starten met ETF beleggen - VWCE
TIP
Re: starten met ETF beleggen - VWCE
Indicatoren van een mogelijke correctie / risk off:Yvekes schreef: ↑26 juli 2021, 19:11 Ik ben van mei 2020 begonnen met ETF-beleggen via Degiro waarbij ik maandelijks €1000 à €2000 heb bijgestort en dus tot nu mooie rendementen heb behaald terwijl ik weinig of geen transactiekosten heb betaald voor de aankopen via Degiro aangezien deze nu allemaal in hun kernselectie zitten.
Ik merk bij mezelf dat ik ergens toch wat schrik begin te krijgen dat de beurzen eerder vroeg dan laat weer een serieuze dip zullen krijgen. Ik twijfel daarom soms om niet alles te verkopen en mijn huidige winst op te strijken en de maand nadien weer vanaf nul te beginnen met maandelijkse aankopen en om bv vanaf €25.000 geïnvesteerd kapitaal of vanaf een bepaald winstpercentage opnieuw te verkopen wanneer je tenminste niet op verlies staat.
In dat geval weet ik dat je winsten natuurlijk beperkt zullen zijn, maar dit geldt evenzeer voor je mogelijke verliezen wanneer die grote crash pas binnen 5 jaar komt en ik mogelijk dan al +€100.000 geïnvesteerd zou hebben.
Zijn er nog andere redenen waarom dit geen goed idee zou zijn als je wat defensiever ingesteld bent? Aangezien ik geen transactiekosten op ETF's uit de kernselectie van Degiro heb zou dat al geen argument zijn, waar bij andere brokers die kosten wel kunnen oplopen.
- US10Y en US30Y zakken (cash gaat richting US 10 yr en 30 yr treasuries)
- DJT (Dow Jones Transportation index) begint te zakken
- US Dollar wordt sterker
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je komt naar de beurs voor een bepaald rendement maar vervolgens ga je door verschillende handelingen je rendement serieus ondermijnen waardoor je risico alleen maar groter wordt. Dit valt onder traden met het idee dat je toppen en winst kan realiseren door op slimme tijden te kopen en verkopen.
missing just a few of the best stock market days
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Graham says to stay within the range of 25/75 to 75/25:Henkie1984 schreef: ↑27 juli 2021, 10:37 Je komt naar de beurs voor een bepaald rendement maar vervolgens ga je door verschillende handelingen je rendement serieus ondermijnen waardoor je risico alleen maar groter wordt. Dit valt onder traden met het idee dat je toppen en winst kan realiseren door op slimme tijden te kopen en verkopen.
We have suggested as a fundamental guiding rule that the investor should never have less than 25% or more than 75% of his funds in common stocks, with a consequent inverse range of between 75% and 25% in bonds. There is an implication here that the standard division should be an equal one, or 50–50, between the two major investment mediums.
He is equivocal about what is now called "tactical asset allocation" (varying stock exposure in response to market conditions):
According to tradition the sound reason for increasing the percentage in common stocks would be the appearance of the “bargain price” levels created in a protracted bear market. Conversely, sound procedure would call for reducing the common-stock component below 50% when in the judgment of the investor the market level has become dangerously high.
Market timing:
-
- Hero Member
- Contacteer:
@TrX iedereen moet zijn eigen risico profiel vastleggen (is zelfs ongelooflijk belangrijk). Maar dingen als "market conditions" en "judgment of the investor the market level has become dangerously high" zijn volgens mij letterlijk te vertalen als Glazenbol en Hoogtevrees. Ik ben nog nooit een onderzoek tegen gekomen dat heeft aangetoond dat deze strategieën werken. Tegenovergestelde ze tonen allemaal aan dat het alleen maar je risico verhoogt.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Het was zeker niet mijn bedoeling om aan market timing te doen omdat ik het beter denk te weten. Ik wou maar zeggen dat ik het een heel ander gevoel zou vinden wanneer ik €20.000 in ETF's heb geïnvesteerd dan €200.000 en de markten al geruime tijd gestegen zijn, zelfs al hou je daarnaast nog een deel aan op een spaarboekje of obligaties. Ik zou dan toch de neiging hebben om iets van die virtuele winst te verzilveren, wat achteraf zeker een foute beslissing kan zijn als het gewoon verder stijgt.
Ik heb ook wat individuele aandelen gekocht nadat ik 1,5 jaar geleden begon, met wisselende successen waarbij ik sommige veel te vroeg verkocht om mijn winsten veilig te stellen terwijl die aandelen gewoon verder bleven stijgen en anderzijds werd ik met Galapagos ook met mijn eerste grotere verliezen geconfronteerd waarbij ik beter wel had verkocht toen ik nog op winst stond.
Die buy and hold-strategie lukte me dus niet goed omdat ik winsten wilde veilig stellen. Enkel bij aankoop van ETF's heb ik me wel mooi aan mijn initiële plan gehouden. Ik ga sowieso de individuele aandelen grotendeels laten voor wat ze zijn. Voor de ETF's ga ik ook door met maandelijkse stortingen en zal ik zien tot welk geïnvesteerd bedrag ik me daar nog comfortabel bij voel.
Bedankt voor alle nuttige feedback.
Ik heb ook wat individuele aandelen gekocht nadat ik 1,5 jaar geleden begon, met wisselende successen waarbij ik sommige veel te vroeg verkocht om mijn winsten veilig te stellen terwijl die aandelen gewoon verder bleven stijgen en anderzijds werd ik met Galapagos ook met mijn eerste grotere verliezen geconfronteerd waarbij ik beter wel had verkocht toen ik nog op winst stond.
Die buy and hold-strategie lukte me dus niet goed omdat ik winsten wilde veilig stellen. Enkel bij aankoop van ETF's heb ik me wel mooi aan mijn initiële plan gehouden. Ik ga sowieso de individuele aandelen grotendeels laten voor wat ze zijn. Voor de ETF's ga ik ook door met maandelijkse stortingen en zal ik zien tot welk geïnvesteerd bedrag ik me daar nog comfortabel bij voel.
Bedankt voor alle nuttige feedback.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Eigenlijk zou het absolute bedrag niets mogen uitmaken.Yvekes schreef: ↑27 juli 2021, 11:21 Het was zeker niet mijn bedoeling om aan market timing te doen omdat ik het beter denk te weten. Ik wou maar zeggen dat ik het een heel ander gevoel zou vinden wanneer ik €20.000 in ETF's heb geïnvesteerd dan €200.000 en de markten al geruime tijd gestegen zijn, zelfs al hou je daarnaast nog een deel aan op een spaarboekje of obligaties. Ik zou dan toch de neiging hebben om iets van die virtuele winst te verzilveren, wat achteraf zeker een foute beslissing kan zijn als het gewoon verder stijgt.
Een daling van 50% is hetzelfde voor iemand met 20K in aandelen als voor iemand met 200K in aandelen.
Waar het om gaat is hoeveel dat bedrag uitmaakt van je portefeuille of van je totaal roerende vermogen.
Stel je beide voorbeelden tegenover 20K spaargeld, dan begrijp ik hoe je voelt over 200K in aandelen ETFs.
Je focust volgens mij teveel op (verzilveren van) winst. Misschien moet je focussen op spreiden/beheersen van risico.Yvekes schreef: ↑27 juli 2021, 11:21 Ik heb ook wat individuele aandelen gekocht nadat ik 1,5 jaar geleden begon, met wisselende successen waarbij ik sommige veel te vroeg verkocht om mijn winsten veilig te stellen terwijl die aandelen gewoon verder bleven stijgen en anderzijds werd ik met Galapagos ook met mijn eerste grotere verliezen geconfronteerd waarbij ik beter wel had verkocht toen ik nog op winst stond.
Ook met ETFs kan je best focussen op spreiding/beheersing van risico ipv (verzilveren van) winst.Yvekes schreef: ↑27 juli 2021, 11:21 Die buy and hold-strategie lukte me dus niet goed omdat ik winsten wilde veilig stellen. Enkel bij aankoop van ETF's heb ik me wel mooi aan mijn initiële plan gehouden. Ik ga sowieso de individuele aandelen grotendeels laten voor wat ze zijn. Voor de ETF's ga ik ook door met maandelijkse stortingen en zal ik zien tot welk geïnvesteerd bedrag ik me daar nog comfortabel bij voel.
Natuurlijk moet je bij het verlagen van risico wel een lagere potentiële winst (maar ook verlies) aanvaarden.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 27 juli 2021, 13:18, 3 keer totaal gewijzigd.
't is inderdaad maar door het uit te proberen dat je merkt welk plan geschikt/haalbaar is voor u en welk niet. Perfect normaal.
Iedereen heeft wel zijn allereerste plan bijgesteld vermoed ik
Het cruciale woord is plan, een plan is wat u helpt om uw (onvermijdelijke) emoties/impulsen in toom te houdenEnkel bij aankoop van ETF's heb ik me wel mooi aan mijn initiële plan gehouden.
...
Voor de ETF's ga ik ook door met maandelijkse stortingen en zal ik zien tot welk geïnvesteerd bedrag ik me daar nog comfortabel bij voel.
Het lijkt me geen slecht idee om NU te denken tot welk geïnvesteerd bedrag/risico je wil gaan
Schrijf het op een papiertje en plak het op uw computer
Als je 'wel ziet' nemen uw impulsen het over,
dan ga je bij dalende beurzen u bewuster zijn van risico's en de neiging hebben te verkopen -> net te vermijden
Wel slim van je om er nu over na te denken bij zonnig beursweer
Net zoals bij een huis is het bij een beleggingsplan goed om er bij goed weer aan te sleutelen, als je het noodgedwongen moet doen bij slecht weer is de schade meestal aanzienlijk
De beurzen gaan op en neer. Dit is het risico van de beurs.
Gemiddeld kennen de brede markten om de 12 maanden een correctie (-10%), die zich om de zoveel jaar uitdiept naar -20%. Elke belegger moet rekening houden met een paar crashes van -50% tijdens hun carrière.
Het is mogelijk dat de beurs zelfs na verschillende jaren noch steeds niet opnieuw op hetzelfde niveau staat.
Je moet voor jezelf bepalen hoeveel risico je kan, moet en vooral wil nemen.
Je kan rekenen in absolute cijfers of je aandelengedeelte bekijken tov de stabiele gedeeltes van je portefeuille ( bvb 60% aandelen tov 40% rest)
Herbalanceer je portefeuille als hij te ver afwijkt van de doel percentages.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
In de periode die jij vernoemt zijn er geen echt zware correcties geweest. Indien je deze dakfondsen op aanraden van bankier gekocht hebt, moet dit wel een heel slechte bankier/bank geweest zijn.annetje schreef: ↑26 juli 2021, 20:39
Toen ik in 2015 (medio april) begon, had ik voor een heel groot bedrag (zou ik nu niet meer doen !) dakfondsen gekocht op het hoogtepunt. De eerste maanden heeft me dat vele slapeloze nachten bezorgd. Uiteindelijk 7 maanden later, met een groot verlies, de helft verkocht. Gehoopt dat het tij zou keren, maar de koers zakte alleen maar. 5 maanden later de rest verkocht, met een nog groter verlies. Enkele maanden later bleek dat de dakfondsen niet meer bestonden !
Maar ik geloofde er wil in, en ontdekte Keyplan. Dat heeft me gemoedsrust gebracht, en vooral : leren omgaan met winst en verlies.
Eentje die er wellicht veel commissie aan verdiend heeft .
Maar toen kende ik er nog niets van, en was ik goedgelovig dat je voor serieus advies naar je bank kon stappen. Niet dus.
Ondertussen ook weg bij die bank, het vertrouwen was weg. Ook nog door een ander product dat zogezegd "veilig" was, maar het was wel een junior achtergestelde obligatie.
Maar toen kende ik er nog niets van, en was ik goedgelovig dat je voor serieus advies naar je bank kon stappen. Niet dus.
Ondertussen ook weg bij die bank, het vertrouwen was weg. Ook nog door een ander product dat zogezegd "veilig" was, maar het was wel een junior achtergestelde obligatie.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat kan ik alleen maar bijtreden.
Ik ben (4 jaar geleden) gestart en al doende leer ik bij.
Ik heb het vrij voorzichtig aangepakt. Achteraf bekeken was ik misschien té voorzichtig, maar één van mijn prioriteiten was dan ook (en is nog steeds) gemoedsrust.
Ik wil altijd een (zo goed als mogelijk) plan hebben en dat dan ook consequent uitvoeren.
Maar ik heb inderdaad ook al plannen bijgesteld en daar is niets mis mee, integendeel, als je daar goede rationele redenen voor hebt.
Eén van mijn regelmatig terugkomende uitspraken tegen planning-freaks is: "plannen zijn er om aan te passen"
Alhoewel ik meer risico had en zou kunnen nemen, deed en doe ik dat niet, omdat ik gemoedsrust belangrijker vind dan wat meer rendement.
Heb dat ook al enkele keren gedaan en uiteindelijk ben je de markt aan het timen wat toch niet lukt. Ik heb op deze manier wel tweemaal geluk gehad maar had ik gewoon niets gedaan had ik er nog beter voorgestaan.Yvekes schreef: ↑26 juli 2021, 19:11 Ik ben van mei 2020 begonnen met ETF-beleggen via Degiro waarbij ik maandelijks €1000 à €2000 heb bijgestort en dus tot nu mooie rendementen heb behaald terwijl ik weinig of geen transactiekosten heb betaald voor de aankopen via Degiro aangezien deze nu allemaal in hun kernselectie zitten.
Wat me wel opvalt is dat het automatisch beleggen in het Keyplan makkelijker gaat dan elke maand de transacties via DeGiro door te geven.
Ja, deze maand nog niks aangekocht. Het liefst zou ik VWCE behouden (of eventueel V3AA). Het kan zijn dat ik deze maand SWDR/IWDA aankoop en voor de rest niks. Of ik koop niks meer aan tot er duidelijkheid is.borgie schreef: ↑26 juli 2021, 06:20Idem hier
Voor onze beleggingshorizon is er toch een potentieel verschil van enkele duizenden Euro’s tussen 0,12% en 1,32%. Je mag niet vergeten dat het bij verkoop ook nog eens van dat is.
Het probleem is alleen wanneer er duidelijkheid gaat komen. Het is niet omdat de fiscus een interpretatie heeft dat het ook de juiste is. Als de 0,12 blijft zou ik liefst VWCE houden. Bij 1,32 niet maar dan wissel je liefst op tijd… maar wannneer is dat?