Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Tegen beter weten in want je bent aan het trollen. Ik had het dus over "een maand en meer" en over "dat komt op geen maand, herstel duurt immers maanden of jaren".EarthNvstr1 schreef: ↑9 juli 2021, 10:38Dat was een maand na de bodem (waarvan we nu weten dat het de bodem was) toch allemaal nog niet duidelijk ?vortex schreef: ↑9 juli 2021, 08:06 -De lockdows werkten en men kreeg vat op het virus, een apocalyps bleef uit.
-Overheden die overal bedrijven en werknemers ondersteunden zodat het risico op economisch verval beperkt werd
-Massale geld injectie door centraal banken
-De eerste positieve vooruitzichten op meerdere vaccins
De bodem was half maart.
Hadden we half april niet evengoed nog steeds op de bodem kunnen zitten of zelfs nog verder gezakt zijn ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Maar nee, ik probeer je uitspraak te begrijpen.vortex schreef: ↑9 juli 2021, 11:05Tegen beter weten in want je bent aan het trollen. Ik had het dus over "een maand en meer" en over "dat komt op geen maand, herstel duurt immers maanden of jaren".EarthNvstr1 schreef: ↑9 juli 2021, 10:38
Dat was een maand na de bodem (waarvan we nu weten dat het de bodem was) toch allemaal nog niet duidelijk ?
De bodem was half maart.
Hadden we half april niet evengoed nog steeds op de bodem kunnen zitten of zelfs nog verder gezakt zijn ?
Ik begrijp "je moet niet naar de bodem moet mikken en er al zeker geen percentage op zetten".vortex schreef: ↑6 juli 2021, 19:59 Je moet niet maar de bodem mikken en er al zeker geen percentage op zetten, je wacht gewoon tot de crash voorbij is, dat komt op geen maand, herstel duurt immers maanden of jaren.
Wees er maar zeker van dat veel beleggers stevig hebben geïnvesteerd een maand of meer na de bodem van de corona crash.
Wat ik echter niet begrijp is hoe je dat vervolgens rijmt met "wacht gewoon tot de crash voorbij is"... hoe bepaal je wanneer dat het geval is ?
Nee hoor, je begrijpt goed genoeg wat er staat, je probeert gewoon het punt te maken dat de markt onmogelijk te voorspellen is. Wel, soms is ze wel voorspelbaar, na een crash volgt herstel, is altijd al zo geweest, geloof je niet in herstel, dan moet je niet beleggen.
vortex schreef: ↑6 juli 2021, 19:59 Je moet niet maar de bodem mikken en er al zeker geen percentage op zetten, je wacht gewoon tot de crash voorbij is, dat komt op geen maand, herstel duurt immers maanden of jaren.
Wees er maar zeker van dat veel beleggers stevig hebben geïnvesteerd een maand of meer na de bodem van de corona crash.
Thee blaadjes! Nee, daarop is al een antwoord gegeven, de vier punten die ik heb opgesomd waren voor mij voldoende aanwijzing dat het herstel was ingezet. Dus meer algemeen, een crash is voorbij wanneer het herstel is ingezet, Maar alle begrip dat iemand met een ingeprent "dat is market timing en dat kan niet" dogma dat niet wil begrijpen of niet wil zien.EarthNvstr1 schreef: ↑9 juli 2021, 11:12 Ik begrijp "je moet niet naar de bodem moet mikken en er al zeker geen percentage op zetten".
Wat ik echter niet begrijp is hoe je dat vervolgens rijmt met "wacht gewoon tot de crash voorbij is"... hoe bepaal je wanneer dat het geval is ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- Roger_de_klusman
- Jr. Member
- Contacteer:
De vier puntjes:
Enigste vat dat men op het virus kreeg was door lockdowns waarvan men wist dat men dat economisch en sociaal niet al te lang zou kunnen opleggen.
Sorry, maar eerste en vierde punt waren april 2020 allesbehalve duidelijk. Van vaccins kwamen pas na de zomer eerste voorzichtig positieve berichten dat het nog minstens een half jaar zou duren en toen was ook al duidelijk dat ze niet in één twee drie voldoende vaccins zouden kunnen produceren.vortex schreef: ↑9 juli 2021, 08:06 -De lockdows werkten en men kreeg vat op het virus, een apocalyps bleef uit.
-Overheden die overal bedrijven en werknemers ondersteunden zodat het risico op economisch verval beperkt werd
Enigste vat dat men op het virus kreeg was door lockdowns waarvan men wist dat men dat economisch en sociaal niet al te lang zou kunnen opleggen.
Waar heb ik ergens april vernoemd? En wat begrijp je niet aan een maand of meer?Roger_de_klusman schreef: ↑9 juli 2021, 12:54 De vier puntjes:Sorry, maar eerste en vierde punt waren april 2020 allesbehalve duidelijk. Van vaccins kwamen pas na de zomer eerste voorzichtig positieve berichten dat het nog minstens een half jaar zou duren en toen was ook al duidelijk dat ze niet in één twee drie voldoende vaccins zouden kunnen produceren.vortex schreef: ↑9 juli 2021, 08:06 -De lockdows werkten en men kreeg vat op het virus, een apocalyps bleef uit.
En dan de rest:
-Pfizer maakt begin mei 2020, dat is vlak na april, bekend dat de eerste proefpersonen met het vaccin ingespoten worden eerder waren er al positieve geluiden te horen over de lab ontwikkeling van vaccins -> Een oplossing is in het vooruitzicht
-In België, toen een van de zwaarst getroffen landen, begonnen de ziekenhuisbezetting op 10 april 2020 te zakken, het effect van de lockdown was al eerder te zien in de ziekenhuisopnames -> Herwinnen van controle, vermeden chaos.
-Gelijktijdig met het afkondigen van lockdowns hebben zowat alle overheden direct ondersteunende maatregelen in gevoerd, werkloosheidsuitkeringen en bescherming tegen faling, enz.. -> Bescherming van bedrijven en koopkracht
-Op 19 maart kondigt de ECB 750 miljard corona steun aan
Nog iets om over te neuten? Kan best aannemen dat sommigen toen op nog meer zekerheid gewacht hebben, ze zijn er wellicht nog op aan het wachten maar de markt en dus de gemiddelde belegger heeft toen toch echt wel de signalen van herstel en beterschap gezien en er naar gehandeld, anders zouden de koersen sindsdien niet zo sterk gestegen zijn. Spijtig voor diegene die en bij stonden, er naar keken en de trein gemist hebben.
- Roger_de_klusman
- Jr. Member
- Contacteer:
Stoefer.
OK, wel een min of meer onderbouwde stoefer
OK, wel een min of meer onderbouwde stoefer
Nu heb ik ook wel (beetje) bijgekocht tijdens coronacrisis, nog voor de bodem eigenlijk.
Maar de gemiddelde belegger toch niet.
Voor elke koper is er een verkoper.
Een transactie op de beurs is voor de gemiddelde belegger een nuloperatie, op de belastingen en kosten na.
De gemiddelde belegger paste n.a. positief nieuws wel zijn waardering aan van heel wat bedrijven, en zijn inschatting van de risico's.
Maar de gemiddelde belegger toch niet.
Voor elke koper is er een verkoper.
Een transactie op de beurs is voor de gemiddelde belegger een nuloperatie, op de belastingen en kosten na.
De gemiddelde belegger paste n.a. positief nieuws wel zijn waardering aan van heel wat bedrijven, en zijn inschatting van de risico's.
Een transactie heeft aan de ene kant een koper en andere andere kant een verkoper ja, maar dat is het dan ook en zegt verder niks. Op een markt of veiling kunnen veel meer (kandidaat) kopers aanwezig zijn dan dat er waren te koop aangeboden worden, de weinige verkopers zullen van de gelegenheid gebruik maken om hun prijs wat hoger te zetten of de kandidaat kopers bieden tegen elkaar op. De beurs werkt net zo, als er meer biedingen op aandelen zijn dan er te koop staan (orderboek), bv bij het herstel na een crash, zullen prijzen stijgen. Bij het recent herstel na de corona crash zal de gemiddelde belegger toch effectief meer kandidaat koper geweest zijn dan verkoper. Dat er evenveel aandelen gekocht als verkocht worden en dat de verkoper krijgt wat de koper betaalt is niks zeggende evidentie. Het spel draait om vraag en aanbod, de uiteindelijke transactie is daar maar de uitkomst van, het spel bepaalt de prijs, niet de transactie op zich.
Vandaag van mijn 4 fondsen elk een 15 á 20 % verkocht, reden: prachtige stijging sinds lange tijd en heb het geld nodig om het bouwbudget wat te spijzen .
Maar we blijven nog genoeg in de markt zitten.
Dus als alles nog eens 30% wil stijgen het komende jaar
Het rendement van mijn portefeuille volgens Bolero op 01/08 is 16,55% YTD. Vorige maand was dit 15.41% YTD.
Mijn eigen berekening komt uit op 16.11%.
Sinds opstart in december 2019 zit ik met een totaalrendement van 34.81%, volgens Bolero.
Aldus mijn eigen berekening heb ik een IRR van 19.71%.
Mijn eigen berekening komt uit op 16.11%.
Sinds opstart in december 2019 zit ik met een totaalrendement van 34.81%, volgens Bolero.
Aldus mijn eigen berekening heb ik een IRR van 19.71%.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Een kabbelende aandelenmarkt deze maand, een beetje op en neer.
Mijn A-Aandelen portefeuille wel een goed resultaat behaalde.
EM ging naarbeneden
Toch nog positief eindresultaat.
De obligatiefondsen deden het goed -voor hun profiel- de voorbije maand.
Sommige individuele fondsen:
Mijn A-Aandelen portefeuille wel een goed resultaat behaalde.
EM ging naarbeneden
Toch nog positief eindresultaat.
De obligatiefondsen deden het goed -voor hun profiel- de voorbije maand.
Code: Selecteer alles
1Week 1Mnd 3Mnd 6Mnd #YTD# 1Jr 3Jr 5Jr
-2,0 4,9 10,1 16,9 22,7 36,9 30,4 30,81 Het B7H4long-A-aandelen portefeuille
-0,2 0,1 4,2 17,5 21,6 44,1 12,2 12,8 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC
-1,0 -0,5 2,9 9,9 11,4 24,1 9,2 8,0 Flexer van offensieve actieve fondsen (75/25)
0,0 0,4 3,0 10,0 12,2 25,2 7,7 7,6 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 vastrentend/10 Cash
-0,4 1,5 4,2 8,7 9,4 17,3 8,2 6,7 50/50 index portefeuille IWDA/IEAG
-0,2 0,6 2,6 6,9 7,3 12,6 4,0 3,4 Mixer van actieve fondsen (50/50)
0,3 1,3 2,3 0,1 -0,6 0,4 2,8 1,2 Mijn stabiele vastrentende portefeuille
Code: Selecteer alles
1Week 1Mnd 3Mnd 6Mnd #YTD# 1Jr 3Jr 5Jr
1,0 2,0 3,0 22,7 22,4 57,7 7,1 8,9 SPDR® MSCI Europe Sm Cap Val Wtd ETF ...
1,1 -2,0 1,1 21,5 33,5 77,2 11,0 11,3 SPDR® MSCI USA Small Cap Val Wtd ETF ...
-0,7 2,0 6,5 18,9 19,7 35,7 14,1 13,1 IWDA – MSCI world – wereld aandelen – ~75% van het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is
0,1 1,5 1,7 -0,5 -1,0 0,5 2,9 1,3 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds
0,2 1,2 2,1 -0,5 -1,3 -0,8 + + VAGF – Wereld Aggregate Hedged Bonds
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Jhn flexer 17,14%
Jhn tracker 20,84%
Jhn tracker 20,84%
Je hebt het waarschijnlijk al eens gepost maar ik vind het niet direct terug. Wat zit er juist in die flexer/tracker?
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Jhn flexer: 25% verdeling
Franklin US Opportunities A(acc)EUR
Fundsmith Equity R EUR Acc
Robeco Global Consumer Trends D €
Threadneedle (Lux) American 1E
Jhn tracker
60% cspx
40% iwda
Doel is om hethier naar 50% elk te brengen