De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Ik volg Merkel wel in zijn analyse, i.e. een onderbouwde versie van 'reversion to the mean'.David Merkel: "Estimating Future Stock Returns, March 2021 Update"
"On March 31st, the S&P 500 was priced to return 0.07%/year over the next 10 years. Today, that figure is -0.67%. At the close on Monday, that figure was -1.03%. These figures do not take account of inflation, so it indicates real annual returns between negative 2 and negative 3 percent."
"Just as no one thought they would lose in late 1999, so it is now. Be aware, and reduce exposure to large cap growth stocks. Replace them with value stocks or investment grade bonds."
https://alephblog.com/2021/06/18/estima ... 21-update/
Laat het een zacht pleidooi zijn voor passieve beleggers om een tilt aan te brengen naar commodities, smallcap- en value. Naast je gedeelte in bonds, developed world en emerging markets (die de meesten al hebben).
Iemand enig idee waarom Bolero (voorlopig als enige)TOB voor VWCE opnieuw verhoogd heeft naar 1,32%? Ik overweeg sterk om over te schakelen op IWDA.
Vanuit andere thread:
JoskeVermeulen81 schreef: ↑23 juli 2021, 21:18 Is per 01/07 aangepast door Bolero.
Check ook: https://www.google.be/amp/s/amp.reddit. ... at_bolero/
Blijkbaar speelt Bolero op safe m.b.t. de onduidelijke wetgeving.
Wat ik me afvraag is of deze extra kost opweegt om bv. VWCE te vervangen door IWDA + EMIM.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ja, zag het ook. Bizar wel dat enkel Bolero dit zo toepast. Ik vind deze kost, + de meerkost van Frankfurt, voldoende om naar IWDA over te stappen. EM zie ik nog wel.B7H4long schreef: ↑24 juli 2021, 18:01Vanuit andere thread:JoskeVermeulen81 schreef: ↑23 juli 2021, 21:18 Is per 01/07 aangepast door Bolero.
Check ook: https://www.google.be/amp/s/amp.reddit. ... at_bolero/
Blijkbaar speelt Bolero op safe m.b.t. de onduidelijke wetgeving.
Wat ik me afvraag is of deze extra kost opweegt om bv. VWCE te vervangen door IWDA + EMIM.
Ik kwam vandaag de ETF ISJP (iShares MSCI Japan Small Cap UCITS ETF) tegen. Niet dat ik echt van plan was tot een aankoop over te gaan, maar mijn oog viel wat op de securities lending van deze ETF. In een periode van een jaar heeft men gemiddeld maar liefst 72,24% van de totale waarde uitgeleend, en de grootste positie als onderpand was blijkbaar de "AAA-staatsobligatie" (niet dus) Alibaba, met zo'n 10%. Hoe komt het eigenlijk dat men bij deze ETF zoveel meer risico neemt qua securities lending dan bij andere ETF's?
Een andere vraag: hoe komt het dat met Alibaba als triple A staatsobligatie aanziet? Wie beslist om een aandeel als onderpand te nemen voor uitgeleende aandelen?pmu schreef: ↑26 juli 2021, 19:58 Ik kwam vandaag de ETF ISJP (iShares MSCI Japan Small Cap UCITS ETF) tegen. Niet dat ik echt van plan was tot een aankoop over te gaan, maar mijn oog viel wat op de securities lending van deze ETF. In een periode van een jaar heeft men gemiddeld maar liefst 72,24% van de totale waarde uitgeleend, en de grootste positie als onderpand was blijkbaar de "AAA-staatsobligatie" (niet dus) Alibaba, met zo'n 10%. Hoe komt het eigenlijk dat men bij deze ETF zoveel meer risico neemt qua securities lending dan bij andere ETF's?
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
En waar lees je dat Baba een staatsobligaties zou zijn?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat was net de bedenking die ik mij op een ironische manier maakte. Waarom neemt men zo'n risico qua percentage securities lending, en qua onderpand? BABA lijkt mij toch niet iets om als onderpand te geven?
Vaak wordt gezegd dat een 88% IWDA - 12% EMIM portefeuille de ganse wereldeconomie representeert.
Van waar komt deze verhouding, en in welke mate verandert deze verhouding doorheen de tijd?
IWDA is bijna +20% YTD. EMIM is slechts +1%.
Een 88-12 portefeuille op 1 januari is nu dus een "105.6-13.2" portefeuille geworden, wat overeenkomt met een verhouding 89-11, in plaats van 88-12.
In welke mate volgen jullie dit op, en herbalanceren* jullie hiernaartoe.
*Indien men nooit bijkoopt is herbalanceren evident niet nodig
Van waar komt deze verhouding, en in welke mate verandert deze verhouding doorheen de tijd?
IWDA is bijna +20% YTD. EMIM is slechts +1%.
Een 88-12 portefeuille op 1 januari is nu dus een "105.6-13.2" portefeuille geworden, wat overeenkomt met een verhouding 89-11, in plaats van 88-12.
In welke mate volgen jullie dit op, en herbalanceren* jullie hiernaartoe.
*Indien men nooit bijkoopt is herbalanceren evident niet nodig
Raar, want dat is niet wat de indexdata laat zien. Als je kijkt naar de MSCI ACWI index dan is de verhouding Dev-EM op dit moment* 87-13.
Zelfde verhaal voor de ACWI IMI dus met small caps. De verhouding Dev-Dec SC-EM-EM SC is iets van 76-11-12-1. Dus ook daar is EMIM 13%.
*: volgens de gegevens van 30/06/2021
Zelfde verhaal voor de ACWI IMI dus met small caps. De verhouding Dev-Dec SC-EM-EM SC is iets van 76-11-12-1. Dus ook daar is EMIM 13%.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Da's helemaal niet raarborgie schreef: ↑28 juli 2021, 08:22 Raar, want dat is niet wat de indexdata laat zien. Als je kijkt naar de MSCI ACWI index dan is de verhouding Dev-EM op dit moment* 87-13.
Mijn 88-12 startpunt dateert van eind 2019, en mijn berekeningetje werkt puur op de prestaties sinds 1/1/2021. De hele coronacrash en remonte zit er nog tussen, dus die zal links of rechts ook wel een percentje gewijzigd hebben.
Ik wou enkel indicatief eens iets berekenen om aan te tonen hoe snel die verhouding kan wijzigen.
Waar raadpleeg jij die data om die 87-13 te vinden?
https://www.hette.ma/marketcap/ is een site die bijna real time de market cap verhoudingen berekent.
Indien je telkens volgens de market cap koopt, moet je in principe niet herbalanceren.
Indien je telkens volgens de market cap koopt, moet je in principe niet herbalanceren.
Ik heb een Excel waarin ik de market cap van een hele reeks indices invul en die berekent dan de percentages. Om de market cap te weten kijk ik in de factsheets bij MSCI en FTSE
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
/stefaanbr : Beste werd m.b.t. verkeerde toepassing beurstaks op aankoop van etf vanguard VWCE (kapitaliserend) de juiste toepassing van beurstaks 0,12 % gecorrigeerd op uw bolero rekening ?bertdsl schreef: ↑17 januari 2020, 15:30troglodytes schreef: ↑17 januari 2020, 13:42 Uitstekend nieuws ontvangen van Bolero:
Dat wil zeggen dat VWCE een optie geworden is voor de klanten van Bolero. Voor Binck was dat al het geval. Goed nieuws!
Aha, zeer goed nieuws! Mij hebben ze nog niets laten weten maar dat zal dan binnenkort wel gebeuren. Nu maar hopen dat ze de beurstaks van mijn order van 2 weken geleden gaan corrigeren.
ik kocht dit jaar 2021 in januari, maart en onlangs eind juni Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation VWCE aan bij bolero. Er werd in januari en maart 0,12 taks verrekend en nu in juni 1,32 %. Ik vemoed dat dit ook een verkeerde berekening is ?