Coronavaccinaties en de cijfers
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Coronavaccinaties en de cijfers
Ik ken weinig zaken in het leven die volledig zonder risico zijn.
Om alleen nog maar in dezelfde sfeer te blijven vermoed ik dat veel deelnemers van een festival al veel meer gezondheidsrisico's lopen of toch minstens meer vervelende day after bijwerkingen dan na een goedgekeurde vaccinatie.
Maar dat moet dan blijkbaar wel kunnen.
Overigens een welgemeende proficiat aan de standvastige Tomorrowland burgemeesters.
-
- Verbannen Gebruiker
Om terug te komen op de coronavaccinaties: vanaf volgende week valt het hier terug op 50% van de vorige gebruikte capaciteit. En deze was in de meest productieve periode nauwelijks 30% van de theoretische maximum capaciteit en 66% van de geplande capaciteit.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mijn persoonlijke ervaring met een vaccinatiecentrum vorige week (1ste shot) was zeer positief.David_DeWa schreef: ↑22 juni 2021, 11:30 Om terug te komen op de coronavaccinaties: vanaf volgende week valt het hier terug op 50% van de vorige gebruikte capaciteit. En deze was in de meest productieve periode nauwelijks 30% van de theoretische maximum capaciteit en 66% van de geplande capaciteit.
Ik vond het precies nogal overdreven goed georganiseerd zelfs (beter zo dan omgekeerd)
Zal daar vermoedelijk dus ook serieus onder de maximum capaciteit draaien.
Voor alle duidelijkheid: ik schreef bovenstaande reactie als een reactie op een forumlid dat zich niet laat vaccineren tegen COVID-19 omdat het niet veilig zou zijn, maar wel al verschillende andere vaccinaties in zijn leven heeft gehad.David_DeWa schreef: ↑22 juni 2021, 11:24Ik ken weinig zaken in het leven die volledig zonder risico zijn.
Om alleen nog maar in dezelfde sfeer te blijven vermoed ik dat veel deelnemers van een festival al veel meer gezondheidsrisico's lopen of toch minstens meer vervelende day after bijwerkingen dan na een goedgekeurde vaccinatie.
Maar dat moet dan blijkbaar wel kunnen.
Overigens een welgemeende proficiat aan de standvastige Tomorrowland burgemeesters.
Ik ben pro COVID-19 vaccinatie en heb intussen zelf mijn 1e vaccinatie gekregen.
Ik heb een gelijkaardige ervaring: vlot, goed georganiseerd maar misschien zelf een beetje te goed georganiseerd.EarthNvstr1 schreef: ↑22 juni 2021, 12:53Mijn persoonlijke ervaring met een vaccinatiecentrum vorige week (1ste shot) was zeer positief.David_DeWa schreef: ↑22 juni 2021, 11:30 Om terug te komen op de coronavaccinaties: vanaf volgende week valt het hier terug op 50% van de vorige gebruikte capaciteit. En deze was in de meest productieve periode nauwelijks 30% van de theoretische maximum capaciteit en 66% van de geplande capaciteit.
Ik vond het precies nogal overdreven goed georganiseerd zelfs (beter zo dan omgekeerd)
Zal daar vermoedelijk dus ook serieus onder de maximum capaciteit draaien.
Ik kwam toe met mijn oproepingsbrief, e-ticket en identiteitskaart klaar voor gebruik maar had uiteindelijk enkel mijn identiteitskaart nodig. Ook de capaciteit leek me te ruim berekend. Maar liever zo dan omgekeerd ...
-
- Verbannen Gebruiker
Dat de max. capaciteit niet wordt gehaald komt voornamelijk door de relatief beperkte beschikbaarheid van de vaccins en niet door locatie en personeel. Tot nu toe toch.EarthNvstr1 schreef: ↑22 juni 2021, 12:53 Zal daar vermoedelijk dus ook serieus onder de maximum capaciteit draaien.
In de centra die ik ken zijn er, tot nu toe, vier keer meer vrijwilligers beschikbaar dan er nodig waren. Daar zal het dus niet aan liggen. Ook niet aan de huur van de accommodatie. Deze is al verlengd tot eind oktober.
-
- Verbannen Gebruiker
De capaciteit is wat ze is en, als alles goed gaat, berekend op een maximale toediening op alle beschikbare lijnen.
Maar die max.lijn bezetting wordt door een gebrek aan voldoende beschikbare vaccins niet altijd gehaald. Het max. aantal shiften zijn hier zelfs nog nooit ingezet.
Een vaccinatiecentrum kan bv in een week max. 168 uren draaien.
Meestal is dat hier maar 68 uur.
Vanaf volgende week zelfs maar 32 uur meer.
Ik denk dat m-peeters bedoelt dat aan de balie per lijn er maar elke X minuten iemand langskomt.
Dat is bij ons ook zo. Er zijn pieken druk maar die zijn heel kort. De rest van de dag hebben we de indruk dat er veel meer volk bij kan (klanten) en dat we met teveel personeel zijn.
Gedurende de shift worden er op het einde ook lijnen gesloten net daarom.
We hebben al eens geëxperimenteerd met de helft van het personeel en dat ging heel goed.
We zien vooral dat alles op dezelfde maat binnenkomt en gepland is als met injectie 1.
Met veel 'injectie 2' loopt dat veel vlotter en met minder ouderlingen maar meer 40'ers loopt het ook vlotter.
Het helpt dat mensen minder lagen kleren dragen dan in de winter om sneller te werken.
Dat is bij ons ook zo. Er zijn pieken druk maar die zijn heel kort. De rest van de dag hebben we de indruk dat er veel meer volk bij kan (klanten) en dat we met teveel personeel zijn.
We hebben al eens geëxperimenteerd met de helft van het personeel en dat ging heel goed.
We zien vooral dat alles op dezelfde maat binnenkomt en gepland is als met injectie 1.
Met veel 'injectie 2' loopt dat veel vlotter en met minder ouderlingen maar meer 40'ers loopt het ook vlotter.
Het helpt dat mensen minder lagen kleren dragen dan in de winter om sneller te werken.
-
- Verbannen Gebruiker
Nu er meer jongeren langskomen zou dat inderdaad zo kunnen.
Komen meer gedisciplineerd op of rond het oproep uur.
Lijnen vroeger sluiten kan je alleen als er een dag of shift is waar op alle lijnen hetzelfde vaccin wordt toegediend.
Hier wordt een lijn alleen afgesloten als iedere opgeroepene er gepasseerd is. Maar meestal zijn er nog een of twee die in de laatste 5 minuten komen opdagen.
Pieken en files zijn hier ook uiterst zeldzaam. Gemiddelde is hier berekend op 1 persoon per 1.5 minuut.
Aan de ingangscontrole wordt er het laatste uur ook zoveel mogelijker vroeger afgebouwd.
Komen meer gedisciplineerd op of rond het oproep uur.
Lijnen vroeger sluiten kan je alleen als er een dag of shift is waar op alle lijnen hetzelfde vaccin wordt toegediend.
Hier wordt een lijn alleen afgesloten als iedere opgeroepene er gepasseerd is. Maar meestal zijn er nog een of twee die in de laatste 5 minuten komen opdagen.
Pieken en files zijn hier ook uiterst zeldzaam. Gemiddelde is hier berekend op 1 persoon per 1.5 minuut.
Aan de ingangscontrole wordt er het laatste uur ook zoveel mogelijker vroeger afgebouwd.
Een klant per 1,5 minuten is misschien een beter idee. Wij verwerken per lijn minder klanten per uur dan dat en we vinden dat allemaal weinig.
Meer mensen per dag laten komen heeft geen zin want daarvoor zijn er toch niet genoeg vaccins.
Meestal zitten wij met dezelfde activiteit op een andere lijn en dan kan er 1 lijn gesloten worden en 1 overblijven.
Er wordt dan wel gekeken hoeveel mensen er in totaal nog gaan komen voor die 2 lijnen maar meestal is dat te doen na inkrimping.
Meer mensen per dag laten komen heeft geen zin want daarvoor zijn er toch niet genoeg vaccins.
Meestal zitten wij met dezelfde activiteit op een andere lijn en dan kan er 1 lijn gesloten worden en 1 overblijven.
Er wordt dan wel gekeken hoeveel mensen er in totaal nog gaan komen voor die 2 lijnen maar meestal is dat te doen na inkrimping.
-
- Verbannen Gebruiker
Hier werkt het dan iets anders.
Er worden telkens maar zoveel lijnen ingepland als er voor die dag vaccins voorhanden zijn.
En dit a rato van 1.5 minuten per uitgenodigde.
Het aantal uitgenodigden wordt dan volgens type vaccin evenredig over de geopende lijnen verdeeld.
De planning wordt dan ook maar per week en een week op voorhand opgemaakt.
Inzake kostprijs maakt het ook niet uit. Vrijwilligers worden toch maar per shift en niet per uur vergoed en de dokters en apothekers factureren sowieso en moeten toch tot het einde beschikbaar blijven.
Voor vaccin-2 gaat het idd iets vlugger. De anamnese is dan beduidend korter.
Er worden telkens maar zoveel lijnen ingepland als er voor die dag vaccins voorhanden zijn.
En dit a rato van 1.5 minuten per uitgenodigde.
Het aantal uitgenodigden wordt dan volgens type vaccin evenredig over de geopende lijnen verdeeld.
De planning wordt dan ook maar per week en een week op voorhand opgemaakt.
Inzake kostprijs maakt het ook niet uit. Vrijwilligers worden toch maar per shift en niet per uur vergoed en de dokters en apothekers factureren sowieso en moeten toch tot het einde beschikbaar blijven.
Voor vaccin-2 gaat het idd iets vlugger. De anamnese is dan beduidend korter.
Inderdaad, dat bedoel ik. Er is veel meer personeel en logistieke infrastructuur voorzien dan dat er gevaccineerden langskomen. Ikzelf kreeg recent mijn vaccin toegediend in wat ze in de pers “de drukste periode van de vaccinatieperiode” noemden. Ik had me dus aan lange wachtrijen verwacht maar kon zomaar binnenlopen en kreeg 2 minuten later al mijn vaccin.haelewyn schreef: ↑22 juni 2021, 14:24 Ik denk dat m-peeters bedoelt dat aan de balie per lijn er maar elke X minuten iemand langskomt.
Alles verliep heel vlotjes ... proficiat aan de vriendelijke medewerkers van mijn vaccinatiecentrum!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is uiteraard omdat je als uitgenodigde maar een deeltje van het geheel ziet.
Jij wandelt vanuit jouw gezichtspunt langs al dat personeel.
Het personeel ziet vanuit hun standpunt wel de hele tijd verschillende personen voorbij komen.
Hier is de verhouding tijdens de drukste shifts ongeveer één op twintig.
Wanneer het minder druk is kan je ook in verhouding niet evenveel personeel afbouwen.
Op sommige punten heb je altijd een minimum aan personeel nodig, of er nu weinig of veel volk komt maakt op die punten niet uit. En op die punten is het toch bijna gratis voetvolk dus inzake kostprijs het maakt niet uit.
Infra is ook in zijn geheel afgehuurd voor een bepaalde periode.
Je kan dus beter te veel dan te weinig personeel inzetten zodat mensen die de moeite doen om zich te laten vaccineren niet al te veel hinder ondervinden.
Soms gaat het in België ook wel redelijk goed.
Maar ik moet toegeven dat ik ook redelijk verbaasd ben dat er nog zoveel mensen zich voor een habbekrats inzetten.
Al is dat misschien wat voorbarig want de prijzen worden pas uitgedeeld aan de meet.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Was niet een van de voordelen dat je sneller een vaccin kreeg als vrijwilliger in het centrum? Dat kan meegespeeld hebben voor sommigen