'Compressed workweek' - Doen of niet?
-
- Verbannen Gebruiker
Re: 'Compressed workweek' - Doen of niet?
Hangt er toch maar vanaf hoe het intern geregeld is?YoungMoney schreef: ↑9 juni 2021, 17:22 Ik had bij mijn vorige werkgever een GSM van het werk, en dat was andere koek.
Eigen smartphone (partner) zodat je kan kiezen wat je wil , want je gebruikt het ook privé, maar wel maandelijks vast telefoonbudget betaald door de werkgever. Dat heeft het voordeel dat je met dat budget ook andere nuttige zaken kan doen. Zoals binnen stedelijke centra met het openbaar vervoer reizen en je auto digitaal afgerekend parkeren.
Werk gerelateerd bellen gebeurt nauwelijks nog. Gebeurt via intern internetwerk van de werkgever. Smartphone is werkgerelateerd eigenlijk meer een 4G back up tijdens een tijdelijke stroomuitval of slechte internetverbinding.
Waarom is dit een probleem? Om 17 dagen thuis te zijn heb je maar 9 vakantiedagen nodig, in een normaal regime moet je 10 vakantiedagen gebruiken om 16 dagen thuis te zijn.YoungMoney schreef: ↑9 juni 2021, 17:22 puntje 1 >>> Dat er twee vakantiedagen wegvallen is inderdaad voor mij een pijnpunt, en dat is zeker niet OK. Je hebt volledig gelijk. Ook de maaltijdcheque die wegvalt is heel jammer maar helaas.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
is idd gelijk. 24 dagen verlof in 6 daagse werkweek, 20 dagen verlof in 5-daagse of 18 dagen in 4.5-daagse werkweek, of 16 dagen in een 4 daagse werkweek.
is correct.
Er zijn meerdere bedrijven die dit al jaren toepassen.
is correct.
Er zijn meerdere bedrijven die dit al jaren toepassen.
Die twee dagen wettelijk verlof die ineens verschwunden zijn vind ik uitermate vreemd.
Maar als men bij jouw werk er open en transparant over is, dan kan je altijd nagaan waarom dat niet met ADV-dagen wordt gecorrigeerd in plaats van met wettelijk verlof.
Dat de collega's geen werk-GSM hebben en officieel ook elkaars privénummers niet kennen is inderdaad een indicatie, dat men het meent met work/life balance.
Bij mijn eerste werkgever was daar al altijd gemekker over.
Maar als men bij jouw werk er open en transparant over is, dan kan je altijd nagaan waarom dat niet met ADV-dagen wordt gecorrigeerd in plaats van met wettelijk verlof.
Dat de collega's geen werk-GSM hebben en officieel ook elkaars privénummers niet kennen is inderdaad een indicatie, dat men het meent met work/life balance.
Bij mijn eerste werkgever was daar al altijd gemekker over.
Als je, in uren, dezelfde prestatie levert is het toch vreemd dat je daardoor minder vakantiedagen zou hebben? Als er 2 vakantiedagen wegvallen, dan presteer je toch eigenlijk een maand lange dagen voor niets (want 1 "extra" dag thuis per 2 weken)?
Als werkgever kan je dat perfect opvangen door bijkomend verlof onder de vorm van ADV dagen toe te kennen. Ook het aantal maaltijdcheques mag, als ik me niet vergis, bepaald worden op basis van het aantal gepresteerde uren gedeeld door de duurtijd van een "referentie" werkdag wanneer een bedrijf meerdere werkstelsels heeft.
Toch niets vreemd aan. Elke verlofdag die je neemt is nu een verlof van 9 uur. 1.1 normale dagen.spafles schreef: ↑9 juni 2021, 23:47Als je, in uren, dezelfde prestatie levert is het toch vreemd dat je daardoor minder vakantiedagen zou hebben? Als er 2 vakantiedagen wegvallen, dan presteer je toch eigenlijk een maand lange dagen voor niets (want 1 "extra" dag thuis per 2 weken)?
Als werkgever kan je dat perfect opvangen door bijkomend verlof onder de vorm van ADV dagen toe te kennen. Ook het aantal maaltijdcheques mag, als ik me niet vergis, bepaald worden op basis van het aantal gepresteerde uren gedeeld door de duurtijd van een "referentie" werkdag wanneer een bedrijf meerdere werkstelsels heeft.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Zoals ik reeds meldde: zo lang je bij je werkgever blijft, komt het allemaal op hetzelfde neer.
Maar als je gaat veranderen, dan worden je verlofdagen uitbetaald. En dan zijn er ineens twee verschwunden. Terwijl bij werkgevers die de 'compressed work week' via ADV regelen, dat niet gebeurt.
Maar als je gaat veranderen, dan worden je verlofdagen uitbetaald. En dan zijn er ineens twee verschwunden. Terwijl bij werkgevers die de 'compressed work week' via ADV regelen, dat niet gebeurt.
dat blijft juist hetzelfde. Dat bedrag is idem, of dat nu als 24 dagen, 20 dagen, 18 dagen... wordt uitbetaald. het gaat immers om langere dagen. je ddagloon is hoger.
Je aantal uren in totaal mindert niet, je loon ook niet.
Of je nu betaald wordt in euros of in halve euros ... totaal blijft idem é.
Je nieuwe werkgever kent je verlof toe op basis van het nieuwe werkregime.
Je aantal uren in totaal mindert niet, je loon ook niet.
Of je nu betaald wordt in euros of in halve euros ... totaal blijft idem é.
Je nieuwe werkgever kent je verlof toe op basis van het nieuwe werkregime.
Neen, hoor.
Het geld wordt uitbetaald.
Je nieuwe werkgever krijgt een attest met dat bedrag en een attest met het aantal verlofdagen dat nog over hebt.
De nieuwe werkgever neemt dat geld weer in (of trekt dat van het nettosalaris af). Hoe dan ook: het geld ben je weer kwijt.
De nieuwe werkgever betaalt je dan de verlofdagen op het moment dat je ze neemt. Aan het loon dat je dan hebt.
Aanname: dat loon is hoger.
Heb jij er al 10 verbruikt ? Dan kan je er nog 10 nemen bij je nieuwe werkgever.
Heeft spafles er al 10 verbruikt. Dan kan spafels er nog 8 nemen. Want er zijn er zo maar twee verschwunden. De nieuwe werkgever heeft een attest met '8' erop gekregen.
Het geld wordt uitbetaald.
Je nieuwe werkgever krijgt een attest met dat bedrag en een attest met het aantal verlofdagen dat nog over hebt.
De nieuwe werkgever neemt dat geld weer in (of trekt dat van het nettosalaris af). Hoe dan ook: het geld ben je weer kwijt.
De nieuwe werkgever betaalt je dan de verlofdagen op het moment dat je ze neemt. Aan het loon dat je dan hebt.
Aanname: dat loon is hoger.
Heb jij er al 10 verbruikt ? Dan kan je er nog 10 nemen bij je nieuwe werkgever.
Heeft spafles er al 10 verbruikt. Dan kan spafels er nog 8 nemen. Want er zijn er zo maar twee verschwunden. De nieuwe werkgever heeft een attest met '8' erop gekregen.
Ik zou het niet doen.