Ervaringen met Degiro
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Ervaringen met Degiro
Ik ben ook nog aan het bekijken via welke broker ik eventueel ETFs zou aankopen... ben er nog steeds niet uit.
Keytrade vind ik inderdaad ook zowiezo te duur voor ETFs, aangezien je daarvoor niet op Brussel moet zijn.
Keytrade vind ik inderdaad ook zowiezo te duur voor ETFs, aangezien je daarvoor niet op Brussel moet zijn.
Indien je frequent (maandelijks, tweemaandelijks) wil aankopen en je kunt je gading vinden in de kernselectie van Degiro denk ik dat je daar in ieder geval het goedkoopste af bent gezien je geen transactiekosten hebt
Ik weet niet of ze etf's uitlenen maar dat kun je vermijden door een custody account te nemen maar daar vragen ze dan weer een kost om het dividend uit te keren.
Ik heb zowel een custody als een basic.
Ik weet niet of ze etf's uitlenen maar dat kun je vermijden door een custody account te nemen maar daar vragen ze dan weer een kost om het dividend uit te keren.
Ik heb zowel een custody als een basic.
Flatex lijkt toch geen halve maatregelen te nemen:el perro schreef: ↑5 mei 2021, 15:06
Degiro heeft hommeles gehad met toezichthouder, o.a over geldmarktfondsen (much ado about nothing imho)
maar vorig jaar kwam ook boven water dat het eigen hefboomfonds dikwijls een tegenpartij was bij verrichtingen. Dat hefboomfonds had heel andere margeverplichtingen dan de gewone klanten, waardoor het risico van de gewone klanten hoger was dan ze konden weten.
Krantenbericht
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/n ... 41291.html
uitgebreider en link naar meer artikelen; achter paywall maar je kan gratis registreren:
https://fd.nl/beurs/1352431/toezichthou ... eel-risico
rapport zelf: https://www.afm.nl/~/profmedia/files/ma ... f?la=nl-NL
forum: https://www.reddit.com/r/DutchFIRE/comm ... pport_afm/
Was niet prettig om te lezen.
Ga er zelf wel van uit dat de toezichthouder zijn werk heeft gedaan en de overname door flatex (met banklicentie)
ook gunstig is voor de 'compliance'.
Hefboomfonds is ook allang opgedoekt.
Zelf ben ik dus, ondanks deze toch wel bedenkelijke issues, nog klant.
Flatex grijpt in bij DeGiro: ceo en 'helft compliance team' vertrokken
Vallen nu ook onder Duitse toezichthouder schrijft de krant.In de mail aan zijn werknemers schrijft Niehage dat FlatexDeGiro snel vooruit wil om 'resterende regelgevinguitdagingen' aan te pakken. Daarbij zou het 'harmoniseren van rapportagelijnen' ervoor moeten zorgen dat strategische beslissingen en bedrijfskritische functies 'het vereiste centrale toezicht' hebben.
Ook meldt Niehage dat FlatexDeGiro in de afgelopen maanden 'belangrijke vooruitgang' heeft geboekt bij het wegwerken van 'bestaande tekortkomingen'.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het ziet er naar uit dat FlatexDeGiro (nog maar eens) een robbertje gaat vechten met FMA en FSMA ...
Je kan het "in lijn" zien met wat el perro hier eerder al had gepost
"snel vooruit wil om 'resterende regelgevinguitdagingen' aan te pakken"
Binnenkort een vlagje minder op https://www.degiro.com/ ?
Je kan het "in lijn" zien met wat el perro hier eerder al had gepost
"snel vooruit wil om 'resterende regelgevinguitdagingen' aan te pakken"
Binnenkort een vlagje minder op https://www.degiro.com/ ?
Bedoel je het doorverkopen van effectenorders?
Recent dus account daar geopend voor maandelijks etf' te kopen. Bedrag staat ook bij hun op de rekening maar nog steeds niks aangekocht.Ik voel mij ergens niet helemaal op mijn gemak bij Degrio op iets op te bouwen voor de lange termijn.
Ik vind het vervelend dat geen enkele Belgische bank een ernstige tarief heeft voor maandelijkse aankopen (van een paar honderd euro), dit is gewoon te duur.
Recent dus account daar geopend voor maandelijks etf' te kopen. Bedrag staat ook bij hun op de rekening maar nog steeds niks aangekocht.Ik voel mij ergens niet helemaal op mijn gemak bij Degrio op iets op te bouwen voor de lange termijn.
Ik vind het vervelend dat geen enkele Belgische bank een ernstige tarief heeft voor maandelijkse aankopen (van een paar honderd euro), dit is gewoon te duur.
Als jij niet betaalt moet het bedrijf toch van ergens zijn inkomsten halen.
Je kan er bijna zeker van zijn dat alle discount brokers op een of andere manier hun ordersflow ten gelde maakt.
Je kan er bijna zeker van zijn dat alle discount brokers op een of andere manier hun ordersflow ten gelde maakt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Vermoed dat het gaat over dit artikel: DeGiro verkoopt orders klanten
Last met AFM/FSMA gaan ze niet hebben vermits ze nu onder Duitse toezichthouder vallen,
en in Duitsland is dat niet alleen toegelaten maar zelfs gangbaar
Op fd.nl staat uitgebreider artikel, moet je wel account voor aanmaken:
DeGiro verkoopt miljoenen orders particulieren door
Blijkbaar is de gangbare prijs 1€ per particulier order, niet weinig toch (vroeger zelfs 3€)
Prijs die men wil betalen omdat particulieren minder goed geïnformeerd zijn, waar professionele handelaren dan van kunnen profiteren.
Particuliere orders staan bekend als "domme geldstroom" lees ik daar :-o
Ging er eigenlijk vroeger al van uit dat ze zoiets deden,
bv. het verdienmodel van de gratis kernselectie aan ETF's was me anders niet duidelijk
Geen goede ontwikkeling als je het mij vraagt (maatschappelijk dan)
Al zal zonder dit er wel anderen gebruik maken van de "domme geldstroom"
En het kan ook wel de geafficheerde orderkosten nog verlagen
Last met AFM/FSMA gaan ze niet hebben vermits ze nu onder Duitse toezichthouder vallen,
en in Duitsland is dat niet alleen toegelaten maar zelfs gangbaar
Op fd.nl staat uitgebreider artikel, moet je wel account voor aanmaken:
DeGiro verkoopt miljoenen orders particulieren door
Blijkbaar is de gangbare prijs 1€ per particulier order, niet weinig toch (vroeger zelfs 3€)
Prijs die men wil betalen omdat particulieren minder goed geïnformeerd zijn, waar professionele handelaren dan van kunnen profiteren.
Particuliere orders staan bekend als "domme geldstroom" lees ik daar :-o
Ging er eigenlijk vroeger al van uit dat ze zoiets deden,
bv. het verdienmodel van de gratis kernselectie aan ETF's was me anders niet duidelijk
Geen goede ontwikkeling als je het mij vraagt (maatschappelijk dan)
Al zal zonder dit er wel anderen gebruik maken van de "domme geldstroom"
En het kan ook wel de geafficheerde orderkosten nog verlagen
Laatst gewijzigd door el perro op 28 juni 2021, 15:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Volgens krantenartikels mag dat niet volgens Europese regels (Mifid)
Ttz zo lezen alle nationale toezichthouders de regels, met uitzondering van de Duitsers
Misschien is "alle" te sterk uitgedrukt:
https://www.ft.com/content/3254a7c5-3c9 ... 24f5e42474
Zero-commission trading in Europe faces scrutiny by EU markets watchdog
Laatst gewijzigd door B7H4long op 28 juni 2021, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
"snel vooruit wil om 'resterende regelgevinguitdagingen' aan te pakken" => onder Duits toezicht vallen
Nederlands vlaggetje nog weghalen op https://www.degiro.com/ en https://www.degiro.nl/ opdoeken en het is in orde (bij wijze van spreken).
B7H4long schreef: ↑28 juni 2021, 15:34 Misschien is "alle" te sterk uitgedrukt:
https://www.ft.com/content/3254a7c5-3c9 ... 24f5e42474Zero-commission trading in Europe faces scrutiny by EU markets watchdog
Mja, vind het ook wat raar dat kranten dit zo stellig schrijven, als de Duitse wetgever die regels toch anders omgezet heeft.
In Mifid zou staan (volgens krant opnieuw) dat een beleggingsbedrijf geen vergoeding of kortingen mag ontvangen voor het doorsturen van de orders van zijn klanten. Dat lijkt me toch weinig ruimte te geven.
Aan de andere kant, AFM zegt dat 'wat betreft het Europese convergentietraject voorstander is van een Europees verbod'.
Dat kan je lezen als nu geen Europees verbod.
Soit, via Duitse wetgeving is het wettelijk & zelfs gangbaar daar, nu toch nog.
Je kan MiFID II zelf nalezen hoor, alleen is het zoals zo vaak met regelgeving, behoorlijk vaag.
Er staat gewoon in dat banken/brokers geen belangenconflicten mogen hebben en altijd in het belang van hun klanten moeten handelen. De meeste toezichthouders interpreteren dat als een verbod op PFOF, behalve de Duitse blijkbaar.
Er staat gewoon in dat banken/brokers geen belangenconflicten mogen hebben en altijd in het belang van hun klanten moeten handelen. De meeste toezichthouders interpreteren dat als een verbod op PFOF, behalve de Duitse blijkbaar.
Er staat wel iets expliciets in over PFOF - Artikel 27(2) - PFOF niet toegelaten
maar dat zwakken ze dan weer af door de clausule "which would infringe" een reeks andere artikelen.
Zo wordt dat artikel 27(2) eigenlijk overbodig, want die andere artikelen gelden zo ook al
Genoeg legalees - ver van mijn bed show eigenlijk
Voor mezelf zie ik wel niet echt een probleem met die PFOF:
- mijn effecten in portefeuille noteren voor een belangrijk deel op de dubbele fixing markt: enkel 2 auctions, geen market makers actief
- voor mijn - niet allemaal even liquide - effecten op de continumarkt zoek ik voor een aan- of verkoop ook dikwijls de closing auction op: hoge liquiditeit dan en zelfde prijs voor iedereen
Zie niet direct in hoe de snelle jongens dan van mijn "domme geldstroom" zouden kunnen gebruik maken
Of misschien ben ik net een voorbeeld van de zelfoverschatting die met onkunde/domheid gepaard gaat :-)
maar dat zwakken ze dan weer af door de clausule "which would infringe" een reeks andere artikelen.
Zo wordt dat artikel 27(2) eigenlijk overbodig, want die andere artikelen gelden zo ook al
Genoeg legalees - ver van mijn bed show eigenlijk
Voor mezelf zie ik wel niet echt een probleem met die PFOF:
- mijn effecten in portefeuille noteren voor een belangrijk deel op de dubbele fixing markt: enkel 2 auctions, geen market makers actief
- voor mijn - niet allemaal even liquide - effecten op de continumarkt zoek ik voor een aan- of verkoop ook dikwijls de closing auction op: hoge liquiditeit dan en zelfde prijs voor iedereen
Zie niet direct in hoe de snelle jongens dan van mijn "domme geldstroom" zouden kunnen gebruik maken
Of misschien ben ik net een voorbeeld van de zelfoverschatting die met onkunde/domheid gepaard gaat :-)
Hoe ernstig is dit?
Maakt het een verschil of je een Custody-account hebt? Lopen je beleggingen, in mijn geval, ETF's gevaar? Of bedoelen ze puur dat data verkocht gaat worden?
Wordt Bux Zero hierdoor (terug) interessant qua kosten?
Maakt het een verschil of je een Custody-account hebt? Lopen je beleggingen, in mijn geval, ETF's gevaar? Of bedoelen ze puur dat data verkocht gaat worden?
Wordt Bux Zero hierdoor (terug) interessant qua kosten?
Volgens een persbericht van DeGiro wordt handelen via Tradegate opt-in en is er geen sprake van PFOF.