aan welke bespaartips hebben jullie het meeste?
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: aan welke bespaartips hebben jullie het meeste?
Mijn beste besparing is nog wel geen tv hebben
wij komen ruimschoots toe met een flybox van Orange en we besparen ontelbare uren door geen tv te kijken. Deze tijd gebruiken we om bijna exclusief te koken met hele producten en te werken aan eigen projecten/studie/sport. Omdat er bijna geen convenience in ons voedsel zit komen we ruim toe met 50€ per week voor een uitgebreid en gezond dieet, zijn we beide in een perfecte conditie, doen we "alles" onder de 25km met de fiets, hebben we de mogelijkheid om veel tweedehands te maken/upgraden of aan te passen. Eerlijk, ik heb geen tijd om tv te kijken.
Zo lang kijkt de Vlaming gemiddeld per dag naar televisie
wij komen ruimschoots toe met een flybox van Orange en we besparen ontelbare uren door geen tv te kijken. Deze tijd gebruiken we om bijna exclusief te koken met hele producten en te werken aan eigen projecten/studie/sport. Omdat er bijna geen convenience in ons voedsel zit komen we ruim toe met 50€ per week voor een uitgebreid en gezond dieet, zijn we beide in een perfecte conditie, doen we "alles" onder de 25km met de fiets, hebben we de mogelijkheid om veel tweedehands te maken/upgraden of aan te passen. Eerlijk, ik heb geen tijd om tv te kijken.
Zo lang kijkt de Vlaming gemiddeld per dag naar televisie
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
- Verbannen Gebruiker
Een flybox heeft niet veel te maken met het wel of niet hebben van een TV.
Het is gewoon een alternatief voor het basic internet van bv. Telenet.
Het is goedkoper maar je krijgt momenteel maar 50% van de download limiet van basic Telenet.
Het grootste struikelpunt is de 4G verbinding die in huis niet altijd optimaal is.
Als je niet veel download nodig hebt en een uitstekende 4G verbinding kan het inderdaad een goedkoper alternatief zijn.
Voor ons is het geen alternatief want bijna geen 4G verbinding in de woning (en geen zin om een extra buitenantenne te plaatsen voor minder volume) en we hebben wegens 100% digitaal thuiswerk sowieso meer dan de 150 GB per maand nodig.
Wat het koken met hele producten te maken heeft met TV-kijken begrijp ik ook niet goed.
Wij kijken TV en koken ook thuis. uiteraard niet gelijktijdig.
De tijd dat wij TV kijken, na 20:00 uur, heb ik meestal ook geen zin meer om nog staan te koken en daarna het resultaat nog te verorberen. Veel te laat voor mij gezien ik tussen 19:00 uur en 11 uur normaal geen maaltijden meer nuttig.
Eigen projecten, studie, sport liever 06:00 en 18:00 uur.
Maar ieder zijn ding en invulling van zijn tijd.
Om maar aan te geven dat TV kijken de zaken niet bij voorbaat uitsluit die jij aangeeft.
Met 50€/week voor 2 personen kom ik wel niet toe voor eten en drinken.
Daar bespaar ik liever niet op.
Het is gewoon een alternatief voor het basic internet van bv. Telenet.
Het is goedkoper maar je krijgt momenteel maar 50% van de download limiet van basic Telenet.
Het grootste struikelpunt is de 4G verbinding die in huis niet altijd optimaal is.
Als je niet veel download nodig hebt en een uitstekende 4G verbinding kan het inderdaad een goedkoper alternatief zijn.
Voor ons is het geen alternatief want bijna geen 4G verbinding in de woning (en geen zin om een extra buitenantenne te plaatsen voor minder volume) en we hebben wegens 100% digitaal thuiswerk sowieso meer dan de 150 GB per maand nodig.
Wat het koken met hele producten te maken heeft met TV-kijken begrijp ik ook niet goed.
Wij kijken TV en koken ook thuis. uiteraard niet gelijktijdig.
De tijd dat wij TV kijken, na 20:00 uur, heb ik meestal ook geen zin meer om nog staan te koken en daarna het resultaat nog te verorberen. Veel te laat voor mij gezien ik tussen 19:00 uur en 11 uur normaal geen maaltijden meer nuttig.
Eigen projecten, studie, sport liever 06:00 en 18:00 uur.
Maar ieder zijn ding en invulling van zijn tijd.
Om maar aan te geven dat TV kijken de zaken niet bij voorbaat uitsluit die jij aangeeft.
Met 50€/week voor 2 personen kom ik wel niet toe voor eten en drinken.
Daar bespaar ik liever niet op.
Je legt me woorden in de mond die ik niet heb uitgesproken. Dit is niet mijn filosofie.David_DeWa schreef: ↑4 juni 2021, 14:46Alleen als je je leven en gedrag laat leiden door Google.
Het zal wel aan mij liggen maar de logica ontgaat me helemaal.Sparen is geld onttrekken, besparen is geld creëren. In de praktijk heb je simpelweg meer financiële armslag, als je bespaart.
Als je bespaart en die besparing niet gaat sparen voor later of om een meerwaarde te bekomen omdat je volgens jouw filosofie dan geld onttrekt maar wegens meer financiële armslag het aan iets anders gaat besteden heb je op het einde van de rit niets bespaard. Laat staan geld gecreëerd.
Je hebt gewoon een verschuiving van de inzet van dezelfde beschikbare middelen gedaan.
Om on topic te blijven, van zulke tips leer ik helemaal niets. Ik heb er dus het minste aan.
Het is niet omdat ik een standpunt begrijp dat het mijn filosofie is.
Trouwens het is niet ernstig bedoeld, de bron kan men moeilijk ernstig nemen, daarom de << >>
terug on topic nu ?
mvg,
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
On topic: aan geen enkele dat ik tot nu toe heb zien voorbij komen
Geen idee waarom dit niet jouw "filosofie" of die van gelijk wie zou zijn, de woordkeuze filosofie is zelfs fout, die Google quote gaat over budget beheer van personen of gezinnen en dat mag je gerust ernstig nemen.iejoor schreef: ↑4 juni 2021, 21:50Je legt me woorden in de mond die ik niet heb uitgesproken. Dit is niet mijn filosofie.David_DeWa schreef: ↑4 juni 2021, 14:46 Het zal wel aan mij liggen maar de logica ontgaat me helemaal.
Als je bespaart en die besparing niet gaat sparen voor later of om een meerwaarde te bekomen omdat je volgens jouw filosofie dan geld onttrekt maar wegens meer financiële armslag het aan iets anders gaat besteden heb je op het einde van de rit niets bespaard. Laat staan geld gecreëerd.
Je hebt gewoon een verschuiving van de inzet van dezelfde beschikbare middelen gedaan.
Om on topic te blijven, van zulke tips leer ik helemaal niets. Ik heb er dus het minste aan.
Trouwens het is niet ernstig bedoeld, de bron kan men moeilijk ernstig nemen, daarom de << >>
terug on topic nu ?
mvg,
Een gezin of persoon heeft inkomsten en uitgaven. Wie geld spaart onttrekt geld van de inkomsten, er blijft dus minder over om uit te geven. Geld besparen doe je langs de uitgave kant, door minder geld uit te geven creëer je in feite meer spaar capaciteit.
Wat Google zegt is juist, iedereen past dit toe, meestal onbewust, men koopt wat nodig is en wat over blijft is opbouw van reserve (sparen beleggen,...). Uiteraard kan het bespaarde bedrag aan iets anders uitgegeven worden, boekhoudkundig is dat dan geen besparing, de winst zit dan bv in toegenomen genot, comfort, luxe of materieel bezit.
Hier heb je er enkele die niet ten koste gaan van service, comfort of kwaliteit:EarthNvstr1 schreef: ↑4 juni 2021, 21:57 On topic: aan geen enkele dat ik tot nu toe heb zien voorbij komen
Zoek jaarlijks de goedkoopste energie leverancier, bv via groepsaankoop of promoties.
Zoek de goedkoopste (online)winkel voor het gekozen product.
Laat je verzekeringen eens nakijken, zijn er geen overlappingen of betaal je niet te veel.
Probeer huismerken van discounters ipv merk producten.
Als je overweegt om een product bij * te kopen, ga eens bij de leverancier van * kijken. Soms loont het de moeite om rechtstreeks bij hem te bestellen, leveringskosten mee in beschouwing genomen. Webwinkel * vermeldt altijd de leverancier/fabrikant van het product.
Heb eens bij dezelfde webwinkel * een setje hout boren als 2de product bijgekocht zodat de leveringskosten wegvielen en uiteindelijk de totaalprijs goedkoper werd.
Heb eens bij dezelfde webwinkel * een setje hout boren als 2de product bijgekocht zodat de leveringskosten wegvielen en uiteindelijk de totaalprijs goedkoper werd.
Waarom het woordje 'filosofie' werd gebruikt, kan ik ook niet verklaren. De tonaliteit van 'jouw filosofie' in die zin kwam een beetje smalend over.vortex schreef: ↑5 juni 2021, 08:25Geen idee waarom dit niet jouw "filosofie" of die van gelijk wie zou zijn, de woordkeuze filosofie is zelfs fout, die Google quote gaat over budget beheer van personen of gezinnen en dat mag je gerust ernstig nemen.iejoor schreef: ↑4 juni 2021, 21:50
Je legt me woorden in de mond die ik niet heb uitgesproken. Dit is niet mijn filosofie.
terug on topic nu ?
mvg,
Een gezin of persoon heeft inkomsten en uitgaven. Wie geld spaart onttrekt geld van de inkomsten, er blijft dus minder over om uit te geven. Geld besparen doe je langs de uitgave kant, door minder geld uit te geven creëer je in feite meer spaar capaciteit.
Wat Google zegt is juist, iedereen past dit toe, meestal onbewust, men koopt wat nodig is en wat over blijft is opbouw van reserve (sparen beleggen,...). Uiteraard kan het bespaarde bedrag aan iets anders uitgegeven worden, boekhoudkundig is dat dan geen besparing, de winst zit dan bv in toegenomen genot, comfort, luxe of materieel bezit.
Verder heeft U gelijk met de uitleg van die quote. Knap dat je moeite doet om dit helemaal uit de doeken te doen. Dat was niet echt nodig hoor.
Neemt niet weg dat google niet altijd geloofwaardig is als bron.
Mvg
Nu als ik het begrijp uw partner doet geen enkele bijdrage aan mijn huis, mijn eigendom.David_DeWa schreef: ↑3 juni 2021, 10:25
Mijn huis en mijn spaargeld zijn mijn eigendom voortgekomen uit mijn verdiensten. Mijn partner waarmee ik toevallig samenleef op het toevallige ogenblik dat ik de geest geef hoeft dus niets te erven.
Dus deze woont gratis in, hoeft niks te betalen aan energie want het is mijn huis, mijn eigendom.
Estate Guru believer.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat heb je heel goed begrepen.
Ik zie geen enkele reden waarom mijn partner een bijdrage zou moeten doen aan jouw huis en eigendom?
Of het zou moeten zijn dat er iets tussen jullie speelt waar ik niet van op de hoogte ben?
Als je echter bedoelt of mijn partner geen enkele bijdrage doet aan mijn huis en eigendom ben je verkeerd ingelicht.
Eerder had ik al aangegeven welke haar bijdrage is. Alle huishoudkosten worden 50/50 verdeeld.
Ze betaalt inderdaad geen huur want het is mijn huidige partner en ik heb niet de gewoonte relationele partners kosten aan te rekenen die ik zelf niet maak.
Energiekosten moet ze ook niet betalen want die zijn er niet. Ook dat heb ik, weliswaar in een ander topic, al toegelicht.
Ik heb niet de gewoonte binnen een relatie kosten aan te rekenen die ik zelf niet heb.
Autokosten delen we ook niet want we hebben beiden geen privé auto waar kosten aan verbonden zijn.
De overige kosten van het huishouden (leidingwater, OV, onderhoud woning, eten en drinken,...) worden betaald via ieders afzonderlijke zichtrekening maar opvolgend 50/50 verdeeld via een rekenblad opgeslagen in de cloud.
Voor mij is dat een winstsituatie want anders zou ik deze kosten 100% zelf moeten dragen.
En zoals ik al meermaals schreef, we zijn het daar beiden volmondig over eens. Dat is het enige wat telt.
Als iemand in een andere relatie daar een ander idee over heeft heb ik daar geen probleem mee.
Ieder doet maar waar hij zichzelf het beste bij voelt. En in het openbaar wat de regels daar voorschrijven.
Gezien, voor mij toch, een relatie behoort tot de privésfeer zijn het alleen de deelnemers van die specifieke relatie die bepalen wat er binnen die relatie wel of niet kan.
-
- Verbannen Gebruiker
Het kan, wat dit betreft, nog eenvoudiger en zelfs goedkoper.
Boldotkom heeft bv. een minimale aankoopprijs om gratis te leveren.
Als je dan meerdere producten aankoopt om tot de minimale som van gratis levering te komen kan je binnen de voorziene termijn het product dat je niet nodig hebt gewoon gratis terugsturen en laten terugbetalen.
Dan heb je het product dat je echt nodig had geleverd gekregen zonder verzendingskosten en geen bijkomende kosten voor het product dat je niet echt nodig had op dat ogenblik.
Het belachelijke aan heel dat systeem, toch voor de verkoper, is dat ze die producten dan meermaals nog eens afzonderlijk leveren ipv als één bestelling.
Als je regelmatig bij bol.com koopt: vul je aankoopbedrag aan met een cadeaubon tot je gratis levering hebt. Bij je volgende bestelling betalen met de cadeaubon (en direct ook een nieuwe kopen)
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
-
- Verbannen Gebruiker
Toch alleen maar als je steeds voor minder dan 20€ bestelt en het laat leveren door bolkom zelf?
Misschien niet voor jou van toepassing maar wel handig: je kan er een goeie media centeroplossing op draaien (Plex).David_DeWa schreef: ↑4 juni 2021, 14:54
We zijn hier voor te leren en vooral voor nuttige bespaartips.
Wat kan je er dan nuttig mee doen waarmee je kan besparen?
Je kan er veel mee doen, niet alles zal zorgen voor besparingen natuurlijk :-), als je tv als slim genoeg is, heb je die brol natuurlijk niet nodig. Je hebt die brol zo ie zo niet nodig, maar het kan leuk zijn.