forfaitaire onkosten of werkelijke kosten (Tax on Web)
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
forfaitaire onkosten of werkelijke kosten (Tax on Web)
Oke, ik ben duidelijk geen krak in belastingen, dus hopelijk kan iemand me snel duidelijkheid geven (het lijkt me simpel, ik zie vast gewoon de code over het hoofd).
Ik vul al elk jaar de werkelijke woon-werkverkeer onkosten in, maar las dat je ook de forfaitaire onkosten kon invullen, wat €4880 zou zijn, maar bij welke code vul je dit nu in?
Ik zou eens de vergelijking maken, wat ons het meeste voordeel oplevert.
Alvast bedankt!
https://financien.belgium.be/nl/particu ... jke_kosten
Ik vul al elk jaar de werkelijke woon-werkverkeer onkosten in, maar las dat je ook de forfaitaire onkosten kon invullen, wat €4880 zou zijn, maar bij welke code vul je dit nu in?
Alvast bedankt!
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Re: forfaitaire onkosten of werkelijke kosten (Tax on Web)
lcentiempje schreef: ↑8 juni 2021, 09:59 Oke, ik ben duidelijk geen krak in belastingen, dus hopelijk kan iemand me snel duidelijkheid geven (het lijkt me simpel, ik zie vast gewoon de code over het hoofd).
Alvast bedankt!
niks invullen, ze trekken die 4880 euro al automatisch af, tenzij je een superlaag inkomenb hebt dan is de aftrek minder
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Forfaitaire kosten = vak beroepskosten leeg laten.
-
- Verbannen Gebruiker
https://www.tijd.be/netto/belastingen/t ... osten.html
https://www.tijd.be/netto/belastingen/u ... 07082.html
Werknemers, ambtenaren, bedrijfsleiders en vrije beroepers die het kostenforfait willen, hoeven daar niets voor te doen.
https://www.tijd.be/netto/belastingen/u ... 07082.html
Werknemers, ambtenaren, bedrijfsleiders en vrije beroepers die het kostenforfait willen, hoeven daar niets voor te doen.
Het is niet dat men dit bedrag invult dit aanvaard wordt door controleur.centiempje schreef: ↑8 juni 2021, 09:59 Ik vul al elk jaar de werkelijke woon-werkverkeer onkosten in, maar las dat je ook de forfaitaire onkosten kon invullen, wat €4880 zou zijn, maar bij welke code vul je dit nu in?
Alvast bedankt!
Als men werkelijke beroepskosten inbrengt valt de forfait weg.
Dus is een heel persoonlijk iets, of het forum dit kan oplossen?
Dus zou eerst eens met de controleur gaan babbelen voordat dit op taks brief in te vullen.
Of eens voorleggen aan een boekhouder.
Estate Guru believer.
De fiscus past sowieso het voordeligste toe. Als u lager invult dan de forfait waar u recht op hebt, wordt toch de forfait toegepast. vult u hoger in, te bewijzen dan wel.
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Het (de werkelijke onkosten) werd overgenomen uit de loonbrief dit jaar, zelfs het deeltje vrijstelling...platin schreef: ↑8 juni 2021, 22:16Het is niet dat men dit bedrag invult dit aanvaard wordt door controleur.centiempje schreef: ↑8 juni 2021, 09:59 Ik vul al elk jaar de werkelijke woon-werkverkeer onkosten in, maar las dat je ook de forfaitaire onkosten kon invullen, wat €4880 zou zijn, maar bij welke code vul je dit nu in?
Alvast bedankt!
Dus zou eerst eens met de controleur gaan babbelen voordat dit op taks brief in te vullen.
Ik heb hier geen boekhouder voor nodig, forfait moet je niet kunnen bewijzen, dus gewoon beide zaken eens simuleren en kijken wat me het meeste opbrengt.
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Bedankt iedereen! Ik test dit morgen eens uit!
Als je het woon-werkverkeer en vrijstelling aangeeft bij de codes 1254/1255. Mey eventueel forfait verre verplaatsing code 1256.centiempje schreef: ↑9 juni 2021, 00:10Het (de werkelijke onkosten) werd overgenomen uit de loonbrief dit jaar, zelfs het deeltje vrijstelling...platin schreef: ↑8 juni 2021, 22:16
Het is niet dat men dit bedrag invult dit aanvaard wordt door controleur.
Ik heb hier geen boekhouder voor nodig, forfait moet je niet kunnen bewijzen, dus gewoon beide zaken eens simuleren en kijken wat me het meeste opbrengt.
Dan pas je al de forfaitaire beroepskosten toe.
Voor de werkelijke beroepskosten vul je bij woon-werkverkeer code 1254 en 1258. In 1254 vult u het bedrag van uw werkgever in. Bij 1258 vul je dan het aantal werkdagen × km × 0.15€/km in samen met de andere beroepskosten zoals vakbond, enz.
De codes codes 1255 en 1256 mag u dan niet invullen.
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Helaas, bedrijfsvoertuig, dus geen vervoerskosten in principe...
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Even een late reactie, maar ondertussen wel uitgetest, het scheelt niet extreem veel, maar toch €90 als ik niets invul (toch mooi meegenomen). Dus dan vul ik maar niets in, jammer dat ik dit nooit eerder uitgetest heb.
Bedankt voor alle hulp!
Bedankt voor alle hulp!
Twee dingen:
1. Als je jezelf in het zak zet door minder beroepskosten in te vullen dan waarop je forfatair recht zu hebben, dan corrigeert de fiscus dat voor je. Ik dacht, dat de rekenmodule van TOW dat ook al deed. Vreemd dus, dat je een verschil in je voordeel bemerkt.
2. Je beroepskosten staan niet op de fiche van je werkgever. Je neemt toch niet toevallig de 'kosten eigen aan de werkgever' over ? Want dat is heeeeel wat anders !
1. Als je jezelf in het zak zet door minder beroepskosten in te vullen dan waarop je forfatair recht zu hebben, dan corrigeert de fiscus dat voor je. Ik dacht, dat de rekenmodule van TOW dat ook al deed. Vreemd dus, dat je een verschil in je voordeel bemerkt.
2. Je beroepskosten staan niet op de fiche van je werkgever. Je neemt toch niet toevallig de 'kosten eigen aan de werkgever' over ? Want dat is heeeeel wat anders !