Holdings
TIP
Re: Holdings
De vergelijking over langere termijn maken levert andere conclusies op in dit geval. Hier een vergelijking tussen die AVI trust en de S&P500 (niet helemaal vergelijkbaar met de MSCI World indexen, maar Yahoo Finance had wat problemen met MSCI World. De afgelopen deccenia presteerde de S&P 500 echter superieur, dus zie dit als een bovengrens). AVI donkerblauw, S&P 500 lichtblauw.B7H4long schreef: ↑14 juni 2021, 18:351- in vele gevallen zal M* de info beperken tot de laatste 10 jaar. Daarom 2011.pmu schreef: ↑14 juni 2021, 17:47
1. Van die grafiek kun je dit niet afleiden. Je ziet duidelijk dat de IWDA-lijn pas start rond 2009 (vreemd dat ik bij Morningstar 2011 kreeg) en dat AVI toen al op 500% winst stond door de eerdere start. Laat je grafiek eens in 2009 starten en vergelijk dan. Overigens wel een terecht punt dat ETF's vooral goed gepresteerd hebben in de laatste 10 jaar. Wanneer we vergelijken met IWDA, kunnen we niet verder terug in de tijd gaan, maar je zou wel een algemene index of een andere ETF kunnen gebruiken (VTI uit de VS, bijvoorbeeld).
2. Voor zover ik weet houden de grafieken op Morningstar alleszins rekening met uitgekeerde dividenden.
2- groeigrafieken tonen de evolutie van de investering met herinvestering van de dividenden. (zonder RV)
3- als je verder terug wil gaan voor IWDA kan je steeds IWDR gebruiken, dat gaat al terug tot 2007. Voor totaal rendement is er maar een minuscuul verschil.
4- Als je nog verder wil gaan moet je naar de index gaan kijken.
Bekijk goed welke versie van de index je gebruikt: TR (denk ik) neemt bvb 30% bronheffing voor de US, NR enkel 15%.
Aan de andere kan moet je rekening houden dat de kosten in dat geval niet weergegeven worden.
Een site die ik recentelijk dikwijls gebruik om een snel idee te krijgen is https://backtest.curvo.eu/
MSCI world index gaat daar terug tot 1978.
Een investering van 10000 Euro in July 1993 zou vandaag zo'n 86000 euro waard zijn, een geannualiseerd rendement van 8%.
De waarde van een vergelijking tot die datum is twijfelachtig, behalve als je een teletijdsmachine of een DeLorean hebt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Conclusie: hoger risico = hoger potentiëel rendement
Weeral iets bijgeleerd
Weeral iets bijgeleerd
B7H4long schreef: ↑14 juni 2021, 18:501. Jij gelooft dus gewoon wat er op het internet verschijnt, zonder verificatie of referenties, goed bezig zou k zeggen.
2. De bronbelasting wordt direct in rekening gebracht, het fonds ontvang maar een deel van het dividend, dat is direct zichtbaar voor de aandeelhouders.
3. De Belgische roerende voorheffing wordt nooit in rekening gebracht; niet als het dividend ontvangen wordt, niet als de deelbewijzen worden verkocht.
Daarom:Of misschien aan je boekhouder vragen/overlaten.
Dat is nogal overdreven want daarvoor zijt gij hier toch
Barry,Barryke schreef: ↑14 juni 2021, 16:51 Laeka, lijkt me niet te kloppen dat AVI het beter doet dan IWDA? Niet veel trusts trouwens, heb dit al eens gecheckt. Morningstar telt de dividenden toch mee dacht ik.
https://1drv.ms/u/s!AppSb92C6QJ98SRixygaFfJKMFxn
Op elke periode deed (doet en zal doen) de helft van de markt het beter dan de index die het gemiddelde van de markt aangeeft.
Het is correcter om in de verleden tijd te schrijven ivm prestaties van individuele aandelen "deed', of een aandeel het "nu" beter deed kan je niet zeggen zonder glazen bol, ook de toekomst kan je niet voorspellen
nota: vandaag deed het aandeel het slechter dan IWDA.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Nee hoor, ik geloof Gilberke op zijn woord, lijkt mij een deftige kerel te zijn, je mag niet zo wantrouwig zijn
Ik ga dan Barryke volgen want het resultaat kan alleen maar beter zijn indien er minder belastingen in het spel zijn
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Sintorama en Earth natuurlijk lees ik de balans; maar ik wilde alleen maar weergeven dat in een gepubliceerde balans van een bedrijf niet alles staat. Dus ja en neen, het is wel of niet gokken. Lezen hetgeen over die bedrijven wordt verteld is even belangrijk. Zelf ben ik een koper wanneer Sofina of Brederode omlaag gaat. Alleen het aantal aandelen van Sofina en Brederode zal minder zijn dan voorheen. Goede holdings koopt men altijd bij…..Slechte holdings verkoopt men niet onder de aankoopprijs. Ik laat ze staan en volg hen. Leer er veel van.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Tja, dat wist u toch ook al?EarthNvstr1 schreef: ↑14 juni 2021, 19:07 Conclusie: hoger risico = hoger potentiëel rendement
Weeral iets bijgeleerd
-
- Hero Member
- Contacteer:
Alle respect voor B7H4LONG; blijft een onmogelijke naam overigens. Maar goed; die man heeft wel gelijk! Na 5 jaar beleggen begrijp ik hem. Met dank B7H4....
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het was een (wellicht mislukte) poging om de onzinnige discussie over het vergelijken van redementen te ontmijnen
https://www.reuters.com/business/media- ... 021-06-14/
Vincent Bollore krijgt gezelschap die ongetwijfeld zijn zegje wilt doen bij de spin off van UMG
Vincent Bollore krijgt gezelschap die ongetwijfeld zijn zegje wilt doen bij de spin off van UMG
Dat wordt zeer interessant na Bollore Vincent, Bill Ackmann nu dus Loeb die instapt. Wie volgt?Phjo01 schreef: ↑14 juni 2021, 21:18 https://www.reuters.com/business/media- ... 021-06-14/
En ondertussen kondigt PROSUS sinds de verkoop van een deel Tencent de ene na de andere investering aan.