Rabobank.be: stopt er mee in Belgie
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Rabobank.be: stopt er mee in Belgie
Dat is het antwoord dat ik had verwacht
Hoe komt dat denk je ?
Inderdaad.
De meeste wachtwoorden die gebruikers zelf verzinnen zijn te zwak. Zelfs met alle, volgens mij belachelijke, regeltjes kan je een zwak wachtwoord bedenken.
Een paar vuistregels kunnen al helpen om er beter mee om te gaan:
- Voor elke site een ander wachtwoord gebruiken
- Gebruik geen woord maar een zin
- Of nog beter: gebruik een wachtwoordbeheerder en laat die wachtwoorden genereren. Bij mij zijn ze bv allemaal langer dan 32 karakters totale onzin.
- Wees alert bij sites die een klein aantal maximum karakters bepalen voor het wachtwoord. Als wachtwoorden correct worden bewaard doet de lengte er niet toe. Door hashing is elk wachtwoord even lang.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Weet je wel hoeveel wachtwoorden je dan moet onthouden?
Wat gebeurt er wanneer je computer crasht? Ben je dan niet al je wachtwoorden kwijt?- Of nog beter: gebruik een wachtwoordbeheerder en laat die wachtwoorden genereren.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja. Heb je misschien liever dat ze met 1 wachtwoord al je diensten kunnen gebruiken? Hackers zullen je dankbaar zijnWeet je wel hoeveel wachtwoorden je dan moet onthouden?
Nee, want die zijn op een veilige manier opgeslagen in de cloud. Tenzij je een wachtwoordbeheerder kiest die het enkel lokaal opslaat. En veilig is in dit geval volgens de meest recente richtlijnen van bevoegde instanties met auditing. Je moet zelf dus maar 1 wachtwoordzin onthouden, namelijk de "master key" om je opgeslagen wachtwoorden te decrypteren.Wat gebeurt er wanneer je computer crasht? Ben je dan niet al je wachtwoorden kwijt?
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik vind dit een zeer interessant debat.
Maar of dit nog onder "Rabobank.be: stopt er mee in Belgie" moet gevoerd worden, daar stel ik mij vragen bij
Maar of dit nog onder "Rabobank.be: stopt er mee in Belgie" moet gevoerd worden, daar stel ik mij vragen bij
Bovendien stellen alle sites andere vereisten aan het wachtwoord:
- verschillend minimum en maximum aantal karakters;
- al dan niet een combinatie van kleine letters, hoofdletters, cijfers en speciale tekens;
- bij ingave van een verkeerd wachtwoord: maximaal 3 tot 5 kansen en dan blokkering;
- om de zoveel tijd moeten vernieuwen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Sorry dat ik mijzelf herhaal (het is gemeend):
EarthNvstr1 schreef: ↑25 juni 2021, 20:31 Ik vind dit een zeer interessant debat.
@EarthNvstr1: we zijn nu toch al bezig. Meld het anders aan een moderator. Maar goed, ik stop de dicussie als je die niet gepast vindt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je kan bij veel sites ook met Multi-factor authentication werken.
Ik gebruik dat bij mijn mail, skype, facebook, etc. Toch iets of wat veiliger wanneer ik op een nieuw ongekend device inlog.
Die Multi factor kan gebeuren via sms maar ook via bv google authenticator. Zeker niet waterdicht, vooral SMS. Maar het maakt het toch lastiger.
Hier kan je er wat over lezen
https://www.google.com/landing/2step/#tab=how-it-works
https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-fac ... entication
Ik gebruik dat bij mijn mail, skype, facebook, etc. Toch iets of wat veiliger wanneer ik op een nieuw ongekend device inlog.
Die Multi factor kan gebeuren via sms maar ook via bv google authenticator. Zeker niet waterdicht, vooral SMS. Maar het maakt het toch lastiger.
Hier kan je er wat over lezen
https://www.google.com/landing/2step/#tab=how-it-works
https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-fac ... entication