Holdings
TIP
Re: Holdings
Zorgenkindje Prosus
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
Er is veel onzekerheid over Prosus vanwege blootstelling aan Tencent. De Chinese overheid lijkt het westen in te halen met het reguleren van de technologiegiganten, die zich vaak in het wilde westen waanden. Zie ook https://threadreaderapp.com/thread/1420 ... 71200.html
Sommige zaken zijn vrij goed uit te leggen (fintechbedrijven moeten dezelfde reserves als banken aanhouden om financiële instabiliteit te voorkomen, kinderen die van 8 tot 8 alleen maar in studieboeken en bijscholing zitten kost klauwen met geld en is een beperking voor verdere bevolkingsgroei). Het lijkt er echter ook op dat de Chinezen hun spierballen willen laten zien.
De koersreactie lijkt mij desalniettemin overdreven. Het kind wordt met het badwater weggegooid. 1,2 miljard mensen zijn afhankelijk van de WeChat app voor het doen van betalingen, doen van bestellingen en simpelweg voor hun entertainment en sociale contacten. Dat de Chinese overheid liever ziet dat middelen en talent in andere sectoren worden ingezet is begrijpelijk, maar Tencent en Alibaba "opdoeken" of de VIE structuur verbieden zou de kapitaalmarkten en Chinese economie tientallen jaren terug de tijd in werpen. Zeker nu de Chinezen via stock connect juist proberen de volwassenheid en toegang tot de eigen aandelenmarkten te vergroten, hetgeen toch een teken is dat ze wel degelijk toegang tot westers kapitaal wensen.
Ik heb de laatste dagen gebruik gemaakt van de ellende om plukjes bij te kopen, maar pas op dat u geen vallend mes vangt. Het is nog maar zeer de vraag hoe dit alles gaat eindigen.
Sommige zaken zijn vrij goed uit te leggen (fintechbedrijven moeten dezelfde reserves als banken aanhouden om financiële instabiliteit te voorkomen, kinderen die van 8 tot 8 alleen maar in studieboeken en bijscholing zitten kost klauwen met geld en is een beperking voor verdere bevolkingsgroei). Het lijkt er echter ook op dat de Chinezen hun spierballen willen laten zien.
De koersreactie lijkt mij desalniettemin overdreven. Het kind wordt met het badwater weggegooid. 1,2 miljard mensen zijn afhankelijk van de WeChat app voor het doen van betalingen, doen van bestellingen en simpelweg voor hun entertainment en sociale contacten. Dat de Chinese overheid liever ziet dat middelen en talent in andere sectoren worden ingezet is begrijpelijk, maar Tencent en Alibaba "opdoeken" of de VIE structuur verbieden zou de kapitaalmarkten en Chinese economie tientallen jaren terug de tijd in werpen. Zeker nu de Chinezen via stock connect juist proberen de volwassenheid en toegang tot de eigen aandelenmarkten te vergroten, hetgeen toch een teken is dat ze wel degelijk toegang tot westers kapitaal wensen.
Ik heb de laatste dagen gebruik gemaakt van de ellende om plukjes bij te kopen, maar pas op dat u geen vallend mes vangt. Het is nog maar zeer de vraag hoe dit alles gaat eindigen.
Ik wacht nog enkele dagen om te melden of ik al dan niet gekocht of verkocht heb.
heb eergisteren pakketje bijgekocht.
Bleek nog te vroeg te zijn.
ik overweeg wel om ze na herstel buiten te zwieren, die chinese fratsen kunnen me niet bekoren.
Bleek nog te vroeg te zijn.
ik overweeg wel om ze na herstel buiten te zwieren, die chinese fratsen kunnen me niet bekoren.
Ik heb een vraag bij Prosus IR uitstaan hoe ze denken dergelijke exposure in te toekomst op te kunnen vangen. Je kan toch je risico afdekken middels put-opties of iets dergelijks? Onverzekerd long gaan in zo'n groot deel van de portefeuille is niet verantwoord. Ook wil ik Bob van Dijk wel eens in de financiële media zien komen met een interview of iets dergelijks. Geef een signaal af.
Het groeiende belang van de e-commerce portefeuille en de aandelenswap en daarna buyback maken mij optimistischer over het eventueel kunnen closen van een stuk van de discount, maar men moet het Tencent stuk toch actiever en beter managen.
Ja beetje gek dat een holding zou gaan investeren en dan ettelijke procenten rendement opgeeft om zich te gaan indekken tegen de grillen van de markt. Als je jezelf wil indekken, kan je toch gewoon putopties kopen op de brede markt, op de emerging markt of op andere specifieke aandelen die je wil afdekken?
Verzekering is duur en kost vaak meer dan dat het je opbrengt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hier nog niet bijgekocht - ik kan de situatie onvoldoende inschatten gezien resultaten, waarde, ... niet langer uitsluitend als basis kunnen gebruikt worden (als dat dan ooit het geval was) heb ik een soort van guideline voor mezelf: positie moet 25% verlies hebben alvorens bij te kopen. Blootstelling Prosus / Baba / EMIN is ca 6% van port - geen man overboord maar leuk is anders, temeer omdat ik juist hoge verwachtingen had.
Zelfs al heb je niet bijgekocht hoor je ook tevreden te zijn met het herstel van vandaag.
Over de voorbije lange termijn zien die curves er toch niet zo goed uit; Baidu, Ali Baba, Xiaomi.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
-
- Hero Member
- Contacteer:
Michael, heb niet bijgekocht, eerder verkocht! Maar weet niets over beleggen. Een welbekend blad in België gaf de raad om toch op die “VIE” structuur in te gaan. Whatever that means! Wellicht weet u waar het over gaat?
Bde86, hoe ziet u een stabilisering in koersen in relatie met de Chinese overheid? Hoe gaat XI deze aandelen waarderen of plaatsen op korte maar ook op lange termijn? In China heeft XI de macht; laat dat vooral duidelijk zijn.
Uiteraard zal XI ‘’zijn’’ lees vooral ‘’zijn” bedrijven niet naar de hel laten gaan. Hij zal eerder laten weten dat hij diegene is die zal bepalen….Kortom onzekere situatie. Ben voorzichtig enige aandelen uit China aan het verkopen…maar het gros staat nog in de min.
Bde86, hoe ziet u een stabilisering in koersen in relatie met de Chinese overheid? Hoe gaat XI deze aandelen waarderen of plaatsen op korte maar ook op lange termijn? In China heeft XI de macht; laat dat vooral duidelijk zijn.
Uiteraard zal XI ‘’zijn’’ lees vooral ‘’zijn” bedrijven niet naar de hel laten gaan. Hij zal eerder laten weten dat hij diegene is die zal bepalen….Kortom onzekere situatie. Ben voorzichtig enige aandelen uit China aan het verkopen…maar het gros staat nog in de min.
Beetje gek? Er zijn toch voldoende holdings die er gebruik van maken als HBM Healthcare of Pershing Square. Als je zo afhankelijk bent van een bedrijf is het niet meer dan logisch dat je tracht dergelijke koersdalingen van 10-20% in enkele dagen af te dekken.Naick schreef: ↑28 juli 2021, 15:46 Ja beetje gek dat een holding zou gaan investeren en dan ettelijke procenten rendement opgeeft om zich te gaan indekken tegen de grillen van de markt. Als je jezelf wil indekken, kan je toch gewoon putopties kopen op de brede markt, op de emerging markt of op andere specifieke aandelen die je wil afdekken?
Verkopen na een flinke daling is het slechtste wat je kan doen. Dat is de reden dat de particuliere belegger (zie JP Morgan's Guide to Markets) niet beter dan 2,5% rendement per jaar presteert over lange termijn.Jozefien1969 schreef: ↑28 juli 2021, 20:58 Michael, heb niet bijgekocht, eerder verkocht! Maar weet niets over beleggen. Een welbekend blad in België gaf de raad om toch op die “VIE” structuur in te gaan. Whatever that means! Wellicht weet u waar het over gaat?
Hier een bericht, hetgeen u de stijging van vandaag verklaart en hopelijk een voorbode is voor minder hectische ontwikkelingen https://threadreaderapp.com/thread/1420 ... 93766.html
Beste,Carnaygee schreef: ↑27 juli 2021, 10:18
Ik zit zelf ook via brederode( gelukkig zeer beperkt daar)in deze twee chinese aandelen-Pro en Ali- dus vandaar dat ik het zijdelings volg...Zelf koop ik ze niet, al dalen ze nog 50%.Verder ben ik het eens met Jozefien.Niets op tegen dat m'n hier z'n winsten komt melden maar wees dan fair en doe hetzelfde met je (mega)verliezen wat sommigen wel eens vergeten te doen.
Maak de rekening toch niet van een ander! Een poosje geleden was ik volledig uitgestapt met een laatste pakkket in Prosus aan 109 euro na een zoveelste rit. Borderel staat trouwens gepost op het forum. De enige fout die ik heb gemaakt is door te vroeg terug in te stappen omdat ik dacht dat de trein terug vertrokken was.
Prosus maakt na de recente aankopen van dinsdag ongeveer 7% uit van mijn portefeuille.
Waar was u trouwens gisteren toen de koers herstelde?