starten met ETF beleggen - VWCE
TIP
Re: starten met ETF beleggen - VWCE
Je kan de andere 50k stoppen in een vergelijkbare ETF van een andere provider bijvoorbeeld. VWCE is een wereldwijde ETF, die denk ik vrij goed overeenkomt met IWDA + EMIM in bepaalde verhoudingen. B7H4 is hier de expert in.
Er is niet mis met beleggen in breedgespreide ETF's, maar in mijn ogen is een beetje goed risicobeheer niet alle eitjes in één mand leggen (en dus in 1 ETF), omdat er altijd iets kan misgaan met die ETF of die ETF-uitgever of gerelateerde instelling. Daarom heb ik bijvoorbeeld ook twee beleggingsrekeningen bij verschillende instellingen. Nu ik erover nadenk, ik heb er zelfs drie. Ik heb ook 2-3 cryptorekeningen en een paar bankrekeningen, zowel in België als het buitenland.
Er worden hier bijzonder veel problemen gezocht, heel wat dingen die echt niet van toepassing zijn
Bij iets wat een heel behoorlijk plan is
Bij iets wat een heel behoorlijk plan is
Voor de grootte van je orders vallen de bedragen nog mee. De transactiekost is een eenmalige kost. Je kan ook te lang wachten om geld te investeren waardoor je potentieel rendement laat liggen. Ergens is er een evenwicht tussen kosten en potentieel rendement. Ik zou denken dat het voor een bedrag van €5000 zelfs sneller is dan om de 6 maanden te investeren.paraman schreef: ↑22 juli 2021, 21:09 Ik wil 50% van spaargeld nu investeren dus dat is 30k en zeker geen 60k. Daarna 5k elke 6 maanden. Qua kosten is keytrade dan wel de betere keuze.
Qua spreiding en kostenoptimalisatie kan ik ook 20k nu doen en 20k over 6 maanden. Dan bv jaarlijks 10k ipv elke 6 maanden 5k, kwestie vd kosten wat meer te drukken.
Ik wou je gewoon duidelijk maken dat, hoewel ze meevallen, de kosten om VWCE aan te kopen toch ongeveer het dubbel zijn van wat je eerder vermeldde.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
+1
Op die manier is ademen al een risico. Er zou ergens een lek in een bedrijf kunnen zijn waardoor je mogelijks toxische lucht inademt. Dus maar beter niet ademen dan
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Begin gewoon aan de uitvoering van je plan (dat hoeft niet ineens 50% van je spaargeld te zijn) en voor de rest zie je wel. Een plan op zo een lange termijn kan en zal wijzigen in de loop van de tijd. Zelfs je plannen voor morgen kunnen al wijzigen in de loop van de dag.
Misschien doe je nooit een bijstorting of doe je integendeel in plaats van om de 6 maanden, iedere maand een bijstorting of op onregelmatige tijdstippen. Denk daar nu dus nog niet te veel over na. Het belangrijkste is dat je al begonnen bent te beleggen.
Klopt. Alvast dank voor jullie waardevolle feedback.
Gr,
Gr,
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
+1Naick schreef: ↑22 juli 2021, 21:29 Er is niet mis met beleggen in breedgespreide ETF's, maar in mijn ogen is een beetje goed risicobeheer niet alle eitjes in één mand leggen (en dus in 1 ETF), omdat er altijd iets kan misgaan met die ETF of die ETF-uitgever of gerelateerde instelling. Daarom heb ik bijvoorbeeld ook twee beleggingsrekeningen bij verschillende instellingen. Nu ik erover nadenk, ik heb er zelfs drie. Ik heb ook 2-3 cryptorekeningen en een paar bankrekeningen, zowel in België als het buitenland.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou toch wel eerst een (doordacht) plan maken en mij aan dat plan houden.Yaris schreef: ↑23 juli 2021, 05:30Begin gewoon aan de uitvoering van je plan (dat hoeft niet ineens 50% van je spaargeld te zijn) en voor de rest zie je wel. Een plan op zo een lange termijn kan en zal wijzigen in de loop van de tijd. Zelfs je plannen voor morgen kunnen al wijzigen in de loop van de dag.
Misschien doe je nooit een bijstorting of doe je integendeel in plaats van om de 6 maanden, iedere maand een bijstorting of op onregelmatige tijdstippen. Denk daar nu dus nog niet te veel over na. Het belangrijkste is dat je al begonnen bent te beleggen.
Wat uiteraard niet wil zeggen dat je nooit je plan kan wijzigen, maar zomaar lukraak wat doen ("we zien wel") lijkt mij geen goede insteek.
Je acties zouden altijd moeten passen in een plan dus. Een gewijzigd plan zorgt dan voor andere acties t.o.v. het vorige plan.
Opgepast bij aankoop/verkoop bij BOLERO steeds 1,32% beurstaks . De etf VWCE is namelijk geregistreerd in België
Bij Keytrade kan je dat zien door een transactie in te geven, en op 'bekijken' knop te klikken, maar niet te bevestigen.
Dan zie je wat uw transactie zou betekenen
Kosten en Lasten -> Dienstverlening -> Taksen
Daar staat 0.12%
Dan zie je wat uw transactie zou betekenen
Kosten en Lasten -> Dienstverlening -> Taksen
Daar staat 0.12%
Vandaag gesimuleerd bij Bolero: 1,32% beurstaks
Die vraag heb ik me recent ook gesteld:
niche-en-of-actief-beleggen-met-etf-t30237.html#p515816
Misschien op de vingers getikt door de fiscus ?
niche-en-of-actief-beleggen-met-etf-t30237.html#p515816
Misschien op de vingers getikt door de fiscus ?
-
- Newbie
- Contacteer:
Is per 01/07 aangepast door Bolero.
Check ook: https://www.google.be/amp/s/amp.reddit. ... at_bolero/
Blijkbaar speelt Bolero op safe m.b.t. de onduidelijke wetgeving.
Wat ik me afvraag is of deze extra kost opweegt om bv. VWCE te vervangen door IWDA + EMIM.
Check ook: https://www.google.be/amp/s/amp.reddit. ... at_bolero/
Blijkbaar speelt Bolero op safe m.b.t. de onduidelijke wetgeving.
Wat ik me afvraag is of deze extra kost opweegt om bv. VWCE te vervangen door IWDA + EMIM.