, this equates to around $9bn, which is 6 per cent of Chinese spend and 14 per cent of American spend,” wrote Jefferies analyst Flavio Cereda in a note."
Hun brand wordt nu nét nog waardevoller voor een Rus, want je kan het moeilijker vast krijgen. In vakantie-oorden in Turkije zijn ze alvast aan het juichen