Poll: Looptijd van jullie hypothecaire lening?
TIP
Re: Poll: Looptijd van jullie hypothecaire lening?
in 2007 geleend aan 4,78% vast op 25j. De variabele stond toen redelijk hoog.
Hou de rentevoeten nu wat in de gaten om eventueel te herfinancieren.
Wanneer zou dit interessant zijn in ons geval? Rente zakken onder 4%?
Hou de rentevoeten nu wat in de gaten om eventueel te herfinancieren.
Wanneer zou dit interessant zijn in ons geval? Rente zakken onder 4%?
Lening aan 2,2% variabel 1,1,1 aan 100% quotiteit op 25j (juli 2009)
In 1999 4.2% op 15 jaar vast.
@Anita,
2,2% variabel 1,1,1 op 25 jaar! Hoeveel is de cap.?
Bij welke fin. instelling heb je dat kunnen bekomen?
Had net dezelfde vraag. Ik moet deze week een lening definitief afsluiten en het beste 1/1/1 dat ik gevonden heb is 2.85% (25j., max +2.85, min -2.85) en ik ben bij twee banken persoonlijk gaan horen, én vergeleken met de beste koop van testaankoop, 2.2 is wel straf daaronder... .@Anita,
Laatst gewijzigd door neira op 23 juli 2009, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
We hebben begin juni lening afgesloten en we kregen toen 2,2% variabel ofwel 4,27% vast bij AXA bank.
Variabel: 2,2% cap +2,2% en 1/1/1 voor 150 000EUR 100% quotiteit.
We genieten wel het Happy-You voordeel.
Variabel: 2,2% cap +2,2% en 1/1/1 voor 150 000EUR 100% quotiteit.
We genieten wel het Happy-You voordeel.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
In februari 2009 een herfinaciering gedaan naar 11 jaar aan een rentevoet van 4.29.
Ik zou nu graag nog wa kapitaal aflossen, zodat mijn looptijd nog verkort, aangezien een spaarboekje niks meer opbrengt. Ik zou die 2 jaar willen inkorten.
ik heb eens berekent wat het verschil zou zijn, op mijn belastingen, moest ik op mijn inkomsten van 2008 niet de lening maar LTsparen zou invullen. Dit zou 1200€ schelen dat ik minder zou terugkrijgen.
Dus denk ik dan dat het voordeliger is zo snel mogelijk de lening af te betalen en dan mijn LTsparen verder te zetten aangezien ik per jaar meer interest betaal dan die 1200€.
mvg
Christof
Ik zou nu graag nog wa kapitaal aflossen, zodat mijn looptijd nog verkort, aangezien een spaarboekje niks meer opbrengt. Ik zou die 2 jaar willen inkorten.
ik heb eens berekent wat het verschil zou zijn, op mijn belastingen, moest ik op mijn inkomsten van 2008 niet de lening maar LTsparen zou invullen. Dit zou 1200€ schelen dat ik minder zou terugkrijgen.
Dus denk ik dan dat het voordeliger is zo snel mogelijk de lening af te betalen en dan mijn LTsparen verder te zetten aangezien ik per jaar meer interest betaal dan die 1200€.
mvg
Christof
2005 axa 3,15% jaarlijks herzienbaar +3-3, 18 jaar. staat nu op 1.7% geloof ik
60% op 15j en 40% op 25j
dacht eerst op 20j de gaan maar deze formule heeft zo zijn voordelen.
-eerste 15j is betaal ik evenveel af als bij de 20j formule
-na 15j betaal ik plots stukken minder
-totala afbetaling is quasi gelijk maar ik heb meer belastingsvoordeel (als de wetgeving intussen niet veranderd)
dacht eerst op 20j de gaan maar deze formule heeft zo zijn voordelen.
-eerste 15j is betaal ik evenveel af als bij de 20j formule
-na 15j betaal ik plots stukken minder
-totala afbetaling is quasi gelijk maar ik heb meer belastingsvoordeel (als de wetgeving intussen niet veranderd)
Tot mijn verwondering zie ik dat er mensen zijn met een hypolening van minder dan 10 jaar.
Dit heeft mi tot gevolg dat die leningen gewoon fiscaal niet aftrekbaar zijn. Toch een groot nadeel dat je mist door desnoods de lening enkele jaren langer te laten lopen.
Dit heeft mi tot gevolg dat die leningen gewoon fiscaal niet aftrekbaar zijn. Toch een groot nadeel dat je mist door desnoods de lening enkele jaren langer te laten lopen.
Het kan ook dat je al een andere lening lopen hebt en daarmee je maxinale aftrek reeds bekomt.Davy V schreef:Een hypolening minder dan 10 jaar is inderdaad fiscaal niet aftrekbaar.Maar of men daar voordeel bij doet om ze wel op 10 jaar te nemen hangt af van het geleend bedrag/looninkomsten.paul schreef:Tot mijn verwondering zie ik dat er mensen zijn met een hypolening van minder dan 10 jaar.
Hoe korter de lening hoe goedkoper,hoe kleiner het bedrag hoe minder fiscale aftrek.
Ging eerst voor 30j gaan omdat ik nog maar een jaar werk en dus nog geen superhoog inkomen heb (en alleenstaande ben), maar uiteindelijk voor de 1-1-1 CAP 2.5% formule gegaan die het voor mij de eerste jaren nog betaalbaar houdt bij een lening van 25 jaar, terwijl ik bij mijn huidige werkgever elke 6 maanden loonherziening krijg en dus zelfs in het geval van maximale stijging niet in de problemen kom
lening van 30 jaar genomen. Gewoon omdat dat bedrag voor mij betaalbaar was. 25 jaar zou ook gegaan hebben, maar de eerste jaren misschien teveel op tandvlees moeten bijten. Je weet nooit dat je plots een grote tegenslag hebt. Nu, de dag nadat ik mijn lening getekend heb, begint de tegenslag al: Auto in panne en volgens garagist 3000 euro kosten aan. Dieselpomp kapot en mogelijk ijzervijlsel in andere onderdelen geslopen, dus alles vervangen (en dat voor een auto van amper iets meer dan 3 jaar en 110.000km... buiten garantie uiteraard). Ben al blij met die 30 jaar :-)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Wel Lanius, daar zouden we ook nog een forumonderwerp kunnen aan wijden, over de veel te dure wisselstukken of over de levensduur van sommige wisselstukken (bij sommige automerken moeten die geen 10 jaar meer dienst doen). Dan zouden ze wel een levenslange garantie geven als je bij je dealer blijft (maar vitale onderdelen zullen wel uitgesloten zijn, ze zullen wel zeggen dat je slechte diesel koopt, of dat je rijstijl de oorzaak is). Misschien willen ze wagens maken waar ze meer verdienen aan het onderhoud dan aan de aankoop van die wagen (zoals bij inktvullingen bij vele printers). Pas maar op dat je geen gereviseerde dieselpomp krijgt voor die prijs. Hoe kan een leek dat allemaal nog controleren, hij moet zijn auto afgeven en mag verder de garage niet meer in. Zelf meegemaakt dat een dealer 2500 euro vroeg voor een dieselpomp (zonder werk), maar dan plots zei dat hij voor een 2000 euro een gereviseerde kon bestellen. Cliënt die tevreden is hoort een maand later van een vriend die met hetzelfde merk van wagen hetzelfde defect heeft, dat zijn garagist dit kan voor 1000 euro. Als dit geen maffiawereldje is ! Maar hier gaat het niet over, wel over leningen. Maar ik wilde je alleen verwittigen.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Net hetzelfde ervaren. Zelfs voor 'maar' 10 jaar vast gaf Argenta geen competitief tarief. Volgens mij is dit omdat de referte-indexen waarmee Argenta werkt (bij ons referte-index C) op een historisch dieptepunt staan (onder de 0,6 procent!). Waarschijnlijk denkt Argenta dat die gaat stijgen de volgende jaren. Ik deel die mening, dus geen Argenta-lening voor ons . Referte index A staat trouwens bijna op nul: the only way is up.Davy V schreef:Blijkt dat Argenta deze niet of nauwelijks meer aanbiedt of vrij duur zijn tov andere(variabele),zelfs andere banken doen dit volgens kantoorhouder.Blijkbaar wil men zoveel mogelijk variabele leningen of leningen op zeer lange termijn "opdringen".
...on-topic: 10 jaar hier. Ideale mix tussen intrestkosten en fiscaal voordeel.