Waarom het gevaarlijk is dat steeds meer mensen index-beleggen
TIP
Re: Waarom het gevaarlijk is dat steeds meer mensen index-beleggen
Dan moet je dit eens lezen

Dus hoemeer believers er zijn van het ETF doemscenario, hoe kleiner de kans dat het zich voordoet. Ideaal lijkt me 

Interessant. Je zou al bijna kunnen een limietorder aan 50% van de prijs zetten, just in case zo een flash crash zich nog eens voordoet.vortex schreef: ↑19 juni 2021, 19:08Dan moet je dit eens lezenIs al lang geleden (2010) maar toen hebben enkele zeer populaire ETF's een stevige flashcrash doorgemaakt. Sindsdien is niet alleen dat index beleggen enorm toegenomen, ook de op indexen en zelfs op ETF's gebaseerde derivaten handel (opties, cfd's, swaps, hefboom fondsen, enz..) zijn sterk toegenomen, allemaal met dezelfde set aandelen als onderliggende waarde. Niemand kan voorspellen wat vandaag het gevolg zou zijn indien zich een vergelijkbaar of erger event zich voordoet.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
-
- Verbannen Gebruiker
Als al deze assets hoger en hoger gewaardeerd worden, zullen er ook heel wat (kleinere) beleggers zijn die de vruchten van hun beleggingen zullen plukken met persoonlijk geluk tot gevolg. Of een consumptie van goederen/diensten die anders niet mogelijk zouden zijn.amturingas schreef: ↑19 juni 2021, 17:46Zo lang mensen inderdaad niet massaal "EXTRA" in ETF, aandelenfondsen, Tak23, individuele aandelen,... beleggen, is er geen gevaar.
In België staat zowat 500 miljard op spaarrekeningen en zichtrekeningen. In de meeste landen wordt minder gespaard dan bij ons, maar er staat ook wel cash. Overal verliezen de spaarders massaal geld door de inflatie en de lage rente. Banken en brokers rekenen meer en meer negatieve rentes aan.
Als de inflatie verder stijgt, wat de verwachting is, dan verliezen de spaarders nog meer.
De aandelenmarkten samen zijn ongeveer 100.000 miljard dollar waard (alles omgerekend naar dollar). Het exacte cijfer vandaag ken ik niet. Maar dat heeft nu geen belang.
Er is ongeveer 40.000 miljard dollar geld (alles omgerekend naar dollar: M0, M1, M2,M3).
Als 20.000 van die cash naar de aandelenmarkten zou vloeien, omdat spaarders beginnen beleggen, wat ze voordien nog nooit gedaan hebben, zal dit de aandelenkoersen omhoog jagen. De meeste gaan namelijk "laten beleggen": aandelenfondsen, ETF, Tak23. En die kopen gewoon aan marktprijs. Het geld dat binnenkomt, wordt gewoon op de beurs belegd, via het mechanisme dat eigen is aan elk van de verschillende producttypes.
Er treedt een soort "sqeeze" op omdat de vraag meer en meer stijgt. Buy-and-hold beleggers blijven op hun stukken zitten. Mensen/institutionelen die beleggen in individuele aandelen gaan misschien verkopen als een prijs te hoog is, maar beleggen dan weer in andere aandelen.
Hoe "erg" zo een sqeeze wordt, kan niemand voorspellen. Maar als de bedrijfswinsten niet mee stijgen, zal er een beursbubbel ontstaan die zal barsten. En het zal een zeer luide knal zijn.
Zonder mijn beleggingen had ik ook in een kleiner huis gewoond.
Zo sturen de beurzen traag maar zeker ook de inflatie, net doordat ze een maat zijn van economisch optimisme.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- Verbannen Gebruiker
Inderdaad. Ik pleit ook niet tegen aandelenbeleggingen, onder welke vorm dan ook.reteiP schreef: ↑19 juni 2021, 20:10 Als al deze assets hoger en hoger gewaardeerd worden, zullen er ook heel wat (kleinere) beleggers zijn die de vruchten van hun beleggingen zullen plukken met persoonlijk geluk tot gevolg. Of een consumptie van goederen/diensten die anders niet mogelijk zouden zijn.
Maar sinds de crisis van 2010 zijn de beurzen alleen maar gestegen. Je moet al veel pech gehad hebben (of gespeculeerd op klein aantal aandelen) om geen mooie winsten behaald te hebben.
De meesten hebben al een of meerdere korte crashes meegemaakt, maar daarvan werd snel hersteld.
Iedereen houdt rekening met nog crashes, maar waarschijnlijk niemand met een neergaande trend. Nog een sterke stijging, dan daling 5%, gevolgd door trage stijging van 4%, dan daling van 5%, dan weer +4%, dan weer-5%, ... die zo een 20 jaar kan duren. Nooit reden om uit te stappen, maar na 20 jaar wel een flinke daling.
Inflatie is inderdaad gezond en goed.
Maar tegelijk is inflatie zeer moeilijk te controleren. Het kan plots alle kanten uit.
Het is pijnlijk voor sommige beleggers, maar inderdaad als er een echte crash of landurige daling zou komen. Gaan er zeker enkelen die stresstest niet overleven. Veel ports zijn vandaag wellicht te agressief getilt. Enerzijds omdat de beurzen het al lang zo goed doen (of meteen herstellen) en anderzijds op zoek naar rendement.amturingas schreef: ↑19 juni 2021, 20:24Inderdaad. Ik pleit ook niet tegen aandelenbeleggingen, onder welke vorm dan ook.reteiP schreef: ↑19 juni 2021, 20:10 Als al deze assets hoger en hoger gewaardeerd worden, zullen er ook heel wat (kleinere) beleggers zijn die de vruchten van hun beleggingen zullen plukken met persoonlijk geluk tot gevolg. Of een consumptie van goederen/diensten die anders niet mogelijk zouden zijn.
Maar sinds de crisis van 2010 zijn de beurzen alleen maar gestegen. Je moet al veel pech gehad hebben (of gespeculeerd op klein aantal aandelen) om geen mooie winsten behaald te hebben.
De meesten hebben al een korte crash meegemaakt, maar daarvan werd snel hersteld.
Iedereen houdt rekening met een crash, maar waarschijnlijk niemand met een neergaande trend. Nog een sterke stijging, dan daling 5%, gevolgd door trage stijging van 4%, dan daling van 5%, dan weer +4%, dan weer-5%, ... die zo een 20 jaar kan duren. Nooit reden om uit te stappen, maar na 20 jaar wel een flinke daling.
Inflatie is inderdaad gezond en goed.
Maar tegelijk is inflatie zeer moeilijk te controleren. Het kan plots alle kanten uit.
Maar die paniek is ook de opportunity of a lifetime.
Je kan zo veel rendement halen door coolheaded bij te kopen.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Het mag al eens fout lopen de komende tien jaar. Een belegde mens blijft belegd. Zolang het geen 30 jaar zo blijft: stay the course. And diversify. Everything will turn out just fine.
Flash crash: graag! Laat maar komen!
Flash crash: graag! Laat maar komen!
-
- Verbannen Gebruiker
Met opties is er dan natuurlijk wel het één en ander te doen. Spotgoedkoop puts met een delta van bijna 0 kopen voor een paar dollarcenten. Bij een (flash)crash exploderen die in waarde.
Je moet op zo een moment dan wel cash en lef hebben, zij die bang of volledig belegd zijn gaan aan zo een event geen profijt hebben. En dan is er nog de voorwaarde dat er geen langere dan je resterende lifetime recessie volgt na de crash

- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Recessies duurden gelukkig niet zo lang. Ik gebruik bewust de verleden tijd.vortex schreef: ↑20 juni 2021, 07:31 Je moet op zo een moment dan wel cash en lef hebben, zij die bang of volledig belegd zijn gaan aan zo een event geen profijt hebben. En dan is er nog de voorwaarde dat er geen langere dan je resterende lifetime recessie volgt na de crash :D Maar doorgaans is kopen op een sellout altijd goed, de dag dat alle stop-loss en margins er aan geloven (dag dat derivaten uit de markt gedrukt worden) is vaak ook het dieptepunt van een crash, met andere woorden het downside risico is dan heel laag.

Ik durf wel toe te geven dat het mij tijdens de corona-crash aan lef ontbrak om all-in te gaan met mijn cash. Ik herinner me nog goed de twee dagen dat de beurzen automatisch op slot gingen na daling van meer dan 5% in één keer... Dat was scary! Ik ben pas opnieuw beginnen kopen in juni of zo. Goede les geweest. Ik ben dan ook nog een groentje (nu iets minder).
Kopen als alles -50% à -60% staat zoals in 2009. Da's pas plezant.troglodytes schreef: ↑20 juni 2021, 08:41Recessies duurden gelukkig niet zo lang. Ik gebruik bewust de verleden tijd.vortex schreef: ↑20 juni 2021, 07:31 Je moet op zo een moment dan wel cash en lef hebben, zij die bang of volledig belegd zijn gaan aan zo een event geen profijt hebben. En dan is er nog de voorwaarde dat er geen langere dan je resterende lifetime recessie volgt na de crashMaar doorgaans is kopen op een sellout altijd goed, de dag dat alle stop-loss en margins er aan geloven (dag dat derivaten uit de markt gedrukt worden) is vaak ook het dieptepunt van een crash, met andere woorden het downside risico is dan heel laag.
Ik durf wel toe te geven dat het mij tijdens de corona-crash aan lef ontbrak om all-in te gaan met mijn cash. Ik herinner me nog goed de twee dagen dat de beurzen automatisch op slot gingen na daling van meer dan 5% in één keer... Dat was scary! Ik ben pas opnieuw beginnen kopen in juni of zo. Goede les geweest. Ik ben dan ook nog een groentje (nu iets minder).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zie stukje aangeduid in bold.troglodytes schreef: ↑20 juni 2021, 08:41 Ik durf wel toe te geven dat het mij tijdens de corona-crash aan lef ontbrak om all-in te gaan met mijn cash.
Lijkt me weinig met gebrek aan lef te maken te hebben, maar eerder met aanwezigheid van gezond verstand.
Hou er wel rekening mee dat het herstel van de beurs een pak langer kan duren, een recessie is immers een krimpende economie, niet een dalende beurs. Ook het herstel van de koers na een beurscrash vertelt maar een deel van het verhaal, voor de crash kan het ook lang stagneren of bergaf gaan.troglodytes schreef: ↑20 juni 2021, 08:41 Recessies duurden gelukkig niet zo lang. Ik gebruik bewust de verleden tijd.
Laatst gewijzigd door vortex op 20 juni 2021, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.