Schenking huis bij opnemen in brandpolis ?
Schenking huis bij opnemen in brandpolis ?
Gisteren hebben mijn ouders hun huis geschonken aan mij en mijn broer. Nu zei de notaris dat we best het huis laten opnemen in onze eigen brandpolis betreft natuurrampen.
Wat voor zin heeft dit want mijn ouders wonen nog steeds in het huis en hebben hun eigen brandpolis die alles dekt inc natuurrampen ?
Wat voor zin heeft dit want mijn ouders wonen nog steeds in het huis en hebben hun eigen brandpolis die alles dekt inc natuurrampen ?
Re: Schenking huis bij opnemen in brandpolis ?
De verantwoordelijkheden van eigenaar en bewoner zijn verschillend voor de brandverzekering.
Jullie zijn de eigenaar nu.
Jullie zijn de eigenaar nu.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Jaren geleden heeft mijn tante hetzelfde gedaan.
De notaris heeft ons nooit gezegd dat we dat moesten doen.
Ik val hierbij uit de lucht...
De notaris heeft ons nooit gezegd dat we dat moesten doen.
Ik val hierbij uit de lucht...
De bewoner zal nu vruchtgebruiker zijn vermoed ik. Zal verzekeringstechnisch gelijkgeschakeld worden met huurder.
Eigenaar neemt dus best zelf eigen brandpolis.
Eigenaar neemt dus best zelf eigen brandpolis.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het belangrijkste is dat het gebouw verzekerd is op de correcte manier.
Wellicht kan de brandverzekering van de vruchtgebruiker ook het gebouw blijven dekken.
Of je kan als naakte eigenaar het gebouw verzekeren. Bekijk dan ook om de verzekering van de vruchtgebruiker te beperken tot wat dan nog nodig is (inboedel en bv. schade aan derden).
Wellicht kan de brandverzekering van de vruchtgebruiker ook het gebouw blijven dekken.
Of je kan als naakte eigenaar het gebouw verzekeren. Bekijk dan ook om de verzekering van de vruchtgebruiker te beperken tot wat dan nog nodig is (inboedel en bv. schade aan derden).
Ben je bij AG verzekerd? Bij AG is de vruchtgebruiker gedekt in de polis van de naakte eigenaar en omgekeerd. Niet elke maatschappij doet dit wel. Bepaalde andere maatschappijen (e.g. Argenta) laten wel toe om de naakte eigenaar(s)/vruchtgebruiker(s) op te laten nemen in de bijzondere voorwaarden. Dus ofwel kies je voor een verzekering zoals bij AG ofwel laat je jezelf opnemen als verzekerde in de bijzondere voorwaarden van de polis van je ouders.
Blijkbaar gaat het hier om afstand van verhaal dat dient opgenomen te worden in polis.
Volgens men verzekering agent toch.
Volgens men verzekering agent toch.
Estate Guru believer.
Alvast bedankt voor de reacties.
Heb ook nog eens contact opgenomen met mijn verzekering(Ethias) en volgens hen moeten mijn ouders aan hun polis(bij Axa) een clausule toevoegen en dan zou alles in orde moeten zijn.
Dus op naar Axa.
Heb ook nog eens contact opgenomen met mijn verzekering(Ethias) en volgens hen moeten mijn ouders aan hun polis(bij Axa) een clausule toevoegen en dan zou alles in orde moeten zijn.
Dus op naar Axa.
Een afstand van verhaal beschermt je enkel ten opzichte van een claim van de ouders. Als een derde schade claimt bij u als naakte eigenaar kun je je daar niet op beroepen.
Vandaar ook dat bijvoorbeeld een huurdersaansprakelijkheidsverzekering verplicht is nu. Een afstand van verhaal biedt immers onvoldoende bescherming.
Intussen heeft Axa de clausule al in orde gemaakt zonder enige kost.
Alles op een hoopje gooien zonder te weten over wat het juist gaat.NS2SN schreef: ↑19 juni 2021, 23:45
Een afstand van verhaal beschermt je enkel ten opzichte van een claim van de ouders. Als een derde schade claimt bij u als naakte eigenaar kun je je daar niet op beroepen.
Vandaar ook dat bijvoorbeeld een huurdersaansprakelijkheidsverzekering verplicht is nu. Een afstand van verhaal biedt immers onvoldoende bescherming.
Bijv. Privéwoning aan te bevelen.
Bijv. Blokpolis niet echt nodig.
Estate Guru believer.
IK denk dat het er vooral op neerkomt wanneer mijn ouders zouden sterven en het huis brand daarna afbrandt dat dan de verzekering eventueel moeilijk zou kunnen doen. Met de clausule komt het nu bij ons terecht.
Als je beide ouders sterven en je erft het huis, zul je een eigen brandverzekering op uw naam als eigenaar moeten onderschrijven..
Afstand van verhaal is als je als eigenaar een woning verhuurt, en de huurder zou geen brandpolis hebben.
Dat betekent dat u als huurder de schade aan het gebouw waarvoor u verantwoordelijk bent niet zelf moet betalen.
Op die manier wordt je toch door je eigen brandverzekering vergoed voor de schade..