De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Hoe doe je dat precies met aangehaalde ETF's? Morningstar?
Ik kom van 100% cash vorig jaar. Ik heb het niet gemakkelijk om in één of twee keer volledig in te stappen. Naar 90% of 95% zou ik eigenlijk (nu) niet willen gaan. Ik begrijp wel dat dat op lange termijn altijd de beste oplossing is. De klassieke 60/40 was ook al goed voor mij; ik heb daar dan 80/20 (70 stocks+10 com) van gemaakt. Good enough.
Vandaag heb je 40/50/10.troglodytes schreef: ↑14 juni 2021, 19:33 Ik kom van 100% cash vorig jaar. Ik heb het niet gemakkelijk om in één of twee keer volledig in te stappen. Naar 90% of 95% zou ik eigenlijk (nu) niet willen gaan. Ik begrijp wel dat dat op lange termijn altijd de beste oplossing is. De klassieke 60/40 was ook al goed voor mij; ik heb daar dan 80/20 (70 stocks+10 com) van gemaakt. Good enough.
Misschien kan je toch naar 60% aandelen gaan ?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben een slechte market timer. Was ik een hedge-fund, dan had ik nu al talloze processen aan mijn been. Ik kijk zo erg uit naar het moment dat ik mijn eigen robo-advisor word. Morgen is de 15e. Volgens mijn beleggingsplan moet ik 4% bijkopen. Ik zal het maar doen, zeker :-)
troglodytes schreef: ↑14 juni 2021, 20:28Ik ben een slechte market timer. Was ik een hedge-fund, dan had ik nu al talloze processen aan mijn been. Ik kijk zo erg uit naar het moment dat ik mijn eigen robo-advisor word. Morgen is de 15e. Volgens mijn beleggingsplan moet ik 4% bijkopen. Ik zal het maar doen, zeker :-)
Als je de markt niet kan timen kun je ook uw horoscoop raadplegen, misschien zal die u dan iets meer kunnen vertellen:
Maak je hoofd zoveel mogelijk leeg. Denk even aan niets. Sta open voor nieuw Helder Inzicht en klik vervolgens op een geldbiljet om te zien welk Magisch Getal jou financieel inzicht geeft.
Het zou eigenlijk een aandeelbewijs moeten zijn in plaats van een geldbiljet maar ik denk niet dat je zoiets beschikbaar hebt, een geldbiljet zal dus wel volstaan.
https://horoscooporakel.nl/mooie-orakels/geld-orakel
door B7H4long » Vandaag 17:38
Mattia schreef: ↑Vandaag 10:20
Mattia schreef: ↑28 januari 2021, 11:59
Negentiende aankoop voor 2021; United Utilities Group plc aan 930 pence.
https://uk.finance.yahoo.com/quote/UU.L?p=UU.L
http://www.unitedutilities.com
Back on topics nu:
De koers van UU staat nu aan 1031 pence, bijna 11% hoger.
Zou eigenlijk moeten verkopen maar twijfel nog want het kan nog hoger .
Ter vergelijking:
Wereldwijd gingen de aandelen in de ontwikkelde markten tijdens die periode met 11,5% omhoog (ref: M* IWDA)
Dus het lijkt dat UU het op die periode iets minder deed dan de markt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Beste B7H4
Kunt u ook een vergelijking maken met een water etf zodat we dit toch iets nader kunnen bekijken want IDWA is nu niet echt representatief voor een waterbedrijf .
Liefst eentje met een deftig dividend zoals United Utilities Group maar als dat niet lukt mag het ook een andere zijn, we zullen dat dan wel verrekenen.
Ik elk geval bedankt voor uw moeite.
Mattia schreef: ↑Vandaag 10:20
Mattia schreef: ↑28 januari 2021, 11:59
Negentiende aankoop voor 2021; United Utilities Group plc aan 930 pence.
https://uk.finance.yahoo.com/quote/UU.L?p=UU.L
http://www.unitedutilities.com
Back on topics nu:
De koers van UU staat nu aan 1031 pence, bijna 11% hoger.
Zou eigenlijk moeten verkopen maar twijfel nog want het kan nog hoger .
Ter vergelijking:
Wereldwijd gingen de aandelen in de ontwikkelde markten tijdens die periode met 11,5% omhoog (ref: M* IWDA)
Dus het lijkt dat UU het op die periode iets minder deed dan de markt.
Beste B7H4
Kunt u ook een vergelijking maken met een water etf zodat we dit toch iets nader kunnen bekijken want IDWA is nu niet echt representatief voor een waterbedrijf .
Liefst eentje met een deftig dividend zoals United Utilities Group maar als dat niet lukt mag het ook een andere zijn, we zullen dat dan wel verrekenen.
Ik elk geval bedankt voor uw moeite.
Bericht door B7H4long » Vandaag 17:40
Mattia schreef: ↑Vandaag 10:33
Mattia schreef: ↑11 januari 2021, 15:43
Vierde aankoop voor 2021: Enagas sa aan 18,15 euro.
https://finance.yahoo.com/quote/ENG.MC?p=ENG.MC
http://www.enagas.es
De koers van Enagas doet het ook goed, staat reeds aan 19,90 euro .... bijna 10 % koerswinst dus !
Ter vergelijking:
Wereldwijd gingen de aandelen in de ontwikkelde markten tijdens die periode met 11,2% omhoog (ref: M* IWDA)
Dus het lijkt dat Enagas het op die periode iets minder deed dan het gemiddelde van de markt.
Beste B7H4,
Bedankt voor uw commentaar en inzichten!
Ik wil er u wel op wijzen dat dit aandeel nog niet te koop staat, het was gewoon een aanduiding dat het wellicht binnenkort te koop zal staan.
Maar dat is nog niet helemaal zeker, ik laat het u wel weten wanneer ik het zelf weet.
Probleem is dat het een nogal grote dividendenbetaler is en dus moeilijk te vervangen door een etf, zeker al niet als het een accumulatie etf betreft.
Ik zou dat natuurlijk kunnen vervangen door een utility etf maar vrees dat mijn kennis daarvoor nog te beperkt is en ik dus nog veel opzoekwerk te doen heb vooraleer ik een beetje onderlegt zal zijn in deze materie.
Ik hou in in elk geval op de hoogte van mijn vorderingen..
Mattia schreef: ↑Vandaag 10:33
Mattia schreef: ↑11 januari 2021, 15:43
Vierde aankoop voor 2021: Enagas sa aan 18,15 euro.
https://finance.yahoo.com/quote/ENG.MC?p=ENG.MC
http://www.enagas.es
De koers van Enagas doet het ook goed, staat reeds aan 19,90 euro .... bijna 10 % koerswinst dus !
Ter vergelijking:
Wereldwijd gingen de aandelen in de ontwikkelde markten tijdens die periode met 11,2% omhoog (ref: M* IWDA)
Dus het lijkt dat Enagas het op die periode iets minder deed dan het gemiddelde van de markt.
Beste B7H4,
Bedankt voor uw commentaar en inzichten!
Ik wil er u wel op wijzen dat dit aandeel nog niet te koop staat, het was gewoon een aanduiding dat het wellicht binnenkort te koop zal staan.
Maar dat is nog niet helemaal zeker, ik laat het u wel weten wanneer ik het zelf weet.
Probleem is dat het een nogal grote dividendenbetaler is en dus moeilijk te vervangen door een etf, zeker al niet als het een accumulatie etf betreft.
Ik zou dat natuurlijk kunnen vervangen door een utility etf maar vrees dat mijn kennis daarvoor nog te beperkt is en ik dus nog veel opzoekwerk te doen heb vooraleer ik een beetje onderlegt zal zijn in deze materie.
Ik hou in in elk geval op de hoogte van mijn vorderingen..
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Is dat zo ? Bedankt voor uw info, ik zal het morgen eens aan mijn kleinzoon vragen ....
Kan er een moderator ingrijpen. Mattia is echt elk onderwerp aan het verzieken.
Voorbeelden:
breed gespreide aandelenbelegging heeft een verwacht (maar-niet-gegarandeerde) rendement van een paar percent boven inflatie en een mogelijke verlies van 50%, een verlies dat misschien na verschillende jaren nog niet goedgemaakt is. na verschillende jaren nog op verlies staat
Kan ik het risico lopen:
bvb. vandaag heb ik een zekere portefeuille waarvan de opbrengst een duidelijk doe heeft. Dit doel is "mandatory'. Als mijn portefeuille daalt met x% kan ik dit doel niet bereiken. >> ik kan dus geen risico nemen.
Moet ik het risico lopen:
bvb. vandaag heb ik een zekere portefeuille. Binnen X jaar moet ik aan Persoon P een bedrag dat x hoger is. Ik kan dit niet bereiken met de opbrencst van een spaarboekje. Ik heb het verwachte rendement van aandelen nodig >> ik moet dus risico nemen.
Wil ik het risico lopen:
Ik weet dat aandelen normaal een mooi rendement opleveren, maar de markt kan ook crashen met 50% of meer. Wil ik dit risico lopen. Je kiest tussen een verwachte (maar-niet-gegarandeerde) opbrengst en een mogelijke verlies.
Zou je goed slapen indien je 50% van je belegging verliest, en dat dit na verschillende jaren nog op verlies staat?
troglodytes schreef: ↑14 juni 2021, 19:30Kan? Ja. Moet? Nee. Wil? Ja.
En dan? Ik ben niet zo veel met die antwoorden. Ik vind dat uiterst problematische vragen.
OK, dan zal het nog zo'n 10 maanden duren tot je op je gekozen portefeuille bent. Geen probleem. Ieder moet zijn eigen portefeuille bepalen.troglodytes schreef: ↑14 juni 2021, 20:28[]. Morgen is de 15e. Volgens mijn beleggingsplan moet ik 4% bijkopen. Ik zal het maar doen, zeker :-)
Vandaag kies je ("wil je") dan voor 45/45/10.
Inderdaad, deels via de X-Tracker in Morningstar.troglodytes schreef: ↑14 juni 2021, 19:33Hoe doe je dat precies met aangehaalde ETF's? Morningstar?
Ik bereken dit dan verder via een eigen excel omdat bvb. Pricos en BTC (hiervoor gebruik in de VanEck BTC ETN) niet herkend worden in de X-Tracker.
Vraagje voor B7H4 en de andere boggleheads op dit forum... Je hebt onlangs dit bericht gepost tijdens een boeklezing :
Bv. IWDA staat nu al enkele maanden op een K/W van 25+ en gaat nu al richting 28. Betekent dit dat jullie de aankopen blijven uitstellen, ookal is het weer die tijd van de maand/jaar/... om bij te kopen? Of blijven jullie volharden in het aankopen?1. De koers-winst verhouding is 15 of lager. stap gewoon in []
2. De koers-winst verhouding ligt tussen 15 en 20. U kunt kiezen tussen gewoon of gespreid instappen []
3. De koers-winst verhouding ligt tussen 20 en 25. [] Als u besluit toch in te stappen, doe het dan gespreid []
4. De koers-winst verhouding is 25 of hoger. Wacht met het kopen van aandelen
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
Ik blijf volharden, en koop bij zodra mijn aandelenpercentage in mijn portefeuille meer dan 5 procentpunt afwijkt van mijn doel-allocatie. (85%)Bae1 schreef: ↑15 juni 2021, 08:23 Vraagje voor B7H4 en de andere boggleheads op dit forum... Je hebt onlangs dit bericht gepost tijdens een boeklezing :Bv. IWDA staat nu al enkele maanden op een K/W van 25+ en gaat nu al richting 28. Betekent dit dat jullie de aankopen blijven uitstellen, ookal is het weer die tijd van de maand/jaar/... om bij te kopen? Of blijven jullie volharden in het aankopen?1. De koers-winst verhouding is 15 of lager. stap gewoon in []
2. De koers-winst verhouding ligt tussen 15 en 20. U kunt kiezen tussen gewoon of gespreid instappen []
3. De koers-winst verhouding ligt tussen 20 en 25. [] Als u besluit toch in te stappen, doe het dan gespreid []
4. De koers-winst verhouding is 25 of hoger. Wacht met het kopen van aandelen
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Ik heb hoogtevrees,vind iwda voorlopig te prijzig,heb even geswitcht naar iema en imae,ook een stukje naar sectoren.(water, health care,dig.security)