De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Je doet wat je wil hé ;-)
Als je advies wil, moet je (denk ik) duidelijker zijn in wat juist je doelstelling/bedoeling/strategie/... is en wat je vragen zijn.
Edit: Bogleheads wil zeggen dat je enkel "breed" belegd, dus geen niches zoals "technology" of zo
Als je advies wil, moet je (denk ik) duidelijker zijn in wat juist je doelstelling/bedoeling/strategie/... is en wat je vragen zijn.
Edit: Bogleheads wil zeggen dat je enkel "breed" belegd, dus geen niches zoals "technology" of zo
Ik ben dan ook geen pure boglehead he. Zoals ik mijn post zei heb ik ook een aandelen port.
Maar ik wou dus een gedeelte opbouwen waarbij ik maandelijks bijstort, zonder na te denken of emoties. Dit voor de lange termijn.
Hierbij kwam ik uit op etf's.
Voor 20% wou ik meer risico nemen dan het markt gemiddelde. Na 20-30 jaar kan ik dit nog aanpassen naar een meer defensieve etf. De enigste voorwaarden die ik voor de 20% heb is: etf moet wereldwijd gaan en TER mag niet boven 0,30% zijn.
De 80% is dan gewoon wereldwijd zonder te kijken naar bepaalde sectoren of niche (dus IWDA + EMIM, VWCE,ect)
Ik heb geen interesse in etf's die alleen small caps omvatten. Ook niet in bonds-etf's,misschien dat dit op latere leeftijd anders zal zijn.
Maar ik wou dus een gedeelte opbouwen waarbij ik maandelijks bijstort, zonder na te denken of emoties. Dit voor de lange termijn.
Hierbij kwam ik uit op etf's.
Voor 20% wou ik meer risico nemen dan het markt gemiddelde. Na 20-30 jaar kan ik dit nog aanpassen naar een meer defensieve etf. De enigste voorwaarden die ik voor de 20% heb is: etf moet wereldwijd gaan en TER mag niet boven 0,30% zijn.
De 80% is dan gewoon wereldwijd zonder te kijken naar bepaalde sectoren of niche (dus IWDA + EMIM, VWCE,ect)
Ik heb geen interesse in etf's die alleen small caps omvatten. Ook niet in bonds-etf's,misschien dat dit op latere leeftijd anders zal zijn.
Die fondsen beleggen gewoon in VWCE en AGGH.Phjo01 schreef: ↑4 juni 2021, 21:43 Heeft er iemand ervaring met de Vanguard Life Stratégies ( V20A, V40A, V60A, V80A en V100A)?
https://www.vanguard.nl/portal/instl/nl ... /?overview
https://www.ii.co.uk/analysis-commentar ... 1-ii520361
Dat is niet wat de site en fact sheet vertelt
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kan zijn, maar dit topic gaat over Bogleheads...
Misschien kan je je vragen beter in een nieuw topic stellen of in dit topic: hulp-bij-keuze-etf-aub-t29675.html?hilit=SNAW#p492967
Edit: of in je reeds bestaande topic: viewtopic.php?f=9&t=30133&view=unread#unread
Dat je ook andere port(s) hebt, maakt niet veel uit. Je stelt zelf je beleggingen samen zoals je wil.
Wel, het Boglehead principe is daar uitermate geschikt voor. Systematisch 1 of enkele ETFs aankopen zonder omkijken.
Hoe meer je niche/specifieke ETFs gaat selecteren, hoe meer je afwijkt van Bogleheads.
Ok. Dus dan weet je wat je wil en start je hé ;-)Denfi schreef: ↑14 juni 2021, 10:48 Voor 20% wou ik meer risico nemen dan het markt gemiddelde. Na 20-30 jaar kan ik dit nog aanpassen naar een meer defensieve etf. De enigste voorwaarden die ik voor de 20% heb is: etf moet wereldwijd gaan en TER mag niet boven 0,30% zijn.
Je kan ook de "ETF" port opsplitsen in 2 ports ... 1 ETF port met brede wereldwijde aandelen (ala Bogleheads) en 1 ETF port met een aantal meer niche ETFs.
En dan bepaal je je allocatie per port, bv. ik zeg maar iets:
- port "brede" ETFs: 40%
- port "specific" ETFs: 10%
- port aandelen rechtstreeks: 40%
- port P2P-lending: 10%
Weke opsplitsing je wil maken en hoeveel je in elk deel wil steken, bepaal je zelf of kan je eventueel ook een apart topic over openen ;-)
Is niet mijn topic.EarthNvstr1 schreef: ↑14 juni 2021, 12:38Kan zijn, maar dit topic gaat over Bogleheads...
Misschien kan je je vragen beter in een nieuw topic stellen of in dit topic: hulp-bij-keuze-etf-aub-t29675.html?hilit=SNAW#p492967
Edit: of in je reeds bestaande topic: viewtopic.php?f=9&t=30133&view=unread#unread
Dat je ook andere port(s) hebt, maakt niet veel uit. Je stelt zelf je beleggingen samen zoals je wil.
Ik vond (en nog steeds) dat mijn post het beste paste bij dit topic. Omdat ik voor dit gedeelte van mijn beleggingen het zelfde principe toepas als Boglehead. De markt niet timen, met vaste tijdstippen bijkopen zonder emotie, ect.
Het enigste verschil is dat ik met 20% meer risico wil nemen. Maar wel met de zelfde principes zoals de markt niet timen en de rest van de regels.
Ik weet wat ik wil. Maar heb ook geleerd om naar andere mensen hun meningen en bedenkingen te luisteren. Is leerzaam en ik sta altijd open voor (opbouwende) kritiek.EarthNvstr1 schreef: ↑14 juni 2021, 12:38 Ok. Dus dan weet je wat je wil en start je hé ;-)
Je kan ook de "ETF" port opsplitsen in 2 ports ... 1 ETF port met brede wereldwijde aandelen (ala Bogleheads) en 1 ETF port met een aantal meer niche ETFs.
En dan bepaal je je allocatie per port, bv. ik zeg maar iets:
- port "brede" ETFs: 40%
- port "specific" ETFs: 10%
- port aandelen rechtstreeks: 40%
- port P2P-lending: 10%
Weke opsplitsing je wil maken en hoeveel je in elk deel wil steken, bepaal je zelf of kan je eventueel ook een apart topic over openen ;-)
Ik heb al letterlijk uren gespendeerd met het vergelijken van verschillende etf port. Welke het beste was voor het risico dat ik wil nemen. Nu was ik nieuwsgierig wat andere (met meer ervaring) hiervan dachte.
Een apart topic openen leek mij hiervoor niet relevant.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ah ja, verkeerd gezien ;-)
Voor dat stuk past dit topic idd.
Beslis dus welke ETFs je hiervoor gaan nemen en start ermee zou ik zeggen.
(ikzelf wil dit ook starten, maar ik wacht voorlopig nog op een beter moment, niet noodzakelijk een crash)
Voor dat stuk kan je alle richtingen uit (en anderen ook) en daarom past dat niet in dit topic.
Je hoeft ook niet per se te wachten om te starten met ene deel totdat je het andere deel hebt uitgeklaard.
Edit: en niemand kan jou vertellen hoeveel risico jij wil nemen
Ik heb zo de indruk dat er niet veel kritiek komt op wat je zegt, dus misschien kan je dan aannemen dat het "ok" is.
Anders kan je beter specifiek gerichte vragen stellen.
Het belangrijkste is volgens mij de verdeling van je kapitaal over verschillende ports (bv. zoals ik aangaf).
Welke ETF(s) je dan juist inzit voor elk stukje, lijkt mij minder belangrijk.
Niet onbelangrijk uiteraard. Hoe specifieker je gaat, hoe belangrijker dat wordt n.m.i.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 14 juni 2021, 18:10, 3 keer totaal gewijzigd.
De fondsen DB van M* bevat meer dan 11000 ETFs en 25000 niet-beursgenoteerde fondsen.Denfi schreef: ↑13 juni 2021, 23:26 []
-20% in XDWT. https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P00017OJ2
Omdat ik iets wil hebben met potentieel meer rendement. Nog gedacht aan CSPX en CNDX maar wou een wereld omvattende etf. Kritiek mag hierop altijd gegeven worden. Misschien dat hiervoor een betere etf bestaat met een lagere TER (moet daarom niet in dezelfde sector zijn).
Bedoeling is om dit dan maandelijks aan te kopen en zal bestaan naast mijn aandelen port.
Alle bedenkingen zijn welkom!
Een makkelijkere oplossing is 80% VWCE en 20% XDWT. Ze volgen andere indexen (FTSE en MSCI) maar kwam toch nog aanvaardbaar uit de simulaties.
Met V3AA moet ik het nog eens bekeken,mijn tilt naar duurzaam zou er dan ook zijn.
Daarnaast wil ik ook 1 of 2 etf's aankopen zoals ESPO. Maar is dan niet voor de lange termijn of om maandelijkse bij te kopen.
Niemand kent alle tickers van buiten, maar enkele zijn gemeengoed.
Om te vermijden dat iedereen het fonds moet gaan opzoeken is het vriendelijk om de fondsnaam te vermelden.
XDTW = Xtrackers MSCI World Information Technology UCITS ETF 1C
Een wereldwijd gediversifieerd fonds bevat zo'n 20% Technology en 10% communicatiediensten.
Als je nog meer in deze sector wil beleggen kan je zeker XDTW gebruiken.
Historisch gezien is er geen sector die consistenent overpresteert.
Google ook bvb "Callan table of periodic investment returns" om een zicht te krijgen op de rotatie.
Als je wil investeren met hoger risico om een hoger rendement te verkrijgen kan je misschien kijken naar factorinvestering.
Google Fama&French 3 factor model of ook 5 factor model.
Gebaseerd op langjarige geschiedenis argumenteren zij dat zowel small caps als value aandelen, op lange termijn!, een hoger rendement toonden, met een hoger risico (hogere volatiliteit, hogere drawdowns, lange periode van onderpresteren, ... ).
Tijdens kortere periodes hebben ze dan beter rendement getoond.
Als je dit pad wil nemen moet je wel zeker zijn dat je de strategie jaren (=decennia) zal kunnen volhouden.
Spijtig genoeg zijn er steeds beleggers die van strategie veranderen voordat ze er de winsten van kunnen nemen.
Zoals steeds, en zeker in dit geval, doe je eigen onderzoek, doe het dubbel, en begin er eventueel pas aan indien je zeker bent dat je jezelf en je gedrag tov bewegingen op de markt volledig kent.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb zelf twee jaar hard nagedacht, gelezen en vergeleken over wat ik met een smak geld moest doen die mijn richting uitkwam. Ben Felix, Ramin van Pensioncraft, Wintermans met zijn (licht gedateerde) boekje en ook onze eigen onvermoeibare B7H4long hebben mij de knoop helpen doorhakken. Ik wil bewijzen zien en harde cijfers van gelijk welke bewering: these guys delivered.
Ik heb een gigantische dividendenportefeuille in enkele maanden verkocht (meer dan 1 mil) en ben dat nu langzaam aan het omzetten naar een allocatie die ik gepuurd heb uit de adviezen van bovenstaande heren (allemaal venten toch weeral). De huidige allocatie ziet u onderaan in mijn signature.
Gezien de grootte van mijn portefeuille wou ik wel een 'edge' naast de gewone IWDA/EMIM of VWCE. Factor investing met een tilt naar value én small cap leek mij daarom interessant. Interessant genoeg om het enkele decennia na elkaar vol te houden. Bekijk daarvoor vooral de video's en de podcasts van B. Felix; ook forum van Bogleheads.org en https://community.rationalreminder.ca.
Mijn aandelen-allocatie lijkt sterk op die van B7H4long (niet afgekeken, maar tot dezelfde conclusies gekomen), maar ik heb ook een stukje goud, commodities en crypto opgenomen. Dat zijn de kruiden. Ik vind dat iedereen daar wel eens zot mag mee doen, zonder commentaar. De fond blijft dezelfde: het geloof in het genie van de mensheid, dat zich uit via de marktwerking binnen het kapitalistisch bestel. Vooruitgang dus. Dat blijft natuurlijk een geloof, een hoop, maar het is er een die gebaseerd is op Bayesiaans denken, een statistische logica met een hoge graad van waarschijnlijkheid. (En morgen -50% wellicht! Boem! :-)
Ik heb een gigantische dividendenportefeuille in enkele maanden verkocht (meer dan 1 mil) en ben dat nu langzaam aan het omzetten naar een allocatie die ik gepuurd heb uit de adviezen van bovenstaande heren (allemaal venten toch weeral). De huidige allocatie ziet u onderaan in mijn signature.
Gezien de grootte van mijn portefeuille wou ik wel een 'edge' naast de gewone IWDA/EMIM of VWCE. Factor investing met een tilt naar value én small cap leek mij daarom interessant. Interessant genoeg om het enkele decennia na elkaar vol te houden. Bekijk daarvoor vooral de video's en de podcasts van B. Felix; ook forum van Bogleheads.org en https://community.rationalreminder.ca.
Mijn aandelen-allocatie lijkt sterk op die van B7H4long (niet afgekeken, maar tot dezelfde conclusies gekomen), maar ik heb ook een stukje goud, commodities en crypto opgenomen. Dat zijn de kruiden. Ik vind dat iedereen daar wel eens zot mag mee doen, zonder commentaar. De fond blijft dezelfde: het geloof in het genie van de mensheid, dat zich uit via de marktwerking binnen het kapitalistisch bestel. Vooruitgang dus. Dat blijft natuurlijk een geloof, een hoop, maar het is er een die gebaseerd is op Bayesiaans denken, een statistische logica met een hoge graad van waarschijnlijkheid. (En morgen -50% wellicht! Boem! :-)
Laatst gewijzigd door troglodytes op 14 juni 2021, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Zo veel bonds/cash, waarom? Mag ik vragen hoe oud je bent?
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Stel jezelf de vragen: kan, moet, wil ik een hoger risico nemen.troglodytes schreef: ↑14 juni 2021, 19:20Sure: 40. Ik wil uiteindelijk naar 70% stocks. Ben in 2021 volop aan het DCA'en (op de 15e) maar weet niet of ik nu verder moet doen. Het is het laatste wat ik moet 'kiezen'. Daarna: alles rules-based.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik ben ook 40, heel vergelijkbare portefeuille (wel niet zo groot maar ook niet mis) maar wel met 80% stocks (120 - leeftijd regel).troglodytes schreef: ↑14 juni 2021, 19:20Sure: 40. Ik wil uiteindelijk naar 70% stocks. Ben in 2021 volop aan het DCA'en (op de 15e) maar weet niet of ik nu verder moet doen. Het is het laatste wat ik moet 'kiezen'. Daarna: alles rules-based.
Verder mik ik ook steeds op een specifieke verdeling in stocks. (50% USA, 30% Europa, 20% Emerging markets)
Met die horizon zou ik steeds het gevoel hebben veel rendement te mislopen.B7H4long schreef: ↑14 juni 2021, 19:27Stel jezelf de vragen: kan, moet, wil ik een hoger risico nemen.troglodytes schreef: ↑14 juni 2021, 19:20
Sure: 40. Ik wil uiteindelijk naar 70% stocks. Ben in 2021 volop aan het DCA'en (op de 15e) maar weet niet of ik nu verder moet doen. Het is het laatste wat ik moet 'kiezen'. Daarna: alles rules-based.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer: