Dividendaandelen
TIP
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Dividendaandelen
Ik vind de bijdragen van lop en Mattia zeker waardevol. Ik geloof ook dat zij hier af en toe goede beleggers-tips aandragen, voor de geïnteresseerde actieve beleggers. Ik ben er zeker van dat ze een annual report zo kunnen doorzien.
De 'ETF-kerk' reageert echter altijd fel wanneer lop en Mattia leugens en onwaarheden verkondigen over passief beleggen (talloze voorbeelden te vinden) om nog maar te zwijgen over hun minachting. Daar zit de angel, denk ik.
En hou toch eens op met dat 'kerk' epitheton. Een kerk heeft dogma's waarover niet mag gesproken of nagedacht worden. Als de wetenschappelijke literatuur mij kan bewijzen dat passief beleggen een dwaalspoor is (quod non), zal ik zonder pinken deze 'kerk' verlaten. Ik ben een ongelovige Thomas: eerst zien, dan geloven. En dan nog altijd blijven twijfelen.
De 'ETF-kerk' reageert echter altijd fel wanneer lop en Mattia leugens en onwaarheden verkondigen over passief beleggen (talloze voorbeelden te vinden) om nog maar te zwijgen over hun minachting. Daar zit de angel, denk ik.
En hou toch eens op met dat 'kerk' epitheton. Een kerk heeft dogma's waarover niet mag gesproken of nagedacht worden. Als de wetenschappelijke literatuur mij kan bewijzen dat passief beleggen een dwaalspoor is (quod non), zal ik zonder pinken deze 'kerk' verlaten. Ik ben een ongelovige Thomas: eerst zien, dan geloven. En dan nog altijd blijven twijfelen.
mver schreef: ↑13 juni 2021, 12:51 Ik heb de koersen van een aantal van jouw aankopen gevolgd. Jij weet ze echt wel te vinden. Soms hebben die een parcours achter de rug waar ik bang van word. En het is bijna griezelig hoe ze vanaf jouw aankoop toch zonder meer de weg naar boven terug inzetten. Echt grondig studiewerk kan precies toch wel bijna een glazen bol vervangen ?
Jammer genoeg is het voor velen van ons niet weggelegd om dingen zo grondig te bestuderen (gebrek aan kennis, tijdsgebrek).
Alle respect dat jij en lop hier gratis zo'n tips geven. Want dat zijn ze eigenlijk. Daar kunnen we alleen maar veel van bijleren. Ik hoop dat je dat blijft doen en je zeker niet laat afschrikken door wat jullie soms over je heen krijgen van de ETF-kerk. Ik heb ook een deel ETF, maar ik vind hun onverdraagzaamheid er soms over.
In mijn geval kost het vooral tijd om steeds maar te zoeken naar dat ene aandeel dat een kans zal bieden om er enige winst mee te maken, gezien ik slechts zelden TV kijk gebruik ik deze tijd om het internet af te schuimen naar koopjes.
Ik post op dit forum ook niet alle aankopen want dan moet ik dat aandeel hier ook blijven opvolgen om te kunnen melden wanneer ik verkoop.
Een kleine maand geleden kwam ik bijvoorbeeld een artikel tegen over Trupanion, ik ben dat dan gaan ontleden en heb dan een positie gekocht (hier niet gemeld) , vandaag sta ik daarmee op een winst van bijna 18%.
De informatie stond voor iedereen open en bloot op het internet en ik had voordien nog nooit iets van dit bedrijf gehoord.
Ik had niet verwacht dat dit zo snel zou opveren en ik zal het dan ook een der volgende dagen verkopen.
Vandaar het belang van de Amerikaanse markten, de informatie dat je daar kan vinden is talloze malen groter dan deze die je hier kan vinden over Belgische of Europese aandelen.
Ik ben het dan ook niet eens met Lop dat alle info te laat komt, dat geld wellicht wel voor de hogere klasse aandelen maar zeker niet voor de middenklasse.
troglodytes schreef: ↑13 juni 2021, 13:14
Ik heb niet alle discussies gelezen. Heb ook totaal niet de ambitie om dat te doen . Ik kan mij hier dus niet over uitspreken. Ik dacht wel dat de aanvallen vanuit de ETF-groep begonnen waren. Correct me if I'm wrong.
Het gaat niet over een "dwaalspoor". Jij zegt dat je tevreden bent met een gemiddelde opbrengst. Dan is dat voor jou geen dwaalspoor. Dan zijn ETF exact wat jij moet hebben.
Maar dat er geen dogma's zijn bij sommige van de ETF believers, daar heb ik toch mijn twijfels over eerlijk gezegd. Je kan ze uiteraard niet allemaal over dezelfde kam scheren. Ik heb geprobeerd te nuanceren. Ik wil mij echt in deze loopgravenoorlog niet begeven. Dus tegen beter weten in : als ik sommigen dezelfde autistische riedeltjes 100 keer na elkaar hoor herhalen, dan zijn "kerk" en "dogma's" toch echt wel toepasselijke woorden. "Niet te weerleggen" dogma's.
Eén voorbeeld. "De markt is niet overgewaardeerd. Veel beleggers gaan ervan uit dat de markt correct gewaardeerd is." Wat is de waarde van zo'n tegenargument? Als morgen de bubbel barst en alles 20 % naar beneden schiet, zullen die beleggers er weer van overtuigd zijn dat alles correct gewaardeerd is. Wat heb je aan zo'n uitspraken?
Maar nog eens, ik wil mij verder niet mengen in dit hele debat. Ik zie de waarde van allebei de beleggingsmethodes.
troglodytes schreef: ↑13 juni 2021, 13:14 Ik vind de bijdragen van lop en Mattia zeker waardevol. Ik geloof ook dat zij hier af en toe goede beleggers-tips aandragen, voor de geïnteresseerde actieve beleggers. Ik ben er zeker van dat ze een annual report zo kunnen doorzien.
En ik denk dat degenen die denken dat ze iets weten over etf's hun paardenbril moeten leren afzetten.
Een etf is een goed product voor degenen die geen benul hebben, geen tijd, of geen interesse hebben van de markten en die toch willen profiteren van de kapitaalgroei van diezelfde markten.
Het feit alleen al dat hier men hier schermt met wetenschappelijke literatuur wil zeggen dat men het niet begrijpt.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik denk dat deze reactie van u in ieder geval mooi mijn standpunt over uw minachting en toon illustreert.
Wat de wetenschappelijke literatuur betreft, mag ik u er op wijzen dat het hier weliswaar geen fysica betreft, maar dat er wel degelijk legio wetenschappelijke papers te vinden zijn over de onderwerpen die ons hier aangaan, met name het onderpresteren van de meeste actieve beleggers en fondsen op lange termijn; het verschil in returns tussen verschillende soorten beleggingsstrategieën (zie Fama en French en vele, vele andere).
Het feit is dat er hier maar weinig mensen zijn die namen noemen ben een van de enige er zijn er veel die commentaar geven dat wel .
Ze hebben al meerdere keren ongelijk gekregen en toch nog
Maar zoals IWDA kan aanbevelen en dan commentaar geven op mij ? Dan is het oorlog
Heb nu terug aangetoond dat de kosten van een ETF enorm zijn op lange termijn .
En krijg dan als antwoord dat top 10 het heeft goedgedaan
Dat daardoor het laagst renderend competent de ETF verslaat
--KNIP--
ETF zijn maar interessant op lange termijn waardoor de kosten niet te onderschatten zijn .
Dus elk jaar die verstrijkt word de kloof groter is niet moeilijk
Alleen maar voor hen die niet willen zien is dit niet te begrijpen
EDIT mod: kleine aanpassingen gedaan voor het wat mooi te houden
Maar zoals IWDA kan aanbevelen en dan commentaar geven op mij ? Dan is het oorlog
--KNIP--
ETF zijn maar interessant op lange termijn waardoor de kosten niet te onderschatten zijn .
EDIT mod: kleine aanpassingen gedaan voor het wat mooi te houden
troglodytes schreef: ↑13 juni 2021, 14:58Ik denk dat deze reactie van u in ieder geval mooi mijn standpunt over uw minachting en toon illustreert.
Wat de wetenschappelijke literatuur betreft, mag ik u er op wijzen dat het hier weliswaar geen fysica betreft, maar dat er wel degelijk legio wetenschappelijke papers te vinden zijn over de onderwerpen die ons hier aangaan, met name het onderpresteren van de meeste actieve beleggers en fondsen op lange termijn; het verschil in returns tussen verschillende soorten beleggingsstrategieën (zie Fama en French en vele, vele andere).
Met deze reactie bewijst u opnieuw mijn punt ..... dank U !
Mattia schreef: ↑13 juni 2021, 13:59
In mijn geval kost het vooral tijd om steeds maar te zoeken naar dat ene aandeel dat een kans zal bieden om er enige winst mee te maken, gezien ik slechts zelden TV kijk gebruik ik deze tijd om het internet af te schuimen naar koopjes.
Geweldig toch dat je ons dan af en toe laat meegenieten van jouw harde werk. En dat het niet leuk is om daar meestal alleen stank voor dank voor terug te krijgen, snap ik helemaal.
Vandaar het belang van de Amerikaanse markten, de informatie dat je daar kan vinden is talloze malen groter dan deze die je hier kan vinden over Belgische of Europese aandelen.
Ik ben het dan ook niet eens met Lop dat alle info te laat komt, dat geld wellicht wel voor de hogere klasse aandelen maar zeker niet voor de middenklasse.
Alweer interessante info.
Laatst gewijzigd door mver op 13 juni 2021, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
lop schreef: ↑13 juni 2021, 15:23 Het feit is dat er hier maar weinig mensen zijn die namen noemen ben een van de enige er zijn er veel die commentaar geven dat wel .
Maar zoals een kleuter het kan IWDA aanbevelen en dan commentaar geven op mij ? Dan is het oorlog
Zo'n antwoord verwacht je van debielen 1+1 =3 in hun geval
Dacht eigenlijk al dat ik mij in een wespennest zou steken op dat andere draadje maar kon het niet laten.
Ze vallen daar over mekaar heen om toch maar te laten weten wat ze met 70 000 euro zouden doen maar durven geen namen te geven, zelfs niet van een simpele etf, ze vallen dan terug op een oude superdure etf die zichzelf bewezen heeft in het verleden.
Er zijn duizenden etfs en kunnen er geen enkele koopbare opnoemen, en dat noemt zich belegger.
Ga daarmee naar den oorlog !
mver schreef: ↑13 juni 2021, 15:43Mattia schreef: ↑13 juni 2021, 13:59 [
Geweldig toch dat je ons dan af en toe laat meegenieten van jouw harde werk. En dat het niet leuk is om daar meestal alleen stank voor dank terug voor terug te krijgen, snap ik helemaal.
Alweer interessante info.
Altijd leuk om nu en dan iemand tegen te komen die het wel begrijpt.
Ik probeer altijd om het voor iedereen begrijpbaar te maken maar dat lukt veelal niet, ik neem het hun dan ook niet kwalijk.
En ik kan het natuurlijk ook fout hebben.
Ik ben stilletjes aan aan het overschakelen naar meer defensieve waarden winst aan het nemen op de andere. Voor de meeste aandelen is het sop de kolen niet meer waard je komt nog met veel moeite aan 5% total return daarvoor risico nemen doe ik niet .
Laat ze maar etf's kopen
UL handelt altijd met een premie maar is ook al beetje overgewaardeerd . Wat beetje tegenwind zal geven
KMB vooruitzichten zijn minder
Cah , JNJ kortom er zijn nog defensieve aandelen te vinden die hogere total return bieden dan de markt met minder down potentieel .
BMY nog altijd aan meer dan 14% total return zelfs na stijging wel B qua risico
GILD ook nog 11% TR ook B
EIX ook nog 9,2% TR ook B
SUN en mmp 11.3% en 9.3 % maar is dan al C te veel risico in mijn ogen
ABBV nog 8.5% A qua risico maar heb er hiervan al te veel in mijn bezit
Daarom dat mijn toppick nu BMY is .
En cash
T is eigenlijk ook zeer aantrekkelijk koersdoel na spin-off ligt 20% hoger dan de koers nu , En in tussentijd krijg je nog een hoog dividend .
Laat ze maar etf's kopen
UL handelt altijd met een premie maar is ook al beetje overgewaardeerd . Wat beetje tegenwind zal geven
KMB vooruitzichten zijn minder
Cah , JNJ kortom er zijn nog defensieve aandelen te vinden die hogere total return bieden dan de markt met minder down potentieel .
BMY nog altijd aan meer dan 14% total return zelfs na stijging wel B qua risico
GILD ook nog 11% TR ook B
EIX ook nog 9,2% TR ook B
SUN en mmp 11.3% en 9.3 % maar is dan al C te veel risico in mijn ogen
ABBV nog 8.5% A qua risico maar heb er hiervan al te veel in mijn bezit
Daarom dat mijn toppick nu BMY is .
En cash
T is eigenlijk ook zeer aantrekkelijk koersdoel na spin-off ligt 20% hoger dan de koers nu , En in tussentijd krijg je nog een hoog dividend .
Laat ons eens kijken of dit toch zo'n schitterende transacties waren.Mattia schreef: ↑7 juni 2021, 22:15Mattia schreef: ↑19 april 2021, 17:35 Vandaag South Jersey Industries aangekocht ...
https://finance.yahoo.com/quote/SJI?p=SJI
http://www.sjindustries.com
Vandaag uitgestapt met een winst van +12%.
In eerdere posts heb je aangegeven dat je zo'n 1% kosten en taksen betaald voor je transacties. - > je winst is nu 11%.
Omdat je transacties niet passen binnen het "voorzichtig en redelijk" beheer zal je 33% belasting betalen
- > je netto winst is nu ergens tussen 7 en 8%
Bekijken we nu het alternatief:
SJI is een US small cap value aandeel.
De SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF USD Acc (EUR) | ZPRV ETF ging in dezelfde periode zo'n 8% omhoog.
Wat heb je gedaan met het vrijgekomen geld? Sinds je verkoop is de asset klasse nog zo'n 0.7% omhoog gegaan. Ook de dagen voor je aankoop ging de ETF omhoog.
Als het merendeel van jouw transacties eenzelfde patroon volgt lijkt het er sterk op dat een belegger die gewoon een buy-en-hold doet van de ETF van de assetklasse op het einde van de rit een beter resultaat zal hebben, en dit aan een lager risico.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Sommige mensen voeren supergraag dovemansgesprekken .
Wat is voor jou dan de waarde van het argument "de markt is overgewaardeerd"? De markt kan de volgende weken, maanden, jaren rustig verder blijven gaan zoals de voorbije jaren. "Wat heb je aan zo'n uitspraken?"mver schreef: ↑13 juni 2021, 14:09 Eén voorbeeld. "De markt is niet overgewaardeerd. Veel beleggers gaan ervan uit dat de markt correct gewaardeerd is." Wat is de waarde van zo'n tegenargument? Als morgen de bubbel barst en alles 20 % naar beneden schiet, zullen die beleggers er weer van overtuigd zijn dat alles correct gewaardeerd is. Wat heb je aan zo'n uitspraken?
Ik hoop dat je begrijpt waarom ik schrijf dat "De markt is niet overgewaardeerd. Veel beleggers gaan ervan uit dat de markt correct gewaardeerd is." en welke onderliggende redeneringen mij - en met mij een heel groot deel van de beleggers- ervan overtuigen dat mijn verklaring gepast is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.