Holdings
TIP
Re: Holdings
Conclusie: wachten op verdere dalingen voorleer bij te kopen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het boek van Rob de Wijk; De nieuwe wereldorde; hoe China sluipenderwijs de macht overneemt; is interessant om te lezen.
Overigens heb dat al eerder vermeld. Op lange termijn wel aandelen kopen van China, op korte termijn niet: of ze moeten heel veel zakken; maar dan nog...uw kinderen gaan er blij mee zijn. Wellicht u niet......
Overigens heb dat al eerder vermeld. Op lange termijn wel aandelen kopen van China, op korte termijn niet: of ze moeten heel veel zakken; maar dan nog...uw kinderen gaan er blij mee zijn. Wellicht u niet......
En wat met je pakket van 24 juni en dat van 11 mei?
Buy and Hold(ing) belegger:Berkshire Hathaway,Brederode,GBL,Ackermans,Hal Trust,Sofina,Dieteren,Alphabet.
Wise is naar de beurs @LSE (+7%), nu Klarna nog
long: Chrysalis Inv
long: Chrysalis Inv
Laatst gewijzigd door rabbie op 7 juli 2021, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
“ Just over three months after its last funding round, European fintech giant Klarna is announcing today that it has raised another $639 million at a staggering post-money valuation of $45.6 billion.
Rumors swirled in recent weeks that Klarna had raised more money at a valuation north of $40 billion. But the Swedish buy now, pay later behemoth and upstart bank declined to comment until now.
SoftBank’s Vision Fund 2 led the latest round, which also included participation from existing investors Adit Ventures, Honeycomb Asset Management and WestCap Group. The new valuation represents a 47.3% increase over Klarna’s post-money valuation of $31 billion in early March, when it raised $1 billion, and a 330% increase over its $10.6 billion valuation at the time of its $650 million raise last September. Previous backers include Sequoia Capital, SilverLake, Dragoneer and Ant Group, among others.
The latest financing cements 16-year-old Klarna’s position as the highest-valued private fintech in Europe.”
Kinnevik staat momenteel met een premie van bijna 29% genoteerd... NAV is SEK 285 per aandeel bij actuele koersen. De vraag is of dit houdbaar is (Latour noteert al jaren op een premie van meer dan 40% bijvoorbeeld) en of het nog actueel is. Babylon, VillageMD gaan naar de beurs, funding rounds tonen aan dat bedrijven veel meer waard zijn dan waarvoor ze in de boeken staan. Premie is te verdedigen maar 29%... dat wordt moeilijk. We zullen zien, de opportuniteit zit hem in de beursgangen, eventuele overnames en nieuwe funding rounds.
Vandaag een mooi artikel gelezen over Kinnevik: https://andreasbernstrom.medium.com/why ... c66f890c42
Dank, ik heb deze nog op de plank liggen. Ga hem dan toch maar eens lezenJozefien1969 schreef: ↑5 juli 2021, 21:12 Het boek van Rob de Wijk; De nieuwe wereldorde; hoe China sluipenderwijs de macht overneemt; is interessant om te lezen.
Interessant, had ik nog niet op mijn radar. HG Capital is ook een mooie U.K. Trust voor snelgroeiende PE bedrijfjes, zitten o.a. groot in Visma.rabbie schreef: ↑3 juli 2021, 13:49 Leuk fondsje voor de liefhebbers van Sofina en SMT. Geen holding, maar een UK investment trust met des te meer private equity participaties: Chrysalis Investments.
Late stage private equity. Excl. buy-out
Zoekt het in een kleinere niche van SMT: Europese deal making, excl. US en China
Helaas werden mijn links als spam gemarkeerd op dit forum. ook als bijlage
Eea valt te lezen op Citywire en portfolio-adviser
Is oa de enige manier om in Klara te beleggen als particulier. Mede-investeerder met SMT (IPO Wise), Sofina (IPO The Hut Group), eigenaar participaties met Softbank als follow-up investeerder en exits via IPO en trade sales aan bijv. Lloyds
Pre- IPO belangen zijn de focus, maar beleid staat ook toe aandelen post-IPO aan te houden.
"Chrysalis Investments duo: ‘Baillie Gifford are doing a lot in America and China, but our connections are nearer to home’""
Eén van de andere meer bij het grote publiek bekende bedrijven waarin ze participeren is bijv. Secret Escapes
P.S. Waarom wordt het woord SMT voluit geschreven als spam gezien?
Kostte me halfuur dat uit te vogelen.
En hoe kan ik wel links toevoegen?
Voor Prosus zie ik de huidige dip als bijkoopmoment. Het blijft kwakkelen, met name Tencent gedreven inderdaad. De Chinese overheid wil aan de gasten die uit de school klappen, zich niet aan de wensen van de CCP houden of te veel een eigen visie erop nahouden een signaal afgeven. Jack Ma geeft de Chinese overheid een klap in het gezicht. Het allerergste wat een Chinees kan overkomen is gezichtsverlies. Dus dan bestrijden ze vuur met vuur: de IPO van Ant Group werd getorpedeerd en het bedrijf moest zich aan de voorwaarden van banken gaan houden (geen vreemd argument, schaduwbanksysteem is nog steeds een serieus issue in China).sintorama schreef: ↑5 juli 2021, 11:05 Nja, misschien een gevolg van de toestanden bij Didi? https://www.bloomberg.com/news/articles ... app-stores
Iig, ja dit kan nog (veel) lager. Prosus mag dan wel zelf met een korting noteren, de onderligende investeringen zijn allesbehalve goedkoop en liggen overal overhoop of onder de loupe bij de authoriteiten. Hoever is het gekomen dat een bedrijf erin slaagt de aandacht van de Chinese overheid te trekken omwille van privacy issues? Investeren in dit deel van de economie is extreem risicovol, en dus is de fixe korting op Prosus niet meer dan normaal. Alleen voor beleggers met een sterke maag en een lange termijn visie.
Dan nu weer Didi, zij verzamelen illegaal data van gebruikers, krijgen het verzoek de beursgang uit te stellen om het onderzoek af te wachten, maar negeren dat verzoek. Dan kun je hem krijgen ook. Ironisch gezien verzameld de Chinese overheid ook die data, maar zij willen niet dat bedrijven die data onbeveiligd verzamelen (recent nieuwe wet aangenomen om cybersecurity aan te scherpen).
Het is de Chinese overheid er echt niet aan gelegen de technologie "champions" te torpederen, ze willen laten zien wie de baas is en data beveiligen. Je moet je nou eenmaal aan de wensen van de CCP aanpassen, maar dat betekent niet opeens dat de bedrijven veel minder waard zijn (waarde is niet gelijk aan beurskoers, zoals bekend).
Tencent houdt zich juist als een van de weinigen steevast aan de wensen van de Chinese overheid. In 2018 was er ophef over gameverslavingen en wilde de Chinese overheid hier maatregelen tegen nemen. De koers stond toen lange tijd onder druk, maar kwam uiteindelijk weer bovendrijven. Pony Ma, de oprichter en grootaandeelhouder van Tencent, is een man die op de achtergrond blijft, geen gekke dingen doet etc. Daarom voel ik mij veel safer met Tencent (via Prosus) dan met bijvoorbeeld Alibaba (heb slechts een kleine positie). Hier een profiel in de Financial Times: https://www.ft.com/content/97d8395b-611 ... 3ddbf729a4
Zie ook dit artikel: https://www.bloomberg.com/news/articles ... r-u-s-ipos
Op zich is dit goed nieuws voor o.a. Tencent. Bestaande VIE structuren worden niet verboden maar gereguleerd. Een van de hoofdrekenen waarom Chinese bedrijven met buitenlandse noteringen een structureel lagere waardering hebben zou daarmee wegvallen.
U zegt dat de onderliggende noteringen van Prosus allesbehalve goedkoop zijn. Dat durf ik te betwisten, Tencent noteert nu tegen 20x de verwachte kasstroom per aandeel (FCFPS). Opgeschoond voor de net debt en investeringsportefeuille betaal je 16,6x de FCFPS voor de operationele business, voor een bedrijf dat met meer dan 30% per jaar groeit. Die pak je dan nog eens op samen met een portefeuille veelbelovende durfkapitaalbedrijfjes in Prosus tegen een extra korting van bijna 40%. Verklaar mij maar voor gek, maar dit is een opportuniteit die voor het oprapen ligt.
Rotschild staat bekend om zijn uitspraak: "Buy when there's blood in the streets". Als alle onzekerheid straks voorbij is, krijg je Tencent en Prosus niet meer tegen deze koers. Juist als er onzekerheid is, moet je durven toeslaan. En als je portefeuille uit een blok stabiele holdings als Sofina, Brederode etc. bestaat, is er best ruimte voor wat meer beweeglijkheid bij Prosus. Dat kun je incalculeren. Je moet wel een sterke maag en lange termijn (dus meer dan 1 jaar) hebben, maar daar wordt je op termijn voor beloond als de rust is wedergekeerd.
Interessant artikel! Kinnevik staat duur genoteerd, maar het gaat een mooie toekomst tegemoet.michael25 schreef: ↑7 juli 2021, 18:22 Vandaag een mooi artikel gelezen over Kinnevik: https://andreasbernstrom.medium.com/why ... c66f890c42
Ik ga er juist van uit dat er nog lang geen "blood on the streets" is. Dit is hoogstens een schrammetje.
Didi global ging gisteren nog eens bijna 6% onderuit.
Didi global ging gisteren nog eens bijna 6% onderuit.
Ik denk ook dat het op de lange termijn wel in orde gaat komen met Prosus, maar intussen wil ik geen al te groot deel van mijn port blootstellen aan de grillen van de CCP.michael25 schreef: ↑7 juli 2021, 18:47 Als alle onzekerheid straks voorbij is, krijg je Tencent en Prosus niet meer tegen deze koers. Juist als er onzekerheid is, moet je durven toeslaan. En als je portefeuille uit een blok stabiele holdings als Sofina, Brederode etc. bestaat, is er best ruimte voor wat meer beweeglijkheid bij Prosus. Dat kun je incalculeren. Je moet wel een sterke maag en lange termijn (dus meer dan 1 jaar) hebben, maar daar wordt je op termijn voor beloond als de rust is wedergekeerd.