starten met ETF beleggen - VWCE
TIP
Re: starten met ETF beleggen - VWCE
Correct geen instap maar aankoop kosten of klopt dit ook niet.
Estate Guru believer.
platin schreef: ↑22 juli 2021, 10:53 Waarom vorig jaar in april niet gestart.
Iedereen zegt goed plan, zijn toch hun eigen centen niet.
Vraag aan de aanbevelers of ze nu willen meestappen 50/50 in uw verhaal.
Je zal plots alleen staan, doordenkertje.
Zeggen wat een ander moet doen .......
Zijn allemaal plastronnekes (lees verkopers zoals bij de bank)met hun aanbevelingen.
Platin is weer in een goed humeur vandaag.
@paraman: goed plan.
Ja de waarheid zeker .......
Als betrokkene eerst eens was gaan lezen op forum ...
Was zijn vraag overbodig geweest.
Maar ikke heb een vraag en iedereen moet maar weer eens springen.
Het etf verhaal begint mijn strot uit te komen.
Elke dag, elke week dezelfde vraag.
En ja slecht geslapen van bonke bonke in de stad.
Als men thuis muziek speelt staan de flikken er.
bonke, bonke, kilometers ver te horen zijn ze plots doof.
Ja de jeugd moet zich amuseren zeker.
Laatst gewijzigd door platin op 22 juli 2021, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
@paraman: goed plan ja
1 enkele ETF (aanbieder) is geen probleem.
Een opmerking wel ivm timing
Het sentiment de laatste tijd is toch wel erg positief.
Risicoappetijt Belgische beleggers groter dan ooit
Recordaantal bedrijven haalt geld op via Brusselse beurs
Wijst toch eerder op top dan op een bodem
Nu de beurs voorspellen gaat niet
Maar kan toch geen kwaad om uw 30.000€ niet in 1 keer te investeren, maar bv. 10.000€ elke 6 maand
Maar kan toch geen kwaad om uw 30.000€ niet in 1 keer te investeren, maar bv. 10.000€ elke 6 maand
Moet er tijd gaan insteken oei ....
Als plots min 20% kan hij het forum geen schuld geven.
Ze hebben een idee en het moet plots buiten, kunnen daarna gaan klagen als de Arco's.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
@platin: wat zou *jij* doen als je vandaag 60.000 EUR opzij hebt staan om te investeren met een horizon van +20 jaar ?
Qua broker zal het Keytrade of Bolero worden. Qua kosten was Keytrade zeker competitief indien ik eerst lump sum doe en dan per 5.000 investeer (kost 15 euro). Voordeel bij Bolero is dat je regelmatiger kan investeren voor zelfde instapkost aan lager bedrag. (7.5 euro per 2.500).platin schreef: ↑22 juli 2021, 15:57Leer eerst eens stappen op de beurs.paraman schreef: ↑22 juli 2021, 12:30
Met die redenering moet ik mogelijk de komende jaren mogelijks helemaal niet beleggen.
Doel is lange-termijn beleggen. Dus als het zakt ben ik nog steeds van plan om 2x 5000 euro per jaar bij te kopen. Het geld dat ik wil beleggen is geld waar ik niet aan wil komen voor min. 20j.
Vorig jaar starten ging niet. Eerste deel van renovatie was prioriteit en wilde buffer behouden van 30.000 euro. Daarom kon ik niet investeren.
I.p.v direct gaan lopen.
De etf's die je gaat kopen bij Keytrade is direct al verlies aan instap kosten.
Zoals door anderen al aangehaald is Keytrade wel de gewenste broker.
Stappen = uitkijken bij welke broker bijv. aankoop zonder kosten en lopen = keytrade.
Dan over uwe glazen bol voor, inkomen, investeringen de komende jaren hopelijk is het de waarheid.
Een ander vb in de jaren zeventig kon men woning kopen voor 40.000 €.
Inflatie u blijkbaar ook al onbekend, etf en alles loopt op wieltjes en geen omkijken naar.
Och ja in de jaren zeventig bestonden etf's nog niet.
Ik wil eventueel op termijn als ik stappen op de beurs heb gezet eventueel met 2de broker bv Bolero op termijn individuele aandelen kopen.
30k wilde ik nu doen en dan elke 6 maanden 5k. Ook al crasht de markt. Doel is volharden. Dit is geld dat ik in principe 20 jaar kan missen, ook de 5k per 6 maanden. Indien mijn situatie wijzigt en ik kan niet blijven bijstorten, dan stop ik met bijstorten, maar laat ik die ETF verder lopen.el perro schreef: ↑22 juli 2021, 18:48 @paraman: goed plan ja
Ik zou kunnen starten met 15k nu, over 6 maanden 15k en dan 6 maanden later 10k. Meer spreidding, osten zijn dan wel iets hoger.
Ik denk je de tarievenfiches toch nog eens goed moet bekijken. VWCE kan je enkel aankopen op de Duitse Xetra beurs. De transactiekosten zijn bij beide brokers wel wat hoger dan wat je schrijft.paraman schreef: ↑22 juli 2021, 19:45
Qua broker zal het Keytrade of Bolero worden. Qua kosten was Keytrade zeker competitief indien ik eerst lump sum doe en dan per 5.000 investeer (kost 15 euro). Voordeel bij Bolero is dat je regelmatiger kan investeren voor zelfde instapkost aan lager bedrag. (7.5 euro per 2.500).
Ik wil eventueel op termijn als ik stappen op de beurs heb gezet eventueel met 2de broker bv Bolero op termijn individuele aandelen kopen.
Keytrade: €24,95 per schijf van €50.000
Bolero: €15 voor orders tot €2.500, €30 per schijf van €10.000 met een maximum van €60 voor orders tot €70.000 en 0,15% voor orders boven €70.000
Lump sum €60.000: Keytrade = €49,90; Bolero = €60
Per €5.000: Keytrade : €24,95; Bolero = €30
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Stel dat je nu (eind juli 2021) het grootste deel van je spaargeld in 1 keer en als eerste investering in 1 ETF steekt.
Zou goed kunnen dat bij verkoop van je ETF, de fiscus dit als speculatief aanziet
Zou goed kunnen dat bij verkoop van je ETF, de fiscus dit als speculatief aanziet
Dat zou toch een primeur zijn.EarthNvstr1 schreef: ↑22 juli 2021, 20:15 Stel dat je nu (eind juli 2021) het grootste deel van je spaargeld in 1 keer en als eerste investering in 1 ETF steekt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vermoedelijk.B7H4long schreef: ↑22 juli 2021, 20:36Dat zou toch een primeur zijn.EarthNvstr1 schreef: ↑22 juli 2021, 20:15 Stel dat je nu (eind juli 2021) het grootste deel van je spaargeld in 1 keer en als eerste investering in 1 ETF steekt.
Toch vind ik 80% van je spaargeld vandaag in 1 keer in 1 ETF investeren veel speculatiever dan met 1% van je spaargeld wat traden in cryptomunten.
Ik wil 50% van spaargeld nu investeren dus dat is 30k en zeker geen 60k. Daarna 5k elke 6 maanden. Qua kosten is keytrade dan wel de betere keuze.borgie schreef: ↑22 juli 2021, 19:56Ik denk je de tarievenfiches toch nog eens goed moet bekijken. VWCE kan je enkel aankopen op de Duitse Xetra beurs. De transactiekosten zijn bij beide brokers wel wat hoger dan wat je schrijft.paraman schreef: ↑22 juli 2021, 19:45
Qua broker zal het Keytrade of Bolero worden. Qua kosten was Keytrade zeker competitief indien ik eerst lump sum doe en dan per 5.000 investeer (kost 15 euro). Voordeel bij Bolero is dat je regelmatiger kan investeren voor zelfde instapkost aan lager bedrag. (7.5 euro per 2.500).
Keytrade: €24,95 per schijf van €50.000
Bolero: €15 voor orders tot €2.500, €30 per schijf van €10.000 met een maximum van €60 voor orders tot €70.000 en 0,15% voor orders boven €70.000
Lump sum €60.000: Keytrade = €49,90; Bolero = €60
Per €5.000: Keytrade : €24,95; Bolero = €30
Qua spreiding en kostenoptimalisatie kan ik ook 20k nu doen en 20k over 6 maanden. Dan bv jaarlijks 10k ipv elke 6 maanden 5k, kwestie vd kosten wat meer te drukken.
Nee, ik ben volledig akkoord met het beleggen in een breedgespreide ETF, wereldwijd. Ik heb het niet over het risico van investeren in de brede markt en als je voor 3500 aandelen gaat zit je qua spreiding heel goed en loop je voornamelijk nog het marktrisico en niet het bedrijfsrisico.
Het risico waar ik over spreek is dat er iets gebeurd met die ETF, ETF-uitgever en andere gerelateerde partijen.
Yaris,
Er zijn een aantal gekende risico's verbonden aan ETF's zoals bijvoorbeeld counterparty risk bij synthetische ETF's, etc. Ik heb wat achtergrond in de financiële wereld, maar ik ben zeker geen expert en heb ook wat achtergrond in risicobeheer. Het probleem zit 'm in de verborgen risico's, de risico's waar niemand aan denkt of de risico's waarvan iedereen denkt dat de kans zodanig klein is dat het niet kan voorvallen, het zogenaamde 'tail risk'. Risicomodellen zijn altijd gebaseerd op bepaalde distributies (vaak wordt een normaalverdeling gebruikt). Niemand had ooit gedacht dat banken failliet zouden gaan, dit waren de zgn brave huisvaderaandelen met laag risico. Met een pandemie werd ook geen rekening gehouden. Ik kan me scenario's inbeelden waarbij een ETF-uitgever of een ETF of een custodian in de problemen komen of dreigen in de problemen te komen, wat mogelijk tot liquiditeitsproblemen kan leiden bij bepaalde ETF's. De grootste ETF heeft 373miljard AUM. Als ze deze zouden moeten liquideren... In alle ETF's wereldwijd zitten '8 trillion USD'.
De financiële wereld heeft een paar maanden geleden nog moeten ingrijpen bij het GME-debacle, anders waren er een paar grote spelers in de problemen gekomen. Tja denk je waarschijnlijk, eigen schuld dikke bult van die hedge funds. Probleem is dat de volgende in lijn de brokers zijn, wanneer de hedge funds niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen, volgende stap zijn de clearing houses... Niet dadelijk gerelateerd aan ETF's, maar het is een voorbeeld van zo'n tailrisk.
Ook niet gerelateerd aan ETF's, maar kijk eens hoe snel het ging bij Bill Hwang die zijn hedgefonds heeft opgeblazen. Door de banken tegen elkaar uit te spelen en financiële constructies op te zetten via contracten met verschillende banken, heeft hij extreem hoge leverage gehaald zonder dat de banken dit van elkaar wistten. Verschillende banken hebben ettelijke miljarden verloren op een paar dagen tijd.
Kosten zijn belangrijk. Maar er moet ook niet overdreven worden. Een eenmalige kost van 0,5 tot 1 % is niet het einde van de wereld.
(weet ook dat sommige van de leden die je hier op de kosten wijzen, zelf beleggingen aanhouden waar de 1,5 tot 2,5% afgeven; jaarlijks)
(weet ook dat sommige van de leden die je hier op de kosten wijzen, zelf beleggingen aanhouden waar de 1,5 tot 2,5% afgeven; jaarlijks)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.