Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Ik vind die MWRR niet transparant, maar dat is wel wat ik hier rapporteer. Mijn eigen berekening is de XIRR-formule, zoals B7H4 hierboven ook aanhaalt. Van deze formule begrijp ik ook echt hoe ze werkt, in tegenstelling tot die MWRR.jonie schreef: ↑4 juli 2021, 19:02Bij Bolero heb je inderdaad verschillende rendementen, logisch, want het zijn ook verschillende zaken…
In de Bolero App is het totaalrendement, deze van de aandelen en ETF’s (obligaties, enz.) die ik momenteel samen bezit. (Globaal, of totaal, zonder rekening te houden met datum van alle storting apart)
Op de site zie je bij “Posities” de totaalrendementen van de aandelen (apart) en ETF’s (apart) (enz.) die je momenteel bezit.
Daarnaast zie je ze ook apart, voor deze 2 categorieën. (Globaal, of totaal, zonder rekening te houden met datum van alle storting /uitstroom apart)
Via “Performance” zie je ook de rendementen, per week, maand, YTD, 1 j, 3j, 5j, sinds start, volgens de: “MWRR” methode, deze staat voor "Money weighted rate of return".
Deze methode berekent het rendement op een gewogen manier, volgens de datums van inleg,-uitstroom en grootte bedragen.
Het rendement wordt op een gewogen manier berekend.
De berekening gebeurt dus niet zomaar door de eindwaarde van je portefeuille te vergelijken met de beginwaarde.
De methode laat toe om enkel stijging en daling (incl. eventuele (oude) verliezen) die gelinkt is aan uw investeringsbeslissingen in rekening te brengen.
Als u cash bij stort, zal de totale waarde van uw portefeuille verhogen, maar dat zal geen impact hebben op het rendement van uw portefeuille, dat met de MWRR-methode berekend wordt.
Persoonlijk, kan ik het niet beter doen, als de laatste methode….
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Voor rendement over ganse looptijd bereken ik ook IRR,
Voor een korte looptijd als YTD verkies ik deze "simpele" methode: eenvoud is ook een voordeel, o.a. interpretatie.
Bemerk ook dat IRR een jaarlijks rendement is: voor looptijden <1j extrapoleer je dan eigenlijk behaalde resultaten naar de toekomst.
Bv. een opbrengst van 1% op 1 maand wordt dan een jaarlijks rendement van 12%. En 10% op 1 week wordt een jaarlijks rendement van <absurd getal>.
Ongewenst m.i., je gebruikt voor <1j beter SI-IRR (totaal ipv jaarlijks)
Blijkbaar is MWRR gewoon een andere naam voor IRR. Zo staat dat toch op investopedia.
En toch komen de cijfers van Bolero niet overeen met de cijfers van mensen die IRR zelf uitrekenen zoals RGiskard.
Klinkt bekend.
Uit uw uitleg maak ik op dat 1 van de 2 (app?) niet MWRR / IRR gebruikt, weet je wat dan wel?
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik ga akkoord met el perro :Blijkbaar is MWRR gewoon een andere naam voor IRR. Zo staat dat toch op investopedia.
- Money weighted rate or return = MWRR = internal rate of return = XIRR () in Excel
- Time weighted rate of return = TWRR = geen "ready to use" functie in Excel.
Ik denk dat Morningstar MWRR en TWRR geeft. Maar ik begrijp het verschil niet...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Voor kortere periodes kan je XIRR gebruiken om MWRR te berekenen door de laatste datum op startdatum plus één jaar te zetten, je hebt dan een XIRR over een periode van één jaar. (Dit is eigenlijk wat Bolero en ook Keytrade doet om het YTD te berekenen)
bv: Op 1 januari staat er €100.000 op de effectenrekening, op 1 maart wordt er €10.000 bijgestort en vandaag is de totale waarde €135.000, dan bereken je zoals hieronder het YTD met XIRR of IR.schema
Code: Selecteer alles
01/01/21 -100000
01/03/21 -10000
01/01/22 135000
23,10%
In Morningstar portefeuilles zie je twee rendementenSuperspaarder schreef: ↑5 juli 2021, 06:23Ik ga akkoord met el perro :Blijkbaar is MWRR gewoon een andere naam voor IRR. Zo staat dat toch op investopedia.
- Money weighted rate or return = MWRR = internal rate of return = XIRR () in Excel
- Time weighted rate of return = TWRR = geen "ready to use" functie in Excel.
Ik denk dat Morningstar MWRR en TWRR geeft. Maar ik begrijp het verschil niet...
Totaal rendement: Dit is het gesimuleerd rendement van je huidige portefeuillesamenstelling voor de voorbije periode.
Persoonlijk rendement: Dit is jouw eigen rendement met al je transacties die je deed. <<< Dit is dus het getal waar je moet naar kijken.
Voor periodes langer dan een jaar worden de resultaten geannualiseerd, voor periodes minder dan een jaar krijg je het "geannualiseerd" getal alsof je voor de rest van de 12 maanden geen veranderingen meer zijn.
Spijtig genoeg houdt geen van de getallen rekening met de cash die in de portefeuille zit.
Ook heb ik geen weet van een goede manier om dividenden mee te laten tellen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het gaat hem allemaal hoe je in- en outflows van cash behandelt.Superspaarder schreef: ↑5 juli 2021, 06:23 Ik denk dat Morningstar MWRR en TWRR geeft. Maar ik begrijp het verschil niet...
Als die er niet (of nauwelijks) zijn, is er geen verschil
Maar als er aanzienlijke veranderingen zijn in geïnvesteerd bedrag kunnen er belangrijke verschillen zijn
Heel simpel gezegd trackt TWRR een geïnvesteerde euro van het begin tot het einde
terwijl MWRR alle geïnvesteerde geld samen bekijkt, waarbij de rendementen (als %) tijdens periodes met meer geïnvesteerd geld zwaarder doorwegen dan de rendementen tijdens periodes met weinig geïnvesteerd geld
Een klein voorbeeld:
in 2019 investeer je 100€
Met veel succes, op 1 jaar verdubbelt je inleg: waarde is nu 200€ winst 100€
Na dit succes investeer je 1000€ bij, investeringen dus 1200€ waard.
Het volgende jaar (2020) veel minder succes, geen winst, in 2021 nog altijd 1200€ waard en dus totale winst blijft 100€.
Begin 2021 verkoop je alles (of bereken je rendement)
Dat geeft voor TWRR:
begin einde verhouding rendement
2019 100 200 2 100%
2020 1200 1200 1 0%
totaal 2 100%
jaarlijks 1,41 41%
IRR/MWRR werkt met de cashflows (de tussentijdse waardering aan 200€ na 1e jaar komt er niet eens in voor).
De berekening is ingewikkelder, maar de vergelijking met een hypothetisch spaarboekje is nuttig:
Een spaarboekje, met een vaste intrestvoet gelijk aan de berekende IRR, waar je exact dezelfde stortingen en afnames op doet als voor uw investeringen, zal op het einde dezelfde waarde hebben als uw investeringen.
IRR:
01/01/2019 -100
01/01/2020 -1000
01/01/2021 1200
irr: 8,27%
Een winst van 100€ op 600€ is 16%, of jaarlijks 8%
Fondsenmanagers gebruiken TWRR, dat komt overeen met de prestatie van 1 deelbewijs.
(De IRR zal typisch wel lager zijn dan TWRR maar dat is andere kwestie)
Voor een privé investeerder die naar zijn totale portfolio kijkt lijkt IRR me duidelijk geschikter.
Intern rate of return - IRR - Money weighted
Dit komt overeen met het % dat je spaarboekje zou mogen geven om hetzelfde eindbedrag te halen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Even wat zitten experimenteren.
Gebruik ik bovenstaande methode kom ik aan een rendement van 12,89%
Gebruik ik de XIRR formule via Excel kom ik aan 26,73%
Kan dit dat deze afwijkingen zo groot zijn?
Die 12,89% sluit veel meer aan bij mijn gevoel dan die XIRR van Excel.
Wat krijg je als je als einddatum op 31 Dec 2020 zet?Bart schreef: ↑5 juli 2021, 16:49 Even wat zitten experimenteren.
Gebruik ik bovenstaande methode kom ik aan een rendement van 12,89%
Gebruik ik de XIRR formule via Excel kom ik aan 26,73%
Kan dit dat deze afwijkingen zo groot zijn?
Die 12,89% sluit veel meer aan bij mijn gevoel dan die XIRR van Excel.
De einddatum staat op vandaag.
Als ik de einddatum op 31/12/2020 zet dan krijg ik een foutmelding. Lijkt me logisch gezien in aankopen heb gedaan en de einddatum zeker na de data van aankoop moet liggen?
Zet ik de einddatum op 31/12/2021 (ik vermoed dat dit je bedoelt?) kom ik aan 11,38%
Als ik de einddatum op 31/12/2020 zet dan krijg ik een foutmelding. Lijkt me logisch gezien in aankopen heb gedaan en de einddatum zeker na de data van aankoop moet liggen?
Zet ik de einddatum op 31/12/2021 (ik vermoed dat dit je bedoelt?) kom ik aan 11,38%
IRR (en dus excel.XIRR) geeft een jaarlijkse return, die methode een totale (holding period) return
(die methode heeft zelfs een naam blijkbaar: https://en.wikipedia.org/wiki/Simple_Dietz_method)
Jaarlijks <> Holding is waar ik hierbovenover schreef
De algemene formule om een IRR om te zetten in unannualized IRR is
(1+IRR)^duration - 1
met duration in jaar, dus duration < 1 voor een YTD
Einddatum op einde jaar zetten is een truukje dat hetzelfde resultaat geeft in dit geval.
(die methode heeft zelfs een naam blijkbaar: https://en.wikipedia.org/wiki/Simple_Dietz_method)
Jaarlijks <> Holding is waar ik hierbovenover schreef
De algemene formule om een IRR om te zetten in unannualized IRR is
(1+IRR)^duration - 1
met duration in jaar, dus duration < 1 voor een YTD
Einddatum op einde jaar zetten is een truukje dat hetzelfde resultaat geeft in dit geval.
Voila, dat is je YTD rendement voor de eerste 6 maand van dit jaar.
Je zou een spaarboekje met dat % intrest moeten hebben om op dezelfde periode hetzelfde resultaat te halen.
edit: aangepast
Laatst gewijzigd door B7H4long op 6 juli 2021, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
YTD 26,7% voor volledige portefuille: 15% cash / 5% keyplan aandelenfondsen / 80% aandelen etf.
Welke aandelen ETFs geven dergelijk rendement?
Edit: uit interesse
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.