hulp bij beleggen/ uitbereiding portefuille
TIP
Re: hulp bij beleggen/ uitbereiding portefuille
En hoeveel van 20 miljard aan aandelen zijn uitgeleend of dienen als collateral of zitten in een of andere constructie waar de gewone sterveling nog nooit van gehoord heeft? Je denkt toch niet dat een Black Rock en consorten met al die miljarden aan aandelen niks doet en dat die gewoon ergens liggen te wachten tot al die ETF beleggers hun stukken gaan verkopen?
Nee, ze lenen die uit omdat uitlenen voor extra rendement zorgt. Maar als de lener 100 miljoen aandelen leent, moet hij 200 miljoen overheidsobligatues (US, niet Venezuela, Nigeria of Turkije) als waarborg geven.vortex schreef: ↑27 juni 2021, 11:52En hoeveel van 20 miljard aan aandelen zijn uitgeleend of dienen als collateral of zitten in een of andere constructie waar de gewone sterveling nog nooit van gehoord heeft? Je denkt toch niet dat een Black Rock en consorten met al die miljarden aan aandelen niks doet en dat die gewoon ergens liggen te wachten tot al die ETF beleggers hun stukken gaan verkopen?
Als er toch risico is, dan hetzelfde risico als beleggingsfondsen.
En wat is op het moment dat de aandelen uitgeleend zijn dan het verschil met een synthetische ETFbantsee schreef: ↑27 juni 2021, 11:56Nee, ze lenen die uit omdat uitlenen voor extra rendement zorgt. Maar als de lener 100 miljoen aandelen leent, moet hij 200 miljoen overheidsobligatues (US, niet Venezuela, Nigeria of Turkije) als waarborg geven.vortex schreef: ↑27 juni 2021, 11:52
En hoeveel van 20 miljard aan aandelen zijn uitgeleend of dienen als collateral of zitten in een of andere constructie waar de gewone sterveling nog nooit van gehoord heeft? Je denkt toch niet dat een Black Rock en consorten met al die miljarden aan aandelen niks doet en dat die gewoon ergens liggen te wachten tot al die ETF beleggers hun stukken gaan verkopen?
Als er toch risico is, dan hetzelfde risico als beleggingsfondsen.
Dat is uw huiswerk tegen morgen Denk er ook aan dat synthetische ETF hun obligaties ook kunnen uitlenen, met andere obligaties of zelfs aandelen als waarborg. Deadline voor huiswerk: morgen om 23:59. Succes
Eindelijk....Toch verschillende mensen die weten dat Etf's hun bezittingen uitlenen.Uitlenen is dan nog een banaal woord om niet te zeggen financiele constructies opzetten.Daar bedoel ik mee flinterdun. Ook wel vreemd dat er zoveel mensen die etf-minded zijn niet op de hoogte zijn van de problemen begin 2017 met de junior goudmijn-ETF's. Ik heb geen zin om hier het hele verhaal uit te tikken.Verplicht studiemateriaal voor de etf-beleggers....
Mijn punt is dat je best niet je hele portefeuille met etf's opbouwt.....
Wat hier wel door sommige gepromoot wordt.
Of het ééns met een "bond zonder naam" slagzin te zeggen:
ETF's zijn als politici.Geloof niet dat ze hun beloftes altijd zullen nakomen.
Mijn punt is dat je best niet je hele portefeuille met etf's opbouwt.....
Wat hier wel door sommige gepromoot wordt.
Of het ééns met een "bond zonder naam" slagzin te zeggen:
ETF's zijn als politici.Geloof niet dat ze hun beloftes altijd zullen nakomen.
Geen idee waarom je denkt dat ETF beleggers dit niet weten. Deze zaken zijn hier in het verleden al een aantal keer aan bod gekomen.
Ik geef toe, ik denk erover na maar waarschijnlijk ga ik het toch bij mijn fondsen houden. Ik heb er veel werk in gestoken om een portefeuille van kwaliteitsfondsen op te bouwen en het zou zonde zijn om die weer af te breken. De meeste van mijn fondsen doen het trouwens beter dan hun index.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Sorry. Herhaling = wrong manipulation.Superspaarder schreef: ↑27 juni 2021, 06:53Soms hebben "traditionele" actieve fondsen ook problemen qua liquiditeit of solvabiliteit. Bijvoorbeeld :Divi schreef: ↑26 juni 2021, 22:47 De problemen toen bij de junior goudmijn-ETF zijn maar klein bier vergeleken met de risico's,zoals een liquiditeits- of solvabiliteitscrisis,die ooit zullen toeslaan in delen van de etf-markt. Dat betekent niet dat alle etf's slecht zijn,het is wel belangrijk om een beleggingsportefeuille niet uitsluitend uit etf's op te stellen. En goed te weten waarin maar vooral HOE ze investeren!
- H2O AM fondsen
- Neil Woodford zijn fondsen
- ...
Het risico dat "brede" ETF (IWDA, EMIM, ZPRS...) zulke problemen hebben is heel laag.
Laatst gewijzigd door Superspaarder op 27 juni 2021, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Wat is daar verkeerd aan? Ze lenen 100 miljoen aandelen uit en krijgen 200 staatsobligaties US als waarborg. Wat is hier het risico?
U weet niet dat aandelenfondsen exact hetzelfde doet. Dat uw makelaar exact hetzelfde doet.
En dat de depositaris exact hetzelfde doet. Aangezien aandelen op papier niet meer bestaan, zitten uw aandelen altijd bij een depositarus. Of u ze zelf koopt, via aandelenfondsen, via ETF, via Rak23, via trust, of wat dan ook. Alle aandelen zitten bij een depositarus. En die leent jouw aandelen uit. Met een waarborg van 200% indien staatsobligaties US. Indien aandelen Apple, IBM, facebook: waarborg 300%
U heeft ergens 1 elementje gehoord financiële constructie en direct ie oe ue oe ie oe ie oe alarmbellen sirenes zwaailichten gevaar catastrofe cataclisme.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Waar komen die 200 en 300 % vandaan ?bantsee schreef: ↑27 juni 2021, 15:00Wat is daar verkeerd aan? Ze lenen 100 miljoen aandelen uit en krijgen 200 staatsobligaties US als waarborg. Wat is hier het risico?
U weet niet dat aandelenfondsen exact hetzelfde doet. Dat uw makelaar exact hetzelfde doet.
En dat de depositaris exact hetzelfde doet. Aangezien aandelen op papier niet meer bestaan, zitten uw aandelen altijd bij een depositarus. Of u ze zelf koopt, via aandelenfondsen, via ETF, via Rak23, via trust, of wat dan ook. Alle aandelen zitten bij een depositarus. En die leent jouw aandelen uit. Met een waarborg van 200% indien staatsobligaties US. Indien aandelen Apple, IBM, facebook: waarborg 300%
U heeft ergens 1 elementje gehoord financiële constructie en direct ie oe ue oe ie oe ie oe alarmbellen sirenes zwaailichten gevaar catastrofe cataclisme.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Begrijpbaar. Je kan natuurlijk met vers spaargeld in etf's beleggen. Mijn individuele aandelen port doe ik ook niet weg.Yaris schreef: ↑27 juni 2021, 14:09 Ik geef toe, ik denk erover na maar waarschijnlijk ga ik het toch bij mijn fondsen houden. Ik heb er veel werk in gestoken om een portefeuille van kwaliteitsfondsen op te bouwen en het zou zonde zijn om die weer af te breken. De meeste van mijn fondsen doen het trouwens beter dan hun index.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kan je dit nader toelichten bantsee ?bantsee schreef: ↑27 juni 2021, 15:00 Wat is daar verkeerd aan? Ze lenen 100 miljoen aandelen uit en krijgen 200 staatsobligaties US als waarborg. Wat is hier het risico?
En wat is dan het verschil tussen een "regulier" en een "custody" account bij degiro.nl bv ?