starten met ETF beleggen - VWCE
TIP
Re: starten met ETF beleggen - VWCE
Met die redenering moet ik mogelijk de komende jaren mogelijks helemaal niet beleggen.platin schreef: ↑22 juli 2021, 10:53Een plan is maar een plan zolang het stijgt.
Wat ga je doen als het daalt blijven bijkopen?
Blijft nog de vraag nu het moment om te starten.
Kijk maar eens naar de beurs de afgelopen dagen, is maar een schommeling.
Plots gaat iedereen de beurs op met verse centjes.
Waarom vorig jaar in april niet gestart.
Iedereen zegt goed plan, zijn toch hun eigen centen niet.
Vraag aan de aanbevelers of ze nu willen meestappen 50/50 in uw verhaal.
Je zal plots alleen staan, doordenkertje.
Zeggen wat een ander moet doen .......
Zijn allemaal plastronnekes (lees verkopers zoals bij de bank)met hun aanbevelingen.
Doel is lange-termijn beleggen. Dus als het zakt ben ik nog steeds van plan om 2x 5000 euro per jaar bij te kopen. Het geld dat ik wil beleggen is geld waar ik niet aan wil komen voor min. 20j.
Vorig jaar starten ging niet. Eerste deel van renovatie was prioriteit en wilde buffer behouden van 30.000 euro. Daarom kon ik niet investeren.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik begrijp dat je een beschikbaar kapitaal van 60.000 EUR wil investeren met een horizon van +20 jaar.
Of je plan goed is voor jou, kan volgens mij niemand zeggen en zal je zelf moeten aanvoelen.
Gezien je leeftijd en vooral horizon, zou je inderdaad kunnen opteren om 100% in aandelen te gaan.
Een "wereldwijde" ETF heeft het voordeel dat je direct spreiding hebt, de kosten redelijk blijven en je niet veel tijd/kennis nodig hebt.
Ik zou dan bv. naar V3AA kijken, wat developed+emerging markets én all caps aandelen omvat.
In de huidige markt situatie zou ik *niet* starten met een lump sum, maar DCA of VA toepassen.
Edit: en bekijk ook welke broker voor jou en voor je plan het meest geschikt is, ipv gewoon de broker te nemen "waar je al klant bent"
Volledig fout; fondsen (beursgenoteerd of niet) zijn afzonderlijke entiteiten. Het zijn volledig onafhankelijke bedrijven!
De aandelen zelf worden zelfs niet door de fondsen bijgehouden; De aandelen zitten bij een custodian; nog een extra nivea van bescherming.
Als de bank of de fondsleverancier failliet zouden gaan kan de curator niet aan de assets van deze onafhankelijke bedrijven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Een liquidatie is geen faling of ander financieel probleem, een fonds wordt bv geliquideerd omdat er te weinig belangstelling voor is, te laag volume,... dat is gewoon een georganiseerde en geplande stopzetting en heeft niks te maken met financiële problemen bij de uitgever. De kans dat een van de grote index ETF's om die reden geliquideerd worden is onbestaande,
Als de ETF provider failliet gaat en er wordt geen overnemer gevonden dan zal de ETF toch moeten worden geliquideerd?vortex schreef: ↑22 juli 2021, 13:06 Een liquidatie is geen faling of ander financieel probleem, een fonds wordt bv geliquideerd omdat er te weinig belangstelling voor is, te laag volume,... dat is gewoon een georganiseerde en geplande stopzetting en heeft niks te maken met financiële problemen bij de uitgever. De kans dat een van de grote index ETF's om die reden geliquideerd worden is onbestaande,
Ja, maar of dat een gestandaardiseerde liquidatie via market makers zal zijn is nog wat anders, zal er allemaal van af hangen wat er juist aan de hand is. Zijn er bv min waarden op het fonds zelf te boeken door bv uitgeleende aandelen die niet kunnen terug geleverd worden. Kortom, onmogelijk te voorspellen hoe of wat er kan mislopen en hoe het nadien opgelost zal worden. Het voorstellen alsof het allemaal in regeltjes beschreven is, klopt niet, elke faling is anders en wordt verschillend aangepakt.ignition schreef: ↑22 juli 2021, 13:16Als de ETF provider failliet gaat en er wordt geen overnemer gevonden dan zal de ETF toch moeten worden geliquideerd?vortex schreef: ↑22 juli 2021, 13:06 Een liquidatie is geen faling of ander financieel probleem, een fonds wordt bv geliquideerd omdat er te weinig belangstelling voor is, te laag volume,... dat is gewoon een georganiseerde en geplande stopzetting en heeft niks te maken met financiële problemen bij de uitgever. De kans dat een van de grote index ETF's om die reden geliquideerd worden is onbestaande,
https://greeneryfinancial.com/can-etfs-go-bankrupt/
Can ETFs Go Bankrupt?
ETFs or rather their issuers can go bankrupt if they have other high-risk business segments that go bust or simply have a large number of clients pull their money out, causing AUM to go down, causing the ETF issuer to lack the funds to continue operations.
However due to the structure of an ETF you would not lose your money if it completely went bust. To explain, ETFs are a type of open-ended fund that contains a basket of underlying assets that are not redeemable at any time (unless liquidation occurs). This means the ETF issuer only creates or cancels units on the secondary market so that they can meet client demand.
To boil that down into simple speak: If an ETF or its issuer goes bust then the underlying assets are protected and still present, protected from being taken by debtors, as legally you have first-rights to them.
What Happens When an ETF Goes Bankrupt? What's the Process?
When an ETF goes bankrupt, or the issuer does, it will be forced into a legal process called ‘liquidation.’
ETF Liquidation starts by the issuer emailing clients declaring that the fund will be closed, liquidated, soon and that they have two options — either the client can choose to sell shares of the fund on the open market to a market-maker (for fair-market price) or they can hold on until the process of liquidation begins after anywhere between a week and a couple of months — this will be specified in the liquidation declaration email.
From that stage all you have to do is make your decision — generally it’s best to just sell on the open market, however it’s entirely up to you if you don’t do so before the liquidation begins they’ll simply give you the fair market rate at the time of liquidation and this will generally be deposited directly into your brokerage account.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Zien de jaarrekeningen van Vanguard er zo belabberd uit dan?
In Vwce zitten ongeveer 3500 aandelen verspreid over tientallen landen, verspreid in verschillende sectoren. Veel risico zie ik er persoonlijk niet in ?
Leg eens uit wat het risico dan is, Naick.
Ik zie minder risico's in het bezit van ETFs dan in het bezit van individuele aandelen op een effectenrekening of een traditioneel gemeenschappelijk beleggingsfonds.
Als je echt bezorgt bent verkoop je gewoon je VWCE deelbewijzen.
Omdat VWCE een beursgenoteerd fonds is komt Vanguard hier helemaal niet aan te pas. Je verkoopt gewoon aan een andere beursdeelnemer.
Alternatief:
VWCE is uitgegeven door Vanguard Europa, een dochter van Vanguard.
Als Vanguard failliet gaat komt Vanguard Europa te koop. Er is een grote kans dat een grote fondsleverancier dit bedrijf dan zal opkopen; misschien Fidelity of Schwab want die hebben nog geen echt ETF aanbod in Europa.
Dit zou dan gelijkaardig zijn aan de aankoop van de think ETFS door VanEck, of de aankoop van Barclays Global Investors in
2009 door Blackrock. Met deze aankoop kocht Blackrock het hele iShares van Barclays.
En als dit allemaal niet lukt zullen de individuele fondsen geliquideert worden en krijg jij casn.
Leer eerst eens stappen op de beurs.paraman schreef: ↑22 juli 2021, 12:30
Met die redenering moet ik mogelijk de komende jaren mogelijks helemaal niet beleggen.
Doel is lange-termijn beleggen. Dus als het zakt ben ik nog steeds van plan om 2x 5000 euro per jaar bij te kopen. Het geld dat ik wil beleggen is geld waar ik niet aan wil komen voor min. 20j.
Vorig jaar starten ging niet. Eerste deel van renovatie was prioriteit en wilde buffer behouden van 30.000 euro. Daarom kon ik niet investeren.
I.p.v direct gaan lopen.
De etf's die je gaat kopen bij Keytrade is direct al verlies aan instap kosten.
Zoals door anderen al aangehaald is Keytrade wel de gewenste broker.
Stappen = uitkijken bij welke broker bijv. aankoop zonder kosten en lopen = keytrade.
Dan over uwe glazen bol voor, inkomen, investeringen de komende jaren hopelijk is het de waarheid.
Een ander vb in de jaren zeventig kon men woning kopen voor 40.000 €.
Inflatie u blijkbaar ook al onbekend, etf en alles loopt op wieltjes en geen omkijken naar.
Och ja in de jaren zeventig bestonden etf's nog niet.
Estate Guru believer.
ETFs hebben nooit instapkosten.