Pensioenspaarverzekering: doorgaan of stoppen?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioenspaarverzekering: doorgaan of stoppen?
Ik heb een pensioenspaarverzekering die al geruime tijd loopt. Sinds kort ben ik op de hoogte van de verborgen kosten die ermee gepaard gaan.
En inderdaad sinds kort want er is nooit sprake geweest van kosten. In mijn contract staan er geen vermeld maar blijkbaar is het een contract waar de eindwaarde gegarandeerd is en waarbij de kosten al zijn verrekend in het eindtotaal.
Ik heb dus nooit zicht gehad op de werkelijke kosten tot het laatste overzicht dat ik ontvangen heb. Daarop staan ineens kosten vermeld omdat het nu verplicht is dat te rapporteren.
De polis garandeert een rentevoet van 3,25% op het kapitaal gedurende de hele looptijd (*). De rente zelf heeft een lagere rentevoet die al meermaals herzien geweest is. De kosten voor het jaar 2019 (recentere gegevens heb ik nog niet) bedragen in totaal €220. Een deel van de kosten bestaat blijkbaar uit een instapkost van 15,5% wat maakt dat de instapkost zo'n 70% van de totale kosten is. Het fiscale voordeel wordt zo ook grotendeels teniet gedaan.
(*): Klinkt heel leuk maar als ik de eindwaarde van de polis uitzet tegenover de jarenlange stortingen zou ik op het einde van het contract een CAGR hebben van 1,05% (excl. belastingvoordeel).
Nu heb ik volgende opties (met nog minstens 25 jaar te gaan tot mijn pensioen):
Indien je voor optie 2 kiest mag je ineens ook een suggestie doen voor de keuze van het pensioenspaarfonds.
En inderdaad sinds kort want er is nooit sprake geweest van kosten. In mijn contract staan er geen vermeld maar blijkbaar is het een contract waar de eindwaarde gegarandeerd is en waarbij de kosten al zijn verrekend in het eindtotaal.
Ik heb dus nooit zicht gehad op de werkelijke kosten tot het laatste overzicht dat ik ontvangen heb. Daarop staan ineens kosten vermeld omdat het nu verplicht is dat te rapporteren.
De polis garandeert een rentevoet van 3,25% op het kapitaal gedurende de hele looptijd (*). De rente zelf heeft een lagere rentevoet die al meermaals herzien geweest is. De kosten voor het jaar 2019 (recentere gegevens heb ik nog niet) bedragen in totaal €220. Een deel van de kosten bestaat blijkbaar uit een instapkost van 15,5% wat maakt dat de instapkost zo'n 70% van de totale kosten is. Het fiscale voordeel wordt zo ook grotendeels teniet gedaan.
(*): Klinkt heel leuk maar als ik de eindwaarde van de polis uitzet tegenover de jarenlange stortingen zou ik op het einde van het contract een CAGR hebben van 1,05% (excl. belastingvoordeel).
Nu heb ik volgende opties (met nog minstens 25 jaar te gaan tot mijn pensioen):
- Het contract verder zetten en telkens het maximale bedrag blijven storten tot en met het jaar waarin ik 64 word.
- Het contract premievrij laten maken. Het reeds gestorte kapitaal blijft dan verder rente opbouwen maar er komt niets meer bij. Zo valt de grootste kost weg. Nieuwe stortingen zouden dan naar een pensioenspaarfonds gaan om van het fiscale voordeel te blijven genieten.
- Het contract premievrij laten maken en het jaarlijkse bedrag zelf beleggen. Bij deze optie valt het fiscale voordeel weg.
Indien je voor optie 2 kiest mag je ineens ook een suggestie doen voor de keuze van het pensioenspaarfonds.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Re: Pensioenspaarverzekering: doorgaan of stoppen?
Je kan niets veranderen aan wat je reeds in het verleden stortte. Het geld afhalen is zeker geen goede optie.
Je kan elke jaar volgend afzonderlijk bekijken. Wat is het rendement van de drie opties voor 990 Euro in 2021. Je zal zien dat het rendement van het belastingsvoordeel elk jaar groter wordt.
Is het rendement op nieuwe stortingen werkelijk 3.25% + belastingvoordeel - kosten. Je zal moeilijk een hoger rendement kunnen halen met dit minimale risico. Als je het intern rendement voor deze storting berekent zal je zeker boven 1% uitkomen. Je zal nergens een stabiele belegging vinden met dit rendement. Dit kan zeker deel uitmaken van het risicorije deel van je portefeuille.
Doe de berekeningen voor 990 en 1240 Euro. De rendementen van de laatste zullen lager liggen.
Je kan elke jaar volgend afzonderlijk bekijken. Wat is het rendement van de drie opties voor 990 Euro in 2021. Je zal zien dat het rendement van het belastingsvoordeel elk jaar groter wordt.
Is het rendement op nieuwe stortingen werkelijk 3.25% + belastingvoordeel - kosten. Je zal moeilijk een hoger rendement kunnen halen met dit minimale risico. Als je het intern rendement voor deze storting berekent zal je zeker boven 1% uitkomen. Je zal nergens een stabiele belegging vinden met dit rendement. Dit kan zeker deel uitmaken van het risicorije deel van je portefeuille.
Doe de berekeningen voor 990 en 1240 Euro. De rendementen van de laatste zullen lager liggen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Optie
4. Het contract premievrij laten maken. Nieuwe pensioenspaarverzekering starten met betere parameters (als je die kan vinden)
Er is een groot verschil tussen de fiscale behandeling van fonds versus verzekering.
Persoonlijk opteer ik voor verzekering voor fiscaal pensioensparen.
4. Het contract premievrij laten maken. Nieuwe pensioenspaarverzekering starten met betere parameters (als je die kan vinden)
Er is een groot verschil tussen de fiscale behandeling van fonds versus verzekering.
Persoonlijk opteer ik voor verzekering voor fiscaal pensioensparen.
Bekijk de voorwaarden voor de fiscale aftrek. Is het niet zo dat er 10 jaarlijkse betalingen moeten zijn (niet noodzakelijk opvolgend, men mag al eens een jaartje overslaan) cq. een minimum looptijd van 10 jaar moet zijn? Indien de voorwaarden vervuld dan kan men op een nieuwe fiscale spaarrekening storten, eventueel een pensioenfonds.
Voordeel van een pensioenfonds is dat het rendement hoger is doordat er voor een deel in aandelen wordt belegd, edoch er is geen rendements garantie. Men is ook niet gebonden aan een eindvervaldag zodat men na de pensioenleeftijd (na zijn 65e verjaardag) de fondsen verder rendement kan laten opbouwen en men kan verkopen op een beursgunstig moment.
Stortingen 960 of 1250 euro?
De formule €1250 geeft een lager fiscale aftrek rendement, edoch wat betreft opbouwen van rendement (in geval van aandelen pensioenfonds) kan het een voordeel zijn om een hoger kapitaalbedrag te laten rendement opbouwen.
Voordeel van een pensioenfonds is dat het rendement hoger is doordat er voor een deel in aandelen wordt belegd, edoch er is geen rendements garantie. Men is ook niet gebonden aan een eindvervaldag zodat men na de pensioenleeftijd (na zijn 65e verjaardag) de fondsen verder rendement kan laten opbouwen en men kan verkopen op een beursgunstig moment.
Stortingen 960 of 1250 euro?
De formule €1250 geeft een lager fiscale aftrek rendement, edoch wat betreft opbouwen van rendement (in geval van aandelen pensioenfonds) kan het een voordeel zijn om een hoger kapitaalbedrag te laten rendement opbouwen.
Instapkost van 15,5%? Zeker dat het over een pensioenspaarverzekering gaat en niet over een levensverzekering? Bij die laatste is het goed mogelijk dat de "instapkost" de som is van instap plus de aanvullende verzekeringspremies (avir en avor).borgie schreef: ↑19 juni 2021, 10:38
Het rendement van fiscaal pensioensparen zit hem in het belasting voordeel, als belegging op zich stellen ze niet veel voor.
Ter verduidelijking: het feit dat ik een verzekering heb is geen bewuste keuze geweest. Toen ik ermee begon had ik niet dezelfde interesses als nu en was dus niet zo bekommerd om het financiële aspect. Het is dus niet zo dat ik een verzekering gekozen heb om het risico te beperken. Ik heb gewoon hetzelfde als mijn ouders genomen.
Qua defensieve belegging is het aanvullend pensioen via mijn werkgever trouwens al ruim voldoende. Dat is een contract met kapitaalsgarantie.
Is het belastingvoordeel wel een voordeel? De kosten en belastingen lijken mij een groot deel van dat voordeel teniet te doen.
Qua defensieve belegging is het aanvullend pensioen via mijn werkgever trouwens al ruim voldoende. Dat is een contract met kapitaalsgarantie.
Het rendement van de stortingen van dit jaar is +/- 1.3% per jaar. Het rendement stijgt inderdaad elk jaar lichtjes maar op zich vind ik het toch vrij pover voor een kapitaal met 3.25% en belastingvoordeel om dan maar net boven 1% te eindigen. Volgens mijn berekeningen is het verlies door kosten en belastingen ook veel groter dan het fiscaal voordeel over de looptijd van het contract.B7H4long schreef: ↑19 juni 2021, 10:56 Je kan niets veranderen aan wat je reeds in het verleden stortte. Het geld afhalen is zeker geen goede optie.
Dat is goed mogelijk dat het een levensverzekering herverpakt als pensioensparen is.vortex schreef: ↑19 juni 2021, 13:26 Instapkost van 15,5%? Zeker dat het over een pensioenspaarverzekering gaat en niet over een levensverzekering? Bij die laatste is het goed mogelijk dat de "instapkost" de som is van instap plus de aanvullende verzekeringspremies (avir en avor).
Het rendement van fiscaal pensioensparen zit hem in het belasting voordeel, als belegging op zich stellen ze niet veel voor.
Is het belastingvoordeel wel een voordeel? De kosten en belastingen lijken mij een groot deel van dat voordeel teniet te doen.
Dan heb je dus nog een reeks bijkomende opties rond pensioensparen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Bij welke maatschappij is het contract? Toch niet Ergo?
Nee, niet bij Ergo. Het contract is bij DVV.
De enige optie is een overlijdensdekking die ingaat in mijn 65ste levensjaar en een kleine som uitkeert bij mijn overlijden.
De enige optie is een overlijdensdekking die ingaat in mijn 65ste levensjaar en een kleine som uitkeert bij mijn overlijden.