Coronavaccinaties en de cijfers
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Coronavaccinaties en de cijfers
Ik blijf echt met de vraag zitten hoe ethisch het is een risicopatiënt (leeftijd of comorbiditeit) op te zadelen met een bijkomend risico (1/100000 - 1/1000000) via AZ of niks; terwijl jongere mensen, die zo goed als geen ernstig covid-risico lopen, vlotjes Pfizer krijgen en na 5 weken op reis kunnen voor het plezier...
De risicopatiënten moeten 8 tot 12 weken wachten op hun 2de prik om wat geruster te kunnen ademen.
Nochtans was het makkelijk te vermijden door enkel Pfizer en Moderna aan risico-patiënten aan te bieden volgens dalende leeftijd.
Anderen konden dan intekenen op AZ en J&J.
Natuurlijk zou men met veel AZ blijven zitten. Ze hebben immers echt weinig te bieden: bijkomend beperkt risico op bloedklonters, slechts na 8-12 wkn volledig gevaccineerd en beperkte bescherming tegen Z Afrik en Indiase variant.
Als AZ een duur vaccin zou geweest zijn, had men de problemen ermee al lang aangegrepen om de contracten te verbreken.
'Men' is dus absoluut niet bekommerd om uw 'persoonlijke gezondheid', zoveel is zeker!
Mag ik toch verwachten van een ONAFHANKELIJKE GEZONDHEIDSZORG of ni?
De risicopatiënten moeten 8 tot 12 weken wachten op hun 2de prik om wat geruster te kunnen ademen.
Nochtans was het makkelijk te vermijden door enkel Pfizer en Moderna aan risico-patiënten aan te bieden volgens dalende leeftijd.
Anderen konden dan intekenen op AZ en J&J.
Natuurlijk zou men met veel AZ blijven zitten. Ze hebben immers echt weinig te bieden: bijkomend beperkt risico op bloedklonters, slechts na 8-12 wkn volledig gevaccineerd en beperkte bescherming tegen Z Afrik en Indiase variant.
Als AZ een duur vaccin zou geweest zijn, had men de problemen ermee al lang aangegrepen om de contracten te verbreken.
'Men' is dus absoluut niet bekommerd om uw 'persoonlijke gezondheid', zoveel is zeker!
Mag ik toch verwachten van een ONAFHANKELIJKE GEZONDHEIDSZORG of ni?
Klopt, het ging om:
- beschikbaarheid
- prijs
- ouderen en zorg eerst om de druk in de ziekenhuizen weg te krijgen
- persoonlijk belang
Het ging niet om:
- efficiëntie
- algemeen belang
- vaccins volgens leeftijd of risicogroep
Hopelijk kunnen we binnen afzienbare tijd de 'rekening' opmaken. Ovam zal alvast aanbevelen ze onder de grond te houden...
- beschikbaarheid
- prijs
- ouderen en zorg eerst om de druk in de ziekenhuizen weg te krijgen
- persoonlijk belang
Het ging niet om:
- efficiëntie
- algemeen belang
- vaccins volgens leeftijd of risicogroep
Hopelijk kunnen we binnen afzienbare tijd de 'rekening' opmaken. Ovam zal alvast aanbevelen ze onder de grond te houden...
In het begin was het vooral geven wat er was. Het ging niet over de prijs...
Duur of goedkoop : inspuiten wat er was en bij zo veel mogelijk mensen.
Zorg en ouderen waren de eersten in de rij maar dat is het dan ook. Er niet om iemand de eerste te laten zijn.
Al de rest is stemmingmakerij en kritiek op het tijdstip dat de zon opkomt.
Kompleet zinloos. En dom.
Net zoals pukkie beweerde actief te zijn in een vaccinatiecentrum zal hij ook (net als ik) zijn vaccin snel gekregen hebben. Ik kreeg het op de eerste werkdag daar.
De vrijwilligers werden ook prioritair ingeënt. Iemand iets op tegen ?
Afrekening : mijn stemgedrag moet niet aangepast worden.
Overal in Europa ging het even traag als hier, wel met enkele verschillende keuzes.
Bij mijn afrekening in het stemhokje zal ik zeker nog denken aan de activiteiten van NVA in de Vlaamse regering of lokaal, om de inspanningen die gedaan werden om ons tegen coronabesmetting te beschermen, te minimaliseren, uit zijn normaal verband te trekken of te ontkennen.
Mijn afstraffing in het stemhokje gaat naar die partij die vond dat het kot niet in brand stond.
Die hebben de straf verdiend.
Zorg en ouderen waren de eersten in de rij maar dat is het dan ook. Er niet om iemand de eerste te laten zijn.
Net zoals pukkie beweerde actief te zijn in een vaccinatiecentrum zal hij ook (net als ik) zijn vaccin snel gekregen hebben. Ik kreeg het op de eerste werkdag daar.
Overal in Europa ging het even traag als hier, wel met enkele verschillende keuzes.
Bij mijn afrekening in het stemhokje zal ik zeker nog denken aan de activiteiten van NVA in de Vlaamse regering of lokaal, om de inspanningen die gedaan werden om ons tegen coronabesmetting te beschermen, te minimaliseren, uit zijn normaal verband te trekken of te ontkennen.
Mijn afstraffing in het stemhokje gaat naar die partij die vond dat het kot niet in brand stond.
Dat is je volste recht, maar ik meen mij te herinneren dat de NVA hier zeker niet alleen in was.haelewyn schreef: ↑16 juni 2021, 08:22 Bij mijn afrekening in het stemhokje zal ik zeker nog denken aan de activiteiten van NVA in de Vlaamse regering of lokaal, om de inspanningen die gedaan werden om ons tegen coronabesmetting te beschermen, te minimaliseren, uit zijn normaal verband te trekken of te ontkennen.

https://www.maggiedeblock.be/coronaviru ... 3-03-2020/
Corona was slechts een 'griepje' nietwaar?
Dat klopt helemaal, haelewyn. Maar de 'resultaten' zijn er.haelewyn schreef: ↑16 juni 2021, 08:22 In het begin was het vooral geven wat er was. Het ging niet over de prijs...
Zo was ik vorige week op de honderdste verjaardag van mijn oma.
Dolle boel met al die bejaarden die zich niet aan de regels hielden. "Joehoe... we zijn allemaal ge-vac-ci-neeeerd !"
Nou, nee.
Twee uitzonderingen:
1. Mijn vrouw, de jongste van het gezelschap. Maar die heeft zojuist haar tweede mRNA-prik ontvangen. Die is helemaal klaar voor 1 juli.
2. De eeuwlinge zelf. Want die heeft die rosbif-rotzooi gekregen en haar tweede prik is pas einde augustus.
Ik zou dan toch zeggen: steek er een Pfizer in. Nu !
Je refereert naar een tijd waar Corona en Covid nog op komst was. Nog niet geland op BE bodem. Een tijd waarin we moesten vertrouwen op de info die uit China kwam.Bae1 schreef: ↑16 juni 2021, 08:27 Dat is je volste recht, maar ik meen mij te herinneren dat de NVA hier zeker niet alleen in was.
![]()
Niet slim van deze arts / minister. Dat klopt zeker.
Maar het voorbeeld dat ik gaf van NVA was in die zin wel anders dat zij het nog ontkenden toen er al besmettingen en sterfgevallen in overvloed waren.
En dus in wezen erger en dommer... gevaarlijker... slechter.
Puur populistisch meehuilen met de ontkenners en het protest tegen maatregelen.
De aversie van Haelewyn voor Bartje en de N-VA is gekend en beïnvloedt zijn objectiviteit. In het begin van de pandemie in ons land (maart 2020) ging iedereen er van uit dat het om een 'griepje' ging en dat het slechts enkele weken of hoogstens enkele maanden ging duren. Ook CD&v, Vooruit, GRoen ... dachten dit. Zelfs de meesten van de virologen.Bae1 schreef: ↑16 juni 2021, 08:27Dat is je volste recht, maar ik meen mij te herinneren dat de NVA hier zeker niet alleen in was.haelewyn schreef: ↑16 juni 2021, 08:22 Bij mijn afrekening in het stemhokje zal ik zeker nog denken aan de activiteiten van NVA in de Vlaamse regering of lokaal, om de inspanningen die gedaan werden om ons tegen coronabesmetting te beschermen, te minimaliseren, uit zijn normaal verband te trekken of te ontkennen.
![]()
Wat N-VA anders heeft gedaan dan andere partijen, is niet steeds mooi meelopen in de pas van de federale regering (denk aan Onderwijs of avondklok). Is dat goed of slecht? Ik weet het niet. Slaafs de franstalige partijen - die zich meer richten op wat Frankrijk doet dan op wat de noden zijn in Vlaanderen - volgen lijkt me ook niet aangewezen. En Jambon zal nog niet de moeilijkste zijn geweest op de vergadering van de federale regering met de deelregeringen, denk ik.
Als je iemand wil afrekenen, dan zou ik vooral naar zware persoonlijke fouten kijken. Zoals het vernietigen van mondmaskers zonder dat er nieuwe besteld zijn. Zo'n zaken reken ik een minister aan ...
Merk je zelf niet de contradictie op: je gaat de N-VA afrekenen in het stemhokje maar je beweert ook dat je jouwstemgedrag niet aanpast. Ik denk echt niet dat je voordien N-VA stemde en dus zal N-VA geen stem verliezen aan jou ...haelewyn schreef: ↑16 juni 2021, 08:22
...

Je omzeilt net de kern van het probleem: de Europese contracten met de fabrikanten waren te vrijblijvend, waardoor we niet onmiddellijk de nodige vaccins kregen. Die gingen naar landen die betere contracten hadden afgesloten (naar prijs toe maar ook inzake afdwingbaarheid van levering).
In Europa worden 75% van alle vaccins wereldwijd geproduceerd maar toch werd in landen als de USA, het VK, Israël enz... veel sneller gevaccineerd omdat ze betere afspraken hadden met fabrikanten. Soms ging het om vaccins die hier geproduceerd werden. AZ in Leiden (NL) ging naar het VK, J&J ging als halfafgewerkt product naar de USA (gewoon om van bulkproduct in kleine flesjes gegoten te worden).
Lees dit artikel van NOS (NL) maar eens: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/237398 ... -exporteur.
Neen. Toch niet.m-peeters schreef: ↑16 juni 2021, 09:53Je omzeilt net de kern van het probleem: de Europese contracten met de fabrikanten waren te vrijblijvend, waardoor we niet onmiddellijk de nodige vaccins kregen. Die gingen naar landen die betere contracten hadden afgesloten (naar prijs toe maar ook inzake afdwingbaarheid van levering).
Het was een nadeel om in Europees verband aan te kopen als we het over snelle levering van grote hoeveelheden hebben. Maar als we geen deel van Europa waren geweest hadden we het moeilijker gehad om vaccins te kopen OF die te kopen aan een redelijke prijs.
Dus : op vlak van beschikbaarheid en prijs zullen we wel een voordeel gehad hebben.
Zonder Europa hadden we misschien de strategie van Israel kunnen kopiëren.
Maar neen.. We zijn net als de andere Europese (unie) landen zo goed als gebonden aan aankopen op Europees niveau. Dat heeft voor- en nadelen. We beconcurreren mekaar tenminste al niet. Dat is ook al iets.
In ieder geval is er weinig verwijt te maken aan de huidige politici dat BE redelijk afhankelijk van Europa is geworden en zich zo ook opstelde bij de aankoop van vaccins.
Wie zegt dat we het echt anders zouden willen. Vlaanderen onafhankelijk van alles en van Europa ook ? Laat me niet lachen !
Geen contradictie zoeken waar er geen is. Dat zijn maar rookbommen en rook uit je ---.
Ik reken er mee af door een tegenstem uit te brengen. Dat klopt;
Ik rekende voordien de NVA al af op hun domme populistische ideeën die wel uitlegbaar zijn maar niet werkbaar.
Voorbeeld : Brussel mogen ze hebben ... of : voor Brussel komen we over een paar jaren met een plan.
Waarom moet het lang duren ? Het plan is er trouwens nog altijd niet.
De volgende verkiezingen reken ik met mijn stem opnieuw af met NVA. Dat klopt ook.
Er verandert voor mij dus helemaal niets (zoals ik al zei) en dat klopt ook.
(1) Klopt.m-peeters schreef: ↑16 juni 2021, 09:25
De aversie van Haelewyn voor Bartje en de N-VA is gekend en beïnvloedt zijn objectiviteit. (1)
Slaafs de franstalige partijen - die zich meer richten op wat Frankrijk doet dan op wat de noden zijn in Vlaanderen - volgen lijkt me ook niet aangewezen. En Jambon zal nog niet de moeilijkste zijn geweest op de vergadering van de federale regering met de deelregeringen, denk ik.
Als je iemand wil afrekenen, dan zou ik vooral naar zware persoonlijke fouten kijken. Zoals het vernietigen van mondmaskers zonder dat er nieuwe besteld zijn. Zo'n zaken reken ik een minister aan ... (3)
(2) Je aversie voor alles wat de unie met de Franstaligen betreft en hun samenhang met FR beinvloedt je objectiviteit.
Het was niet gewoon 'moedig' van NVA om wat dwars te liggen links en rechts; Dat is hun manier van doen en de manier waarop ze stemmen ronselen bij de 'ontevreden massa' en ook bij de 'domme massa' die je zowat alles kan wijsmaken.
De ontevredenheid is niet altijd evenveel op intelligentie gebouwd. Soms wel. Soms gewoon op chronische ontevredenheid.
(3) Ik heb onlangs een fiets weggegooid en niet vervangen door een andere.
Ben ik nu 'strafbaar' bezig ? Ik had het inzicht dat ik die fiets al jaren niet meer gebruikte en momenteel niet de behoefte zag om daar een deel van mijn budget aan te spenderen.
Niet alles wat je weggooit zou je ook moeten vervangen.
Maskers : in geen 40 jaar nodig gehad. We kunnen met het geld dan wel iets beters doen zal 'La vache qui rit' gedacht hebben zeker ?
Opslaan en niets mee doen: kost ook geld.
Met mijn eigen objectiviteit bekeken, die er niet op gericht is om NVA als de weldoeners van de staat te zien, is daar niet veel mis mee en enkel met inzichten achteraf is het een slechte beslissing gebleken.
De toekomst voorspellen kan niemand.
Je kan je lokale pompiers niet verwijten dat hun kazerne verder van jouw huis ligt en ook niet dat ze niet klaar stonden aan je voordeur toen het vuur uitbrak.
De kritiek op LVQR is m.i. vaak juist. Maar soms ook gewoon dom en zeer weinig beredeneerd.
Wat de voordelen van "kopen in grote aantallen" betreft, heb je een punt dat door dit Europees te doen we vermoedelijk een betere prijs hebben gekregen. Welk voordeel inzake beschikbaarheid Europa oplevert, dat vraag ik me af. Zeker aangezien we hier vestigingen van Pfizer en J&J in eigen land hebben.haelewyn schreef: ↑16 juni 2021, 10:30 Het was een nadeel om in Europees verband aan te kopen als we het over snelle levering van grote hoeveelheden hebben. Maar als we geen deel van Europa waren geweest hadden we het moeilijker gehad om vaccins te kopen OF die te kopen aan een redelijke prijs.
Dus : op vlak van beschikbaarheid en prijs zullen we wel een voordeel gehad hebben.
Op vlak van beschikbaarheid heeft de EU juist zichzelf in de voet geschoten. We hebben de vaccins die binnen Europa geproduceerd werden voor een groot deel geëxporteerd (cfr.mijn artikel van de NOS).
Ik zeg niet dat we het beter op eigen houtje hadden georganiseerd. Enkel dat het zoals het nu was toch niet goed georganiseerd was (ik bedoel dan de aankopen van vaccins, niet de logistiek). Met name de contracten met de farma-industrie waren slechts opgesteld en veel te vrijblijvend, iets waarvan AstraZeneca dankbaar gebruik heeft gemaakt om vaccins die in Europa werden geproduceerd te exporteren naar andere landen ten nadele van de leveringen aan Europa.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Enkel als je dit zeer kortzichtig benadert, de vaccins zelf hebben we goedkoper aangekocht dan Israël. Maar het voordeel van maanden eerder de epidemie te stoppen heeft hen een veelvoud daarvan opgebracht.m-peeters schreef: ↑16 juni 2021, 11:47Wat de voordelen van "kopen in grote aantallen" betreft, heb je een punt dat door dit Europees te doen we vermoedelijk een betere prijs hebben gekregen.haelewyn schreef: ↑16 juni 2021, 10:30 Het was een nadeel om in Europees verband aan te kopen als we het over snelle levering van grote hoeveelheden hebben. Maar als we geen deel van Europa waren geweest hadden we het moeilijker gehad om vaccins te kopen OF die te kopen aan een redelijke prijs.
Onze politici (zowel Belgisch als Europees) zijn - zoals zo vaak bewezen- incompetent. Als de EU wou bewijzen dat ze een logge bureaucratische mogol zijn zijn ze met verve geslaagd.
Jij niet alleen. De rest van de beschaafde wereld ook

Haelewyn zal nu wel weer met Zimbabwe en andere Pakistans afkomen

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Neen... Kortzichtig bekeken en met het vooroordeel van jullie strekking in gedachten kan het zijn dat je het niet begrijpt.
Niet ieder land kon dezelfde truc als Israël uitspelen. Dan klopt de rekening al lang niet meer.
Dat is geen wiskunde maar eerder gewoon leren tellen.
Ondertitels : als België niet in Europees verband had aangekocht moesten we dat uiteraard alleen doen.
Elk Europees land was dan onze concurrent geweest daarbij.
De grenzen sluiten zolang wij niet genoeg vaccins hadden had gekund.
Of die taktiek een puik resultaat zou opgeleverd hebben is een andere vraag.
Al dat gezwam over wie er allemaal incompetent is : Baja.. Nog rookbommen.
De Belgische politici zijn niet altijd competent gebleken.
Jambon en De Wever scoorden bv. zeker niet als de helderste denkers of hebben alleen dingen opgelost in deze crisis als je de waarheid wil verven in meerdere lagen.
Franken met 'we hebben de regering in de tang'.
Woehahahahaha. Wat een idioot.
Niet ieder land kon dezelfde truc als Israël uitspelen. Dan klopt de rekening al lang niet meer.
Ondertitels : als België niet in Europees verband had aangekocht moesten we dat uiteraard alleen doen.
Al dat gezwam over wie er allemaal incompetent is : Baja.. Nog rookbommen.
De Belgische politici zijn niet altijd competent gebleken.
Jambon en De Wever scoorden bv. zeker niet als de helderste denkers of hebben alleen dingen opgelost in deze crisis als je de waarheid wil verven in meerdere lagen.
Franken met 'we hebben de regering in de tang'.
Woehahahahaha. Wat een idioot.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
CarpeNoctem schreef: ↑16 juni 2021, 12:03Haelewyn zal nu wel weer met Zimbabwe en andere Pakistans afkomen![]()
Ik had even zijn obsessie vergeten mee te rekenen. Mijn excuses, het zal niet meer gebeuren

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Lees aub eerst aandachtig hetgeen anderen schrijven vooraleer te reageren. Voor de 3e (en hopelijk laatste) keer: gezamenlijk aankopen in Europees verband was geen slecht idee, integendeel zelf, maar de praktische uitvoering ervan was slecht (wegens geen dwingende contractuele bepalingen ...).haelewyn schreef: ↑16 juni 2021, 12:36 Neen... Kortzichtig bekeken en met het vooroordeel van jullie strekking in gedachten kan het zijn dat je het niet begrijpt.