starten met ETF beleggen - VWCE
TIP
Re: starten met ETF beleggen - VWCE
Ik dacht dat je naar een liedje zou linken. Ik zou linken naar "Don't worry, be happy" of "The only way is up".BenjaminBuffett schreef: ↑24 juli 2021, 17:02 Mijn sentiment wordt hier mooi samengevat:
https://www.youtube.com/watch?v=Y-68z50LjRI
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zie nergens dat OP daar al over nagedacht heeft, laat staan een plan heeft...B7H4long schreef: ↑24 juli 2021, 17:07Zoals OP ook van plan is.EarthNvstr1 schreef: ↑24 juli 2021, 17:03 Maar je balanceert wel met obligaties (en eventueel nog andere dingen) ...
Hij heeft het woord obligaties niet eens uitgesproken.
Laatst gewijzigd door Yaris op 24 juli 2021, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wil van die 60k ten aller tijde 30k op spaarrekening laten staan. Ik zou 30k kunnen investeren bij de start. Die 5k elke 6 maanden komt dan van nieuw gespaard kapitaal dat ik maandelijks opzij zet (=40 procent van maandelijks overschot, 60 procent komt er maandelijks weer bij op spaarrekening).EarthNvstr1 schreef: ↑24 juli 2021, 16:37Het originele plan van TS, ja.
Maar sommigen stellen lump sum 60K voor als "goed idee".
Edit:
TS wil blijkbaar het risico wat spreiden door zijn vorm van DCA, dus dat is goed.
30K en daarna 5K / 6 mnd => dan is na 3 jaar de 60K geïnvesteerd.
Dan zou ik eerder 5K / 2 mnd bv. doen, dan is na 2 jaar de 60K geïnvesteerd, maar met minder risico (ja, mogelijks ook met iets minder rendement, maar kan evengoed met meer rendement zijn).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, je rekent je toekomstige spaarcapaciteit mee. Dat is ok.paraman schreef: ↑24 juli 2021, 17:17 Ik wil van die 60k ten aller tijde 30k op spaarrekening laten staan. Ik zou 30k kunnen investeren bij de start. Die 5k elke 6 maanden komt dan van nieuw gespaard kapitaal dat ik maandelijks opzij zet (=40 procent van maandelijks overschot, 60 procent komt er maandelijks weer bij op spaarrekening).
Maar komt op hetzelfde neer... je zal pas na 3 jaar 60K geïnvesteerd hebben in die ETF met een (volgens mij) onnodig risico in het begin.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik blijf een liefhebber van een moderne versie van het waardebeleggen: individuele aandelen van bedrijven kopen, bij voorkeur structurele dividenduitkeerders, die voldoende kwalitatief en toekomstgericht zijn en waarin je dan instapt met een margin of safety en enkel na grondig analysewerk.platin schreef: ↑24 juli 2021, 16:56Voor de meesten is het hier zeggen wat een ander met zijn centen moet doen.BenjaminBuffett schreef: ↑24 juli 2021, 16:24
Dat ETF's ook kunnen crashen weten we ondertussen. Het heeft zich voorgedaan vorig jaar. Ondertussen is die crash volledig verteerd. Maar dat zal niet met elke crash het geval zijn. Alleen bestaan de meeste ETF's nog niet zolang waardoor investeerders soms denken dat ETF's alleen maar kunnen stijgen en dat op een beursrecord instappen een ideaal moment is.
Wat ze zelf met hun eigen centen doen .....
Voor wie niet de tijd, kennis of goesting heeft om zich in de markt te verdiepen, zoals ik, zijn er gelukkig fondsen en etf's.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hier enkele transactiekosten scenario's met Keytrade:
30K + 6 x 5K /6m (3 jaar):
7 x €24,95 = 174,65 => 0,29%
12 x 5K /2m (2 jaar):
12 x €24,95 = 299,40 => 0,50%
8 x 7,5K /3m (2 jaar):
8 x €24,95 = 199,60 => 0,33%
6 x 10K /4m (2 jaar):
6 x €24,95 = 149,70 => 0,25%
Hoeveel impact zou dat verschil in éénmalige transactiekosten hebben op je uiteindelijke rendement denk je ?
En neem dan bv. Mexem:
24 x 2,5K /1m (2 jaar):
24 x €1,80 = 43,20 => 0,07%
Niet dat ik je aanraad om bij Mexem te gaan... het is maar om iets duidelijk te maken...
30K + 6 x 5K /6m (3 jaar):
7 x €24,95 = 174,65 => 0,29%
12 x 5K /2m (2 jaar):
12 x €24,95 = 299,40 => 0,50%
8 x 7,5K /3m (2 jaar):
8 x €24,95 = 199,60 => 0,33%
6 x 10K /4m (2 jaar):
6 x €24,95 = 149,70 => 0,25%
Hoeveel impact zou dat verschil in éénmalige transactiekosten hebben op je uiteindelijke rendement denk je ?
En neem dan bv. Mexem:
24 x 2,5K /1m (2 jaar):
24 x €1,80 = 43,20 => 0,07%
Niet dat ik je aanraad om bij Mexem te gaan... het is maar om iets duidelijk te maken...
Het is niet het verschil in de transactiekosten dat het verschil zal maken.EarthNvstr1 schreef: ↑24 juli 2021, 18:55 Hier enkele transactiekosten scenario's met Keytrade:
Het is het verschil in de blootstelling aan de marktevolutie die je rendement het meest zal beïnvloeden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Earth, waarom gebruik je voor Mexem nog een andere situatie? Op die manier kan je totaal niet vergelijken.
Ik denk dat een kost van 0,50% op het geïnvesteerde bedrag geen probleem is. Ik zou tot max 1% gaan en dan ben je nog altijd veel beter af dan 3-6% instapkost bij een grootbankfonds dat jaarlijks ook nog eens 2% neemt.
Ik denk dat een kost van 0,50% op het geïnvesteerde bedrag geen probleem is. Ik zou tot max 1% gaan en dan ben je nog altijd veel beter af dan 3-6% instapkost bij een grootbankfonds dat jaarlijks ook nog eens 2% neemt.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Om aan te tonen dat je "ergens anders" kan spreiden over 24 aankopen en toch veel minder transactiekosten betaalt.
Ik wil hier hoegenaamd geen reclame mee maken voor Mexem... buiten transactiekosten zijn er nog andere dingen belangrijk bij de selectie van een broker uiteraard.
Nu goed, voor de volledigheid:
Mexem rekent 0.06% (met minimum van 1,8 EUR)
Dus voor dit scenario zou dat betekenen:
6 x 10K /4m (2 jaar):
6 x €6 = 36 => 0,06%
Inderdaad.
Nuja, 1% enkel aan transactiekosten enkel voor de aankoop, is dan toch echt wel het maximum.
Edit: uiteindelijk probeer ik OP duidelijk te maken te suggereren dat het misschien beter is gelijk te spreiden over 2 jaar ipv. eerst 30K niet te spreiden en daarna 30K te spreiden over 3 jaar.
Toch oppassen met brokers als mexem,robinhood en ed. Blijkbaar zou je bij dit type brokers niet altijd aankopen wat je denkt aan te kopen. Zou kan het zijn dat je denkt aandelen te kopen terwijl het eigenlijk een soort van surrogaat is van het betreffende aandeel. Hoe het precies werkt weet ik niet meer.
Als basis voor mijn ETF-gedeelte ben ik in juni ook begonnen met de aankoop van VWCE.Plan was dus om maandelijks dit te doen. Maar nu twijfel ik toch om het te veranderen naar IWDA+EMIM.
Ik begin die fiscale dienst stilaan beu te geraken. Wat denken ze wel, ze passen hun eigen wetten niet toe. De wet is 0,12% als de ETF niet in België is geregisteerd. Tenzij iemand anders het tegendeel kan bewijzen is dit niet het geval voor VWCE dus is het verdikke 0,12% en niet 1,32%!!
Met hun verbuigen van de wetten kun je gewoon geen plan voor de lange termijn opstellen.
Als je voor de lange termijn, periodiek dit aankoopt weegt dit zeker op.JoskeVermeulen81 schreef: ↑23 juli 2021, 21:18 Is per 01/07 aangepast door Bolero.
Check ook: https://www.google.be/amp/s/amp.reddit. ... at_bolero/
Blijkbaar speelt Bolero op safe m.b.t. de onduidelijke wetgeving.
Wat ik me afvraag is of deze extra kost opweegt om bv. VWCE te vervangen door IWDA + EMIM.
Als basis voor mijn ETF-gedeelte ben ik in juni ook begonnen met de aankoop van VWCE.Plan was dus om maandelijks dit te doen. Maar nu twijfel ik toch om het te veranderen naar IWDA+EMIM.
Ik begin die fiscale dienst stilaan beu te geraken. Wat denken ze wel, ze passen hun eigen wetten niet toe. De wet is 0,12% als de ETF niet in België is geregisteerd. Tenzij iemand anders het tegendeel kan bewijzen is dit niet het geval voor VWCE dus is het verdikke 0,12% en niet 1,32%!!
Met hun verbuigen van de wetten kun je gewoon geen plan voor de lange termijn opstellen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mexem weet ik zo niet... aangezien die IB affiliate zijn, zou ik denken dat dat exact hetzelfde is als Lynx op dat gebied ?Denfi schreef: ↑25 juli 2021, 11:34 Toch oppassen met brokers als mexem,robinhood en ed. Blijkbaar zou je bij dit type brokers niet altijd aankopen wat je denkt aan te kopen. Zou kan het zijn dat je denkt aandelen te kopen terwijl het eigenlijk een soort van surrogaat is van het betreffende aandeel. Hoe het precies werkt weet ik niet meer.